Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 320iA xDrive - "Kalkatus" moottorista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • artois
    Newbiemmer
    • Nov 2014
    • 24
    • Vantaa

    F30 320iA xDrive - "Kalkatus" moottorista

    Otsikon mukainen auto josta vähän aikaa sitten vaihdettu öljypumpun ketju, jakoketju ja kaikki härpäkkeet, pitää kalkatusta tai kolinaa kun moottorilla kuormaa ja välillä silloinkin kun ei ole. Ääni on kovempi kylmänä, mutta lämmettyä hieman vaimenee, on kuitenkin selkeästi kabiiniin kuultavissa jos soitin on pois päältä. Videossa kuuluu ääni n. 50 sekunnin kohdalla melko selkeänä sen kimmottua parkkihallin seinistä.



    Monet sanoo että normiääni ja suuttimet jne. jne. no vein joka tapauksessa myyjäliikkeen merkkikorjaamolle tarkastukseen, josta sain puhelua aamusella että ääni on nyt kuultu ja on selkeästi ylimääräinen eikä sen kuuluisi siellä olla. Kuulemma samanlainen ongelma kohdattu hieman aiemmin toisessa N20B20 koneessa (kai eri korimallin auto tosin) josta oli kansi avattu ja parista sylinteristä löytynyt kulumaa tjms "ei-dramaattista", jolloin kansi takaisin kiinni ja jotain pumppuja vaihdettu (ilmeisesti alipainepumppu tai bensiinin korkeapainepumppu) mutta tämä ei ollut tuonut asiaan parannusta. Kyseiseen autoon oli sitten vaihdettu moottori.

    Eli semmosta. Osaako täällä kukaan sanoa mistä tuo ääni tulee tai edes heittää hihasta mitä koneen vaihto tollaseen maksaa? Allekirjoittaneella sen kokoinen tatti otsassa jo asian kanssa että huomenna kun pääsen automyyjän kanssa asiasta keskustelemaan en tiedä mitä tapahtuu. Olen siis heti auton oston jälkeen jo maksanut tuhat euroa siitä ketjurempasta, auto ollut minun omistuksessani nyt n. 1,5kk.
  • suppari
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4049
    • Turku

    #2
    Aika huono video päätellä mitään. Mulla tässä leviänä nosturilla 100tkm ajettu n20 josta mäntä kappaleina, asiakkaan toiveesta vaihdetaan nyt vaan uudet männät mutta tuntuu aika keikkuvilta männät pytyissään. Kai se hetken pelaa.

    Ensimmäinen bensanelonen jota en kyllä itselle ostaisi pitopeliksi.
    sigpic
    P:0409699000

    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
    huollot/korjaukset!

    BMW E&F sarjaan.
    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

    Comment

    • poke
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 3102

      #3
      Originally posted by suppari View Post
      Aika huono video päätellä mitään. Mulla tässä leviänä nosturilla 100tkm ajettu n20 josta mäntä kappaleina, asiakkaan toiveesta vaihdetaan nyt vaan uudet männät mutta tuntuu aika keikkuvilta männät pytyissään. Kai se hetken pelaa.


      Ensimmäinen bensanelonen jota en kyllä itselle ostaisi pitopeliksi.
      ajattelin jo aiemmin ehdottaa äänen lähteeksi keikkuvia mäntiä. esiintyy matala lakikorkeuksisissa männissä herkemmin.

      itsellä oli joskus e28, jossa oli etan 2,7 moottori ja se piti kalkatusta kylmänä juuri em syystä. tietenkin iso käyntivälys sylinteriin vielä pahentaa tilannetta.
      Kulkineet/projektit:

      640D F06
      530iA E39
      635 CSi E24
      518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
      1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

      Comment

      • artois
        Newbiemmer
        • Nov 2014
        • 24
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by poke View Post
        ajattelin jo aiemmin ehdottaa äänen lähteeksi keikkuvia mäntiä. esiintyy matala lakikorkeuksisissa männissä herkemmin.

