Announcement

Collapse
No announcement yet.

N47 2.0D herjaa Ilmamassasta ja tuloilman lämpötilasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jengstro
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 380
    • 02-alue

    N47 2.0D herjaa Ilmamassasta ja tuloilman lämpötilasta

    Mikäs mun X3 F25seen tuli (ajettu 150tkm)? (laitoin tänne, koska täällä on varmaan eniten tän koneen omistajia)

    Vikakoodien poiston jälkeen aika nopsaan nämä kaksi palaa takaisin.
    Ajelin pitkän tovin ja seurailin imuilman lämpötilaa ja ilmamassaa... ne käyttäytyi "normaalisti", ei mitään pätkimistä. Jotenkin en usko että kyseessä on anturivika...

    Voisko kyseessä olla EGR? joka on jumiutunut auki? eli tonne imupuolelle tulis lisää "häkää" ja lämpöä, kun pienellä kaasun käytöllä EGR pitäisi olla kiinni. Mutta luulis että bimmeri tietää koska EGR on rikki, ja herjaisi siitä.

    Vinkkejä otetaan vastaan.

    ----
    278600 - Imuilman lämpöanturi, todennäköisyys: ero aloitusarvon ja viitearvon välillä on
    liian suuri
    - katkonainen
    Taajuus
    Nollauslaskuri
    Matkamittari
    Aikaleima vikakoodin asetuksen jälkeen
    SAE-koodi
    Moottorin nopeus
    jäähdytysnesteen lämpötila
    Kiskon paine
    Ruiskutusmäärä, oletusarvo
    Ilmamäärä / sylinteri ja isku
    Ahdinpaine
    Akkujännite
    1
    40
    150895
    149476747
    P0000
    890
    13,0
    439,21
    8,63
    564,70
    1051,0
    11,60
    -----------------------------
    290900 - Ilmajärjestelmät, ilmavirtaus suhteessa AGR-massavirtaukseen
    todennäköisyys: mitattu ilmamassa on liian korkea verrattuna arvioituun
    ilmamassaan
    - Jatkuva
    Taajuus
    Nollauslaskuri
    Matkamittari
    Aikaleima vikakoodin asetuksen jälkeen
    SAE-koodi
    Moottorin nopeus
    jäähdytysnesteen lämpötila
    Kiskon paine
    Ruiskutusmäärä, oletusarvo
    Ilmamäärä / sylinteri ja isku
    Ahdinpaine
    Akkujännite
    Imuilman lämpötila
    3
    40
    151049
    149549960
    P115D
    872
    14,0
    439,21
    20,00
    545,88
    1051,0
    13,00
    17,0
    Vikakoodit
  • jengstro
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 380
    • 02-alue

    #2
    Updatea tähän.
    Eli tämä vikakoodi ilmestyy heti jos autoa käyttää reippaasti kaasujalkaa. Herjaa ei tuu jos ajelee pintakaasulla. Se imuilman lämpötila vikakoodi tulee myöhemmin ja ilmeisesti vain joku sivuseuraus tästä ensimmäisestä herjasta.

    290900 - Ilmajärjestelmät, ilmavirtaus suhteessa AGR-massavirtaukseen
    todennäköisyys: mitattu ilmamassa on liian korkea verrattuna arvioituun
    ilmamassaan

    Comment

    • Supra^
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 5150
      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

      #3
      Nuo koodit on yleismallisista testereistä aina vähän mitä on, mutta EGR:äähän se nimenomaan valittelee, joten siitä lähtisin liikkeelle.
      Musti 8HP
      Nokivasara M47
      TeiniCoupé DCT
      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

      Ex:
      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

      Comment

      • suppari
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 4049
        • Turku

        #4
        Juu BMW testerillä koodit lukuun. Otappa yhteyttä jos tarvetta.
        sigpic
        P:0409699000

        JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
        tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
        huollot/korjaukset!

