Announcement

Collapse
No announcement yet.

F3x HUOLTONEUVOJA (N47D20)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pässi23
    Newbiemmer
    • Jun 2019
    • 7
    • Espoo

    F3x HUOLTONEUVOJA (N47D20)

    Hei kaikki Bemarimiehet ja naiset,

    En löytänyt nopealla haeskelulla vastauksia mieltäni askarruttaviin kysymyksiin, joten loin uuden aiheen F31 perushuolloista, pahoittelen tätä jo valmiiksi.

    Onko palstalla muita tee-se-itse-henkilöitä, joita suolaiset marmorihinnat harmittavat? Olen itse tehnyt tietoisen päätöksen hoitaa autoni perushuollot omin käsin ja toivonkin vastauksia saman päätöksen tehneiltä BMW-konkareilta.

    Asiaan:
    Olen siis tekemässä ensimmäistä huoltoa tuollaiselle vuosimallin 2013 F31 320 Da:lle (184hv), joka luonnollisesti on varustettu moottorilla N47D20. Tarkoitus olisi vaihtaa öljyt, öljynsuodatin, taka (mahdollisesti myös etu) jarrupalat, levyt pitää vielä tsekata, ilmanputsarin + muuta perushuoltoon kuuluvia palikoita.

    Öljyt:
    Ilmeisesti öljyä menee tuo manuskassa ilmoitettu 5,2l?? Tiedättekö onko tämä määrä suodattimen kanssa vai ilman? Onko öljynsuodatin tässä moottoriversiossa pohjassa vai saako yläkautta vaihdettua?

    Mitä öljyä suosittelisitte koneeseen laitettavan (merkki+viskositeetti)? Manuska taisi ehdottaa tuota SAE 5W-30 n47d20??. Oletteko poikenneet valmistajan suosituksesta ja minkä takia, jos olette?

    Jarrut:
    Tiedättekö tuleeko jarrupalasetin (esim. motonet) mukana myös jarrupalojen uusi kulutusanturi? Jos ei tule niin voiko vanhaa käyttää ja jos ei voi käyttää niin pitääkö anturi hakea marmorilta? Meneeköhän edes kiinni noihin motonetin paloihin sitten?

    Oletettavasti takajarrujen mäntä on melko ulkona tällä hetkellä niin osaatteko kertoa miten näissä sen saa painettua takaisin sisään (nestesäiliön korkin avaus, pyöritys myötä-/vastapäivään vai prässillä suoraan)? Onko jotain speciaalia mitä kannattaa ottaa huomioon jarrupalojen vaihdossa vaihdossa, ettei lopputulos ole laahavat tai toimimattomat jarrut?

    Huoltonäkymän nollaus:
    Onnistuuko omin kätösin jollain nappikomboilla?

    Kiitän jo ennakkoon vastauksista.

    T. Pässi23

    Ps. Myös muita huoltovinkkejä voi antaa ja jos joku tietää hyvän mahd. täydellisen service manuskan ko. autolle niin saa vinkata.
  • kooma
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 1019
    • Pikis

    #2
    Originally posted by pässi23 View Post
    jos joku tietää hyvän mahd. täydellisen service manuskan ko. autolle niin saa vinkata.
    Bemarin oma TIS on aina hyvä tietolähde, täältä foorumilta saa sitten kysymällä loput niksit jos joku työvaihe ei ota onnistuakseen.

    https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...epair-manuals/
    Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

    Comment

    • pässi23
      Newbiemmer
      • Jun 2019
      • 7
      • Espoo

      #3
      Originally posted by kooma View Post
      Bemarin oma TIS on aina hyvä tietolähde, täältä foorumilta saa sitten kysymällä loput niksit jos joku työvaihe ei ota onnistuakseen.

      https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...epair-manuals/
      Hei,

      Kiitos kovasti, tälläista olen koittanut kaivellakin mutta heikoin tuloksin! Teos vastasikin jo moneen avoimeen kysymykseen. Jos kelit olis huomenna kohdillaan niin täytynee käväistä motonetissä ja ottaa auto työn alle

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 1996
        • Tampere/kainuu

        #4
        Karkeasti voin neuvoa vaikkapa jarruosissa sen, että se motonet tuote houkuttelee varmasti halvan hintansa puolesta sen ostamaan, mutta varaudu siihen, että vaihdat niitä kaksi kertaa siihen ajomäärään mitä yhdet orig tuotteet. Pätee myös muissa kulutus osissa.
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2732
          • Tampere

          #5
          Originally posted by pässi23 View Post
          Onko jotain speciaalia mitä kannattaa ottaa huomioon jarrupalojen vaihdossa vaihdossa, ettei lopputulos ole laahavat tai toimimattomat jarrut?
          Mikäli autossasi on sähköinen seisontajarru, niin jarruhuoltoa ajatellen tarvittavat toimenpiteet on huomioitava kun olet irroittamassa takajarrusatulaa.
          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • fransesco
            BTCF Member
            • Jul 2014
            • 235
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by pässi23 View Post
            Hei kaikki Bemarimiehet ja naiset,

