Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 320dA Efficient dynamics (?) ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jjumii
    Newbiemmer
    • Nov 2020
    • 7
    • Helsinki

    F30 320dA Efficient dynamics (?) ongelma

    Elikkäs elikkäs. Vittumainen keissi, tuli koeajettua auto vähän hätäseen ja todettua hienoksi ajoltaan.

    Kotimatkalla totesin, että eikös tämän pitäisi ''ladata'' jarutettaessa ja moottorijarrulla. Mittariston alapuolella on siis tuo kulutusmittari, joka ei missään vaiheessa autoa ajaessa mene siniselle (lataukseen). Hetkellinen kulutus moottorijarruttaessa tippuu minimissään 0.5l kohdille, eli tyhjäkäynnin lukemiin, eikä siitä laske. Lisäksi start/stop ei toimi. Myös moottorijarrutus tuntuu heikohkolta.

    Mitään ajatuksia, mistä voisi johtua?
  • JiiVee92
    BTCF Member
    • Mar 2017
    • 895
    • Kouvola/Myllykoski

    #2
    Eiköhän sieltä ole vaan koodattu jarrutusenergian talteenotto pois, mutta mittaristoa ei ole koodattu, jolloin se talteenotto-osio on jäännyt sinne näkyviin.
    EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
    NYT: E61 530xd -08 käyttis
    Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

    Comment

    • Jjumii
      Newbiemmer
      • Nov 2020
      • 7
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by JiiVee92 View Post
      Eiköhän sieltä ole vaan koodattu jarrutusenergian talteenotto pois, mutta mittaristoa ei ole koodattu, jolloin se talteenotto-osio on jäännyt sinne näkyviin.
      Siis voiko koko start/stop SEKÄ jarruenergian talteenoton koodata vittuun sieltä? Vaikuttaako se moottorijarrutukseen? Aloin jo hieman harmistumaan josko joutuu samoin tein tappelemaan liikkeen kanssa.

      Missähän tälläisen koodauksen pääsisi kurkkaamaan? Välttämättä huvittaisi viedä autokeskukselle jossa toteavat että joo nää on vaan koodattu veke.

      Comment

      • Petsku333
        BTCF Member
        • Jun 2014
        • 349
        • Kerava

        #4
        Start/stopin mahdollisen koodauksen voi helposti kokeilla niin, että käynnistää auton laittaa sen toimintaan (valo ei pala) jonka jälkeen sammuttaa auton. Jos valo syttyy käynnistyksessä on se koodattu olemaan aina käynnistäessä pois päältä. Jos laittaa start/stopin pois päältä (valo palaa) tai päälle ja sammuttaa ja käynnistää auton ja se on sama kuin ennen käynnistystä. On koodattu ns. muistiasentoon eli muistaa mihin se on viimeksi jätetty. Vakiona toimii niin, että käynnistyksen jälkeen menee aina päälle eli (valo pois).
        Last edited by Petsku333; 17-11-2020, 12:12.
        Seat Cupra 290

        Ex. F20 118i MHD Stage 2
        E60 2006 525i

        Comment

        • maukka86
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2006
          • 488
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by Jjumii View Post
          Siis voiko koko start/stop SEKÄ jarruenergian talteenoton koodata vittuun sieltä? Vaikuttaako se moottorijarrutukseen? Aloin jo hieman harmistumaan josko joutuu samoin tein tappelemaan liikkeen kanssa.

          Missähän tälläisen koodauksen pääsisi kurkkaamaan? Välttämättä huvittaisi viedä autokeskukselle jossa toteavat että joo nää on vaan koodattu veke.
          Kyllä ne molemmat sieltä pois saa koodattua, ja se on vaan hyvä juttu jos joku ne on jo pois käytöstä koodannu. Toki mittaristo kannattaa koodata myös, että turhaa sinistä latausosaa ei ole kulutusmittarissa. Moottorijarrutus on heikko automaatissa, sport-tilassa toki voimakkaampi.

          E-sys ohjelmistolla koodaukset ainakin näkee.
          f22 220i

          Comment

          • Jjumii
            Newbiemmer
            • Nov 2020
            • 7
            • Helsinki

            #6
            Niin siis selvennyksenä: Start/stop ei toimi paloi valo tai ei. Olen tietoinen että tuota on koodailtu ''muistamaan'' pois päältä oleminen, mutta tässä ilmeisesti kokonaan toimimatta.

