Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d lämmöt -13

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw118d 2010
    Newbiemmer
    • Mar 2016
    • 5
    • Varsinais-Suomi

    320d lämmöt -13

    Mikä on normaali moottorilämmöt 2013 320d moottorille.
    Itsellä lämpömittari on tasan 100 asteessa. Onki normaalia vai onko mahdollisesti jotain vialla?
  • poke
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 3048

    #2
    Originally posted by Bmw118d 2010 View Post
    Mikä on normaali moottorilämmöt 2013 320d moottorille.
    Itsellä lämpömittari on tasan 100 asteessa. Onki normaalia vai onko mahdollisesti jotain vialla?
    se lämpömittari on öljynlämpömittari. ja se 100ast on normaali.

    Jäähdytysnesteen lämmöt pääsee katsomaan mittariston piilovalikon kautta.
    Kulkineet/projektit:

    640D F06
    530iA E39
    635 CSi E24
    518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

    Comment

    • ocram
      Newbiemmer
      • Nov 2014
      • 13
      • PKS

      #3
      Normaalilta kuulostaa, näissä taidettiin taloudellisuuden nimissä antaa öljyn lämmön nousta jos kuormitus ei ole suuri esim. maantie. Ja sitten kun ajellaan taajamissa/ruuhkissa niin lämmöt laskevat

      Comment

      • jpp67
        Newbiemmer
        • May 2008
        • 19
        • Suomi, Espoo

        #4
        320i hidas lämpeneminen (25 min --> 87C)?

        Autolla ajeltu vasta pari päivää, mutta odotuksiin nähden näyttäsi lämpiävän hitaasti.
        (öljyn)Lämpömittari lymyää pitkään (ehkä 10-15 min) alarajalla 70 asteessa. Tänä aamuna kun ajelin töihin 15 km ja 25 min (keskinopeus 37,6 km/h kehäteitä ~sujuvasti ja muutama minuutti seisomista). Lähtö ulkolämpötilasta n. 10C.
        Ajon lopuksi mittari oli noussut n. 87 (+/-1) asteeseen...aikas vähän ?
        En ole vielä 40 min pidempää reissua ajanut ja muistelen, että siinä nousi siihen väliviivalle (95 asteeseen). Veden lämpöjä en ole vielä tutkinut.

        Auto 2013 F31 320i Xdrive,alle 60tkm.

        "pitääkö olla huolissaan"

        EDIT:
        Kävin tekemässä pientä iltakruisailua (1h 11min, 51 km) ja otin lukemia piilovalikosta. Nyt päästiin jo hetkellisesti öljyn lämmöissä korkeammalle, mutta silti aika kaukana "nominaalista" 120 C. korkeimmat lukemat tuli hetkellisesti kun kiihdytin motarille 0->110 km/h, sitten laskei kun ajelin kotiin pienempiä teitä ja ja nopeuksia, mutta yllättävän paljon molemmat luvut heiluivat ?

        ajoaika:0:32 /0:42 /0:45 /0:48 /0:51 /0:53 /1:05 /1:11
        Öljyn T: 86C /99C / 97C /103C /105C /96C /91C /90C
        VedenT: 90C /105C/101C /107C /109C /94C /89C /90C

        EDIT2: Vaikka Ohjekirja sanoo, että 120 astetta (mittarin keskellä) on normaali ja sen alla vielä viileä, jolloin ei saa revitellä, niin lähinnä oma kiinnostus on siinä, missä määrin alhainen lämpötila vaikuttaa polttoaineenkuutukseen. Useassa lähteessa viitataan siihen että ko. moottori on suunniteltu korkeammille lämmöille varsinki kevyessä ajossa, jolloin saadaan taloudellisuusetuja, mutta jos lämmöt on 20-30 astetta alle optimin, niin tuskin kone ihan optimisti pyörii. Ajetaanko koko ajan "ryyppy päällä" ? Nyt ei lasketa euro-senttejä vaan haluaisin moottorista irti sen suorituskyky&taloudellisuus kombinaation, joksi se on suunniteltu.
        Last edited by jpp67; 13-09-2017, 13:58.

        Comment

        • menth0s
          Newbiemmer
          • Jan 2010
          • 5
          • Tampere

          #5
          Minulla kestää aika tarkalleen 23 km maantieajoa, jotta öljyn lämmöt nousevat 100 C:een. Autona 2013 F31 318d. Talvella voi kestää pidempäänkin, jos on oikein kova pakkanen.

          Comment

          • Mann
            Bimmer Rookie
            • Feb 2012
            • 57
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by jpp67 View Post
            Autolla ajeltu vasta pari päivää, mutta odotuksiin nähden näyttäsi lämpiävän hitaasti.
            (öljyn)Lämpömittari lymyää pitkään (ehkä 10-15 min) alarajalla 70 asteessa. Tänä aamuna kun ajelin töihin 15 km ja 25 min (keskinopeus 37,6 km/h kehäteitä ~sujuvasti ja muutama minuutti seisomista). Lähtö ulkolämpötilasta n. 10C.
            Ajon lopuksi mittari oli noussut n. 87 (+/-1) asteeseen...aikas vähän ?
            En ole vielä 40 min pidempää reissua ajanut ja muistelen, että siinä nousi siihen väliviivalle (95 asteeseen). Veden lämpöjä en ole vielä tutkinut.

