Announcement

Collapse
No announcement yet.

F3x ratin vaihto -> driver restraint system failure

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tumpe
    Newbiemmer
    • Jun 2008
    • 6
    • Helsinki

    F3x ratin vaihto -> driver restraint system failure

    Sport -ratti vaihtui M sport -rattiin -> Herjaa "driver restraint system" vikakoodia.
    Kysymys:
    Lähteekö pelkällä vikakoodien nollauksella vai täytyykö uusi airbägi koodata? Olisiko tähän tietoa/osaamista Järvenpää-pkseutu -akselilla.
    Itsellä vain dcan ja inpan 5.0.2 -versio eli ei onnistu nollaamiset näillä värkeillä f-sarjaan.
  • böntti
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2011
    • 2856
    • Tampere

    #2
    Kyllä sen pitäis nollauksella lähteä. Käytitkö virtoja päällä kun bägi oli irti? D-canilla kyllä pääsee f-sarjaan, kaapelin pinnit 7 ja 8 pitää olla irti toisistaan. Mene bimmerfest-foorumille ja coding and programming -osioon. Sieltä löytyy sopiva inpa. Asennuksen jälkeen vaihda ediabas.ini -tiedostoon interface =STD:OBD, se on oletuksena installerin asetuksesta riippumatta interface =ENET.
    Last edited by böntti; 15-06-2015, 07:53.
    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

    Comment

    • Tumpe
      Newbiemmer
      • Jun 2008
      • 6
      • Helsinki

      #3
      Ei ollut virtoja päällä. Kokeilin vielä vaihtaa vanhan ratin takaisin, mutta vikakoodi ei lähtenyt..
      Kiitos paljon tiedoista, täytyy päivittää värkit ja toivoa että pelkkä nollaus riittää.

      Comment

      • böntti
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2011
        • 2856
        • Tampere

        #4
        Kerran syttynyt valo ei sammu muuten kuin nollaamalla.
        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

        Comment

        • Tumpe
          Newbiemmer
          • Jun 2008
          • 6
          • Helsinki

          #5
          Nyt asennettu BMW Standard Tools 212 sekä INPA_Fxx_v.2.
          Toimiiko windows 8? Ainakin latautui ja aukesi, mutta yhteys F30 K+DCAN:n kautta ei vielä pelitä kun en ole pinnejä ehtinyt tsekata. Muutenkin tuo pinnimuutos vaatisi meikäläiselle DIY -ohjeet, löytyisikö?
          Menee nyt hieman INPA -keskustelun puolelle, mutta pitääkö ennen inpan asentamista INPA:n setup.exe -filen ominaisuuksista valita winxp sp2 sekä admin -oikeudet ennen asentamista, onko näillä väliä?

          Comment

          • böntti
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2011
            • 2856
            • Tampere

            #6
            Ei siihen pinnimuutokseen mitään sen kummempaa ohjetta ole. Mittaat yleismittarilla kaapelin obd-portista että onko pinnit 7 ja 8 kytketty yhteen vai ei. Jos ei (niin kuin yleensä), silloin et tee mitään. Jos pinnien välinen resistanssi on nolla, tällöin ne ovat yhdessä. Avaat kaapelin obd-liittimen ja kolvaat pinnien välillä olevan tinaklöntin tai hyppylangan pois.

            Windows kasista en osaa sanoa, seiskassa ajan aina kaikki installerit varmuuden vuoksi adminina. Xp-modea ei tarvitse käyttää. Perusjutut kuntoon eli kaapeli kiinni koneeseen ja windowsin laitehallinnasta com-portin numeron tarkistus sekä portin latenssiaika asetukseen 1 ms. Sitten ediabaksen ediabas.ini -tiedostoon interface =STD:OBD ja obd.ini -tiedostoon oikea com-portin numero (tiedoston alkuun). Autossa pitää olla sytytysvirta päällä ennen kaapelin kytkemistä, moottori voi esim olla käynnissä.
            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

            Comment

            • Tumpe
              Newbiemmer
              • Jun 2008
              • 6
              • Helsinki

              #7
              Kiitos!
              Ei lähtenyt vikakoodien nollaamisella, vasta kun vaihdoin ratin takaisin alkuperäiseen.
              Antoi airbagista vikakoodia 0xAF sekä CAS 0x0F. Onko sitten M-sport ratin bägi viallinen vai koodattava..?

              Comment

              • böntti
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2011
                • 2856
                • Tampere

                #8
                Kytkentäkaavioista eli ISTA Rheingoldista pitäisi katsoa onko kytkennöissä eroa, nyt ei Juhannuksen vuoksi ainakaan minulta onnistu. Voi se periaatteessa koodauksenkin vaatia, tämän voin selvittää viikonlopun jälkeen.
                -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                Comment

                • Tumpe
                  Newbiemmer
                  • Jun 2008
                  • 6
                  • Helsinki

                  #9
                  "Vika" oli airbägissä, jossa bägissä olevan liittimen muovikuoresta oli haljennut pienen pieni pala ja bägin johtojen metalliliittimet pääsivät tällöin irti koloistaan ja koskettamaan toisiaan.
                  Case closed, F3x ratin vaihtoon ( normi -> m-sport) ei tarvitse nollauksia tai koodauksia.