            Kuten Maukka tuossa totesi, ihan hyvä sinänsä jos ne on poissa. En itse ainakaan katso pahalla. Luulin vain aluksi viaksi.

            Comment

            • Petsku333
              BTCF Member
              • Jun 2014
              • 349
              • Kerava

              #7
              On tosi tarkka koneen lämpötilasta ja tarviiko lasin lämmityksiä jne. jne. että uskoisin että toimii näillä keleillä vaan ei niin herkästi. Jos et nyt saa sitä sammumaan lämpimällä koneella edes niin sitten joku estää sen toiminnan.
              Seat Cupra 290

              Ex. F20 118i MHD Stage 2
              E60 2006 525i

              Comment

              • Jjumii
                Newbiemmer
                • Nov 2020
                • 7
                • Helsinki

                #8
                Noh nyt on taas vähän viisaampi. Edellisellä omistajalla vielä ollut ss ja energian talteenotto toiminnassa, eli viittaisi johonkin vikaan. Erityisesti häiritsee tuo talteenoton puute, mikäli kyse on viasta.

                Comment

                • Dualfun
                  Moderator
                  • Jan 2003
                  • 17807
                  • PKS

                  #9
                  Vikakoodit lukemalla se selviää jos siellä olisi joku vika kuten heikkokuntoinen akku tms.

                  Mitä itse koodaukseen tulee, ehjässä autossa joka on normaalissa käytössä en koe mitään syytä koodata pois jarruenergian talteenottoa. Mä ainakin arvostan jokaista bensapisaraa. Start/Stop sitten onkin asia erikseen.
                  E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                  E30 325i Touring
                  ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                  E28
                  ///M535i '87 zinnoberrot
                  ½ E46 316ti Compact
                  ///M-Sport '04 imolarot2
                  ½ E36
                  ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                  Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                  Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                  Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10923
                    • Joensuu

                    #10
                    Webaston kanssa tuo jarruenergian talteenotto ei mielestäni ole mikään hyvä ellei sitten satu asumaan ison mäen alla, ja voi moottorijarrulla kurvata pihaan. Akku ladataan laturilla vian 80% ja webaston kanssa akku saisi kyllä olla mahdollisimman täynnä. Vaikutus kulutukseen on myös todella pieni, kun sitä energiaa voidaan ladata vain siihen auton käynnistysakkuun. Hybridit sitten asia erikseen. Joskus olisi hyvä jokus niitä jarruja myös käyttää reippaasti, tai sitten pääsee niitä herkistelemään.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • maukka86
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2006
                      • 488
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Webaston kanssa tuo jarruenergian talteenotto ei mielestäni ole mikään hyvä ellei sitten satu asumaan ison mäen alla, ja voi moottorijarrulla kurvata pihaan. Akku ladataan laturilla vian 80% ja webaston kanssa akku saisi kyllä olla mahdollisimman täynnä. Vaikutus kulutukseen on myös todella pieni, kun sitä energiaa voidaan ladata vain siihen auton käynnistysakkuun. Hybridit sitten asia erikseen. Joskus olisi hyvä jokus niitä jarruja myös käyttää reippaasti, tai sitten pääsee niitä herkistelemään.
                      Samaa mieltä, eli en juuri hyötyjä nää tuosta järjestelmästä. Jostain tekniikan alan julkaisusta luin, että optimiolosuhteissa (eli laboratorio-olosuhteissa kulutustestissä) jarrutusenergian talteenotto voi tuoda maksimissaan 3% kulutussäästön. Jokainen voi sitten mielessään laskea, että kannattaako tuon säästön takia pitää järjestelmää päällä vai ei. Uskon, että järjestelmän tuomat säästöt karisevat jo siinä vaiheessa, kun akun joutuu uusimaan hieman tiheämmin, kun se pidetään vajaalla latauksella suurimman osan ajasta.

                      Hybrideissä, joissa on korkeajänniteakusto, taas tilanne on aivan eri ja niissä järjestelmästä on oikeasti hyötyä.
                      Last edited by maukka86; 17-11-2020, 20:37.
                      f22 220i

                      Comment

                      • Jjumii
                        Newbiemmer
                        • Nov 2020
                        • 7
                        • Helsinki

                        #12
                        Noh koodit luettu ja antoi viallisen akun sieltä. Noh helpotus sinänsä, sillä se saatiin hyvin kivuttomasti sovittua liikkeen piikkiin.

