Announcement

Collapse
No announcement yet.

F36 sähkövika

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ProLine86
    Newbiemmer
    • Jan 2019
    • 5
    • Finland

    F36 sähkövika

    Tänään aamulla huomasin kun auto (F36 Gran Coupe 2 litranen diesel) vilkutteli pihalta minulle hätävilkkujaan. Menin kurkkaan mikä hätä autollani nyt oli... noh sielä se renkkas keskuslukkoaan päälle ja pois sähköinen perärontti pystyssä.

    Ensimmäisenä auto käyntiin ja ilmoitti akun kulutuksesta seistessä ja kehotti käynnistämään auton. Näin tein ja sama homma jatkui vaikka auto oli käynnissä. Auto oli noin 2 tuntia käynnissä ja koko tuon ajan hätävilkut, sisätilan valot ja keskuslukko renkkasi. Tietenkin rontti aukinaisena.

    Toisena toimenpiteenä otin kaikista avaimista patterit irti todetakseni että vika ei ole niissä.

    Kolmas toimenpide oli akun lataus. Otin akun johdot vielä irti (ekana - ja sitten +) kaiken kruunuksi kun tuo renkuttelu ja valojen vilkuttelu ärsytti suunnattomasti.

    Auto tuossa joulun välipäivinä ilmoitti ekan kerran että akun purkaus seistessä lisääntynyt. Melko lyhyttä ajoa (30min kerrallaan pari kertaa päivässä) tulee autolle. Autossa ei ole webasto yms lisälämmitintä.

    Akun lataukseen sain ohjeistuksen BMW:n tiepalvelusta. Toisena vaihtoehtona suosittelivat noin tunnin mittaista maantieajoa. Jotenkin ei houkutellut lähteä liikenteen sekaan rontti pystyssä hätävilkkuja vilkutellen...

    Mitään ideoita tai vinkkejä?
  • duckland
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2003
    • 418

    #2
    Originally posted by ProLine86 View Post
    Tänään aamulla huomasin kun auto (F36 Gran Coupe 2 litranen diesel) vilkutteli pihalta minulle hätävilkkujaan. Menin kurkkaan mikä hätä autollani nyt oli... noh sielä se renkkas keskuslukkoaan päälle ja pois sähköinen perärontti pystyssä.

    Ensimmäisenä auto käyntiin ja ilmoitti akun kulutuksesta seistessä ja kehotti käynnistämään auton. Näin tein ja sama homma jatkui vaikka auto oli käynnissä. Auto oli noin 2 tuntia käynnissä ja koko tuon ajan hätävilkut, sisätilan valot ja keskuslukko renkkasi. Tietenkin rontti aukinaisena.

    Toisena toimenpiteenä otin kaikista avaimista patterit irti todetakseni että vika ei ole niissä.

    Kolmas toimenpide oli akun lataus. Otin akun johdot vielä irti (ekana - ja sitten +) kaiken kruunuksi kun tuo renkuttelu ja valojen vilkuttelu ärsytti suunnattomasti.

    Auto tuossa joulun välipäivinä ilmoitti ekan kerran että akun purkaus seistessä lisääntynyt. Melko lyhyttä ajoa (30min kerrallaan pari kertaa päivässä) tulee autolle. Autossa ei ole webasto yms lisälämmitintä.

    Akun lataukseen sain ohjeistuksen BMW:n tiepalvelusta. Toisena vaihtoehtona suosittelivat noin tunnin mittaista maantieajoa. Jotenkin ei houkutellut lähteä liikenteen sekaan rontti pystyssä hätävilkkuja vilkutellen...

    Mitään ideoita tai vinkkejä?
    Yleensä se lisääntynyt akun kulutus herja on huonon akun merkki. Suosittelen akkukauppaa ja osta samalla laturi ctek on hyvä. Ei näissä nykyään akut kestä ja akkulaturi tuntuu olevan kotioloihin yksi parhaista pikakorjausjutuista. Terveisin kaikkia 3 bemaria saa lataa kun ajot on lyhkäsiä.

    Comment

    • kooma
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 1019
      • Pikis

      #3
      Onko autossa comfort access?
      Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

      Comment

      • ProLine86
        Newbiemmer
        • Jan 2019
        • 5
        • Finland

        #4
        Originally posted by kooma View Post
        Onko autossa comfort access?
        Ei ole comfort access.

