Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 320d 130kW -08 Termostaatti?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Apollos
    Newbiemmer
    • Dec 2012
    • 9
    • Finland

    E91 320d 130kW -08 Termostaatti?

    Olen täältä kovasti lueskellut termostaattijuttuja, kun en ole varma toimiiko termostaatti autossa kunnolla. Näillä pakkasilla (-20) pitää ajaa isolla tiellä vähintään 35 km, jotta lämmöt nousee tuonne maximiin 86 asteeseen. Tuokin laskee heti moottorijarrutuksessa muutaman asteen. Webastoa tai vastaavaa ei autossa ole. Kauppareissulla (isoa tietä 17 km) ei ole toivoakaan saada lämpöjä yli 70 nousemaan.

    En nyt ole päässyt selvyyteen siinä, onko termarin toiminta ok, kun kone lämpiää noin hitaasti? Onko muilla sama juttu?
    Sitäkin olen ihmetellyt, että miksi kesällä lämmöt saattaa käydä 100 asteessa, mutta nyt kylmällä 86 on maksimi, vaikka ajais miten pitkään motarinopeuttakin.

    Olen koittanut sitäkin, että lähtiessäni ajamaan laitan sisälämppärin manuaalille maltillisesti puhaltamaan, mutta ei juurikaan ole auttanut.

    Maskissa on automaattinen läppä. Lisäksi olen peittänyt maskin alaosassa olevan pienemmän aukon.
  • TPM1
    Bimmer Rookie
    • Jan 2013
    • 127
    • Kerava

    #2
    Originally posted by Apollos View Post
    Olen täältä kovasti lueskellut termostaattijuttuja, kun en ole varma toimiiko termostaatti autossa kunnolla. Näillä pakkasilla (-20) pitää ajaa isolla tiellä vähintään 35 km, jotta lämmöt nousee tuonne maximiin 86 asteeseen. Tuokin laskee heti moottorijarrutuksessa muutaman asteen. Webastoa tai vastaavaa ei autossa ole. Kauppareissulla (isoa tietä 17 km) ei ole toivoakaan saada lämpöjä yli 70 nousemaan.

    En nyt ole päässyt selvyyteen siinä, onko termarin toiminta ok, kun kone lämpiää noin hitaasti? Onko muilla sama juttu?
    Sitäkin olen ihmetellyt, että miksi kesällä lämmöt saattaa käydä 100 asteessa, mutta nyt kylmällä 86 on maksimi, vaikka ajais miten pitkään motarinopeuttakin.

    Olen koittanut sitäkin, että lähtiessäni ajamaan laitan sisälämppärin manuaalille maltillisesti puhaltamaan, mutta ei juurikaan ole auttanut.

    Maskissa on automaattinen läppä. Lisäksi olen peittänyt maskin alaosassa olevan pienemmän aukon.
    Ihan hyvätä tuo kuullostaa. Itsellä jää 20 astetta noista lämmöistä, mikä ei ole hyvä.

    Comment

    • makeclick
      BTCF Member
      • Mar 2005
      • 268
      • Turku

      #3
      Onko sulla automaatti vai manuaali?

      Itsellä myös samantyylisiä lämpöjä 335d tomaatti. 70-80c nyt kun on pakkasta, vaikka ajaisi pitkääkin matkaa. Kesällä max 96c moottoritiellä ylämäissä.

      Kesällä vaihdoin pää ja egr termarit (auto oli 4.5v vanha!), kun lämmöt eivät nousseet yli 65c, joten parempaan suuntaan, mutta taitaapi tuo automaattilaatikon öljyn lämmönvaihdin vuotaa vähän vielä läpi (huoh). Omasta mielestä nämä termarioikut pitiäisi mennä tehtaan virhevastuuseen, koska nämä hajovat kaikista autoista! Silloinhan se on tehtaan valmistusvirhe, vai? Ei muuta, mutta kuluttaja ei tätä ongelmaa huomaa ja tämä rikkoo myös (täysin turhan) DPF keksinnön, joka maksaa maltaita.

