Announcement

Collapse
No announcement yet.

316i vs 320i

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ninety
    Newbiemmer
    • Aug 2015
    • 25
    • Finland

    316i vs 320i

    Iltaa.


    Nyt olisi vaikean päätöksen aika ja hankkia itselle ensimmäinen f30 mallin BMW. Vaihtoehtoina on, joko 316i tai 320i.

    Seuraavanlaisia kysymyksiä herännyt ja olisi mukava saada hieman kommentteja:

    -316i:n moottorin kestävyys? (Ajettu n. 150tkm, vm. 2014 / 2015)
    -320i:n moottorin kestävyys? (Ajettu n. 170tkm vm. 2014)

    Onko kummassakaan motissa ongelmia tiedossa? Mitä tarkastella / kysellä? Vai ovatko vihdoin turvallisia 4pyttyisiä?

    Sitten jos vaihtoehtona on jompikumpi näistä suurinpiirtein samaan hintaan, mutta 316i huomattavasti paremmilla varusteilla (Sport-penkit yms.) niin kannattaako edes miettiä 320i? Vai onko 320i moottori ja ajettavuus yms. selkeästi paremmat, että kannattaa ostaa paremmin varusteltu 316i?
  • rizzo
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2007
    • 5418
    • Oulu

    #2
    En osaa sanoa moottorityyppeihin mitään, mutta sen sanon, että älä missään nimessä osta autoa, jossa ei ole sport-penkkejä.

    Comment

    • Zeta
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7555
      • Kotona

      #3
      Eikös noissa molemmissa ole sama 2.0 neloskone? Softalla saa lähestulkoon samat tehot ulos :think
      -
      Käyttöautona: F20
      Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
      Myydään: HP 12.5" kannettava **200e**
      -

      Comment

      • TuomoA
        BTCF Member
        • Apr 2009
        • 538
        • Krs

        #4
        Originally posted by Zeta View Post
        Eikös noissa molemmissa ole sama 2.0 neloskone? Softalla saa lähestulkoon samat tehot ulos :think
        Onko? Eikö noissa 316-318 ole 1.6 ja uudemmissa 1.5 3pyttyinen? 320 ja 328 on 2L turbokone. 316 saanee ulos jotain 200-220 luokkaa, mutta 320-328 300 pintaan. Näin olen itse ymmärtänyt
        G26 420iA Msport SanremoGreen
        F22 220iA Msport EstorilBlau
        F20 118i MsportValenciaOrange
        E82 118dA TitanSilber

        Comment

        • Zeta
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7555
          • Kotona

          #5
          Originally posted by TuomoA View Post
          Onko? Eikö noissa 316-318 ole 1.6 ja uudemmissa 1.5 3pyttyinen?
          Joo näin se oli, dieseleissä oli ne 2.0 sekä 316d että 320d

          https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_3_Series_(F30)
          -
          Käyttöautona: F20
          Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
          Myydään: HP 12.5" kannettava **200e**
          -

          Comment

          • TuomoA
            BTCF Member
            • Apr 2009
            • 538
            • Krs

            #6
            Sitten itse kysymykseen. Molemmat on varmasti ihan ok moottoreita, varmasti vakionakin normiliikenteeseen sopivia. Urheiluautot on muutenkin erikseen.
            Allekirjoitan myös tuon sporttipenkki asian. Näissä F -sarjalaisissa on kaikkien aikojen rumimmat lättäpenkit.
            Muutaman kerran pitkän pätkän sellaisilla istuneena, sanon ettei ne todellakaan huonot ole, ei mitään ongelmaa minulla ainakaan ollut, mutta on ne RUMAT.