        Vaikea kuvitella että akku kahdessa vuodessa entinen. Ja asiahan jatkui vaikka akku oli täydessä latingissa. Jännitteet olivat mittarilla katsottuna erittäin hyvät sammuksissa kuin käydessäkin.

        Oma oletus on kosteus jossain mihin se ei kuulu. Toki ekana ajattelin juurikin tuota akkua, mutta ei se niin huonona voi olla että aiheuttaisi nuo ongelmat?!

        Comment

        • Jassooo
          Bimmer Rookie
          • Nov 2017
          • 55
          • Suomi

          #5
          Itellä juuri vaihdettiin sähköistä kontin luukkua ohjaava tietsikka, ihan noin radikaaleja vikoja ei ollu mutta molempia sähköpumppuja herjas vikamuistissa. Luulis jotain vinkkejä löytyvän jos viat lukee.
          Voisko olla jotain feelua myös sielä kontin lukossa puskurin päällä että ei mene kiinni asti ja avaa sen itekseen kun ei vedä lukkoon asti/ luulee/tietää että jotain välissä.
          Ilmeisesti mulla tuo akku purkautunut juttu johtui siitä että konttitietsikka ei antanut auton mennä syvään uneen ja silloin jää sähköä liikaa päälle ja virranhallinta hermostuu. Varmuutta ei ole mutta ainaki sen ja IBS johdon vaihdon jälkeen parani ja akku herjoja ei oo tullu.
          Ja mulla asiaan ei paljon auttanut vaikka defan 10a laturilla latas melkein päivittäin.

          Comment

          • ProLine86
            Newbiemmer
            • Jan 2019
            • 5
            • Finland

            #6
            Nyt on selvitelty hiukan. Suoraa syytä ei vielä ole löytynyt, mutta vikakoodeja oli liki 40 tarjolla. 19 oli pelkästään kori-välilehden alta, johon kuuluu ovenkahvat, peilit, sisävalot, sähkölasit ym.

            Koodit nollattu ja mitään ei nyt nollauksen jälkeen tullut takaisin. Seurataan tilannetta ja tutkitaan lisää mikäli ongelmat jatkuvat.

            Comment

            • SC90
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 280

              #7
              Annan ääneni myös akulle, eli varaustaso tippunut, ja ongelmat alkaa.
              - M3 convertible 2005

              - Saleen S281 S/C HH Special Edition 2003 1 of 18

              - Ford Mustang GT 5.0 convertible 1988

              - Fiat 850 Special 1969

              - Lexus GS300 2000 TwoTone

              - Lexus LS600h 2008

              - Volvo S60 2.5 T AWD 2006

              Autojen kiillotusta, sisustanpesuja, ajovalojen kiillotusta, kovavahauksia, pinnoituksia ym. ym. n. 20 vuoden kokemuksella parhaimmalla lopputuloksella mistään tinkimättä. Kysy lisää!
              o44-531 82oo

              Comment

              • ProLine86
                Newbiemmer
                • Jan 2019
                • 5
                • Finland

                #8
                Akkutesteri kertoo akun olevan kunnossa. Ulkoisella laturilla ladattu akku täyteen ja silti auto herjaa lisääntyneestä akun purkausesta seistessä.

                Toki laitetaan akku uusiksi, mutta sitten kun löytyy omaan aikatauluun sopiva hetki. Akun vaihto kun vie koko päivän. Pelkästään start/stop systeemillä kestää 6h oppia uuden akun tiedot.

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by ProLine86 View Post
                  Akkutesteri kertoo akun olevan kunnossa. Ulkoisella laturilla ladattu akku täyteen ja silti auto herjaa lisääntyneestä akun purkausesta seistessä.

                  Toki laitetaan akku uusiksi, mutta sitten kun löytyy omaan aikatauluun sopiva hetki. Akun vaihto kun vie koko päivän. Pelkästään start/stop systeemillä kestää 6h oppia uuden akun tiedot.
                  Mitä? Vanha akku irti, uusi paikallaan ja pelkkä rekisteröinti, jos uusi on samankoneinen ja tyyppinen. Jos sinne nyt laittaa erilaisen, niin sitten lisäksi akun koodaus. Ei kait tuossa vartti pidempään pitäisi mennä, jos työkalut pysyy käsissä. Ihan höpöhöpö, että start/stop kestäisi 6h oppia akun tiedot.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • TuomoA
                    BTCF Member
                    • Apr 2009
                    • 538
                    • Krs

