Announcement

Collapse
No announcement yet.

330d softaviritys / ECU optimointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Chubster
    Newbiemmer
    • Feb 2010
    • 23
    • Espoo

    330d softaviritys / ECU optimointi

    Olisi tarkoitus softata oma 330d ja yritän selvittää mitä eroa on toimittajien välillä (Celtic tuning, lisäätehoa.fi, optimoiautosi.fi, AJ tech etc.)

    Eli mitä kokemuksia teillä on ja onko jotain järkeviä perusteluja miksi jotain tiettyä ei pitäisi hankkia?
    En ole hakemassa maksimitehoja ja mielessä ei ole mitään erikoista, DPF tai EGR poisto ei myöskään ole agendalla.

    Asun Espoossa joten haussa joku paja joka ei ole kovin pitkällä.
    F31 330xd msport
    E91 325da (ex)
  • jaegarmaisteri
    BTCF Member
    • Jan 2015
    • 383
    • Turku

    #2
    Ei noissa bulkkisoftissa ole mitään isompia eroja. Sitä voimaa tulee pääsääntöisesti se mitä luvataan mihin autossa olevat osat pystyy. Itsellä on F30 330d ja optimoiautosi ohjelma johon olen ollut tyytyväinen. Espoossa on https://bemarihuolto.fi/?page_id=41
    F13 640i - 12 - 375hp/500Nm
    --------------------------------------------
    ex. E63 635d -09 - 372hp/680Nm
    ex. F30 330da -12 - 331hp/618Nm
    ex. E46 320Cia -99 - ~150hp
    ex. E90 335dA -08 - 346hp/633Nm
    ex. vRS -11 - 270hp/428N
    ex. S60 -01 - ~170hp/xxxN :think
    ex. VW Jetta :think
    ex. Opel Ascona :think

    Comment

    • Chubster
      Newbiemmer
      • Feb 2010
      • 23
      • Espoo

      #3
      Näin ajattelinkin.

      Oletko penkittänyt auton kun sigussa sulla on 618Nm ja luvataan 678Nm?

      Kuka tekee nämä bulkkisoftat? Oletan ettei optimoiautosi.fi väännä itse jokaiselle mallille.. Celtic tuning näköjään briteissä jossa on vähän enemmän autoja.
      F31 330xd msport
      E91 325da (ex)

      Comment

      • Jacques
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2008
        • 569
        • pk

        #4
        Suosittelisin pysymään kotimaisessa osaamisessa, Motorbitti yhtenä löytyy Vantaalta ja tekee hyviä ohjelmia.
        Softaukseen vähän perehtyneenä todellakin on eroja tavoissa miten ohjelmia tehdään. Laiska voi yhden kartan muutoksella tuottaa lisätehoa (huonoin tapa), toiset taas sotkevat joka karttaa vaikka tarvetta ei olisi. Nyt ei puhuta kuitenkaan parin tonnin ritsasta, vaan suhteellisen arvokkaasta autosta jonka tärkeimmän ja kalleimman komponentin toiminnan muuttamisesta on kyse.
        G30 540i
        F32 435d

        Comment

        • jaegarmaisteri
          BTCF Member
          • Jan 2015
          • 383
          • Turku

          #5
          Originally posted by Chubster View Post
          Näin ajattelinkin.

          Oletko penkittänyt auton kun sigussa sulla on 618Nm ja luvataan 678Nm?

          Kuka tekee nämä bulkkisoftat? Oletan ettei optimoiautosi.fi väännä itse jokaiselle mallille.. Celtic tuning näköjään briteissä jossa on vähän enemmän autoja.

          Olen penkittänyt talvella kitkarenkailla. Mutta epäilen ettei penkitys menny ihan strömsössä ja ei oikeita lukuja. Persdyno kun vertaan vanhaan E90 joka oli, niin vaikuttais että on enemmän. Katotaan nyt tässä syksyllä jos uudemman kerran dynottaisi.
          F13 640i - 12 - 375hp/500Nm
          --------------------------------------------
          ex. E63 635d -09 - 372hp/680Nm
          ex. F30 330da -12 - 331hp/618Nm
          ex. E46 320Cia -99 - ~150hp
          ex. E90 335dA -08 - 346hp/633Nm
          ex. vRS -11 - 270hp/428N
          ex. S60 -01 - ~170hp/xxxN :think
          ex. VW Jetta :think
          ex. Opel Ascona :think

          Comment

          • makkis
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 5152
            • Kouvola, Savisto

            #6
            Jos nyt ei ihan kauheasti valehdeltaisi tietämättömille niin teoriassa jokainen softantekijä käyttää "bulkkisoftia"
            Tuo on niin väärin käytetty termi nykyään jota käyttää yllättävän moni softantekijäkin.

