Announcement

Collapse
No announcement yet.

E-hyväksytty downpipe?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pugshot
    Newbiemmer
    • Dec 2019
    • 15
    • Suomi

    E-hyväksytty downpipe?

    Moro,

    Onko jollain käytössä downpipeä joka olisi hyväksytty tieliikennekäyttöön? Taitaa aika tarkka olla nykyään laki tämän suhteen, ja muutamasta paikasta kyseltyäni ei ollut tarjota yhtäkään E-hyväksyttyä downpipeä 335i N55-malliin (tarkemmin ottaen activehybrid3).

    Noita ei Suomessa sitten taida olla yhtään hyväksyttyä? Vaihtoehtona tarjottiin keskiputkistoa ilman vaimentajia ja erilaista takavaimentajaa. Onko tuossa mitään itua, jos ääntä haluaa lisää?
  • Tommix
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 5331
    • S:t Karins

    #2
    Originally posted by pugshot View Post
    Moro,

    Onko jollain käytössä downpipeä joka olisi hyväksytty tieliikennekäyttöön? Taitaa aika tarkka olla nykyään laki tämän suhteen, ja muutamasta paikasta kyseltyäni ei ollut tarjota yhtäkään E-hyväksyttyä downpipeä 335i N55-malliin (tarkemmin ottaen activehybrid3).

    Noita ei Suomessa sitten taida olla yhtään hyväksyttyä? Vaihtoehtona tarjottiin keskiputkistoa ilman vaimentajia ja erilaista takavaimentajaa. Onko tuossa mitään itua, jos ääntä haluaa lisää?
    Jos tuota tietä haluaa kulkea, niin ainoa vaihtoehto on tosiaan modata tai vaihtaa koko putkisto DP:sta taakse. Jenkeissä ovat laittaneet HJS Euro 6 300 cell DP:tä. E-hyväksynnästä ei ole tietoa.
    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

    Comment

    • |foder|
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2006
      • 6887
      • Forssa

      #3
      Ääntä saa putkistolla.

      Jos tarkoitus olikin kaivaa lisätehoa, pelkäämättä katin sulamisesta, ainut vaihtoehto hommata lisätehot kestävä katalysaattori ja hitsauttaa päätylaipat.

      Katsastuksessa riittää että menee päästörajoista, sen enempää eivät ala ahtaisiin väleihin kurkkimaan hyväksyntöjen perään.
      Nyt:
      F07 535xD GT -11

      Ex: E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

      Comment

      • pugshot
        Newbiemmer
        • Dec 2019
        • 15
        • Suomi

        #4
        Originally posted by |foder| View Post
        Ääntä saa putkistolla.

        Jos tarkoitus olikin kaivaa lisätehoa, pelkäämättä katin sulamisesta, ainut vaihtoehto hommata lisätehot kestävä katalysaattori ja hitsauttaa päätylaipat.

        Katsastuksessa riittää että menee päästörajoista, sen enempää eivät ala ahtaisiin väleihin kurkkimaan hyväksyntöjen perään.
        Katalysaattorin voi siis ilmeisesti vaihtaa vain downpipen yhteydessä? Paljon lukenut että downpipet ei enä mene läpi ja seuranta tiukentunut.

        Bootmod3 on käytössä, ja poksahduksia ei kovin kovalle voi tosiaan laittaa jotta katti ei sula.

        Onko suositella jotain putkistoja? Vai onko tuo em. keskiputkisto ilman äänenvaimenninta ja takaäänenvaimentimen muutos ihan pätevä ratkaisu? Vai mites resonaattorien poisto?
        Last edited by pugshot; 04-01-2022, 09:59.

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10923
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by pugshot View Post
          Moro,

          Onko jollain käytössä downpipeä joka olisi hyväksytty tieliikennekäyttöön? Taitaa aika tarkka olla nykyään laki tämän suhteen, ja muutamasta paikasta kyseltyäni ei ollut tarjota yhtäkään E-hyväksyttyä downpipeä 335i N55-malliin (tarkemmin ottaen activehybrid3).

