Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 330d xdrive vinkuna/ulina ajettaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Morbus
    Bimmer Rookie
    • Nov 2020
    • 49
    • Pirkmanmaa

    F30 330d xdrive vinkuna/ulina ajettaessa

    Auto siis 2013 F30 xdrive, ja nyt pitänyt jo muutaman viikon ihmeellistä vinkunaa (vinksumista) ja isommassa nopeudessa muuttuu ikäänkuin ulinaksi.
    Ensin ajattelin että joku pyöränlaakeri olisi sanomassa sopimusta irti, tai vastaavasti joku jarruista laahaisi, mutta ääni kun tulee vain veto päällä, heti kun päästää kaasusta ääni loppuu.

    Itse olen kuskin paikalta nyt muutaman viikon aikana paikantanut korvakuulolla että ikäänkuin kuuluisi takaa. Voisiko olla siis taaempi tasauspyörästö? Tai jakolaatikko.
    Onko tälläistä vikaa ollut näissä xdriveissa enemmänkin, eli onko ns. "tyyppivika"..?
    Mahtaisko auttaa jos vaihtaisi tasauspyörästön öljyt?
  • Morbus
    Bimmer Rookie
    • Nov 2020
    • 49
    • Pirkmanmaa

    #2
    Kävin Ylöjärvellä Benkara-Autossa ja niinkuin hieman epäilinkin, vahva epäily oli että ääni tulis jakolaatikosta....joten sen öljynvaihto edessä.

    Comment

    • Valeinsinööri
      Newbiemmer
      • May 2021
      • 5
      • Vaasa

      #3
      Kannattaa ehdottomasti kuunnella stetoskoopilla kardaanin kannatinlaakeri! Oman e91 320xd:n kanssa raavin päätäni niin pkeleesti että mistä voi kuulua tälläinen vinkunan/ulinan sekoitus joka kuulostaa juuri kuvailemaltasi ääneltä.

      Olin aivan varma että jakolaatikko tai jompi kumpi perä on mennyt selväksi, vaikka juuri ennen äänen ilmenemistä olin vaihtanut niihin öljyt. Auto ilmassa auton alla kuunnellessa vaikutti hyvin erehdyttävästi siltä että vinkuna kuuluisi jakolaatikosta ja sitä oli todella hankala korvakuulolta paikantaa tarkasti. Stetoskoopilla hetken tutkittuani paljastui että kannatinlaakerihan se siellä soi (joka oli myös muuten uusi, vaihdettu 200km ennen äänen ilmenemistä).

      Siitä lähtevä ääni hämäsi kyllä kovasti ajatukset toisaalle, kun on tähän asti tottunut siihen että kannatinlaakerista kuuluu pikemminkin jurinaa kuin ulinaa jos se on menossa rikki. Ei myöskään netistä löytynyt yhtäkään ääninäytettä jossa olisi ollut samanlainen tilanne.

      Comment

      • Morbus
        Bimmer Rookie
        • Nov 2020
        • 49
        • Pirkmanmaa

        #4
        Originally posted by Valeinsinööri View Post
        Kannattaa ehdottomasti kuunnella stetoskoopilla kardaanin kannatinlaakeri! Oman e91 320xd:n kanssa raavin päätäni niin pkeleesti että mistä voi kuulua tälläinen vinkunan/ulinan sekoitus joka kuulostaa juuri kuvailemaltasi ääneltä.

        Olin aivan varma että jakolaatikko tai jompi kumpi perä on mennyt selväksi, vaikka juuri ennen äänen ilmenemistä olin vaihtanut niihin öljyt. Auto ilmassa auton alla kuunnellessa vaikutti hyvin erehdyttävästi siltä että vinkuna kuuluisi jakolaatikosta ja sitä oli todella hankala korvakuulolta paikantaa tarkasti. Stetoskoopilla hetken tutkittuani paljastui että kannatinlaakerihan se siellä soi (joka oli myös muuten uusi, vaihdettu 200km ennen äänen ilmenemistä).

