Tarkoitus olisi vaihtaa perus nahkaistuimien tilalle sport jakkarat, jotka ovat lähtöisin sumujen saarelta....vähän lueskelin maailmalta tapauksia, jossa esim. penkin lämmittimet toimii ristiin ohjauspaneelista. Sen varmaan onnistuu ohjelmoimaan toimivaksi, mutta airbägien yms turvalaitteiden toiminta arveluttaa, onnistuuko vaihto ja onko isoja ongelmia tiedossa, johtosarjojen yms. vaihtoa?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
RHD sisustan vaihto LHD F31
Collapse
X
-
iNo niin, nyt on jakkarat autossa kiinni ja heti ekalta istumalta tuntuivat hyvältä! mekaanisesti kiinnitys tietty helppo, 4 kpl penkin kiinnitys pultteja ja 2 kpl turvavöihin liittyviä pultteja. Sitten ne kytkennät, penkin moduli ja turvatyynyihin liittyvät.Omissa LHD penkeissä keltaisessa penkin liittimessä on kuljettajan puolella 2 kpl erillisiä pienempiä liittimiä, valkoinen turvavyön kiristin patruunalle ja vyön tunnistimelle, sininen liitin penkin airbägille.
Matkustajan puolen penkkiliittimessä on 4kpl pieniä erillisliittimiä, samat valkoinen ja sininen, lisäksi harmaa ja musta, joiden arvelen liittyvän penkin tunnistin mattoon? Britti-penkeissä kuskin puoli sama, matkustajan puolella muuten sama, harmaa puuttuu...No, nyt asennuksessa luonnollisesti penkkit menee ristiin ja matkustajan penkistä jää nyt puuttumaan tuo penkin tunnistin tieto.
Hämmästykseni oli suuri, kun käynnistin auton ja ajoin tallilta kotiin, ei mitään virheilmoituksia auton mittaristossa! Pieni peikko on mielessä että jos nykytilanteessa matkustajan paikalla istuisi joku onnettomuustilanteessa, luuleko auto turvajärjestelmä paikan olevan tyhjä ja jättää bägin laukaisematta? Nyt tiedustelisin, voiko järjestelmän esim. koodata niin, että molemmat etubägit laukeaa kolari tilanteessa? Tietty, asian voi korjata tilaamalla LHD etupenkin tunnistin maton ja purkamalla penkin istuimen ja asentamalla sen , sitten pelaa niinkuin on tarkoitettu...
Myös havaitsin tuon penkin lämmittimien huvittavan ristiin ohjauksen. Penkin modulit ovat samat molemmissa penkeissä, mutta nyt RHD istuimet lämpenee ristiin, kuskin painike lämmittää matkustajan penkin ja päinvastoin! Toivottavasti asian voi korjata uudelleen koodauksella...basic penkkien yksiköt olivat eri numerolla , mutta sport penkkien suuremmasta lämmittimien määrästä ajattelin etten vaihda niitä.
Jos jollakulla on asiaan tietoa, esim. koodauksen tarpeesta/ mahdollisuudesta, kaikki tieto kelpaa!
-
-
Vaihda ne tunnistinmatot, ÄLÄ ala koodailemaan tai huijaamaan bägimodulia.
Syy on yksinkertainen: jo viime vuosikymmeneltä näissä on ollut älykäs tunnistus, jossa esim turvaistuin tunnistuu. Eli se matto ei ota vain yhdestä kohdasta painetta, vaan monesta kohdasta.
Teet karhunpalveluksen tuleville omistajille, jos sinne teet nyt jonkun virityksen. Ja jos sen virityksen takia jotain sattuu (pahimmillaan joku kuolee), niin vakuutusyhtiötä/onnettomuustutkintaa/poliisia saattaa kiinnostaa, kuka teki mitä ja miksi.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Joo, olen kanssasi aivan samaa mieltä noista turvajärjestelmien koodauksista, sitä ei saa nukuttua, jos sellaisen miinan laittaa kiertoon, että joku sillä vielä itsensä satuttaa! Olin jo juttua kirjoittaessa päättänyt niiden mattojen asennuksesta, koodaria tarviin varmaan siinä penkinlämmitys-ongelmassa...
Comment
-
-
F10:ssä toimivat myös penkinlämmittimet ristiin kun siihen asennettiin briteistä tulleet sporttipenkit. Niissä penkkien omia johtosarjoja piti muuttaa siten, että toisessa penkissä piti maadoittaa yksi johto ja toisesta penkistä piti maadoitus poistaa yhdestä johdosta. Sinänsä yksinkertainen homma kun vaan tiesi mitä johtoja piti muuttaa. Auto ilmeisesti tällä tavalla tunnistaa kumpi on kuljettajan ja kumpi matkustajan penkki.
Tämä kaikki selvisi TIS:sin kaavioita tutkimalla ja vertailemalla LHD ja RHD mallien penkkien omia johdotuksia. Koodauksia ei tarvinnut tehdä.BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey
Comment
-
-
Okei, hyvä tietää! Tilasin sakuista Autohus Langerilta tunnistinmaton repsikan penkkiin, hintaa oli n.130€ +postikulut. Pitänee alkaa suunnittelee penkin verhoilujen irroitusta. Britti-penkeistä paljastui oston yhteydessä miellyttävä yllätys, oli tosi hyväkuntoiset...no, penkkimoduleissa oli valmistusviikko 27/2018.Ajattelin, ettei kukaan olisi vaihtanut molempia moduleita ja saman sisustan ovipahveista 2/2018....joten ei olleet kovin vanhat....
Comment
-
-
No, tunnistin matot tuli sakuista ja hämmästys oli suuri, tunnistin on n. kämmenen kokoinen. Koetin löytää netistä kuvia maton paikasta penkin istuin osassa, ei vaan löytynyt "euro-tunnistimesta, jenkkilässä joku oli vaihtanut maton ja tehnyt jutun, jossa kuvissa tunnistin oli penkin istuin osan kokoinen.
No, penkki irti ja pöydälle ja purkuun. irroitin nahkaisen verhoilun istuin tyynystä ja yllätys, penkin pehmusteessa ei ollut paikkaa tunnistimelle, verhoilun alla VAAN penkin pehmusteen ja rungon välissä, penkin jousien kohdalla.Eli turhaa työtä, todennäköisesti tunnistimen olisi onnistunut uittamaan jousien välistä paikalleen, joka on selkeästi merkitty pehmusteeseen, tulee kiinni kahdella muovinastalla.
Eli jos joku tuumii britti-penkkien ostoa F3. seen ja murheena on penkin tunnistin matto, ei ole kummoinen vaiva! Sen verran tuli kokeiltua tallilta tullessa, että kun laittoi painoa apparin penkille, alkoi herjaamaan turvavyön merkkivaloa ja summeria, eli taitaa toimia...penkinlämmittimen ristiin ohjaus vielä selvityksen alla...
Comment
-
Comment