            Ulkomaan foorumeilta f30post, lukeneena <2015 olis jakopää probleemia, mutta toisaalta jos haussa 150tkm+ auto, niin jos tuonne asti on kestänyt, niin miksei sitten pidempäänkin. Monesti foorumilla esillä olleet ovat low mileage eli pienillä kilsoilla olleita.
            G26 420iA Msport SanremoGreen
            F22 220iA Msport EstorilBlau
            F20 118i MsportValenciaOrange
            E82 118dA TitanSilber

            Comment

            • Galaxy1223
              Bimmer Rookie
              • Jul 2009
              • 123
              • Suomi

              #7
              Ostin vähän yli vuosi sitten F31 316i -15. Hain autoa seuraavilla vaatimuksilla:
              -Väri muu kuin valkoinen/musta
              -Bluetooth streaming
              -Vähän ajettu
              -Sporttipenkit
              -Automaatti
              -Bensa
              -BPS

              Lopulta 320iA farkkua ei löytynyt hintaluokassani millään noilla kriteereillä, mutta 316iA löytyi joten ostin sen. Sekä N13 että N20 moottoreissa on ongelmia jakopäässä, mutta ei Bemari kovin kuuluisa luotettavuudesta ole koskaan ollutkaan.

              Arkiliikenteeseen 316 riittää mielestäni hyvin, mutta moottorin tehot on leikattu melko tökerösti pois jotta on saatu eroa 320 malliin. Näin olleen täyskaasukiihdytys on heikompi kuin ~80% kaasulla. Vääntö/tehokäyrä on huipussaan 4500rpm kohdalla ja laskee siitä. Kun BPS loppuu niin käyn nostamassa tehot siihen ~200hv tasolle jolloin moottorin teho kasvaa lineaarisesti.

              Jos nyt olisin ostamassa autoa niin yrittäisin löytää mallin jossa on lisäksi vielä valmiina ristiseläntuki sekä paremmat hifit jottei niitä joudu jälkikäteen laittamaan. Ongelma on tietysti siinä että on hankala löytää komboa mopon moottori+hyvä varustelu. Moottorin puolesta en oikein osaa sanoa mitä ostaisin. Tietysti odottamalla saa aina uudempaa ja mahdollisesti parempaa samaan hintaan. Toisaalta uusista moottoreistakaan ei ikinä tiedä mitä ongelmia niistä löytyy.
              Last edited by Galaxy1223; 28-02-2018, 10:32.

              Comment

              • Puistis
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2013
                • 849
                • 09

                #8
                Originally posted by Galaxy1223 View Post
                Ongelma on tietysti siinä että on hankala löytää komboa mopon moottori+hyvä varustelu.
                Tämä se suurin ongelma oli itselläkin. Harmaan Kardonit ja proffanavi oli itselle pakolliset. Sporttipenkeistä joutui tinkimään, mutta sentään nahkakenkit sain. Tehoa saa suht helposti kaikkiin F3x-korisen moottoreihin lisää, mutta puuttuvia varusteita on kalliimpi lisätä.

                Comment

                • hakala-
                  BTCF Member
                  • Sep 2011
                  • 459
                  • Tampere

                  #9
                  318dhen sai 210hp/420nm pelkällä ohjelmoinnilla, saisi vielä vähän lisää mutta tämä on järkevä raja. 320dhen saa +250hp ja 316dhen saanee vähän vähemmän mitä 318dhen. Nämä tiedot kaverilta kuka ohjelmoi työkseen ja ohjelmoi omani. Toi 210/420 on jo ihan mukavasti..
                  F15 M50D
                  E36 328 turbo
                  E34 535 turbo

                  Comment

                  • Timb0
                    Newbiemmer
                    • Feb 2019
                    • 2
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by Galaxy1223 View Post
                    Ostin vähän yli vuosi sitten F31 316i -15. Hain autoa seuraavilla vaatimuksilla:
                    -Väri muu kuin valkoinen/musta
                    -Bluetooth streaming
                    -Vähän ajettu
                    -Sporttipenkit
                    -Automaatti
                    -Bensa
                    -BPS

                    Lopulta 320iA farkkua ei löytynyt hintaluokassani millään noilla kriteereillä, mutta 316iA löytyi joten ostin sen. Sekä N13 että N20 moottoreissa on ongelmia jakopäässä, mutta ei Bemari kovin kuuluisa luotettavuudesta ole koskaan ollutkaan.

