Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 / charge your battery

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Auto123
    Newbiemmer
    • Dec 2013
    • 10
    • Suomi

    F30 / charge your battery

    Autoll aikää 3 vuotta ja ajettu 44tkm. Ei ole webastoa ja käytönnössä ajo on 25km suuntaansa työmatkaa. Auto narun perässä kotona ja töissä.
    Ajan aina Eco Pro-astuksella (jos ei voimaa erityisesti tarvita)

    Nyt alkoi valittamaan että akkua pitäisi ladata. Onko tämä jokin tyyppivika 320DA:ssa vai huono akkuyksilö?

    Yleensä akku pitäisi kai kestää 6-7 vuotta. Viimeksi autoistani on mennyt akku joskus -90 kieppeillä.
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2565
    • Kirkkonummi

    #2
    Originally posted by Auto123 View Post
    Autoll aikää 3 vuotta ja ajettu 44tkm. Ei ole webastoa ja käytönnössä ajo on 25km suuntaansa työmatkaa. Auto narun perässä kotona ja töissä.
    Ajan aina Eco Pro-astuksella (jos ei voimaa erityisesti tarvita)

    Nyt alkoi valittamaan että akkua pitäisi ladata. Onko tämä jokin tyyppivika 320DA:ssa vai huono akkuyksilö?

    Yleensä akku pitäisi kai kestää 6-7 vuotta. Viimeksi autoistani on mennyt akku joskus -90 kieppeillä.
    Oma täytti juuri 4 vuotta, ajettu saman verran. 1. kerran tuli tuossa loppukesästä kun seisoi kiilloituksessa virrat päällä vähän pidempään. Sen jälkeen normiajoa, ei uusia ongelmia tms. Katsotaan sitten näiden pakkasten jälkeen.

    Edelliseen 318i -10 joutui vaihtamaan akun kun auto oli 4-vuotias. Törkeän huonoa kestoa AGM-akuilla, jotka maksavat enemmän ja vaihto vaatii todennäköisesti koodauksen, E90 toimi ilmankin kun Ah-määrä ei muuttunut.

    Itse asiassa, mitä ihmeen hyötyä kaikesta hienosta elektroniikasta on, jos joutuu investoimaan melkein 400€ 4-5 vuoden välein? Mitä säästöä se on??
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

    Comment

    • Auto123
      Newbiemmer
      • Dec 2013
      • 10
      • Suomi

      #3
      Voiskohan tuo Eco Pro tai yleisemminkin BMWn ns. mikrohybriditekniikka kuluttaa akkua niin paljon että kyykähtää ennen aikojaan?
      Jos näin on niin eihän siitä tekniikasta tosiaankaan ole mitään hyötyä kustannusmielessä.

      Löysin tällaisen sivun http://www.knauzbmw.com/battery-warning-lights.htm
      Siinä ehdotetaan seuraavia temppuja akun laataamiseksi:
      1. aja maantiellä 2h lenkki
      2. lataa akkua verkkovirtalaturilla yön yli
      3. käytä tyhjäkäyntiä 4h

      Vaikuttaa ihan ennen 80-lukua olevilta ohjeilta :-)
      Last edited by Auto123; 06-01-2016, 16:26.

      Comment

      • duckland
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2003
        • 418

        #4
        alle kolme vuotta oli omal ikää ku tuo herja tuli. 2h maantielenkki ei huvittanut niin vein bemarille päiväksi lataukseen. kahvirahoilla ne latas työpäivän ja sen jälkee pysynyt poissa. varmaan vanhan ajan neuvo, että akku kannattaa joskus lataa täyteen pitää paikkaansa näissä.

        Comment

        • Auto123
          Newbiemmer
          • Dec 2013
          • 10
          • Suomi

          #5
          Kyllä lataaminen varmaan hyvää tekisi mutta kun on työsuhdeauto niin enpä taida viitsiä.
          Olisko se BMWn julmetun tehokas sähkövastussyynä tähän. Ilmeisesti auto ei osaa säätää lämmitysvastuksen tehoa laturin tuoton mukaan. Jossain on joko vika tai suunnitteluvirhe. Saapsa nähdä mitä huollon pojat kertoo asiasta.