        BMW E&F sarjaan.
        Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
        8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
        AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

        Comment

        • jengstro
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2006
          • 380
          • 02-alue

          #5
          No niin, nyt on checkattu EGR mönjät. Aika paljon 150tkm:ssa sitä kertyykin tonne imusarjan puolelle. Tässä koneessa N4720DA-versiossa (versus E6x) EGR valve onkin paljon lähempänä pakosarjaa, jolloin tota mönjää ei pääse muodostumaan kuumuuden takia. Itse imusarja onkin sitten kauheeta katottavaa.
          Tässä kuvia:
          Ite EGR valve ei näytä olevan jumissa, ei mönjää.

          Tää on vaan joku kiinteä "ohjuri" pakokaasuille, muuten noi paskat osuis varmaan sinne imusarjan vastakkaiseen seinään, ja kasais sinne liian ison köntsän ajan mittaan.

          Tässä sitä mönjää on on tossa ulkoreunassa paksummillaan n. 5 mm kerros.
          https://drive.google.com/open?id=1p_...AMuLIC6zS7G_SQ https://drive.google.com/open?id=1Mz...HyUFBW8pzIKlRw
          Imusarjan irroituksessa, menee useita tunteja (ainakin eka kerralla). Eniten aikaa palaa noiden sähköliittimien kanssa, ne missä on pieni harmaa lukituskipsu... ei vaan aina irtoa helposti vaikka klipsun avaa. Imusarja tulee aika helposti irti, koska sen alapuolella piilossa ei ole mitään kiinni.

          n. 2-3 mm kerros karstaa tasaisest koko imusarjassa

          Wurthin pinelineä, ja pari kattilallista kuumaa vettä. Pulloharja ja pari hammasharjaa meni.

          Suht koht puhdasta tuli kotikonstein!

          Comment

          • tuikku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1353

            #6
            .
            Minusta akkujännite on liian pieni.
            Sehän saattaa aiheuttaa mitä kummallisimpia herjoja.
            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

            Comment

            • jengstro
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2006
              • 380
              • 02-alue

              #7
              Palatakseni tähän vikakoodiin. Mikään anturi, imusarjan "kuuluisat" läpät, EGR valve tai kaasutin-läppä ei ollut sellaisessa mönjässä että vika olis siinä.
              Nyt kun mönjät on putsattu, pieni lenkki, sama vikakoodi tupsahti edelleen.

              INPAa tarvitaan (F-sarja), että sais sen oikean BMW vikacoden haltuunsa niin netistä vois löytyä vinkkiä.

              Ois kiva tietää mihin sensoritietoihin toi Bimmeri perustaa tän: "Liikaa ilmaa koneessa versus referenssiarvo..."

              Comment

              • jengstro
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2006
                • 380
                • 02-alue

                #8
                Originally posted by tuikku View Post
                .
                Minusta akkujännite on liian pieni.
                Sehän saattaa aiheuttaa mitä kummallisimpia herjoja.
                14Volttia, diagnostiikasta sillä hetkellä kun vikakoodi tuli.
                Ahtopaineet kanssa ok. Ei vuoda, eikä tunnu "voimanpuutetta".
                Mutta vikakoodi tupsahtaa heti, kun autoa käskee (ilmeisesti alkaa ahtaa)... nooh silloin sitä ilmaa sinne tulee joo :-)
                -- Edit--
                Vikakoodi tulee silloin tällöin jopa tyhjäkäynnillä.
                Last edited by jengstro; 09-01-2016, 12:08. Reason: tulee tyhjäkäynnilläkin

                Comment

                • pheno
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1995
                  • Tampere

                  #9
                  Jos saat inpan toimintaan niin vilkaise TestO ohjelmalla todellinen maf ja pyydetty. Sieltä varmaan löytyy syy

                  Comment

                  • jengstro
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2006
                    • 380
                    • 02-alue

                    #10
                    Kiitokset member 'suppari':lle, oikeilla työkaluilla vian lähteille. Eiköhän vika ole tuloilman (välijäähyn jälkeen) olevassa lämpötila-anturissa. Arvot on liian korkeita. Hieman hämäsi tuo oma geneerinen OBD testeri, mistä lämpötila-anturista oli kyse.

                    Raportoin kun tämä osa on vaihdettu 13628519445, miten kävi.

                    Comment

                    • jengstro
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2006
                      • 380
                      • 02-alue

                      #11
                      Jeah. Kuntoon tuli imuilmanlämpötila-anturin vaihdolla.