                    Arkiliikenteeseen 316 riittää mielestäni hyvin, mutta moottorin tehot on leikattu melko tökerösti pois jotta on saatu eroa 320 malliin. Näin olleen täyskaasukiihdytys on heikompi kuin ~80% kaasulla. Vääntö/tehokäyrä on huipussaan 4500rpm kohdalla ja laskee siitä. Kun BPS loppuu niin käyn nostamassa tehot siihen ~200hv tasolle jolloin moottorin teho kasvaa lineaarisesti.

                    Jos nyt olisin ostamassa autoa niin yrittäisin löytää mallin jossa on lisäksi vielä valmiina ristiseläntuki sekä paremmat hifit jottei niitä joudu jälkikäteen laittamaan. Ongelma on tietysti siinä että on hankala löytää komboa mopon moottori+hyvä varustelu. Moottorin puolesta en oikein osaa sanoa mitä ostaisin. Tietysti odottamalla saa aina uudempaa ja mahdollisesti parempaa samaan hintaan. Toisaalta uusista moottoreistakaan ei ikinä tiedä mitä ongelmia niistä löytyy.
                    Onko tehot tullut jo nostettua? Itse olen pohdiskellut piristystä muutaman kuukauden. Esim celtic tuningin lupaama 208hp kuulostaa aika hurjalta ilman muita muutoksia.

                    Comment

                    • Galaxy1223
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2009
                      • 123
                      • Suomi

                      #11
                      Originally posted by Timb0 View Post
                      Onko tehot tullut jo nostettua? Itse olen pohdiskellut piristystä muutaman kuukauden. Esim celtic tuningin lupaama 208hp kuulostaa aika hurjalta ilman muita muutoksia.
                      Ei ole vielä. BPS loppui joulukuussa, mutta haluaisin myös dynotuloksen autosta joka kaiketi onnistuu vain kesärenkailla. Eli katsotaan parin kuukauden päästä. Ajattelin Motorbittiä kokeilla.

                      Tehon nousu 136 --> 200 (jopa enemmän) on kyllä kova, mutta toisaalta kannattaa muistaa että tästä N13 moottorista on myös ykkössarjaan asennettava 118i jossa on vakiona 170hp. Joten siihen verrattuna tehon korotus on maltillisempi.

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6768
                        • PK-seutu

                        #12
                        Originally posted by Galaxy1223 View Post
                        Ei ole vielä. BPS loppui joulukuussa, mutta haluaisin myös dynotuloksen autosta joka kaiketi onnistuu vain kesärenkailla. Eli katsotaan parin kuukauden päästä. Ajattelin Motorbittiä kokeilla.

                        Tehon nousu 136 --> 200 (jopa enemmän) on kyllä kova, mutta toisaalta kannattaa muistaa että tästä N13 moottorista on myös ykkössarjaan asennettava 118i jossa on vakiona 170hp. Joten siihen verrattuna tehon korotus on maltillisempi.
                        Toisaalta näissä olisi myös hyvä muistaa, että vaikka koneen tyyppi on sama "N13" tms. niin moottorin sisuskaluissa on eroja. Tuolla teknisellä alueella on keskustelua, jossa lainattu BMW:n insinöörin tekstiä. Siellä on mm. seuraavaa (vapaasti käännettynä): "Luuletteko, että BMW vaan hölmöyttään jättää 118i:n tehot 170hp tasolle, vaikka sieltä saisi 300hp ja edelleen päästömääräykset täyttäen? Ei. Kestäähän se kone sen 300hp, ei vaan kovin kauaa..."
                        S65, S85, H1, N63TU, IB1