        Siitä lähtevä ääni hämäsi kyllä kovasti ajatukset toisaalle, kun on tähän asti tottunut siihen että kannatinlaakerista kuuluu pikemminkin jurinaa kuin ulinaa jos se on menossa rikki. Ei myöskään netistä löytynyt yhtäkään ääninäytettä jossa olisi ollut samanlainen tilanne.
        Vaihdoikko tuon kannatinlaakerin itse, eli onko ihan helppo homma vai kannattaako suosiolla viedä pajalle?

        Comment

        • Defu
          Newbiemmer
          • Sep 2020
          • 9
          • Finland

          #5
          Itellä ulina/imuroinin ääni kuului perästä. Ääni kuului vaan veto päällä ja alkoi kuulumaan 90 km/h nopeudessa.

          Comment

          • Morbus
            Bimmer Rookie
            • Nov 2020
            • 49
            • Pirkmanmaa

            #6
            Originally posted by Defu View Post
            Itellä ulina/imuroinin ääni kuului perästä. Ääni kuului vaan veto päällä ja alkoi kuulumaan 90 km/h nopeudessa.
            Saitko jollain loppumaan? Itellä olis suunnitelmissa kyllä vaihtaa sekä etu että takaperän öljyt.
            Mulla ääni kuuluu kyllä jo ihan alhaisissa nopeuksissa..ehkä n.40km/h alkaen..

            Comment

            • Defu
              Newbiemmer
              • Sep 2020
              • 9
              • Finland

              #7
              Originally posted by Morbus View Post
              Saitko jollain loppumaan? Itellä olis suunnitelmissa kyllä vaihtaa sekä etu että takaperän öljyt.
              Mulla ääni kuuluu kyllä jo ihan alhaisissa nopeuksissa..ehkä n.40km/h alkaen..
              Loppu sillä että koko perämurikka vaihdettiin. Itse kokeilin myös öljyn vaiho mutta ei ollut mitään vaikutusta. (ja tiedän ettei öljynvaihto korjaa jo rikki mennyttä)

              Comment

              • Morbus
                Bimmer Rookie
                • Nov 2020
                • 49
                • Pirkmanmaa

                #8
                Originally posted by Defu View Post
                Loppu sillä että koko perämurikka vaihdettiin. Itse kokeilin myös öljyn vaiho mutta ei ollut mitään vaikutusta. (ja tiedän ettei öljynvaihto korjaa jo rikki mennyttä)
                Paljonko autollasi oli ajettu? Tuolla meikäläisen autolla vasta 78tkm joten en oikein usko että perämurikka olis vielä sökö....:think

                Comment

                • AlpinWeiss
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2007
                  • 927
                  • West coast

                  #9
                  Originally posted by Morbus View Post
                  Paljonko autollasi oli ajettu? Tuolla meikäläisen autolla vasta 78tkm joten en oikein usko että perämurikka olis vielä sökö....:think

                  Ei todennäköistä, mutta kuitenkin mahdollista. Kaverilla alkoi murikka ujeltamaan 90tkm kohdalla bensakoneisesta. Ruotsin varaosa tilalle.
                  MBCLK240 -02
                  E36 318 -93
                  E46 320 Ci -01
                  E46 330 CiA -01
                  E60 520i -04
                  E93 325i -07
                  F36 420xi -16

                  Comment

                  • Iku
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2006
                    • 51
                    • Järvenpää

                    #10
                    Mordus..selviskö ongelma...itsellä vastaava ääni alkanut kuulumaan ja tässä etsiskellyt ongelmaan syytä ja tämä threadi vaikuttais samalta kuin oman xdriven ääntely. Ääni kuuluu parhaiten 50-60 vauhdeissa veto päällä---kun höllää kaasun niin ääni lakkaa....kuullostaa tosiaan hiljaisen imurin ääneltä..:think

                    Omalla autolla ajettu 92tkm ja hiljattain huollon yhteydessä vaihdettiin jakolaatikon öljyt niin aloin sitä epäilee ekaks.
                    420i xDrive GranCoupe -17 (2016/06)

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