          Kyllä auton pitää pitää huoli akustaan :think

          Comment

          • intfreak
            Bimmer Enthusiast
            • May 2003
            • 2966
            • Uusikaupunni

            #6
            Kyllä lataaminen varmaan hyvää tekisi mutta kun on työsuhdeauto niin enpä taida viitsiä.
            "Ei ole oma, paskaks vaan"? Mieluummin käyttäisin silloin tällöin 5 minuuttia akkulaturin laittamiseen, kuin odotella akun vaihtoa korjaamolla tai joku aamu todeta, että nyt ei lähdetäkkään.
            Olisko se BMWn julmetun tehokas sähkövastussyynä tähän. Ilmeisesti auto ei osaa säätää lämmitysvastuksen tehoa laturin tuoton mukaan.
            Se vaan on tosiasia ettei kylmä akku ota virtaa niin hyvin vastaan vaikka toisessa päässä olisi Olkiluoto kiinni. Autossa on myös kompromisseja toimivuuden (akun lataus) ja mukavuuden (lämmintä kabiinissa) välillä. Näillä pakkasilla 25km, oletetaan max ½h, ajo ei välttämättä saa palautettua käytettyä virtaa akkuun.
            Jossain on joko vika tai suunnitteluvirhe.
            Sanoisin tässä tapauksessa, että käyttäjässä.

            Yleensä akku pitäisi kai kestää 6-7 vuotta. .... Kyllä auton pitää pitää huoli akustaan :think
            Ja kuskin autostaan. Tämäkin akku voisi kestää 6 vuotta, jos siitä pidettäisiin huolta niinkuin auto pyytää.
            N62 Money Spender Club

            Comment

            • Auto123
              Newbiemmer
              • Dec 2013
              • 10
              • Suomi

              #7
              Jos vika on käyttäjässä niin silloin BMW vaatii jotain mitä muissa merkeissä ei tarvita, eli ulkoisen akkulaturin (en omista enää). Yksikään aiempi autoni yli 25 vuoden aikana ei ole kaivannut akun lataamista. Käyttö on ollut samanlaista ja kovempiakin pakkasjaksoja on ollut.

              Miksi ja miten BMW eroaa muista merkeistä jos/kun se vaatii lataamista talvella? Ymmärtäisi jos olisi webasto.

              Eilen ja tänään auto lisäksi valitteli että paikallaan ollessa akku purkautuu (stationary dissarge). Tämä kyllä viittaisi johonkin vikaan muussa kuin käyttäjässä.
              Katsotaan mitä BMW liike sanoo. Väittävätkö vian olevan käyttäjässä :think

              Comment

              • Tommix
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 5438
                • S:t Karins

                #8
                Originally posted by Auto123 View Post
                3. käytä tyhjäkäyntiä 4h
                Ei saatana mitä neuvoja...
                Originally posted by intfreak View Post
                Tämäkin akku voisi kestää 6 vuotta, jos siitä pidettäisiin huolta niinkuin auto pyytää.
                Ei sen kuulu pyytää yhtään mitään, jos autolla ajetaan 50 km/päivä. Jos ei originaali laturin/akun teho riitä, ei se kyllä ole kuskin syy, vaan auton suunnittelijan.
                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                Comment

                • Petteri75
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 2565
                  • Kirkkonummi

                  #9
                  Originally posted by Tommix View Post
                  Ei saatana mitä neuvoja...

                  Ei sen kuulu pyytää yhtään mitään, jos autolla ajetaan 50 km/päivä. Jos ei originaali laturin/akun teho riitä, ei se kyllä ole kuskin syy, vaan auton suunnittelijan.
                  70km/pv. Auto on kiinni tolpassa sen max 2h ja kustannuspaikalla kohtuulämpimässä hallissa. Tänään piti kuitenkin käydä ostamassa elämäni 1. akkulaturi, CTEK ja laittaa lataamaan. Totta kai akun sijoitus on painonjakauman kannalta hyvä, mutta käytön ei. Lisäksi se hienonhieno virranhallinta ei näytä tosielämässä säästävän mitään, ei edes luontoa. Järjestelmä on surkeampi tässä nyt 4-vuotiaassa 43tkm ajetussa baijerilaisessa kuin missään Saab 900:ssa, Opelissa tai Renault Méganessa, ml. kaikki romut 2000-luvun alusta alkaen.

                  Suunnitteluvika ja se ei ole käyttäjässä. Käyttäjän ainoa vika on ostaa n. puolen sadan tuhannen auto (uutena) ja palella tienposkessa KUN akku hyytyy.
                  BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                  Comment

                  • duckland
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2003
                    • 418

                    #10
                    se akun virranhallinta tapahtuu konehuoneesta. siellä on iso punainen töpseli. akkuun ei tarvitse koskea missään muotoa latauksen aikana. Tietysti itse en ole oikeasti ladannut vaan ainoastaan vierestä katsonut, joten ehkä tämän vahvistaa joku viisaampi.

