Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 sytytystulppien vaihto-ongelmia?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2565
    • Kirkkonummi

    F30 sytytystulppien vaihto-ongelmia?

    Sigun 320i -12 aj. 55400km, kävi tänään öljynvaihdossa ja sytytystulppien vaihdossa. BMW:n huolto-ohjelman mukaan tulpat pitäisi vaihtaa 4 vuoden välein, ajomäärästä ei ole muistikuvaa. Vanhoissa 55tkm ajetuissa tulpissa ei mitään vikaa, kuluneet tasaisesti ja platinakärkisinä olisi todennäköisesti vielä saman verran käyttöikää jäljellä, mutta noudatetaan nyt BMW:n huolto-ohjelmaa kun autolla on ajettu alle 100tkm jne.

    Moottorin lämmettyä ja vajaan 10km ajon jälkeen alkoi pätkiminen, tämä ilmeni isommalla vaihteella vedätyksellä aluksi. Ei virhekoodeja, jopa Check Control oli OK. Vasta kun auto oli takaisin pajalla, ajettu testikierros jolloin pätkiminen tuli selkeämmäksi joutokäynnilläkin, tuli Fail Safe -moodi päälle ja nyt tällä kertaa saatiin virhekooditkin, kahdessa sylinterissä misfire. Nyt ei siis puhuttu pikku nykimisessä, vaan kunnon TÖK TÖK TÖK -etenemisestä, 4-sylinterinen ei salli puuttuvia sylintereitä aivan siinä määrin kuin useampisylinteriset moottorimallit. Sekin on kumma, että tästä ei siis aluksi tullut mitään virhekoodia.

    Uusissa tulpissa ei mitään vikaa, täysin eheät. Puolissa ei mitään vikaa ulkoisesti. Ao. sylintereihin vaihdettiin uudet, täysin samanlaiset BMW alkup. tulpat (NGK) ed. 10km ajettujen sijaan. Vika poistui täysin, ei vikakoodeja tms. Puolien liittimet tarkistettiin ensimmäisinä, ne olivat kaikki OK vaikka viimeisten tulppien asennus onkin varsin ahtaassa tilassa tulipellin lähellä. Mitään syytä sytytyksen katkomiseen ei löydetty, ei niin mitään. Uudet tulpat vastasivat täysin vanhoja, osanumeroa myöten.

    Onko muilla sytytystulppia vaihtaneilla ollut samanlaisia ongelmia?

    Kannattaa todellakin pyytää vanhat tulpat mukaan, siinä on takuuvarmasti käyttökelpoista varaosaa. Huvittavaa, kuinka nyt on sitten palattu 1-kärkisiin tulppiin. Tarvikkeina näitä ei saa, monikärkisiä kyllä mutta muuten ainoa vaihtoehto on hakea niitä marmoritiskiltä, ei tainnut aivan 20€/kpl maksaa. Mitään eroa missään käytöksessä sytytyshäiriön poistumisen jälkeen ei ollut, eli järkeä platinakärkisen sytytystulpan vaihtoon vain iän perusteella ei omalla kohdalla ole.
    Last edited by Petteri75; 11-05-2016, 14:53.
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
  • beemerfanatic
    BTCF Member
    • Feb 2010
    • 232
    • Oulu

    #2
    Olihan varmasti puolat tarpeeksi syvällä tulpissa kiinni? Tai sitten kenties viallinen tulppa ollut erässä mukana? Työkseen noita vaihdellut noin 30 samanlaiseen koneeseen ja ikinä ei ole nykimistä esiintynyt.
    E28 520i

    Ex: E30 318, E34 525i, E36 323i, E30 316i, E46 320d, E39 530dA, E36 320i, E91 320d.

    Comment

    • Petteri75
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 2565
      • Kirkkonummi

      #3
      Originally posted by beemerfanatic View Post
      Olihan varmasti puolat tarpeeksi syvällä tulpissa kiinni? Tai sitten kenties viallinen tulppa ollut erässä mukana? Työkseen noita vaihdellut noin 30 samanlaiseen koneeseen ja ikinä ei ole nykimistä esiintynyt.
      Tulpissa ei ollut ulkoisia vikoja ja asennus tarkastettiin kahdesti. Nykiminen loppui vasta kun vaihdettiin ne tulpat, joiden sylintereistä tuli vikailmoitukset. Nyt on ajomäärä 61tkm ja ei ole nykinyt noin tms ongelmia. Jäi nyt vähän mysteeriksi siis.
      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

      Comment

      • Gozilla
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2009
        • 268
        • Sipoo

        #4
        Meillä 2013 320i vähän vastaavaa nykimistä ( Ollu siitä lähtien kun auto meille tuli ) Ei sytytä mitään vikavaloja, mutta nykii selkeästi joko puolella tai täyskaasu kiihdytyksessä. Vaihdoin tänään uudet tulpat eikä mitään vaikutusta. Pistettiin seosmittarikin kiinni ja käytiin vetämässä testilenkki... Seokset OK ja nykäyksien kohdalla ei tee mitään muutosta vaan seos tasainen koko ajan. Pitänee varmaan ostaa yks puola ja vaihdella sitä kun ei muuten selkii?? :think
        M135 F21 2013
        320d X-drive E90 2009





        Comment

        • Petteri75
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2565
          • Kirkkonummi

          #5
          Tämä nykiminen oli aika rajua, eikä ihme kun puolet sylintereistä ei käynyt kunnolla. Nyt on n. 68tkm eikä mitään ongelmia. Edelleen jäänyt mysteeriksi.
          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

          Comment

          • Gozilla
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2009
            • 268
            • Sipoo

            #6
            pistettiin kaiki puolat uusiks, näyttäis rauhoittuneen.
            M135 F21 2013
            320d X-drive E90 2009





            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