Announcement

Collapse
No announcement yet.

e91 320d LCI ei aina reagoi kaasupolkimem liikkeisiin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jonttt
    BTCF Member
    • Feb 2012
    • 71
    • Lempäälä

    e91 320d LCI ei aina reagoi kaasupolkimem liikkeisiin

    Elikkä kyseinen auto alko tehdä tällaisia oireita. Välillä ajossa kierrokset heittelee pienesti ja joskus taas moottorin vikavalo syttyy eikä auto reagoi kaasupolkimeen millään tapaa. Epäilin kaasupolkimen asentotunnistinta, sillä vakkarilla ajessa auto toimii normaalisti vaikka vikavalo palaisi. No hain purkaamolta toisen polkimen, ja sama nypytys tuntui välillä ja vikavalokin vilahti parikertaa. Mistähän tuo vika nyt heijastuu.

    Ainiin ja vikakoodit olivat seuraavat: 3F11 kaasupolkimen asema-anturi 1 ja
    425D kaasupoljinyksikkö.
    Nykyiset:
    BMW E91LCI 320D http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=324291
    Nissan 200SX S13 SR20DET
  • VolvoTDi
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 1576
    • Tampere - Pori

    #2
    Originally posted by jonttt View Post
    Elikkä kyseinen auto alko tehdä tällaisia oireita. Välillä ajossa kierrokset heittelee pienesti ja joskus taas moottorin vikavalo syttyy eikä auto reagoi kaasupolkimeen millään tapaa. Epäilin kaasupolkimen asentotunnistinta, sillä vakkarilla ajessa auto toimii normaalisti vaikka vikavalo palaisi. No hain purkaamolta toisen polkimen, ja sama nypytys tuntui välillä ja vikavalokin vilahti parikertaa. Mistähän tuo vika nyt heijastuu.

    Ainiin ja vikakoodit olivat seuraavat: 3F11 kaasupolkimen asema-anturi 1 ja
    425D kaasupoljinyksikkö.
    Eikö muita koodeja ollut? Kaasuläppäkotelon puhdistus ehkäpä, johtosarjavika, EGR, DPF, maf, jne. Livedataa seuraamalla nypytyksen aikana voisi jotain selvitä...
    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
    Check:
    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
    Tampere 044-5867096

    Comment

    • BeamR
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 13363
      • Espoon takametsät

      #3
      Tuossa oli viime kesänä yhden tutun E91, johon oli yritetty laittaa jonkinlaista "kaasupolkimen herkistäjää" tms harakirikamaa, ja se liitin oli laitettu hitusen vinossa paikalleen -> pinnit oli litistyneet -> irrationaalinen toiminta.

      Kannattanee vilkaista ettei sulla ole kanssa pinnit litistyneet pohjaan.
      F46 Gran Tourer -20
      Boxster 2.5 -97

      Comment

      • jonttt
        BTCF Member
        • Feb 2012
        • 71
        • Lempäälä

        #4
        Mutta miten vika voisi liittyä kaasuläppäkoteloon, egr:rään tai dpf:fään?
        Kuitenkin kun vikavalo syttyy ja auto ei reagoi kaasupolkimeen niin vakkaria käyttämällä voi ajaa ihan normaalisti. Täytyy kuitenkin tutkia sitä liitintä paremmin ja tuikata kone kiinni autoon ja lähteä ajamaan.
        Kaikki vikakoodit näkyy tuossa https://www.dropbox.com/s/fdlg245wer...122_211937.jpg
        Nykyiset:
        BMW E91LCI 320D http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=324291
        Nissan 200SX S13 SR20DET

        Comment

        • yazzo
          Newbiemmer
          • Jun 2010
          • 24
          • Tampere

          #5
          Siellä lienee sähköinen poljin, ts. polkimessa on asentotunnistimena potikka ja tieto välittyy sähköisenä viestinä konetilaan. Vikailmo asentotiedosta vois viitata potikan pätkimiseen, mikä on yleinen potikan vikaantumismekanismi. Samasta syystä vanhat radiot rohisevat kun volyyminappia liikuttelee
          E92 335i 2007
          ex. E61 530d 2007

          Comment

          • jonttt
            BTCF Member
            • Feb 2012
            • 71
            • Lempäälä

            #6
            Originally posted by yazzo View Post
            Siellä lienee sähköinen poljin, ts. polkimessa on asentotunnistimena potikka ja tieto välittyy sähköisenä viestinä konetilaan. Vikailmo asentotiedosta vois viitata potikan pätkimiseen, mikä on yleinen potikan vikaantumismekanismi. Samasta syystä vanhat radiot rohisevat kun volyyminappia liikuttelee
            Mutta kokeilin tänään toisella polkimella ja siinä samassa siis toisella potikalla.. en usko että sekin olisi rikki..
            Nykyiset:
            BMW E91LCI 320D http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=324291
            Nissan 200SX S13 SR20DET