        itsellä oli joskus e28, jossa oli etan 2,7 moottori ja se piti kalkatusta kylmänä juuri em syystä. tietenkin iso käyntivälys sylinteriin vielä pahentaa tilannetta.
        Kiitos vinkeistä! Jotenkin en kuitenkaan olisi valmis uskomaan keikkuviin mäntiin koska kolina ei ensinnäkään tule aina, sillä ei ole niin merkitystä millä kierroksilla se tulee ja se tuntuu kuuluvan heti moottorinohjausyksikön alapuolelta eli moottorin takaosasta. Korjaamon mies sanoi että heidän mielestään se tulee moottorin sisältä ja saattaa resonoida siihen kohtaan, mutta hieman epäilen asiaa. Jollain jenkkifoorumilla oli rikkoutunut suutin saanut sylinteriputket rikki ja koneen vaihtoon, mutta ei tämä oikein siihenkään mätsää koska siinä oli esiintynyt myös koneen pätkimistä jne. Tämä kone käy varsin normaalin oloisesti mitä nyt tuo sivuääni jonka uskoisin tulevan jostakin apulaitteesta. Jotenkin se korjaamon asenne, että eivät edes pura mitään "koska oli silloin kerran se yks mikä ei tullu pumppujen vaihdolla kuntoon ja johon vaihdettiin moottori", suoraan sanottuna sylettää. Se on kuitenkin niin kallis operaatio että kuvittelisi sen olevan se viimeinen keino. Voisin yrittää kuvata uuden videon missä ääni tulisi paremmin esille jos tämä homma ei tänään myyjän kanssa saa uutta suuntaa.
        Todella valitettavaa että jää mullekin tästä bemarin omistuksesta näin skeida maku suuhun kun olen saanut autolla nyt ajaa 2kk aikana ehkä kaksi viikkoa. Luulin että reilusti >20k€ saisi jo ehjän auton, mutta eipä näköjään tällä kertaa.

        Comment

        • Pajazzo
          Newbiemmer
          • Mar 2017
          • 10
          • Tampere

          #5
          Originally posted by suppari View Post
          Aika huono video päätellä mitään. Mulla tässä leviänä nosturilla 100tkm ajettu n20 josta mäntä kappaleina, asiakkaan toiveesta vaihdetaan nyt vaan uudet männät mutta tuntuu aika keikkuvilta männät pytyissään. Kai se hetken pelaa.

          Ensimmäinen bensanelonen jota en kyllä itselle ostaisi pitopeliksi.
          Ihan mielenkiinnosta, minkähintainen on tuollainen mäntien vaihto uusiin kokonaisuudessaan, tonnikakskolme?

          Tulee paljon luettua näitä kokemuksia n20 koneesta ja kokoajan tekee mieli vaan vähemmän ottaa se 300heppaa ulos 320i:stä. Toki nämä on aina yksilöitä, autoja myyty tuhansia. Milloin hajoo mäntä, millon kansi jne..

          Ei pitäis lukea, tieto lisää tuskaa

          Comment

          • artois
            Newbiemmer
            • Nov 2014
            • 24
            • Vantaa

            #6
            Viimeisimmät käänteet keississä on seuraavat:
            Tarkentui miksi edelliseen oli lopulta vaihtunut motti, kaksi suutinta oli ilmeisesti hajonnut jossain vaiheessa ja bensasuihku pessyt öljykalvon pois, jolloin mäntä kuluttanut sylinteriputket niiltä kohdin. Varmaankin palotapahtumakin sen verran erilainen optimiin nähden että nakutus voisi johtua siitä. En sitten tiedä mitä omassa on vikana mutta yksi vahva arvaus olisi alipainepumppu. Näissähän on ollut sitä takaisinkutsua siitä jarrutehostuksen loppumisesta joskus aikoinaan ja en tiedä onko tässä sen jäljiltä jotain.
            Autokauppias on sitä mieltä että liian kallis remppa vaihtaa mottia "meille molemmille" lol, niin halaunko sen sijaan katsoa heidän toimipisteidensä valikoimista jonkun toisen auton. No eihän siellä mitään järkevää ole niin kaupan purku lähellä.