            Jarrut:
            Tiedättekö tuleeko jarrupalasetin (esim. motonet) mukana myös jarrupalojen uusi kulutusanturi? Jos ei tule niin voiko vanhaa käyttää ja jos ei voi käyttää niin pitääkö anturi hakea marmorilta? Meneeköhän edes kiinni noihin motonetin paloihin sitten?
            Kulutusanturi voi olla Motonetin mallia, samalla tavalla toimivat. Se ei ole kiinni paloissa vaan jarrusatulassa (ainakin E8x-malleissa). Itse päädyin repimään koko anturin pois aiheuttamasta riesaa. "Kansanmalleissahan" palat vaihdetaan kun ne on loppu, ja tämä yleellinen BMW:n anturi on minusta aivan turhake ja vielä huutaa asiasta aivan liian aikaisin. Ainoa haitta on että merkkihuolto aina nuhtelee puuttuvasta anturista, mutta siihen voi vaan vastata hymyllä ja kommentilla että kiva kun huomasitte.
            E88 & F56 electric

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 1996
              • Tampere/kainuu

              #7
              Originally posted by fransesco View Post
              Kulutusanturi voi olla Motonetin mallia, samalla tavalla toimivat. Se ei ole kiinni paloissa vaan jarrusatulassa (ainakin E8x-malleissa). Itse päädyin repimään koko anturin pois aiheuttamasta riesaa. "Kansanmalleissahan" palat vaihdetaan kun ne on loppu, ja tämä yleellinen BMW:n anturi on minusta aivan turhake ja vielä huutaa asiasta aivan liian aikaisin. Ainoa haitta on että merkkihuolto aina nuhtelee puuttuvasta anturista, mutta siihen voi vaan vastata hymyllä ja kommentilla että kiva kun huomasitte.
              Kuinkas se tämmöinen satulasta mittaava tunnistin toimikaan?

              Ei se tunnistin yhtään aiemmin sieltä huutele ennenkuin pala on niin vähinä, että se menee suunnitellusti puhki.

              Autolla on ajoprofiiliin yhdistetty laskentamalli palojen kulumisasteesta ennen tätä tarkentavaa tärppiä kulumistunnistimelta, joka sitten tarkoittaa noin 5tkm matkaa palojen vaihtoon.

              Ennenaikaista laskentavirhettä pystyy istalla korjaamaan takaisin realitilanteeseen ja näin ollen kilometrejä tulee lisää paloille. Kunnes taas kulumis anturi kertoo todellisen tilanteen noin 4mm kohdilla.
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • fransesco
                BTCF Member
                • Jul 2014
                • 235
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by zakspeed View Post
                Kuinkas se tämmöinen satulasta mittaava tunnistin toimikaan?
                Niin, ei se siitä satulasta mitään mittaa, vaan tarkoitin että se anturi ei ole kiinni palassa vaan se asettuu siihen satulaan kiinni. Ei Motonetin vs marmorin PALOILLA ole eroa että meneekö anturi kiinni, koska sitä ei kiinnitetä siihen palaan. Esim https://www.youtube.com/watch?v=JG6hKnhS1Jw kohta 0:50 alkaen niin näkee mihin se istuu.

                En tiedä miten se laskee kuluneisuuden, mutta omalta osaltani auto (F30) alkoi varoittamaan kuluneista paloista aivan liian aikaisin ja jopa marmorilla vaan nollattiin laskuri ja annettiin lisää ajoaikaa (tässähän on ihan selvä rahastuksen paikka marmorille jos haluavat lisätöitä). Tuosta kokemuksesta vaan totesin että anturit on ihan turhat ja helpommalla pääsee kun ottaa ne irti.
                E88 & F56 electric

                Comment

                • suppari
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4049
                  • Turku

                  #9
                  Kyllä se on nimenomaan palassa kiinni
                  Originally posted by fransesco View Post
                  Niin, ei se siitä satulasta mitään mittaa, vaan tarkoitin että se anturi ei ole kiinni palassa vaan se asettuu siihen satulaan kiinni. Ei Motonetin vs marmorin PALOILLA ole eroa että meneekö anturi kiinni, koska sitä ei kiinnitetä siihen palaan. Esim https://www.youtube.com/watch?v=JG6hKnhS1Jw kohta 0:50 alkaen niin näkee mihin se istuu.

                  En tiedä miten se laskee kuluneisuuden, mutta omalta osaltani auto (F30) alkoi varoittamaan kuluneista paloista aivan liian aikaisin ja jopa marmorilla vaan nollattiin laskuri ja annettiin lisää ajoaikaa (tässähän on ihan selvä rahastuksen paikka marmorille jos haluavat lisätöitä). Tuosta kokemuksesta vaan totesin että anturit on ihan turhat ja helpommalla pääsee kun ottaa ne irti.
                  sigpic
                  P:0409699000

                  JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                  tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                  huollot/korjaukset!

