Täytyypä laittaa infoa tänne että kuinka uusi ohjausvaihde vaikuttaa tähän ongelmaan. Parin viikon kuluttua ollaan viisaampia.... Mutta on tuo jumittaminen kyllä pelottava ominaisuus kun taas tänään ajelin noita mutkaisia maalaisteitä tällä ohjauksella.
Erikoista oli se, että BMW-huolto, joka kamppiksen tekee tähän autoon, ei muka ollut koskaan kuullut moisesta ongelmasta bemuissa....:think
Jep, aiempi F10 520d -13 teki samaa ja arvaappa kun vei huoltoon niin eivät havainneet moista ongelmaa
Tähän samaan pakettiin on pakko kertoa myös tarina n. kolmen vuoden takaa, kun silloisen autoni, F11 530xd:n imusarjasta löysin peukalon paksuisen, jumittavan EGR-venttiilin aiheuttaman palaneen reiän. Siis sama ongelma jonka vuoksi näitä syttyy palamaan joka päivä eri puolilla maailmaa, ja joka oli vähällä ilmeisesti polttaa tämänkin yksilön.
Asiasta tehtiin Keravan Autosalpan kautta goodwill-kysely BMW:lle, josta tuli nopeasti vastaus että ei mene takuuseen. Ja että on ennenkuulumaton yksittäistapaus tällainen. Luonnollisesti Autosalpa komppasi tätä lausuntoa Tämän siivittämänä lupasin itselleni etten koskaan enää osta yhtään BMW:tä. Noh, nyt sitten näköjään tavoilleni uskollisesti petin itselleni tehdyn lupauksen....
Jos tämä ohjausvaihdetapaus menee asiallisesti niin saatan leppyä vielä lisääkin näistä edellisistä traumoistani.
Tähän samaan pakettiin on pakko kertoa myös tarina n. kolmen vuoden takaa, kun silloisen autoni, F11 530xd:n imusarjasta löysin peukalon paksuisen, jumittavan EGR-venttiilin aiheuttaman palaneen reiän. Siis sama ongelma jonka vuoksi näitä syttyy palamaan joka päivä eri puolilla maailmaa, ja joka oli vähällä ilmeisesti polttaa tämänkin yksilön.
Asiasta tehtiin Keravan Autosalpan kautta goodwill-kysely BMW:lle, josta tuli nopeasti vastaus että ei mene takuuseen. Ja että on ennenkuulumaton yksittäistapaus tällainen. Luonnollisesti Autosalpa komppasi tätä lausuntoa Tämän siivittämänä lupasin itselleni etten koskaan enää osta yhtään BMW:tä. Noh, nyt sitten näköjään tavoilleni uskollisesti petin itselleni tehdyn lupauksen....
Jos tämä ohjausvaihdetapaus menee asiallisesti niin saatan leppyä vielä lisääkin näistä edellisistä traumoistani.
Tuskin siellä vuotava egr venttiili on ollut syyllinen, jumiutunut bybass läppä pikemmin. Tai kyllä huonolla tuurilla molemmat.
-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Moi kaikille, ensimmäinen postaus tälle foorumille.
Mulla myös ohjaus käyttäytyy tuollain jumittaen.
Auton win on WBA8F910XGK554159, joka ei luultavasti kuulu takaisinkutsun piiriin.
Jos joku voisi tuon vielä ystävällisesti varmistaa?
Kiitoksen siitä suuren saa.
Moi kaikille, ensimmäinen postaus tälle foorumille.
Mulla myös ohjaus käyttäytyy tuollain jumittaen.
Auton win on WBA8F910XGK554159, joka ei luultavasti kuulu takaisinkutsun piiriin.
Jos joku voisi tuon vielä ystävällisesti varmistaa?
Kiitoksen siitä suuren saa.
Nämä takaisin kutsut selviää nopeiten kun käy/soittaa merkkihuoltoon.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Moi kaikille, ensimmäinen postaus tälle foorumille.
Mulla myös ohjaus käyttäytyy tuollain jumittaen.
Auton win on WBA8F910XGK554159, joka ei luultavasti kuulu takaisinkutsun piiriin.
Jos joku voisi tuon vielä ystävällisesti varmistaa?
