Announcement

Collapse
No announcement yet.

2015 F34 vaihdelaatikon tahmaisuus, huuhteluvaihto hankaloitti?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tomppakisu
    Newbiemmer
    • Aug 2020
    • 20
    • Suomi

    2015 F34 vaihdelaatikon tahmaisuus, huuhteluvaihto hankaloitti?

    2015 F34:n 8-lovinen ZF laatikko (ajettu 100k) alkoi varsinkin kylmänä lähtiessä vaihtamaan vähän tahmaisesti, erityisesti ne alimmat vaihteet tuntui että pää vaan heiluu kun veto katoaa niin pitkäksi aikaa. Ajattelin että laatikon öljyt vaihtamalla varmasti paranee, huuhtelemalla vaihdettiin Suomen autohuollossa ja nyt tuntuu että sama ongelma jatkuu mutta pikkuisen jopa hankalampana. 0-60 km/h kiihdytykset esim valoista todella vittumaista puuhaa kun joka vaihto tuntuu kestäävän sen sekunnin jonka kyllä tuntee kropassaan, en malta odottaa millaista meno on taas talvella kun on oikeasti kylmä.


    Voiko tuo laatikon öljyjen vaihto mennä jotenkin vituiksi että tuo tahmaisuus vain lisääntyy? Onkohan vaihdelaatikolla joku hätä kun se noin käyttäytyy, huonompaan suuntaan tuntuu menneen. Esson baarissa kuulin päivittelyä että kai öljypohja vaihdettiin samalla koska se kuulemma keräisi paskaa, mutta tälläisestä en koskaan ole edes kuullut eikä tuollaista vaihtoehtoa koskaan tunnuta tarjoavan kun noita öljynvaihtoja googlettelee. Ei paljoa taida auttaa soittaa SAHillekkaan ja kovistella että teidän öljynvaihto vain huononti vaihtamista.
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2717
    • Tampere

    #2
    On epätodennäköistä, että öljynvaihto olisi syypää oireiluun, ellei laatikkoon ole laitettu uutta öljyä reilusti vähemmän kuin siellä kuuluisi olla.

    Kerro nyt kuitenkin, että vaihdettiinko myös öljypohja samalla ja mitä öljyä laatikkoon meni?

    Laatikkoa kannattaisi vilkaista ensin merkkikohtaisella testerillä ja mikäli kaikkin vaikuttaa olevan kunnossa, niin yksi tapa edetä olisi adaptaatioiden resetointi ja toiminnan uudelleenopetus, ja todeta että auttoiko mitään vaiko ei.
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • Tomppakisu
      Newbiemmer
      • Aug 2020
      • 20
      • Suomi

      #3
      Originally posted by JaniLap View Post
      On epätodennäköistä, että öljynvaihto olisi syypää oireiluun, ellei laatikkoon ole laitettu uutta öljyä reilusti vähemmän kuin siellä kuuluisi olla.

      Kerro nyt kuitenkin, että vaihdettiinko myös öljypohja samalla ja mitä öljyä laatikkoon meni?

      Laatikkoa kannattaisi vilkaista ensin merkkikohtaisella testerillä ja mikäli kaikkin vaikuttaa olevan kunnossa, niin yksi tapa edetä olisi adaptaatioiden resetointi ja toiminnan uudelleenopetus, ja todeta että auttoiko mitään vaiko ei.

      Samalla tehtiin iso määräaikaishuolto mutta papereissa ei ainakaan lue että olisi esim vikakoodeja luettu koska mitäänhän ei tiedossa ollut. Kuitissa lukee että Fuchs Titan ATF 8HP 20l sekä Kit, oil pan fluid filter auto. trans eli näköjään se öljypohjakin on siis vaihdettu vaikka luulin toista vielä äsken. Pitää varmaan ruveta katselemaan että mistä saisi halvalla OBD-lukijan jolla saisin tuon adaptaation resetoitua kotikonstein, täti-ihmisellähän tuo auto on ollut ensimmäiset 88 tuhatta kilometriä.

      Comment

      • Petsku333
        BTCF Member
        • Jun 2014
        • 349
        • Kerava

        #4
        Olisiko ongelma kuitenkin se, että ne adaptaatiot resetoitiin siellä huollossa ja jos resetoit ne uudestaan on samanlaista / vielä surkeampaa kyytiä luvassa.
        Seat Cupra 290

        Ex. F20 118i MHD Stage 2
        E60 2006 525i

        Comment

        • Tomppakisu
          Newbiemmer
          • Aug 2020
          • 20
          • Suomi

          #5
          Originally posted by Petsku333 View Post
          Olisiko ongelma kuitenkin se, että ne adaptaatiot resetoitiin siellä huollossa ja jos resetoit ne uudestaan on samanlaista / vielä surkeampaa kyytiä luvassa.
          Tuokin on tietysti mahdollista, pitääpä ehkä soitella että onko kyseinen resetointi tehty. Osaisitko sanoa että näkeekö nuo OBD lukijat sitä että onko resetointia tehty lähiaikoina/minkälainen adaptaatio siellä on päällä?

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2717
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Tomppakisu View Post
            Osaisitko sanoa että näkeekö nuo OBD lukijat sitä että onko resetointia tehty lähiaikoina/minkälainen adaptaatio siellä on päällä?
            Ajankohtaa ei näe testerillä ja luettavat arvot riippuvat käytettävästä laitteesta. Osa näyttää, osa taas ei. Olennaista kuitenkin on, etteivät testerillä luettavat adaptaatioluvut kerro paljoakaan laatikon toiminnasta, jolloin nk. "hyvät arvot" voivat näkyä epätyydyttävänä toimintana käytännössä ja vastaavasti "huonoista arvoista" huolimatta laatikko pelaa erittäin hyvin. Siksi ehdotin edellä, että adaptaatioiden resetointi voisi olla yksi tapa edetä, mikäli laatikosta ei löydy vikakoodeja ja sen öljymäärä on riittävä.
            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