          Noita ei Suomessa sitten taida olla yhtään hyväksyttyä? Vaihtoehtona tarjottiin keskiputkistoa ilman vaimentajia ja erilaista takavaimentajaa. Onko tuossa mitään itua, jos ääntä haluaa lisää?
          Ei ole mahdollista tehdä Suomen tieliikenteeseen e-hyväksyttyä downpipeä. Tai no riippuu mitä tarkoitetaan sillä downpipellä, yleensä tarkoitetaan katitonta putkea, sellaiselle ei voi saada hyväksyntää Suomessa. Päästölaitteita kun ei saa meillä poistaa. Se mikä menee läpi riippuu inssistä.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            #6
            Originally posted by HTK12 View Post
            Ei ole mahdollista tehdä Suomen tieliikenteeseen e-hyväksyttyä downpipeä. Tai no riippuu mitä tarkoitetaan sillä downpipellä, yleensä tarkoitetaan katitonta putkea, sellaiselle ei voi saada hyväksyntää Suomessa. Päästölaitteita kun ei saa meillä poistaa. Se mikä menee läpi riippuu inssistä.
            Olen eri mieltä. Sen pakosarjassa olevan katin voi korvata toisella katilla, eikä edes aina tarvitse tätäkään.. Katin paikkaa eikä määrää ei ole määrätty mutta sen olemassa olo on, kaksi kattia voi korvata yhdellä jos menee päästöistä läpi. Tai näin minulle kerrottiin konttorilta.

            Comment

            • pugshot
              Newbiemmer
              • Dec 2019
              • 15
              • Suomi

              #7
              Originally posted by BMW525Xda View Post
              Olen eri mieltä. Sen pakosarjassa olevan katin voi korvata toisella katilla, eikä edes aina tarvitse tätäkään.. Katin paikkaa eikä määrää ei ole määrätty mutta sen olemassa olo on, kaksi kattia voi korvata yhdellä jos menee päästöistä läpi. Tai näin minulle kerrottiin konttorilta.
              Onko kateissa erikseen E-hyväksyntä, ja onko jollain kokemusta että on autoonsa katin vaihtanut?

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                #8
                Originally posted by pugshot View Post
                Onko kateissa erikseen E-hyväksyntä, ja onko jollain kokemusta että on autoonsa katin vaihtanut?
                Itse olen mm E46 330i heittänyt oem katit pois ja tilalla vaihteiston kohdalla kisakatit. Oem lambdat (4kpl) käytössä edelleen. Auto muutoskatsastettu samalla myös remmiahtimelle.

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10923
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by BMW525Xda View Post
                  Olen eri mieltä. Sen pakosarjassa olevan katin voi korvata toisella katilla, eikä edes aina tarvitse tätäkään.. Katin paikkaa eikä määrää ei ole määrätty mutta sen olemassa olo on, kaksi kattia voi korvata yhdellä jos menee päästöistä läpi. Tai näin minulle kerrottiin konttorilta.
                  No itse ymmärsin kysymyksen niin, että se downpipe ilman katteja laitetaan autoon eikä autoon asenneta mitään lisäkatteja. Kun tässä oli ilmeisesti tarkoitus tuota paukutusta putkeen laittaa reilummin, niin ihan sama missä ne katit on siellä putkessa, niin eivät tule ehjänä kestämään. Ei tuollaiselle katittomalle downpipelle saa e-hyväksyntää (sitähän tässä kysyttiin). Kiinalaiset toki laittaa e-hyväksynnän mihin vaan.

                  Originally posted by BMW525Xda View Post
                  Itse olen mm E46 330i heittänyt oem katit pois ja tilalla vaihteiston kohdalla kisakatit. Oem lambdat (4kpl) käytössä edelleen. Auto muutoskatsastettu samalla myös remmiahtimelle.
                  Euro 3 saa virittää aika rauhassa, tässä nyt kyseessä euro 5 / euro 6, joiden kanssa homma on paljon tarkempaa. Ja ei en epäile hetkeäkään ettei e46 saisi muutoskatsastettua remmillä ja yksillä kateilla. Kyllähän niitä ilman kattia/dpf olevia diiseleitäkin on monet leimanneet vaikka ei sellaista saisi virallisesti leimata. Samoin on katsastettu todella tummilla etulasien kalvoilla olevia autoja, vaikka nämä nyt on yksiselitteisesti kielletty ja inssi kyllä ne näkee ellei ole sokea. 2019 määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteissa ei mainita katalysaattorin kohdalla mitään e-merkinnästä. Siellä kyllä on maininta puuttuvasta katalysaattorista & säännösten vastaisesta kalysaattorista (mitä se nyt sitten tarkoittaakaan euro 5 / euro 6 kohdalla). Muistaakseni esim. 1.9.2009 jälkeen käyttöönotettua ei saa esim. muutoskatsastaa etanolille ilman selvitystä päästöistä kuten vanhemmat saa. En nyt jaksa alkaa kaivamaan pykäliä, mutta eiköhän tuo sama koske muutenkin moottorin muutoskatsastusta euro 5 /euro 6.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Tommix
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 5331
                    • S:t Karins