      Periaatteessa, jos termari toimii ja ilmaa ei ole järjestelmässä lämmön pitäisi pysyä hyvinkin aisoissa, joten taidan tietää syyn lämpömittarin poistamiseen näissä uudemmista autoista . Itse en ainakaan aijo yhtäkään termaria tai lämmönvaihdinta ostaa bmw:ltä, jos kestää huonommin kuin 1970 autoissa. Samaan listaan voisi hehkuja ohjaavan purkin luetella Pierburg suomennus Pierupurkki? Sopiva nimi...
      Last edited by makeclick; 20-01-2014, 16:28.
      Harrastepaholainen 335d:
      Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
      Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

      Comment

      • Apollos
        Newbiemmer
        • Dec 2012
        • 9
        • Finland

        #4
        Originally posted by makeclick View Post
        Onko sulla automaatti vai manuaali?

        Itsellä myös samantyylisiä lämpöjä 335d tomaatti. 70-80c nyt kun on pakkasta, vaikka ajaisi pitkääkin matkaa. Kesällä max 96c moottoritiellä ylämäissä.

        Kesällä vaihdoin pää ja egr termarit (auto oli 4.5v vanha!), kun lämmöt eivät nousseet yli 65c, joten parempaan suuntaan, mutta taitaapi tuo automaattilaatikon öljyn lämmönvaihdin vuotaa vähän vielä läpi (huoh). Omasta mielestä nämä termarioikut pitiäisi mennä tehtaan virhevastuuseen, koska nämä hajovat kaikista autoista! Silloinhan se on tehtaan valmistusvirhe, vai? Ei muuta, mutta kuluttaja ei tätä ongelmaa huomaa ja tämä rikkoo myös (täysin turhan) DPF keksinnön, joka maksaa maltaita.

        Periaatteessa, jos termari toimii ja ilmaa ei ole järjestelmässä lämmön pitäisi pysyä hyvinkin aisoissa, joten taidan tietää syyn lämpömittarin poistamiseen näissä uudemmista autoista . Itse en ainakaan aijo yhtäkään termaria tai lämmönvaihdinta ostaa bmw:ltä, jos kestää huonommin kuin 1970 autoissa. Samaan listaan voisi hehkuja ohjaavan purkin luetella Pierburg suomennus Pierupurkki? Sopiva nimi...
        Manuaali on. Ilmeisesti tässä koneessa ei ole EGR-termaria, ei ainakaan Wetterin listoilta löytäneet sellaista osaa ollenkaan

        Comment

        • Weuli
          BTCF Member
          • Feb 2008
          • 1169
          • Turku

          #5
          Kyllä mä olisin tyytyväinen noihin lämpöihin. Aika kauan tuo lämpenee jos köröttelee talvirajoituksilla ja puhaltaa kunnolla lämpöä sisälle. -15 ja ilman esilämmitystä, ainostaan sisätilalämppäri, 17km motaria ja lämmöt 88 astetta jos laitan sisäpuhalluksen pienelle, muuten kestää kauemmin. Tuota on tullut työmatkalla seurattua.
          F10 530da xDrive -14
          ----------------
          E92 330d -09
          E93 325i -08
          E92 330d -08
          E61 535d -06
          E91 320d -08
          E46 330Ci -01
          E61 525d -06
          E90 320i -05
          E46 325i -01
          E46 318i -99
          E36 316i -91

          Comment

          • Apollos
            Newbiemmer
            • Dec 2012
            • 9
            • Finland

            #6
            Originally posted by Weuli View Post
            Kyllä mä olisin tyytyväinen noihin lämpöihin. Aika kauan tuo lämpenee jos köröttelee talvirajoituksilla ja puhaltaa kunnolla lämpöä sisälle. -15 ja ilman esilämmitystä, ainostaan sisätilalämppäri, 17km motaria ja lämmöt 88 astetta jos laitan sisäpuhalluksen pienelle, muuten kestää kauemmin. Tuota on tullut työmatkalla seurattua.