            Auto 2013 F31 320i Xdrive,alle 60tkm.

            "pitääkö olla huolissaan"

            EDIT:
            Kävin tekemässä pientä iltakruisailua (1h 11min, 51 km) ja otin lukemia piilovalikosta. Nyt päästiin jo hetkellisesti öljyn lämmöissä korkeammalle, mutta silti aika kaukana "nominaalista" 120 C. korkeimmat lukemat tuli hetkellisesti kun kiihdytin motarille 0->110 km/h, sitten laskei kun ajelin kotiin pienempiä teitä ja ja nopeuksia, mutta yllättävän paljon molemmat luvut heiluivat ?

            ajoaika:0:32 /0:42 /0:45 /0:48 /0:51 /0:53 /1:05 /1:11
            Öljyn T: 86C /99C / 97C /103C /105C /96C /91C /90C
            VedenT: 90C /105C/101C /107C /109C /94C /89C /90C
            Aikalailla normaaleilta vaikuttavat, en huolestuisi. Ei mullakaan ole öljyt nousseet koskaan 120 C asti, kuumimmillaan moottoritiellä pari viisarin leveyttä alle ja kaupunkiajossa sitten selvästi vähemmän. Auto 320iA -12, termostaatti juuri vaihdettu.

            Comment

            • S.P.R
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2003
              • 1009
              • Oulu area

              #7
              Tuon N20 moottorin lämpöjen ohjaus on aika monimutkainen järjestelmä, eikä sitä voi kovin yksinkertaisesti tulkita. Tänään työmatkalla maantiellä öljynlämpö nousi yli 100'C ja taajamassa sitten laski alle 90'C. Tämä on ihan normaalia. Tuo lämpöjen ohjaus logiikka löytyy netistä tarkemmin jos jaksaa kaivella.

              Comment

              • O.K.
                Moderator
                • Nov 2003
                • 4851
                • Espoo

                #8
                F31 320d -12. Mulla ei nyt parin asteen pakkasten alettua ei lämmöt enää nouse kuin siihen noin 80 asteeseen. Välillä ehkä siihen 95 asteeseen. Ei siis ihan 100 astetta kuten lämpimämmillä keleillä.

                Auto on nyt toista talvea, mutta viime talvelta en muista, että olisin lämpöön kiinnittänyt huomiota, eli luultavasti ollut kumminkin korkeammalla.

                Onko tuolla öljyllä jotakin termaria vai annanko vain olla ja tyydyn siihen, että öljyn lämpötila on kesää matalampi?
                Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                E34 525i

                Comment

                • Jallujee
                  Newbiemmer
                  • Nov 2019
                  • 11
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Mites nuo jäähdytysnesteiden lämpötilat. Mulla ei tahdo nousta salavalikon kautta katsottuna 80 asteeseen millään. Autoon pn nyt vaihdettu 2 kertaa termostaatti (tarvike) ja molemmilla kerroilla lämmöt nousee eka ajokerralla sinne 90 asteen tienoille, mutta sen jälkeen, kun on kerran jäähtynyt, niin ei enää nouse kuin 60-70 asteeseen? Bemu Oy:n mukaan siellä olisi joku toinenkin termari, mutta tuohon en oikein usko. Kyselin tätä samaa asiaa BMW Foorumin kautta ja siellä neuvoivat vaihtamaan alkuperäisen termarin...

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10923
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by Jallujee View Post
                    Mites nuo jäähdytysnesteiden lämpötilat. Mulla ei tahdo nousta salavalikon kautta katsottuna 80 asteeseen millään. Autoon pn nyt vaihdettu 2 kertaa termostaatti (tarvike) ja molemmilla kerroilla lämmöt nousee eka ajokerralla sinne 90 asteen tienoille, mutta sen jälkeen, kun on kerran jäähtynyt, niin ei enää nouse kuin 60-70 asteeseen? Bemu Oy:n mukaan siellä olisi joku toinenkin termari, mutta tuohon en oikein usko. Kyselin tätä samaa asiaa BMW Foorumin kautta ja siellä neuvoivat vaihtamaan alkuperäisen termarin...
                    Näihin kyselyihin kun laittaisi auton tiedot, niin joku voisi jopa neuvoa. Harvalla täällä on toimivaa kristallipalloa. Kenties automaatinlämmönvaihdin (jos automaatti), riippuen moottorista voi olla myös egr-termari.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • SULVEL
                      Newbiemmer
                      • Nov 2018
                      • 11
                      • Tuusula