                  BMW E&F sarjaan.
                  Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                  8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                  AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                  Comment

                  • fransesco
                    BTCF Member
                    • Jul 2014
                    • 235
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by suppari View Post
                    Kyllä se on nimenomaan palassa kiinni
                    Selvä... Mukavasti se tunnistin siihen koloonsa on aina asettunut ja sen kolon olen aina olettanut olevan satulassa eikä jarrupala. Näin sitä maallikko erehtyy. Clousataan tämä keskustelu tähän.

                    Lienee kuitenkin alkuperäiselle kysyjälle olennaista vastata että palat ja tunnistimet voi ostaa myös tarvikeliikkeestä.
                    Last edited by fransesco; 16-06-2019, 15:33.
                    E88 & F56 electric

                    Comment

                    • pässi23
                      Newbiemmer
                      • Jun 2019
                      • 7
                      • Espoo

                      #12
                      Kiitoksia kaikille vastauksista,

                      Noniin tulipahan tämä päivä vietettyä auton alla ja sivustoilla niin että mustelmia ja pikkukiviä joka paikka täynnä. Hain motonetistä jarrupalat mallia deluxe (39€), ihan laadukkailta näyttivät, asettuivat täydellisesti satulaan ilman kikkailuja, eivät jääneet laahaamaan ja olivat kaiken lisäksi vieläpä Brembon palat. Pakkaus ei sisältänyt anturikaapelia, mutta sain vanhan ehjänä irti ja asensin sen uuteen palaan. Ainakaan mitään häiriöilmoja ei vielä näkynyt ja jos jossain vaiheessa ilmestyy niin pitää miettiä että disabloisko koko anturin. Itsekin sitä mieltä että suhteellisen turhia ovat nuo jarrujen kulutusanturit.

                      Öljyksi valitsin motonetin oman brändin, koska hinta, vaihdan öljyt ja suodattimen 15tkm välein ja koska pakkauksessa komeili kaikki vaaditut laatustandardit, niin en epäillyt ottaa halvinta (Motox-Synergy Longlife C3 5W-30). Suodattimeksi otin parhaan mitä motonetistä rahalla sai.

                      Ilmanputsaria vaihtaessa huomasin että jostain oli tippunut öljyä ohjausvaihteen servon päälle suht runsaasti :think Öljy ei ollut moottoriöljyä vaan vaikutti joltain hydrauliöljyltä väristä ja hajusta päätellen. Käytin autoa helmikuussa ohjausvaihteen korjauskamppaniassa Laakkosella, niin mietin että ovatkohan mahdollisesti siellä lätränneet öljyillä? Vai olisiko jollain veikkausta mistä vuotoa kannattaisi lähteä etsimään?

                      Cabiinin raitisilmasuodattimen kun sain revittyä kolostaan, niin tuli mieleen että sitä ei ollut merkkihuolto vaihtanut varmaan koskaan. Jotain homerihmastoa oli havaittavissa runsahkosti ja hämähäkki käveli suodattimen laskoksissa Ei tarvi enää ihmetellä miksi varsinkin kesäaamuisin hytti on haissut pahalle ennen kun ilma on hetken kiertänyt.

                      Comment

                      • pässi23
                        Newbiemmer
                        • Jun 2019
                        • 7
                        • Espoo

                        #13
                        Itsekin jos M5:llä ajaisin niin varmasti laittaisin pelkkiä Genuine BMW partseja

                        Onhan noissa tarvikeosissa hirveitä eroja ja jotku on vaarallisia tai muuten vain hirveää kuraa. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että osa tarvikkeista on ihan yhtä hyviä tai jopa parempia mitä alkuperäisosat. Esimerkiksi nivel-/pusla- puolella löytyy jämäkempää tavaraa mitä alkuperäiset (puhun yleisesti en vain bmw osista).

                        Olisi hauska nähdä joku listaus bmw:n käyttämistä varaosatoimittajista. Ainakin tuo motonetin OE-laatu öljynsuodatin oli MANN-FILTER ja saman merkkinen ja mallinen oli paikallaan. Mietin että olikohan laakkosella asennettu edellisen omistajan toimesta.

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4629
                          • Tampere

                          #14
                          Tässä videossa kannattaa huomata että öljynsuodattimen kohdalla puhutaan "väärennetystä" suodattimesta eikä laadukkaasta tarvikkeesta. Olettaisin että tämän "väärennöksen" voit tilata suoraan esim täältä pieneltä kiinalaiselta mutta esim motonetistä noita ei saa:


                          Mutta sen sijaan MANN merkkinen(aito) tarvikesuodatin on eri asia. Kuitenkin Motonetistakin valitsisin laadukkaan tarvikkeen eri merkkien kesken.

                          Tarvikevalmistajat eivät koskaan käytä BMW merkintää. Vain kiinalaiset piraatit taitavat tehdä niin.


                          Tuossa video helpommin katsottavassa muodossa juutuupissa


                          Tässä vielä MANN-tarvikevalmistajalta sama suodatin, tuosta huomaa heti että bmw logo uupuu ja suodatin ei enää täytä määritelmää "counterfeit" mihin orggisuodatinta verrataan:

                          Last edited by fraatti; 23-06-2019, 23:38.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