            Ehkä se sitten kunnossa on. Kiitoksia vaan vertailutiedoista!
            Se vaan jos saisi lämmöt edes muutamalla asteella nouseen, pienentäisi kulutusta. Nyt kattona omassa siis 86 astetta näillä pakkasilla. Tasasella ajetaessa 90 nopeudella kuumalla koneella hetkellinen kulutus viiden pinnassa, nollakelillä yli puoli litraa vähemmän

            Itsellä ei esilämmitys paljoa taida vaikuttaa lämmönnousun nopeuteen. 20 pakkasella heti käynnistyksen jälkeen koneen (ilmeisesti öljyn) lämpötila on +1. Tosin siihen menee aina muutama sekunti kun saa salavalikon auki, eli olisiko todellinen lämpötila esilämmityksellä niukasti miinuksella. Kyllä surkea on tämä systeemi. Autossani on siis Defan vastus jossakin kampiakselin hihnapyörän lähistöllä lohkossa kiinni. Pitäisi varmaan laittaa letkulämmitys.

            Comment

            • Yeppe
              BTCF Member
              • Jun 2006
              • 361
              • Finland

              #7
              Itsellä letkulämmitin ja -20 pakkasilla nesteet oli 37 astetta. Lämpöä alkaa puhaltamaan melkein välittömästi kun lähtee liikkeelle

              Suosittelen kyllä letkulämppäriä

              Comment

              • Weuli
                BTCF Member
                • Feb 2008
                • 1169
                • Turku

                #8
                Heti liikkeelle, ilman tyhjäkäyntiä, kun saa salavalikkoa auki niin lukemat 10-15 astetta. Siis ilman lämmitystä, tämä vaan vertailuksi.
                F10 530da xDrive -14
                ----------------
                E92 330d -09
                E93 325i -08
                E92 330d -08
                E61 535d -06
                E91 320d -08
                E46 330Ci -01
                E61 525d -06
                E90 320i -05
                E46 325i -01
                E46 318i -99
                E36 316i -91

                Comment

                • Smistik
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2009
                  • 1130
                  • Kanta-Häme

                  #9
                  Kuulostaa ihan normaalilta. Itsellä vanhemmalla koneella, mutta ihan samalla lailla toimii. Kun oikein pitkään ajelee, niin saattaa ylämäessä kutosella (manuaalivaihteet) nousta 89. Plussakeleillä pyörii 88-90.
                  ex E91 320d käsiaskilla
                  ex E46 330dat
                  japski
                  ranu

                  ex E30 316i 4d

                  Comment

                  • Apollos
                    Newbiemmer
                    • Dec 2012
                    • 9
                    • Finland

                    #10
                    Originally posted by Weuli View Post
                    Heti liikkeelle, ilman tyhjäkäyntiä, kun saa salavalikkoa auki niin lukemat 10-15 astetta. Siis ilman lämmitystä, tämä vaan vertailuksi.

                    Mitä veikkaat, olisiko koneen lämpö paljon miinuksella, jos ennen liikkeelle lähtöä lämpötilan katsoisi? Lämpötila nousee kyllä äkkiä 20 asteeseen ekasta kiihdytyksestä

                    Itse en ole vielä tohtinut kylmänä käynnistää, mutta sama kai se olisi nyt kokeilla, jos kerran vastus ei paljon lämmitä. Voisi sitten verrata, mitä lämpötila näyttää heti käynnistyksen jälkeen vastuksen avulla ja ilman.

                    Itselläni ei esilämmitykseen ole mitään muuta syytä kuin moottorin hyvinvointi. Yhden kerran on jo kone vaihdettu mystisen vian takia. Ei siten viitsisi kylmänä käynnistää. Sisätilat kyllä äkkiä lämpenee sähkövastuksen takia kun malttaa muutama km odotella, ja vielä kun persus lämpiää penkissä penkissä

                    Comment

                    • marko l
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2013
                      • 192
                      • Hirvensalmi

                      #11
                      Omassa e90 on n 15 asteinen moottori ja lämmityksessä n 1.5h,scangauge 2 katsottuna.Ihan kätevä laite eikä tarvi salavalikkoja etsiä.Näkee imulämmöt jne anturat samalla

                      Comment

                      • janne[l
                        BTCF Member
                        • Apr 2011
                        • 861
                        • Ylöjärvi

                        #12
                        Originally posted by Apollos View Post
                        Mitä veikkaat, olisiko koneen lämpö paljon miinuksella, jos ennen liikkeelle lähtöä lämpötilan katsoisi? Lämpötila nousee kyllä äkkiä 20 asteeseen ekasta kiihdytyksestä

                        Itse en ole vielä tohtinut kylmänä käynnistää, mutta sama kai se olisi nyt kokeilla, jos kerran vastus ei paljon lämmitä. Voisi sitten verrata, mitä lämpötila näyttää heti käynnistyksen jälkeen vastuksen avulla ja ilman.