                    #10
                    Originally posted by pugshot View Post
                    Onko kateissa erikseen E-hyväksyntä, ja onko jollain kokemusta että on autoonsa katin vaihtanut?
                    Tässä on E-hyväksyntä:

                    Sinänsä tuo koko E-hyväksyntä leima catissa on ihan turha, sitä ei katsuri näe mistään. Itsellä oli N55 Wagerin dp:ssä 200 cel cat. Virtaa hyvin ja pakokaasut ei haise. Ei siinä mitään hyväksyntää ollut (vissiin ) Tärkeämpää on että ilman softan puukotusta tai MHD/BM3:sta vikavalo syttyy tauluun koska tuo on 200 cel ja vakio on 300 cel.
                    Last edited by Tommix; 06-01-2022, 10:37.
                    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                    Comment

                    • pugshot
                      Newbiemmer
                      • Dec 2019
                      • 15
                      • Suomi

                      #11
                      Originally posted by Tommix View Post
                      Tässä on E-hyväksyntä:

                      Sinänsä tuo koko E-hyväksyntä leima catissa on ihan turha, sitä ei katsuri näe mistään. Itsellä oli N55 Wagerin dp:ssä 200 cel cat. Virtaa hyvin ja pakokaasut ei haise. Ei siinä mitään hyväksyntää ollut (vissiin ) Tärkeämpää on että ilman softan puukotusta tai MHD/BM3:sta vikavalo syttyy tauluun koska tuo on 200 cel ja vakio on 300 cel.
                      Olenko ymmärtänyt oikein, että mikään katti ei kestä tuota bootmodin burblen aggressiota johonkin 11:sta? Vakiolla sanoivat että 5.6 on maksimi jonka "ehkä" kestää.

                      Comment

                      • Tommix
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 5331
                        • S:t Karins

                        #12
                        Originally posted by pugshot View Post
                        Olenko ymmärtänyt oikein, että mikään katti ei kestä tuota bootmodin burblen aggressiota johonkin 11:sta? Vakiolla sanoivat että 5.6 on maksimi jonka "ehkä" kestää.
                        Nuo luvut lienevät jotain BM3 asetuksia? Mutta itse burblesta, itse en ole kuullut yhtään tapausta jossa burble olisi catin rikkonut, voihan niitä olla mutta ei se kovin yleistä ole. Tosin pitää muistaa että varsinkin N55:ssa cat puuttuu 99% tapauksista kun DP vaihtuu. Mutta esim. N54:ssa sekä S55:ssa on sekundäärikatit vielä putkiston puolessa välissä. Näistäkään en ole kuullut yhtään rikkoa paukkuputken takia :think.
                        Summa summaarum, ei se järjetön putken burbuttelu tietenkään ainakaan hyvää cateille tee, kohtuus kaikessa.
                        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                        Comment

                        • pugshot
                          Newbiemmer
                          • Dec 2019
                          • 15
                          • Suomi

                          #13
                          Vaikeaksi menee. Onko kokemuksia resonaattoreiden poistosta? Ilmeisesti jengi sitten aina katsastukseen vaihtaa downpipen pois.
                          Last edited by pugshot; 07-01-2022, 19:04.

                          Comment

                          • mersu211
                            Banned
                            • Feb 2023
                            • 51
                            • tree

                            #14
                            poistoon.
                            Last edited by mersu211; 22-12-2023, 20:22.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