                  Comment

                  • RITS
                    Newbiemmer
                    • May 2016
                    • 3
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Tumpe View Post
                    "Vika" oli airbägissä, jossa bägissä olevan liittimen muovikuoresta oli haljennut pienen pieni pala ja bägin johtojen metalliliittimet pääsivät tällöin irti koloistaan ja koskettamaan toisiaan.
                    Case closed, F3x ratin vaihtoon ( normi -> m-sport) ei tarvitse nollauksia tai koodauksia.
                    Mitähän tuollainen ratti maksaa? Käytettynä? Onnistuuko vaihto peruspajalla vai pitääkö viedä merkkiliikkeeseen vaihtoon? Itseltä jää tekemättä.

                    Comment

                    • jannes
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2005
                      • 124
                      • Koria

                      #11
                      Ratti 200-300 euroa kunnosta ja varustelusta (läpsyttimet vai ei) riippuen, bägit 300 eurosta ylöspäin. Vaihtaa osaa kuka tahansa mutta jos lisätään vaihdevivut autoon jossa sellaisia ei ole ollut pitää myös pystyä koodaamaan mikä sulkee pois kaikki sellaiset pajat joilla ei ole merkkikohtaisia koodausvalmiuksia. Pelkkä ratin vaihto ei vaadi edes koodaamista ja onnistuu kyllä omin voiminkin jos nyt yhtään työkalut pysyvät kädessä.

                      Comment

                      • ANSSI
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2003
                        • 322
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by RITS View Post
                        Mitähän tuollainen ratti maksaa? Käytettynä? Onnistuuko vaihto peruspajalla vai pitääkö viedä merkkiliikkeeseen vaihtoon? Itseltä jää tekemättä.
                        Ebay 500€ -> ja vaihto semmonen 15min
                        330e M-Sport -20 --- 118i M-Sport -20 ---
                        EX:530e M-Sport -18, F34 M-Sport, F30 Alpine White HandWashOnly F30, Audi A3 2.0 TDI Quattro -09, BMW 325iA Touring E91 -06, BMW 318iA Touring E46 -01, BMW 316i E46 -99

                        Comment

                        • Whatnot
                          Bimmer Rookie
                          • May 2009
                          • 51
                          • Hki

                          #13
                          Kuka osaisi PKS-seudulla ohjelmoida tuommoisen ratin vaihdon ja mihin hintaan 2015 F31 320iAX Sporttiin, jos pistän tilaten ruorin Saksasta? Tämä siis olettaen että ratin airbag olisi jostain syystä 2-vaiheinen EU:ssa käytetyn 1-vaiheisen sijasta. Jos ratti on 1:1 toiminnoiltaan ja spekseiltään vanhan ratin kanssa niin ei tietääkseni vaadi ohjelmointia?

                          Comment

                          • S.P.R
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 1009
                            • Oulu area

                            #14
                            1:1 ratti ei vaadi ohjelmointia. Hommaa sellainen suosiolla niin on plug&play.

                            Comment

                            • Whatnot
                              Bimmer Rookie
                              • May 2009
                              • 51
                              • Hki

                              #15
                              Originally posted by S.P.R View Post
                              1:1 ratti ei vaadi ohjelmointia. Hommaa sellainen suosiolla niin on plug&play.
                              Jees tuli pultattua tänään kiinni. Koodausta vaati (tietysti) läppävaihteet, kun vanhassa ei semmosia ollut:
                              FEM_BODY 3190 PADDLE_VERBAUT aktiv
                              Läppävaihtamiseen tarvittava kaapeli oli jo tehtaan johtosarjassa (helposti tsekattavissa viiksimoduulin liittimestä).

                              Lisäksi halusin mielummin ratin missä on cruiselle SET-näppäin, eikä tuota turhaa LIM-näppäintä. Joten tämä vaati myös koodausta:
                              KOMBI 3003 SLD_ENABLE nicht_aktiv
                              ICM 3000 SLD_Funktion nicht_aktiv
                              ICM 3000 C_Umschaltung_ACC_DCC underdruecken
                              ICM 3000 LDM_SET_Taste SET_und_aktivieren_IO

                              Hommaa ratin vaihtamiseen (ja kaapelin tsekkaukseen) meni varmaan 30min. Melkein saman verran aikaa meni purkaa F31:n takakontista paneeleita, että pääsi akkuun käsiksi (on muuten aika jemmassa).

                              Lopputulos kyllä kannatti. Huomattavasti paremman näköinen toi ruori kuin se sporttipaketin pappamalli - ainakin omaan silmään.

                              Last edited by Whatnot; 29-10-2017, 02:26.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