Sigun 320i -12 aj. 55400km, kävi tänään öljynvaihdossa ja sytytystulppien vaihdossa. BMW:n huolto-ohjelman mukaan tulpat pitäisi vaihtaa 4 vuoden välein, ajomäärästä ei ole muistikuvaa. Vanhoissa 55tkm ajetuissa tulpissa ei mitään vikaa, kuluneet tasaisesti ja platinakärkisinä olisi todennäköisesti vielä saman verran käyttöikää jäljellä, mutta noudatetaan nyt BMW:n huolto-ohjelmaa kun autolla on ajettu alle 100tkm jne.
Moottorin lämmettyä ja vajaan 10km ajon jälkeen alkoi pätkiminen, tämä ilmeni isommalla vaihteella vedätyksellä aluksi. Ei virhekoodeja, jopa Check Control oli OK. Vasta kun auto oli takaisin pajalla, ajettu testikierros jolloin pätkiminen tuli selkeämmäksi joutokäynnilläkin, tuli Fail Safe -moodi päälle ja nyt tällä kertaa saatiin virhekooditkin, kahdessa sylinterissä misfire. Nyt ei siis puhuttu pikku nykimisessä, vaan kunnon TÖK TÖK TÖK -etenemisestä, 4-sylinterinen ei salli puuttuvia sylintereitä aivan siinä määrin kuin useampisylinteriset moottorimallit. Sekin on kumma, että tästä ei siis aluksi tullut mitään virhekoodia.
Uusissa tulpissa ei mitään vikaa, täysin eheät. Puolissa ei mitään vikaa ulkoisesti. Ao. sylintereihin vaihdettiin uudet, täysin samanlaiset BMW alkup. tulpat (NGK) ed. 10km ajettujen sijaan. Vika poistui täysin, ei vikakoodeja tms. Puolien liittimet tarkistettiin ensimmäisinä, ne olivat kaikki OK vaikka viimeisten tulppien asennus onkin varsin ahtaassa tilassa tulipellin lähellä. Mitään syytä sytytyksen katkomiseen ei löydetty, ei niin mitään. Uudet tulpat vastasivat täysin vanhoja, osanumeroa myöten.
Onko muilla sytytystulppia vaihtaneilla ollut samanlaisia ongelmia?
Kannattaa todellakin pyytää vanhat tulpat mukaan, siinä on takuuvarmasti käyttökelpoista varaosaa. Huvittavaa, kuinka nyt on sitten palattu 1-kärkisiin tulppiin. Tarvikkeina näitä ei saa, monikärkisiä kyllä mutta muuten ainoa vaihtoehto on hakea niitä marmoritiskiltä, ei tainnut aivan 20€/kpl maksaa. Mitään eroa missään käytöksessä sytytyshäiriön poistumisen jälkeen ei ollut, eli järkeä platinakärkisen sytytystulpan vaihtoon vain iän perusteella ei omalla kohdalla ole.
Moottorin lämmettyä ja vajaan 10km ajon jälkeen alkoi pätkiminen, tämä ilmeni isommalla vaihteella vedätyksellä aluksi. Ei virhekoodeja, jopa Check Control oli OK. Vasta kun auto oli takaisin pajalla, ajettu testikierros jolloin pätkiminen tuli selkeämmäksi joutokäynnilläkin, tuli Fail Safe -moodi päälle ja nyt tällä kertaa saatiin virhekooditkin, kahdessa sylinterissä misfire. Nyt ei siis puhuttu pikku nykimisessä, vaan kunnon TÖK TÖK TÖK -etenemisestä, 4-sylinterinen ei salli puuttuvia sylintereitä aivan siinä määrin kuin useampisylinteriset moottorimallit. Sekin on kumma, että tästä ei siis aluksi tullut mitään virhekoodia.
Uusissa tulpissa ei mitään vikaa, täysin eheät. Puolissa ei mitään vikaa ulkoisesti. Ao. sylintereihin vaihdettiin uudet, täysin samanlaiset BMW alkup. tulpat (NGK) ed. 10km ajettujen sijaan. Vika poistui täysin, ei vikakoodeja tms. Puolien liittimet tarkistettiin ensimmäisinä, ne olivat kaikki OK vaikka viimeisten tulppien asennus onkin varsin ahtaassa tilassa tulipellin lähellä. Mitään syytä sytytyksen katkomiseen ei löydetty, ei niin mitään. Uudet tulpat vastasivat täysin vanhoja, osanumeroa myöten.
Onko muilla sytytystulppia vaihtaneilla ollut samanlaisia ongelmia?
Kannattaa todellakin pyytää vanhat tulpat mukaan, siinä on takuuvarmasti käyttökelpoista varaosaa. Huvittavaa, kuinka nyt on sitten palattu 1-kärkisiin tulppiin. Tarvikkeina näitä ei saa, monikärkisiä kyllä mutta muuten ainoa vaihtoehto on hakea niitä marmoritiskiltä, ei tainnut aivan 20€/kpl maksaa. Mitään eroa missään käytöksessä sytytyshäiriön poistumisen jälkeen ei ollut, eli järkeä platinakärkisen sytytystulpan vaihtoon vain iän perusteella ei omalla kohdalla ole.
Comment