            Comment

            • VolvoTDi
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2006
              • 1576
              • Tampere - Pori

              #7
              Originally posted by jonttt View Post
              Mutta miten vika voisi liittyä kaasuläppäkoteloon, egr:rään tai dpf:fään?
              Kuitenkin kun vikavalo syttyy ja auto ei reagoi kaasupolkimeen niin vakkaria käyttämällä voi ajaa ihan normaalisti. Täytyy kuitenkin tutkia sitä liitintä paremmin ja tuikata kone kiinni autoon ja lähteä ajamaan.
              Kaikki vikakoodit näkyy tuossa https://www.dropbox.com/s/fdlg245wer...122_211937.jpg
              No olihan siellä muitakin koodeja! En usko, että puutuminen johtuu kaasupolkimesta. Auto menee vikatilaan johtuen väännönrajoittimista (4C2F, 4C2E ja 4C29) eli onko autossa virityssofta ja jos on niin se on perseelleen tehty. Jos ei niin vaatisi livedataa tarkemmin. Polttoainesuodattimessa oleva lämmitin herjaa myös, kannattaa tarkistaa liitin.

              Itse nollaisin koodit ja lähtisin ajelemaan ja kun vikatila tulee niin koodista näkee aiheuttajan. itseasiassa ennen kuin koodi tulee jatkuvaksi = vikavalo syttyy niin koodi on luettavissa odottavissa koodeissa, joten ei välttämättä pitkää pätkää tarvitse ajella.
              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
              Check:
              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
              Tampere 044-5867096

              Comment

              • jonttt
                BTCF Member
                • Feb 2012
                • 71
                • Lempäälä

                #8
                Ei tietääkseni ole softattu. Olen auton toinen omistaja ja auto on ollut mulla nyt vuoden verran ja kenkkuilu vasta alkoi.

                Mutta vieläkään en ymmärrä miksi vakionopeudensäätimellä pystyy ajamaan täysin normaalisti silloinkin, kun autossa palaa vikavalo eikä se vastaa ollenkaan kaasupolkimen liikkeisiin.

                Täytyy töitten jälkeen koittaa tutkia..
                Nykyiset:
                BMW E91LCI 320D http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=324291
                Nissan 200SX S13 SR20DET

                Comment

                • jonttt
                  BTCF Member
                  • Feb 2012
                  • 71
                  • Lempäälä

                  #9
                  Kiinanmallin "testerin" ja puhelimen kanssa nyt ajelemassa.. seuraillessa kaasupolkimen anturin asentoa huomasin seuraavaa. Kun vika tulee päälle, niin anturin asento näyttää 0. Muuten tietenkin liikkuu kierrosten mukana. Kyllähän tälläkim testerillä jotain näkee, mutta en tiedä mitä tässä nyt vielä pitäisi seurailla.
                  Ainiin, se vikavalo mikä näkyy heti kun kytkee virrat päälle ei pala vian tullessa missään vaiheessa, vaan ainoastaan tuohon mittaridyon näyttöön ilmestyy se vikavalon kuva..
                  Nykyiset:
                  BMW E91LCI 320D http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=324291
                  Nissan 200SX S13 SR20DET

                  Comment

                  • VolvoTDi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2006
                    • 1576
                    • Tampere - Pori

                    #10
                    Originally posted by jonttt View Post
                    Kiinanmallin "testerin" ja puhelimen kanssa nyt ajelemassa.. seuraillessa kaasupolkimen anturin asentoa huomasin seuraavaa. Kun vika tulee päälle, niin anturin asento näyttää 0. Muuten tietenkin liikkuu kierrosten mukana. Kyllähän tälläkim testerillä jotain näkee, mutta en tiedä mitä tässä nyt vielä pitäisi seurailla.
                    Ainiin, se vikavalo mikä näkyy heti kun kytkee virrat päälle ei pala vian tullessa missään vaiheessa, vaan ainoastaan tuohon mittaridyon näyttöön ilmestyy se vikavalon kuva..
                    Saattaahan se olla siinä kaasupolkimessakin vikaa. Autolla ei tarvitse ajaa saadakseen sen näkyviin vaan ihan paikallaan painaa kaasua moneen kertaan ja livedataa seuraamalla pitää näyttö seurata kaasupolkimen liikerataa tarkasti ja joka kerta. Oletko käynyt ne liittimet läpi? Ecun päästäkin (konepellin alla hanttarin puolella vaalea boksi tuulilasin alla, joutuu kyllä purkamaan edestä kamaa pois) kannattaa liittimet tsekata, ettei vaikka vedenpoistoreikä ole tukossa ja liittimet hapettuneet.
                    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                    Check:
                    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                    Tampere 044-5867096

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