Kiitoksen siitä suuren saa.
Ei avonaisia takaisinkutsuja / kampanjoita.
-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Kiitoksia! Sain merkkihuollosta vähän epäselvän vastauksen, ja siksi varmistin.
Täytyy kuitenkin huollon kautta yrittää tuota tehtaan piikkiin, ainakin osittain.
Noniin, tässäpä vähän tietoa miten tämä homma meni Autokeskuksessa.
Varattiin siis aika ohjausvaihteen uusimiseen kamppiksen piikkiin. Varatessa ei ollut mitään puhetta siitä että kyseessä olisi vain tarkistus, vaan päivän selvästi minulle sanottiin puhelimessa että autoon tulee uusi ohjausvaihde tehtaan piikkiin. Varattiin aika ja tein järjestelyt että sain auton Autokeskukseen täksi viikoksi.
Tänään sitten tuli puhelu Autokeskuksesta, että nyt auto on valmis ja kamppistarkistuksen yhteydessä autoon vaihdettiin uudet ohjausvaihteen kiinnityspultit Ja että koeajolla ei (tietenkään) havaittu mitään poikkeavaa.
Autoa viedessä kammpiskorjaukseen kerroin hyvin tarkasti että toisinaan ajossa maantiellä ohjauksesta katoaa hetkeksi tehostus ikäänkuin tehostajan moottori kuolisi hetkellisesti.
Olin kyllä aika karheana siitä, että puhelimessa aikaa varatessa sanotaan jotain aivan muuta ja sitten autoon tehdäänkin vain jotkut hemmetin pulttien vaihdot, jotka tuskin vaikuttavat tähän kyseiseen vikaan mitenkään.
Autokeskuksen mukaan ohjausvaihde-kamppiksen ohje on sellainen, että jos ohjausvaihteen kiinnityspultit lähtevät irti katkeamatta, vaihdetaan pelkät pultit. Jos alkuperäiset pultit menevät poikki, silloin vaihdetaan koko ohjausvaihde. Näin minulle asia muotoiltiin. Ja eivät kuulemma voi mennä valehtelemaan BMW:lle että pultit olisivat katkenneet jos näin ei ole käynyt. Se on tietysti ihan oikein toimittu. Mutta samalla kuitenkin asiakkaalle voidaan valehdella aikaa varatessa?
En tämmöisiä järjestelyjä olisi kyllä tehnyt yksien hemmetin pulttien takia jotka olisin voinut tarkistaa itsekin.... Tarjoutuivat ystävällisesti kyllä jatkamaan ohjausvaihteen vian selvittelyä minun omaan piikkiini. Melko jaloa ja ystävällistä?
Noniin, tässäpä vähän tietoa miten tämä homma meni Autokeskuksessa.
Varattiin siis aika ohjausvaihteen uusimiseen kamppiksen piikkiin. Varatessa ei ollut mitään puhetta siitä että kyseessä olisi vain tarkistus, vaan päivän selvästi minulle sanottiin puhelimessa että autoon tulee uusi ohjausvaihde tehtaan piikkiin. Varattiin aika ja tein järjestelyt että sain auton Autokeskukseen täksi viikoksi.
Tänään sitten tuli puhelu Autokeskuksesta, että nyt auto on valmis ja kamppistarkistuksen yhteydessä autoon vaihdettiin uudet ohjausvaihteen kiinnityspultit Ja että koeajolla ei (tietenkään) havaittu mitään poikkeavaa.
Autoa viedessä kammpiskorjaukseen kerroin hyvin tarkasti että toisinaan ajossa maantiellä ohjauksesta katoaa hetkeksi tehostus ikäänkuin tehostajan moottori kuolisi hetkellisesti.
Olin kyllä aika karheana siitä, että puhelimessa aikaa varatessa sanotaan jotain aivan muuta ja sitten autoon tehdäänkin vain jotkut hemmetin pulttien vaihdot, jotka tuskin vaikuttavat tähän kyseiseen vikaan mitenkään.