                    #10
                    Originally posted by ProLine86 View Post
                    Akun vaihto kun vie koko päivän. Pelkästään start/stop systeemillä kestää 6h oppia uuden akun tiedot.
                    kuka tällaista huttua on keittänyt?
                    G26 420iA Msport SanremoGreen
                    F22 220iA Msport EstorilBlau
                    F20 118i MsportValenciaOrange
                    E82 118dA TitanSilber

                    Comment

                    • ProLine86
                      Newbiemmer
                      • Jan 2019
                      • 5
                      • Finland

                      #11
                      Tuo kuuden tunnin odotusaika oli annettu autodatassa ko. auton huoltoaikaan tai tarkemminkin akunvaihdon ohjeaikaan. Noh joka tapauksessa tuo akun vaihdon aika ei ole nyt oleellista tässä kohtaa hinta-arvio kaikkinensa 350€ exiden agm-akulla.

                      Kuitenkin seuraavaa lisätietoa kertoa...

                      Auto sammui liikennevaloihin (ei siis start/stop sammuminen) ja kytki kaikki virrat pois. Käynnistysnappi kun painoi niin kertoi että ei havaitse avainta. Avain rattitolpalle ja uusi yritys -> auto starttas, eikä mitään vikoja iDriven näytöllä. Noin 40min myöhemmin iDrive-näytölle pomppasi varoitus valojärjestelmässä olevasta viasta, joka oli noin 10sec näkyvissä ja hävisi. Ei löytynyt enään iDriven auton vikatarkastuksessa merkkiäkään.

                      EDIT:
                      Auto sammuneena ja ovet lukossa pihassa. Auton sisällä palaa valot start/stop nappulassa, hätävilkussa ja valojen valintakytkimissä. Välillä valot sammuvat ja ovat poissa noin puoli minuuttia. Kuuluu kun jotakin (rele?) kytkeytyt päälle itsellään ja samoihin nappuloihin syttyy valot takaisin. Palavat yhtäjaksoisesti noin 5min ajan kunnes sammuvat vain hetkeksi.
                      Last edited by ProLine86; 11-01-2019, 17:16. Reason: Lisäystä vikalistaan

                      Comment

                      • lassiv
                        BTCF Member
                        • Nov 2015
                        • 312
                        • Lahti

                        #12
                        Akulta voisi kyllä kuulostaa 330d LCI sekosi yksi aamu mystisesti sähköjen puolesta. Muistaakseni vilkut ei toiminut, sähkölasit pimeni ja valoja ei pystyny ohjaamaan napilla, vaan parkit paloi aina. Vikakoodeista tuli korin osien muutama "tietokoneyksikkö" ja mitä lie koodeja.

                        Auto käynnistyi loistavasti pakkasellakin silloin, akulla oli toki jo ikää ja täälläkin taisi tulla heti arvauksena että akku vaihtoon ja sitten uudestaan katsomaan. Näimpä vaan akun vaihto poisti kaikki ongelmat ja autoi toimi ongelmitta 2vuotta kunnes lähti vaihtoon nykyisen alta.

                        Nuo lyhyen matkan akku ongelmat aina vähän ihmetyttänyt näitten kanssa. Itse ajoin 330d pahimmillaan viikko tolkulla vaan 3km työreissua ja kauppakin osui matkalle niin ajot jäi joskus todella lyhyiksi ja silti ei koskaan akku ongelmia ollut tai tarvinnut ylläpito latailla.

                        Nykyisinkään ole kun 13km työmatkaa ja jos sopivasti osuu niin voi olla pitkään ettei ole kun tuollaista pätkää ja paljon sammuttelua vielä kaupan/postin tms pihoihin. Joskus harkitsin noita defan tms ylläpitolatureita mitkä yöllä lämmityksen kanssa samalla latailisi akkua, mutta jäänyt kummankin auton osalta hankkimatta kun ei ongelmia ole ollut.

                        Mielenkiinnolla jään seurailemaan, toivottavasti kerkeät kirjoitella miten homma ratkeaa/päättyy. Itse huomasin autoa ostaessa että takuu hommana vaihdettu kummatkin takakontin pumput noin 60tkm kohdalla omaani, toivottavasti ei ole normaalia että noin useasti vikaantuvat.
                        Last edited by lassiv; 04-03-2019, 14:16.

                        ex. E91 335i -07, f36 420d gc -15, e90 330d LCI -09, e46 cabriolet 330i -01, st205 gt-four -95

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