                        Mitä tulee noihin järjestelmiin, start/stoppi pitää jossain koodauttaa oletukselle pois päältä ja miksei toki energian keruukin. Hieno autohan tuo on ajaa Volvojen ja Mersujen maailmasta tulevalle, mutta perkule kun olisi vielä sama luotto teknikkaankin.

                        Comment

                        • Dualfun
                          Moderator
                          • Jan 2003
                          • 17807
                          • PKS

                          #13
                          Originally posted by maukka86 View Post
                          Uskon, että järjestelmän tuomat säästöt karisevat jo siinä vaiheessa, kun akun joutuu uusimaan hieman tiheämmin, kun se pidetään vajaalla latauksella suurimman osan ajasta.
                          Tästä voidaan vääntää maailman tappiin, ja on niin tehtykin jo muissa threadeissa. Mutta eipä tuo akku ainakaan näytä omassani kärsineen kun on edelleen alkuperäinen ja toimii kuin minulle tullessaan 3v ikäisenä, 9v takaperin. Taitaa lataussykli tehdä pelkästään hyvää.

                          Webastojuttuihin en osaa sanoa, minulla ei ole sellaista kuten ei ollut puhetta että olisi topikin aloitajallakaan.
                          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                          E30 325i Touring
                          ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                          E28
                          ///M535i '87 zinnoberrot
                          ½ E46 316ti Compact
                          ///M-Sport '04 imolarot2
                          ½ E36
                          ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                          Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                          Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6704
                            • PK-seutu

                            #14
                            Originally posted by Dualfun View Post
                            Tästä voidaan vääntää maailman tappiin, ja on niin tehtykin jo muissa threadeissa. Mutta eipä tuo akku ainakaan näytä omassani kärsineen kun on edelleen alkuperäinen ja toimii kuin minulle tullessaan 3v ikäisenä, 9v takaperin. Taitaa lataussykli tehdä pelkästään hyvää.

                            Webastojuttuihin en osaa sanoa, minulla ei ole sellaista kuten ei ollut puhetta että olisi topikin aloitajallakaan.
                            Et myöskään taida omallasi kovin usein ajaa talvella saati rykäistä käyntiin kovista pakkaslukemista?

                            Ajoprofiileja on monenlaisia. Kunnon talvi ja Webasto ovat tietysti yksi ääripää ja silloin ainakin itse koodaisin tuon veks. Mutta en välttämättä autosta jossa ei webastoa ja asustelee vaikka lämpimässä tallissa. Kaikille omansa
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0

                            Comment

                            • Dualfun
                              Moderator
                              • Jan 2003
                              • 17807
                              • PKS

                              #15
                              Originally posted by pyroz View Post
                              Et myöskään taida omallasi kovin usein ajaa talvella saati rykäistä käyntiin kovista pakkaslukemista?
                              Ihan käyttöautosta on kuitenkin kyse joka myös viettää aikaansa paljon ulkosalla, mutta koska aistin sarkasmia lauseessasi, niin kyllä minulla ei välttämättä tule joka päivä ajoa. Mutta sitten kun tulee niin se on pääasiassa lyhyitä siirtymiä. Tulee esilämmitettyäkin mahdollisuuksien mukaan.

                              Uskallan silti väittää että jos autoa joutuu koodailemaan sen vuoksi että virta ei riitä, on joko auton akussa tai auton käyttötavassa kokonaisuutena jotain pielessä.

                              Edit: Mitä aloittajan tapaukseen tulee, huonokuntoinen akku otti auton ominaisuuksia pois käytöstä. Hyvä että selvisi! Ellei sitten huonon akun lisäksi ole koodattu kyseisiä ominaisuuksia pois, onhan sekin edelleen mahdollista.
                              Last edited by Dualfun; 18-11-2020, 11:40.
                              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                              E30 325i Touring
                              ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                              E28
                              ///M535i '87 zinnoberrot
                              ½ E46 316ti Compact
                              ///M-Sport '04 imolarot2
                              ½ E36
                              ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                              Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                              Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