Autokeskuksen mukaan ohjausvaihde-kamppiksen ohje on sellainen, että jos ohjausvaihteen kiinnityspultit lähtevät irti katkeamatta, vaihdetaan pelkät pultit. Jos alkuperäiset pultit menevät poikki, silloin vaihdetaan koko ohjausvaihde. Näin minulle asia muotoiltiin. Ja eivät kuulemma voi mennä valehtelemaan BMW:lle että pultit olisivat katkenneet jos näin ei ole käynyt. Se on tietysti ihan oikein toimittu. Mutta samalla kuitenkin asiakkaalle voidaan valehdella aikaa varatessa?
En tämmöisiä järjestelyjä olisi kyllä tehnyt yksien hemmetin pulttien takia jotka olisin voinut tarkistaa itsekin.... Tarjoutuivat ystävällisesti kyllä jatkamaan ohjausvaihteen vian selvittelyä minun omaan piikkiini. Melko jaloa ja ystävällistä?
Tämä on taas BMW:llä yhtä hyödyllinen kamppis kuin esim. E6x virtakaapelin tarkistus. Tarkastavat liitoksen vain kontin puolelta ja ongelma on yleensä siellä auton alla
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Noniin, tässäpä vähän tietoa miten tämä homma meni Autokeskuksessa.
Varattiin siis aika ohjausvaihteen uusimiseen kamppiksen piikkiin. Varatessa ei ollut mitään puhetta siitä että kyseessä olisi vain tarkistus, vaan päivän selvästi minulle sanottiin puhelimessa että autoon tulee uusi ohjausvaihde tehtaan piikkiin. Varattiin aika ja tein järjestelyt että sain auton Autokeskukseen täksi viikoksi.
Tänään sitten tuli puhelu Autokeskuksesta, että nyt auto on valmis ja kamppistarkistuksen yhteydessä autoon vaihdettiin uudet ohjausvaihteen kiinnityspultit Ja että koeajolla ei (tietenkään) havaittu mitään poikkeavaa.
Autoa viedessä kammpiskorjaukseen kerroin hyvin tarkasti että toisinaan ajossa maantiellä ohjauksesta katoaa hetkeksi tehostus ikäänkuin tehostajan moottori kuolisi hetkellisesti.
Olin kyllä aika karheana siitä, että puhelimessa aikaa varatessa sanotaan jotain aivan muuta ja sitten autoon tehdäänkin vain jotkut hemmetin pulttien vaihdot, jotka tuskin vaikuttavat tähän kyseiseen vikaan mitenkään.
Autokeskuksen mukaan ohjausvaihde-kamppiksen ohje on sellainen, että jos ohjausvaihteen kiinnityspultit lähtevät irti katkeamatta, vaihdetaan pelkät pultit. Jos alkuperäiset pultit menevät poikki, silloin vaihdetaan koko ohjausvaihde. Näin minulle asia muotoiltiin. Ja eivät kuulemma voi mennä valehtelemaan BMW:lle että pultit olisivat katkenneet jos näin ei ole käynyt. Se on tietysti ihan oikein toimittu. Mutta samalla kuitenkin asiakkaalle voidaan valehdella aikaa varatessa?
En tämmöisiä järjestelyjä olisi kyllä tehnyt yksien hemmetin pulttien takia jotka olisin voinut tarkistaa itsekin.... Tarjoutuivat ystävällisesti kyllä jatkamaan ohjausvaihteen vian selvittelyä minun omaan piikkiini. Melko jaloa ja ystävällistä?