                        Itselläni ei esilämmitykseen ole mitään muuta syytä kuin moottorin hyvinvointi. Yhden kerran on jo kone vaihdettu mystisen vian takia. Ei siten viitsisi kylmänä käynnistää. Sisätilat kyllä äkkiä lämpenee sähkövastuksen takia kun malttaa muutama km odotella, ja vielä kun persus lämpiää penkissä penkissä
                        kyllä ne koneen lämmöt pitäs nollaa näyttää ennen käynnistystä,jos ei ole lämmityksessä ollut. Mulla myös letkulämppäri ja hyvin toimii, ja käynnistyy nätisti.
                        e46 330i cabriolet
                        e91 320d
                        e36 328 törpö

                        Comment

                        • Weuli
                          BTCF Member
                          • Feb 2008
                          • 1169
                          • Turku

                          #13
                          Originally posted by Apollos View Post
                          Mitä veikkaat, olisiko koneen lämpö paljon miinuksella, jos ennen liikkeelle lähtöä lämpötilan katsoisi? Lämpötila nousee kyllä äkkiä 20 asteeseen ekasta kiihdytyksestä.
                          Katsoin ne lämmöt kokeeksi aamulla ennen käynnistystä. -7 astetta näytti ja ulkona -16. Alle kilometrin ajolla +15, ekoissa liikennevaloissa valoissa ~1,5km +33.
                          Mun autossa on myös ne kaihtimet munuaisten takana joita ei kaikissa tunnu olevan. Ilmeisesti jonkun verran auttava, kun rajoittavat viimaa konehuoneessa.
                          Last edited by Weuli; 22-01-2014, 17:56.
                          F10 530da xDrive -14
                          ----------------
                          E92 330d -09
                          E93 325i -08
                          E92 330d -08
                          E61 535d -06
                          E91 320d -08
                          E46 330Ci -01
                          E61 525d -06
                          E90 320i -05
                          E46 325i -01
                          E46 318i -99
                          E36 316i -91

                          Comment

                          • Apollos
                            Newbiemmer
                            • Dec 2012
                            • 9
                            • Finland

                            #14
                            Originally posted by Weuli View Post
                            Katsoin ne lämmöt kokeeksi aamulla ennen käynnistystä. -7 astetta näytti ja ulkona -16. Alle kilometrin ajolla +15, ekoissa liikennevaloissa valoissa ~1,5km +33.
                            Mun autossa on myös ne kaihtimet munuaisten takana joita ei kaikissa tunnu olevan. Ilmeisesti jonkun verran auttava, kun rajoittavat viimaa konehuoneessa.
                            Hauskaa, että joku "uhrautuu" repimään konetta kylmänä käymään...

                            Tajusin nyt vasta itsekin, että salavalikon lämpötiloja voi seurata ennen käynnistystä.
                            Tänään seurasin lämmön kehitystä ennen käynnistystä, kun auto on roikan päässä. Vastus on jossakin lohkon keskellä, ei öljypohjassa. Ulkolämpötila oli lämmityksen alkaessa -4, jäähdytinnesteet 0 astetta. Tunnin lämmityksen jälkeen lämmöt 7, puolentoista tunnin jälkeen 11 ja kolmen tunnin kohdalla 15 astetta.

                            Pikkupakkasella pärjää näköjään ihan hyvin, mutta kovilla keleillä jos koneen hädin tuskin saa nolla-asteiseksi, niin käynnistys on kylmään kuuloista. Mitään ongelmaa sinänsä ei käynnistyksessä ole, kun systeemi toimii. Joulukuulla jouduin kerran starttaan ilman lämmitystä -26 pakkasella, pirteästi käynnistyi vaikka tosin aika lailla kierroksia siinä oli mukana

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