                      Comment

                      • karikunn
                        Bimmer Rookie
                        • May 2013
                        • 98
                        • Porvoo

                        #12
                        Lainataan topiccia. Sama vika, mutta N57 kone. Vaihdoin jo imuilman lämpötilamittauksen, mutta nyt kovilla pakkasilla heittää vikakoodia OBD P115D.

                        Tarkemmin antaa tällaiset:

                        DME/DDE:
                        Ladelufttemperatursensor, Plausibilität: Differenz Startwert zu Referenztemperatur zu hoch, Fehler gespeichert

                        DME/DDE:
                        Ansauglufttemperatursensor, Plausibilität: Differenz Startwert zu Referenztemperatur zu hoch, Fehler gespeichert
                        190669 km

                        DME/DDE:
                        Temperatursensoren, Plausibilität: Mehrere Temperatursignale zueinander nicht plausibel, Fehler gespeichert
                        190669 km

                        DME/DDE:
                        Ladeluftschlauch-Überwachung im Leerlauf: Ladeluftschlauch abgefallen, Fehler momentan nicht vorhanden, aber bereits gespeichert
                        190793 km

                        DME/DDE:
                        Luftsystem, Luft- zu AGR-Massenstrom Plausibilität: gemessene Luftmasse im Vergleich zu berechneter Luftmasse zu hoch, Fehler gespeichert

                        Ilmamassamittari seuraavaksi vaihtoon vai miten tuota lähtisi diagnosoimaan? Näin normaalisti MAF arvot vaikuttavat järkeviltä. Imuvuotoja en keksi missä voisi olla.

                        Niin ja EGR on pois käytöstä / tulpattu ja virisofta löytyy.
                        Last edited by karikunn; 02-03-2018, 11:52.
                        Nyt: E46 M3 + E93 335i
                        Ennen: E46 323Ci Cabrio , E46 M3, F31 330d, E46 328ci, E46 318i
                        M3 projektin ylijäämätavaraa Torilla...

                        Comment

                        • VolvoTDi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2006
                          • 1576
                          • Tampere - Pori

                          #13
                          EGR ilmamäärä vähän väärin kerrottu ja siksi vertailuarvosta tulee koodia eli ei kannata uusia mitään vaan kääntää muutama bitti lisää softasta.
                          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                          Check:
                          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                          Tampere 044-5867096

                          Comment

                          • karikunn
                            Bimmer Rookie
                            • May 2013
                            • 98
                            • Porvoo

                            #14
                            Originally posted by VolvoTDi View Post
                            EGR ilmamäärä vähän väärin kerrottu ja siksi vertailuarvosta tulee koodia eli ei kannata uusia mitään vaan kääntää muutama bitti lisää softasta.
                            Kuulostaa ihan järkevältä. Lähdetään kokeilemaan. Kiitos!
                            Nyt: E46 M3 + E93 335i
                            Ennen: E46 323Ci Cabrio , E46 M3, F31 330d, E46 328ci, E46 318i
                            M3 projektin ylijäämätavaraa Torilla...

                            Comment

                            • Kolppanberg
                              BTCF Member
                              • Apr 2019
                              • 1
                              • Turku

                              #15
                              Nyt itellä kans N47:n kanssa meni sormi suuhun. Juurikin tämä egr mass flow plausibility vikakoodia herjaa. Lisänä pakokaasun paineanturi. EGR järjestelmän kävin tuossa yksi ilta läpi, imusarjan putsasin, käytin venttiilin irti, liikkui hienosti ja sit tän lämmönvaihtimen putsasin. Mikään komponentti ei ollut erityisen likainen. Huvikseni koitin nyt vielä uutta lämpöanturia tästä keskustelusta voimaantuneena, mutta ei mitään vaikutusta. Tyhjäkäynnil ku antaa olla jonku aikaa vikavalo sammuu, mutta samantien kun lähtee liikkeelle taas on vika päällä. Tämä pakokaasuanturin vika on sellanen et se tulee päälle jos tulee ja sen anturinkin olen tuossa vaihtanut. Ei kenelläkään sattus muuta ideaa olemaan vai joutuuko alistumaan ja viemään merkkiliikkeeseen :think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