            Joka autossa on tehtaalta lähtiessä "bulkkisofta" miksi sitten virisofta on "bulkkina" huono? Jos autoon ei ole tehty muita muutoksia niin miksi se muuttuu autojen välillä?
            Sen takia siellä on tehtaan "bulkilla" ja viri "bulkilla" käytössä korjausarvoja joilla niitä pieniä eroja korjataan. Se että jollain säätäjällä on dyno käytössä ei kerro sitä että se softa tehtäisiin jotenkin eri tavalla tai erilaisilla tuloksilla.

            Softissa ja tekijöissä on eroja vaikka ne muuttaisivat samoja karttoja keskenään niin silti, softa on kuitenkin kuin taulu johon jokainen taiteilija piirtää oman näkemyksensä omenasta.
            Mutta asiakkaan toiveita kuuluu kuunnella ja toteuttaa siinä mielessä voidaan vakioautoon tehdä customsoftaa.
            Ja toki jos autoon on tehty muutoksia niin sitten ruvetaan oikeasti hieromaan "customsoftaa" tähänkään ei dieselissä kyllä penkkiä tarvita, tietysti mukavempi ajaa testiajo rakennuksen sisällä kuin kadulla.
            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

            Comment

            • Eemeli
              BTCF Member
              • Jul 2003
              • 1605
              • pk-seutu

              #7
              Lienee samat koneet F10/F15/F30 jos kyseessä 190kW?

              Comment

              • Jacques
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2008
                • 569
                • pk

                #8
                Originally posted by makkis View Post
                Jos nyt ei ihan kauheasti valehdeltaisi tietämättömille niin teoriassa jokainen softantekijä käyttää "bulkkisoftia"
                Tuo on niin väärin käytetty termi nykyään jota käyttää yllättävän moni softantekijäkin.

                Joka autossa on tehtaalta lähtiessä "bulkkisofta" miksi sitten virisofta on "bulkkina" huono? Jos autoon ei ole tehty muita muutoksia niin miksi se muuttuu autojen välillä?
                Sen takia siellä on tehtaan "bulkilla" ja viri "bulkilla" käytössä korjausarvoja joilla niitä pieniä eroja korjataan. Se että jollain säätäjällä on dyno käytössä ei kerro sitä että se softa tehtäisiin jotenkin eri tavalla tai erilaisilla tuloksilla.

                Softissa ja tekijöissä on eroja vaikka ne muuttaisivat samoja karttoja keskenään niin silti, softa on kuitenkin kuin taulu johon jokainen taiteilija piirtää oman näkemyksensä omenasta.
                Mutta asiakkaan toiveita kuuluu kuunnella ja toteuttaa siinä mielessä voidaan vakioautoon tehdä customsoftaa.
                Ja toki jos autoon on tehty muutoksia niin sitten ruvetaan oikeasti hieromaan "customsoftaa" tähänkään ei dieselissä kyllä penkkiä tarvita, tietysti mukavempi ajaa testiajo rakennuksen sisällä kuin kadulla.
                Kyllähän se näin on. Vaikka softa rakennetaan asiakkaan silmien alla, eikä vain kopioida karttoja valmiista hyväksi todetusta versiosta, kyseisen tekijän stage 1/2 softat ovat pääasiassa toistensa kopioita.
                Eroja on tekijöissä ihan niinkuin missä tahansa ammatissa, mieltymykset, osaaminen, kyseisen moottorin/ohjainlaitteen tuntemus, kaikki heijastuu lopputulokseen.

                Pysyisin ehdottomasti kotimaisessa osaamisessa vs kasvoton henkilö ulkomailta.
                G30 540i
                F32 435d

                Comment

                • QUASIMODO
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 2540
                  • Pirkkala

                  #9
                  Olen miettinyt tuon oman 2013 F31 330xd:n vientiä esim. lisäätehoa.fi:lle ohjelmoitavaksi, mutta vielä hieman empinyt kuinka tuo kone kestää sellaisia +300hv:n ja +600nm lukemia?