            Comment

            • jpp67
              Newbiemmer
              • May 2008
              • 19
              • Suomi, Espoo

              #7
              n20 32oi "naputtaa"

              olen erilähteistä päätellyt, että oman n20 moottorin "ekotehokkaat" suuttimet (tai niiden releet, pietzot mitkä lie) pitää naputtavaa ääntä. varsinkin kylmänä, mutta oikeastaan koko ajan.

              Suuttimien puolesta puhuisi se, että tietyissä tilanteissa kun höllää ajossa kaasua, niin ääni loppuu hetkeksi kokonaan, oletan että tuolloin bensan syöttö keskeytyy hetkeksi. Jos olisi jotain koneen mekaniikkaan liityvää, olettaisin, että ei häviäisi noin kokonaan, kun moottori kuitenkin pyörii koko ajan.

              Häiritsee siinä määrin, että jos ei jotain fiksausta keksi, niin pitääkö sitä auto vaihtaa, meluaa muutenkin.

              Alla pari ~vastaavaa tuubi-tapausta.
              https://www.youtube.com/watch?v=96LUOHdunjo

              https://www.youtube.com/watch?v=GH50gcc1HCg

              Comment

              • artois
                Newbiemmer
                • Nov 2014
                • 24
                • Vantaa

                #8
                Mulla kyseessä ei ollut kyllä suuttimet. Nehän naputtaa toki tai "tikittää" mutta ei pitänyt sellaista ääntä kuin omassani joka oli ennemminkin kalkatusta. Syytä siihen ei ikinä selvinnyt vaan vaihdoin auton saman myyjätahon myymään tähdelliseen ja niin päättyi taas joksikin aikaa Baijerilaisella ajo. Minkä sielussa häviää, voitti kyllä kabiinin melutasossa. Seuraavaksi voisikin kokeilla sitä 330e:tä... :think

                Toivottavasti saat homman kuosiin ilman auton vaihtoa!

                Originally posted by jpp67 View Post
                olen erilähteistä päätellyt, että oman n20 moottorin "ekotehokkaat" suuttimet (tai niiden releet, pietzot mitkä lie) pitää naputtavaa ääntä. varsinkin kylmänä, mutta oikeastaan koko ajan.

                Suuttimien puolesta puhuisi se, että tietyissä tilanteissa kun höllää ajossa kaasua, niin ääni loppuu hetkeksi kokonaan, oletan että tuolloin bensan syöttö keskeytyy hetkeksi. Jos olisi jotain koneen mekaniikkaan liityvää, olettaisin, että ei häviäisi noin kokonaan, kun moottori kuitenkin pyörii koko ajan.

                Häiritsee siinä määrin, että jos ei jotain fiksausta keksi, niin pitääkö sitä auto vaihtaa, meluaa muutenkin.

                Alla pari ~vastaavaa tuubi-tapausta.
                https://www.youtube.com/watch?v=96LUOHdunjo

                https://www.youtube.com/watch?v=GH50gcc1HCg

                Comment

                • suppari
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4049
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by Pajazzo View Post
                  Ihan mielenkiinnosta, minkähintainen on tuollainen mäntien vaihto uusiin kokonaisuudessaan, tonnikakskolme?

                  Tulee paljon luettua näitä kokemuksia n20 koneesta ja kokoajan tekee mieli vaan vähemmän ottaa se 300heppaa ulos 320i:stä. Toki nämä on aina yksilöitä, autoja myyty tuhansia. Milloin hajoo mäntä, millon kansi jne..

                  Ei pitäis lukea, tieto lisää tuskaa
                  Olikohan se tuohon maailmanaikaan noin 4500euroa, toki siihen tuli uutta jakopäätä ja muutakin. BMW osien hinnat elää kuukausittain sen verran paljon, ettei oikein nykyään uskalla arvioita antaa ennenkuin katsoo ajantasaisesta hinnastoista.
                  sigpic
                  P:0409699000

                  JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                  tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                  huollot/korjaukset!