                        Comment

                        • Galaxy1223
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2009
                          • 123
                          • Suomi

                          #13
                          Originally posted by pyroz View Post
                          Toisaalta näissä olisi myös hyvä muistaa, että vaikka koneen tyyppi on sama "N13" tms. niin moottorin sisuskaluissa on eroja. Tuolla teknisellä alueella on keskustelua, jossa lainattu BMW:n insinöörin tekstiä. Siellä on mm. seuraavaa (vapaasti käännettynä): "Luuletteko, että BMW vaan hölmöyttään jättää 118i:n tehot 170hp tasolle, vaikka sieltä saisi 300hp ja edelleen päästömääräykset täyttäen? Ei. Kestäähän se kone sen 300hp, ei vaan kovin kauaa..."
                          Tottakai näinkin, mutta ymmärtääkseni 118i on lisänä vain öljynjäähdytin vs. 116i eikä sisuskaluissa pitäisi olla eroa. Enkä oikein usko että pari kiihdytystä olisi vielä mikään ongelma ilman tuotakaan. Ja nyt tosiaan puhutaan 200 hepasta eikä 300hp.

                          Paljon on varmaan myös ihan myyntistrategiaa.

                          316i/N13 olisi "normitehoisena" tuon 170hp ja alkaisi astua jo seuraavan mallin varpaille joten tehot kuristettu alas
                          320i/N20 on sitten melko laiska nykyaikaiseksi kaksilitraiseksi, mutta tilaa on pitänyt jättää sille 328/330.
                          335i/N55 on vähä rajoitettu ettei mennä liian lähelle M3/M4 tehoja
                          M3/S55 on rajoitettu ettei ole nopeampi kuin M5

                          En siis vähättele vaaroja kun aletaan ottamaan moottorista enemmän kuin mitä siinä on tehtaalta tullessa ollut, mutta todellisuudessa se teho mihin on päädytty on melko monimutkainen yhtälö johon vaikuttaa moni muukin asia kuin se että mitä moottori kestää...

                          Comment

                          • duckland
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2003
                            • 418

                            #14
                            Turboaikakaudella tuntuu kovasti olevan ilmoilla osta pienempi se on sama kun isompi. Osta 316 siitä tulee 320 ja 320 tulee 328. No ei se noin mene. Ne ei ole samoja autoja. Eikä 335 ole m3. Jokaista noista voi tuunaa sitten omalla tavalla mut älkää puhuko et jostan alkaen mallista kasvaa isona peräkylän pajalla isompi malli.

                            Ja toiseksi se ketju maksaa tonnin kaks vaihtaa. Sanosin ilmasta touhua auton kokonaiskustannuksia katsottaessa. Joku adaptiivisen valon tilttaus maksaa enemmän. Tuolla on tsiljoona kohtaa jotka räsähtäessään maksaa enemmän. Ja tunnetusti bemareista ny räsähtää asioita. Jos ostokriteerinä on pelko tonnin remontista miettisin kaksi kertaa onko tämä oikea auto sinulle. Anteeksi purkaus.

                            Comment

                            • AlpinWeiss
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2007
                              • 927
                              • West coast

                              #15
                              Sen verran voin uudesta 316i:stä sanoa että ajoin sellaisella Etelä-Afrikassa noin 2tkm ja toivoin että tuota konetta ei koskaan tuotaisi Suomeen. Erehdyin. Kaasulla säädetään lähinnä ääntä, joka on lähempänä puimuria kuin autoa. Muuten ihan asiallinen, tämä oli vielä M-Sport. Penkinlämmittimiä ei sentään löytynyt.
                              Last edited by AlpinWeiss; 20-02-2019, 14:32.
                              MBCLK240 -02
                              E36 318 -93
                              E46 320 Ci -01
                              E46 330 CiA -01
                              E60 520i -04
                              E93 325i -07
                              F36 420xi -16

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