                  Lisäksi lueskelin täältä, että auton käytettävyys ja luonne muuttuisi hieman huonompaan suuntaa..onko näin?
                  Kyseessä siis käyttöauto, jonka egr-toiminnon haluaisin ohhjelmallisesti poistaa. Samalla olen miettinyt tuota tehon lisäystä ja mahdollisesti vaihteistoon uutta ohjelmaa...

                  Kommentteja tähän?
                  sigpic

                  Comment

                  • Jacques
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2008
                    • 569
                    • pk

                    #10
                    Moottorin keston suhteen ei huolta pitäisi olla. Mitä tarkoitat käytettävyyden tai luonteen huonontumisella, eikai sellaisia ohjelmointeja nyt ainakaan harkita?!

                    Maltillinen suurimman vääntömomentin nosto ja vääntötason ylläpitäminen yläkierroksille vnt-ahtimen tuottoa mukaillen, sillä lähtisin liikkeelle.
                    G30 540i
                    F32 435d

                    Comment

                    • Kräki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2018
                      • 1090
                      • Espoo

                      #11
                      Itselle tuli kk sitten 430xd:hen laatikkosofta ja tietty normi konepuolelle.
                      Xhp stage 3:sen otin mielenkiinnosta,miten se muuttaa jo hemmetin hyvää laatikkoa.
                      Noh,makuasia,mutta mielestäni ei mikään VAU! Ilmiö,aika pientä oli,ehkä leikkimiseen enemmän,jos sitä jaksaa.
                      Itse moottoripuoli sitten tulikin hemmetin hyväksi. Kulkupuoli parani oikein kivasti. Ei voi kyllä kun suositella.

                      Comment

                      • QUASIMODO
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 2540
                        • Pirkkala

                        #12
                        Täällä foorumilla oli muutama kommentti joista sai käsityksen että normaaliin kaupunkiajoon tulisi lisää ämpyilyä ja viivettä(?).

                        Itse toivoisin, että juurikin 0-100km/h saisi enemmän kiihtyvyyttä ja jos tuosta pienestä viiveestä pääsisi eroon.
                        Last edited by QUASIMODO; 31-08-2021, 10:16.
                        sigpic

                        Comment

                        • Nettipepe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1340
                          • Kajaani

                          #13
                          Originally posted by QUASIMODO View Post
                          Täällä foorumilla oli muutama kommentti joista sai käsityksen että normaaliin kaupunkiajoon tulisi lisää ämpyilyä ja viivettä(?).

                          Itse toivoisin, että juurikin 0-100km/h saisi enemmän kiihtyvyyttä ja jos tuosta pienestä viiveestä pääsisi eroon.
                          Pari eri autoa ollut softattuna, niin epäilen, että tuo on vain tunne...
                          Vääntöä enemmän heti kun turbo tulee kehiin, niin tuntuu hitaammalta.

                          Tietysti softia on monenlaisia ja miten on rajoitettu alavääntöä...

                          Omat mittaukset kyllä kertoo sitten suorituskyvyn parantuneen huomattavasti.

                          Itse tykkään vain mittailla tuota ohityskiihtyvyyttä.
                          F30 320xia
                          Ex E90 325da
                          Ex E90 320da
                          Ex E46 330D

                          Comment

                          • Kräki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2018
                            • 1090
                            • Espoo

                            #14
                            Kyllävain,mökkimatkoilla varsinkin tuo ohituskiihtyvyys on oleellinen asia sunnuntaikuskien takia jo pelkästään.
                            Ja se muuttui juuri paljon ”turvallisemmaksi”.

                            Comment

                            • Jacques
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2008
                              • 569
                              • pk

                              #15
                              Jos syntyy ämpyilyä ja viivettä mekaanisesti vakiossa autossa ohjelmoinnin jälkeen, se kertoo vain huonosti tehdystä ohjelmasta.
                              Asiakkaan kokemuksesta kiinnostuneen ohjelmoijan tunnistatte siitä että pyytää kokeilemaan tuntumaa tienpäällä, ja säätää palautteen mukaan sopivaksi.

                              Jos tämä ei onnistu, toteaisin että ei kiitos.
                              G30 540i
                              F32 435d

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