                      #11
                      Originally posted by Jallujee View Post
                      Mites nuo jäähdytysnesteiden lämpötilat. Mulla ei tahdo nousta salavalikon kautta katsottuna 80 asteeseen millään. Autoon pn nyt vaihdettu 2 kertaa termostaatti (tarvike) ja molemmilla kerroilla lämmöt nousee eka ajokerralla sinne 90 asteen tienoille, mutta sen jälkeen, kun on kerran jäähtynyt, niin ei enää nouse kuin 60-70 asteeseen? Bemu Oy:n mukaan siellä olisi joku toinenkin termari, mutta tuohon en oikein usko. Kyselin tätä samaa asiaa BMW Foorumin kautta ja siellä neuvoivat vaihtamaan alkuperäisen termarin...
                      En tiedä mikä auto sulla on, mutta mun f30 330dx autossa jäähdyttimen & öljyjen lämmöt ei noussut normaalisti, jäähdytin nousi n 80 asteeseen ja öljyt n 95. Termari vaihdettiin, ei auttanut. Sitten löyty vuotava EGR tiiviste, EGR ja pakosarjan välinen tiiviste, se vaihdettiin ja nyt lämmöt nousee normaalisti taas.

                      Comment

                      • Jallujee
                        Newbiemmer
                        • Nov 2019
                        • 11
                        • Nurmijärvi

                        #12
                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Näihin kyselyihin kun laittaisi auton tiedot, niin joku voisi jopa neuvoa. Harvalla täällä on toimivaa kristallipalloa. Kenties automaatinlämmönvaihdin (jos automaatti), riippuen moottorista voi olla myös egr-termari.

                        Harvalla on kristallipalloa, mutta rillit kannattaisi hankkia. Eikös nuo auton tiedot tuossa otsikossa lue... 320d -13.

                        EGR:ssä ei liene termaria ja jäähynesteet ei varmaan kierrä vaihteiston lauhduttimen kautta...näin ainakin olin katsovinani RealOEM:stä.

                        Comment

                        • Jallujee
                          Newbiemmer
                          • Nov 2019
                          • 11
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Originally posted by SULVEL View Post
                          En tiedä mikä auto sulla on, mutta mun f30 330dx autossa jäähdyttimen & öljyjen lämmöt ei noussut normaalisti, jäähdytin nousi n 80 asteeseen ja öljyt n 95. Termari vaihdettiin, ei auttanut. Sitten löyty vuotava EGR tiiviste, EGR ja pakosarjan välinen tiiviste, se vaihdettiin ja nyt lämmöt nousee normaalisti taas.
                          Noissa 2-litraisissa on varmaan aika pitkälti eri ratkaisulla toteutettu tuo jäähdytysjärjestelmä.
                          Lisäksi tässä on metkaa se, että kun vaihdettiin uusi tarvike termari, lämmöt nousi ekalla ajokerralla kohtuu nopsaan sinne vajaa yhdeksään kymppiin, mutta kun auto jäähtyi, niin seuraavalla ajokerralla ei enää noussutkaan lämmöt kuin 70 asteen paikkeille puolen tunnin ajon aikana noin nollakelissä ja keskinopeus suunnilleen 60. Vaihdettiin uusi termari toiseen kertaan ja tämäkin tarvikekamaa ja ihan sama homma. Eka ajokerta ja lämmöt normissa nopeasti, mutta jäähtymisen jälkeen...

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10923
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by Jallujee View Post
                            Harvalla on kristallipalloa, mutta rillit kannattaisi hankkia. Eikös nuo auton tiedot tuossa otsikossa lue... 320d -13.
                            Niin ne on sen ketjun aloittajan auton tiedot, sun auton tiedoista ei ollut mitään mainintaa. Foorumilla on porukalla tapana kysellä vähän missä ketjussa sattuu, vaikka auto olisi täysin eri tekniikkalla kun ketjun aloittajan auto. Välillä kysytään F10 käsittelevässä aiheessa E46:sta jne.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • Jallujee
                              Newbiemmer
                              • Nov 2019
                              • 11
                              • Nurmijärvi

                              #15
                              Palailisin tähän lämmönnousuongelmaan taas, kun talvi tekee tuloaan...
                              Nyt on tuohon vaihdettu termari - jo tarpeeksi monta kertaa - ja tällä kertaa siellä on kiinni alkuperäinen setti, eli laitettiin uusi alkuperäinen termari ja uusi alkuperäinen koppa, mutta ei vaan lämmöt nouse. Ajelin tänä aamuna töihin (n.30km) ja pakkasta oli ehkä yksi aste. Jäähdytysnesteen lämmöt ei noussu edes kahdeksaan kymppiin ja öljyn lämmöt just ja just kahdeksaan kymppiin. Ajonopeudet matkalla oli siten, että ekat 8 km 60 km/h ja sit mentiin satasta saman verran ja sit loppumatka kahdeksaa kymppiä.
                              Joku mainitsi aikaisemmin tuon EGR:n tiivisteen...
                              Olisiko foorumilaisille tullut jo enemmän kokemusta tästä ongelmasta?

                              Ja siis autona edelleen F30, 320D.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