                  BMW E&F sarjaan.
                  Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                  8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                  AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                  Comment

                  • 205/65-15H
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1422

                    #10
                    Mikä moottori on 330e:ssä ja kuinka kestävän moottorin maineessa se on? Mitä ongelmia on odotettavissa?
                    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                    Ioniq5 AWD -22
                    Leaf 40kwh -18

                    Comment

                    • artois
                      Newbiemmer
                      • Nov 2014
                      • 24
                      • Vantaa

                      #11
                      183 heppanen B48 + sähkömoottori = yht. 248hp. Kestävyydestä en osaa sanoa onko yhtään parempi kuin korvaamansa N20...

                      Tietäneekö joku muu?

                      Originally posted by 205/65-15H View Post
                      Mikä moottori on 330e:ssä ja kuinka kestävän moottorin maineessa se on? Mitä ongelmia on odotettavissa?

                      Comment

                      • -Lasse-
                        Newbiemmer
                        • Feb 2018
                        • 11
                        • Lappeenranta

                        #12
                        Minkäslaista ääntä näiden kuuluisi pitää sisälle autoon kiihdyttäessä? Itsellä vähänkin kaasua painaessa kuuluu "dieselmäinen" ääni. Kylmänä ääni kuuluu kovemmin, mutta lämpimänä hiljenee vain jonkin verran. Äänen voimakkuus sellainen, että jos kuuntelee musiikkia suht normaalilla volyymilla, niin moottorista kuuluva ääni peittyy tähän. Tyhjäkäynnillä ei lämpimänä sisälle kuulu mitään, kylmänä vähän. Vika vai ominaisuus? Autolla on ajettu 130tkm ja ollut minulla vasta pari viikkoa.
                        Last edited by -Lasse-; 05-02-2018, 07:46.
                        BMW F31 320i xdrive -13

                        Comment

                        • -Lasse-
                          Newbiemmer
                          • Feb 2018
                          • 11
                          • Lappeenranta

                          #13
                          Itse itselleni vastaten. Ei ole normaali ääni. Vakionopeuden säätimen ongelmaa selvittäessä totesivat paikallisessa merkkiliikkeessä, että jakoketju on venynyt. Pääsee siis taistelemaan myyjäliikkeen kanssa kuka maksaa vaihdon. Tuskinpa tuo on itsellä ajettujen 3 tkm aikana kauheasti venynyt.

                          Vakionopeuden säätimen satunnaiset virheilmoitukset johtuvat vikakoodien perusteella rattinappuloista.
                          BMW F31 320i xdrive -13

                          Comment

                          • joni_t
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2004
                            • 108
                            • Esbo

                            #14
                            Originally posted by -Lasse- View Post
                            Itse itselleni vastaten. Ei ole normaali ääni. Vakionopeuden säätimen ongelmaa selvittäessä totesivat paikallisessa merkkiliikkeessä, että jakoketju on venynyt. Pääsee siis taistelemaan myyjäliikkeen kanssa kuka maksaa vaihdon. Tuskinpa tuo on itsellä ajettujen 3 tkm aikana kauheasti venynyt.

                            Vakionopeuden säätimen satunnaiset virheilmoitukset johtuvat vikakoodien perusteella rattinappuloista.
                            Kyllä ne suuttimet edelleen ääntä pitää vaikka ketju vaihdetaan uuteen, terveisiä 100tkm ajetulta ja juuri ketjurempassa olleelta autolta....
                            F30 320iA xDrive M-Sport Edition

                            Comment

                            • -Lasse-
                              Newbiemmer
                              • Feb 2018
                              • 11
                              • Lappeenranta

                              #15
                              Se voi tietysti olla. On muuten jännästi hyvinkin paljon hiljaisempi nyt lämpimillä keleillä kuin kylmillä. Riippumatta ajetusta matkasta. Mistähän tämä voi johtua?

                              Paljonkos joni_t jakopääremppa maksoi? Vaihdettiinko öljypumpun ketju samalla? Paikallisesta merkkiliikkeestä annettiin alustava hinta-arvio pelkälle jakopäähommalle 4000e. Jostain olen lukenut, että olisi ennemminkin 2000-2500e paikkeilla?
                              BMW F31 320i xdrive -13

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