                    Mutta kyllä nää bemarin akut on tosiaan surkeita. vahvistan tuon. 4 vuoden ikäisenä vaihdoin itsekin e90 akun. Eikä tarvitse koodausta vaikka kuka väittäisi mitä kun ah ei muutu.

                    Comment

                    • awd-69
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2015
                      • 229
                      • Sawo

                      #11
                      Juu, surkeita on! Oma kesti vain 7v ja 3kk. Alkuperäinen agm ja 80Ah.
                      F10 530d xdrive LCI

                      EX: E90 320d xdrive LCI

                      Comment

                      • BMW_Harrastaja
                        BTCF Member
                        • Dec 2012
                        • 819
                        • Oulu area

                        #12
                        Onkohan bemarin alkuperäisakut vain niin surkeita nykyään? Enkä ihmettele ollenkaan, jos/kun ne exidejä ovat.
                        BMW driver and owner since 2000.

                        Comment

                        • Tommix
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 5438
                          • S:t Karins

                          #13
                          Originally posted by duckland View Post
                          se akun virranhallinta tapahtuu konehuoneesta. siellä on iso punainen töpseli. akkuun ei tarvitse koskea missään muotoa latauksen aikana. Tietysti itse en ole oikeasti ladannut vaan ainoastaan vierestä katsonut, joten ehkä tämän vahvistaa joku viisaampi.

                          Mutta kyllä nää bemarin akut on tosiaan surkeita. vahvistan tuon. 4 vuoden ikäisenä vaihdoin itsekin e90 akun. Eikä tarvitse koodausta vaikka kuka väittäisi mitä kun ah ei muutu.
                          Ihan vaan piruuttaan BMW ohjeistaa myös uuden vastaavan akun ilmoittamisen autolle?
                          Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                          Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                          ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                          Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                          Comment

                          • barriquerot
                            Newbiemmer
                            • Mar 2016
                            • 22
                            • Finland

                            #14
                            Toivottavasti quote toimii.

                            Meidän X3 alle vuodenvanhana alkoi kiukuttelemaan pakkasilla: Lämpimästä tallista -30 pakkaseen, niin 6km ajonjälkeen alkoi akkuherjoja tulemaan. Tähän vielä yhdistettynä orggiswebaston pöljä logiikka että webasto ei käy kun auton moottori on käynnissä...

                            Ja kyllä, vika on nimenomaan mikrohybriditekniikassa ja laturin teho/lämppärin vastuksien tehossa. Normaalisti akku on 85% latautuneena ja moottorijarrutuksessa mennään tuosta yli ja senjälkeen laturi ei lataa ennekuin päästään taas 85%. Asia on suunnitteluvirhe ja homma pitäisi hoitaa siten, että IGR ei toimisi pakkasella tai sen voisi naittaa start-stop järjestelmän toimintaan.

                            Comment

                            • SC90
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2007
                              • 280

                              #15
                              No niin, päästiin akkuherjoihin täälläkin käsiksi.

                              Pakkanen laski -17 asteeseen, auto oli yli kaksi tuntia lämmittimen päässä. Starttaus suht ok, ajoa yli 25 km, sitten sammutus.

                              Seuraava käynnistys tyyliin 5 min päästä, ja herja ruutuun, " Charge battery".

                              Saako akkua ladattua konehuoneen puolelta C-tekillä menemättä käsiksi itse akkuun takaluukussa?

                              Plussa-pistehän siinä on heti hollilla, mutta minne miinus?

                              Toinen omituisuus....

                              Ajoin auton talliin, heti sammutuksen jälkeen noin 1 minuutin päästä sähköinen takaluukku aukeaa itsekseen noin 40 cm, ja jää siihen. Painan napista kiinni. Menee noin puoli minuuttia, ja taas luukku aukeaa itekseen, nyt täysin auki.

                              WTF!?!?

                              Johtuuko tämä(kin) akusta ehkä?
                              - M3 convertible 2005

                              - Saleen S281 S/C HH Special Edition 2003 1 of 18

                              - Ford Mustang GT 5.0 convertible 1988

                              - Fiat 850 Special 1969

                              - Lexus GS300 2000 TwoTone

                              - Lexus LS600h 2008

                              - Volvo S60 2.5 T AWD 2006

                              Autojen kiillotusta, sisustanpesuja, ajovalojen kiillotusta, kovavahauksia, pinnoituksia ym. ym. n. 20 vuoden kokemuksella parhaimmalla lopputuloksella mistään tinkimättä. Kysy lisää!
                              o44-531 82oo

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