Tästä tulee valitettavasti mieleen taannoinen episodini eräällä toisella pk-seudulla vaikuttavalla merkkiliikkeellä F34:n kanssa. Meni jotenkin näin: määräaikaishuollossa huomasivat ohjausvaihteessa olevan jotain vikaa jota itse en ollut edes huomannut, ja että sille piti varata uusi aika. No, ei siinä mitään, autoa noutaessani sanoin että varataan vaan aika ja että oletan sen menevän autossa olevan BPS takuun piikkiin. Huoltoneuvoja kieltäytyi tunnistamasta termiä BPS ja meinasi melkein tulla riita. Vasta kun hyvin päättäväisesti olin antanut ymmärtää että en anna periksi, huoltomyyjä huikkasi jollekin toiselle että meneekö ohjausvaihteen korjaukset BPS:ään ja sai vastauksen että kuulemma menevät. Tästä sitten vielä käytiin seuraavana päivänä puhelinkeskustelu ja homma menikin tehtaan good williin. Se jäi epäselväksi että tunnettiinko termiä BPS liikkeessä jossa samalla tuotteella/termillä/brändillä myydään uudenkarheita autoja... :think
Sitten vaan varaamaan uutta aikaa jolloin osat pitäisi olla, mutta sitten heiltä puuttuikin työkalut kun aika oli. Kun olivat saaneet työkalut (tähän meni about kuukausi), niin laittoivat jotain siellä niin tiukkaan että auton ohjaus meni erittäin kankeaksi. Ajoin takaisin ja kysyin että koeajoivatko autoa ollenkaan, ja kuulemma aina koeajetaan (heh heh, uskoisikohan tämän). Ei muuta kuin uusi aika ja uusi korjaus. Vissiin neljä visiittiä piti käydä joista viimeinen on todellakin minun viimeinen kyseisessä lafkassa... Todellista ajamisen iloa.
Jeps, tänään sitten autoa noutaessa oli vastassa ihan asiallinen kaveri, joka myös ihmetteli että miksi autoon ei lopulta uusittukaan koko ohjausvaihdetta vaikka tällaisesta jumittamisviasta olen raportoinut kamppiksen yhteydessä.
Ilmaisin myös suoran mielipiteeni kyseisen liikkeen moraalista että kuinka uskaltavat antaa auton takaisin asiakkaalle jos tällaisesta ohjauksen jumittamisesta on raportoitu samalla kun auto on tuotu ohjausvaihteeseen liittyvään kamppishuoltoon. Ja että jos auto joutuu onnettumuuteen kyseisen vian takia niin säilytän sitä varten huoltolähetedokumentin, jossa tästä vaarallisen tuntuisesta viasta on kerrottu Autokeskukselle ja asia on kirjattu myös tarkasti huoltolähetteseen. Ja on pyydetty olemaan yhteydessä maahantuojaan asian tiimoilta. Mielestäni tällaisessa tapauksessa Autokeskuksen rooli on olla yhteydessä maahantuojaan ja jättää vastuu kannanotosta heille. Jo pelkästään siitä syystä että yksittäinen kuluttaja ei ilmeisesti voi päästä suoraan kontaktiin maahantuojan tai valmistajan suuntaan.
Huoltoneuvoja lupasi yrittää vielä selvittää asiaa ylemmältä taholta. Odotan edelleen yhteydenottoa ja lupasin palauttaa luottamuksen takaisin Autokeskusta ja maahantuojaa kohtaan jos ongelma korjataan. Kyseisestä ohjausvaihteesta näyttää olevan tällä hetkellä n.20kpl korvaavia osanumeroita, joten on siellä matkan varrella ollut otdellisia ongelmia saada toimiva tanko tuotantoon.
Se mitä itse lukenut noita dokkareita, niin jos yksikin pultti löysällä, vaihdetaan koko hammastanko.
Emännän vermeen käytin ulkopuolisella tämän asian vuoksi ja he meinasivat samaa että tanko vaihdetaan jos yksikin pultti on löysällä koska on vaara vaurioituneesta kulmavaihteesta.
Se on kyllä jännä miten nämä takuu hommat hoidetaan eri tavoin ympäri Suomea. Ne on kuitenkin liikkeelle ns. ”Helppoa ja varmaa rahaa”.
Se mitä itse lukenut noita dokkareita, niin jos yksikin pultti löysällä, vaihdetaan koko hammastanko.
Emännän vermeen käytin ulkopuolisella tämän asian vuoksi ja he meinasivat samaa että tanko vaihdetaan jos yksikin pultti on löysällä koska on vaara vaurioituneesta kulmavaihteesta.
Se on kyllä jännä miten nämä takuu hommat hoidetaan eri tavoin ympäri Suomea. Ne on kuitenkin liikkeelle ns. ”Helppoa ja varmaa rahaa”.
Yleensä takuu hommissa on aika lyhyet ajat joiden perusteella valmistaja korvaa. Enemmän rahaa saat tekemällä normaaleja korjauksia/huoltoja asiakkaille.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment