Hei. Eli n20 koneinen bmw f30, ongelmana humppaava tyhjäkäynti ja ikäänkuin sytytyskatkoksia olisi myös kokoajan. Tulpat vaihdettu ja puolat ok. Auto käy välillä ok ja toisaalta menee laihalle seokselle, ainakin vikakoodin mukaan jota antaa, eli system too lean bank 1. Ideoita miten löytää vika? Imuvuotoja ei ole, ainakaan silmillä nähtävissä (starttipilotilla testailtu imusarja ja putkia). Etummainen lambda putsattu, maf putsattu, map putsattu, ei vaikutusta. Kaikki sensorit alkuperäsiä boscheja. Ideoita, vaikea katsastaa auto kun moottorin vikavalo lävähtää hetimiten taululle ja auto käy päin puuta.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
N20 moottori, p0171, system too lean, bank 1, ideoita?
Collapse
X
-
Mittasin juuri netin ohjeen mukaan maf pistokkeen 1 pinnistä (12v päävirta) ja 2 (maasta) paljonko jännitettä tulee auton käydessä töpselille, mittari näytti 0.03v, syy taitaa olla siinä. noi johdot menee suoraan moottorinohjausyksikköön, mitään vaihdettavaa sulaketta maffille tuskin on? Johdon suoja on rispaantunut monelta matkalta johtoa, pitää tutkia onko johto jostain revennyt/poikki. Tietääkö joku paljonko virtaa pitäisi tulla tuosta töpselistä mitattuna? 12v?1 Photo
Comment
-
-
Originally posted by Be-ma-ri View PostVoiko noista fuel trim arvoista tyhjäkäynnillä päätellä mitään, itse en niistä ymmärrä. Eli short term fuel trim: 32.8%, long term fuel trim: 28.1/%, long term heittelee kokoajan vähän, short term pysyy samana. Ideoita?
Onko 02 anturit kunnossa?Last edited by Esca; 24-11-2024, 22:55.
Comment
-
-
Ota MAF piuha irti jolloin DME käyttää oletusarvoja (fuel kartta) ja katso muuttuuko STFT arvot. Jos niin ainakin MAF on sökö. Nuo voltit pitäisi kaiketi olla jotain 0,5V tyhjäkäynnillä ja WOT tilassa lähempänä 5V. Kuten Esca mainitsee niin g/s arvo tyhjäkäynnillä että eri kierroksilla kertoisi paljon.
Comment
-
-
Yleismittari näytti väärin aluksi, se päävirta tulo maffin töpselistä mitattuna oli jotain 14.5 volttia auton käydessä, 12.5 tai jotain kun auto ei käynyt mutta virrat oli päällä. Onko se normaalia? Jos maffin pistokkeen vetäisee irti auton käydessä tai sen laittaa takaisin paikalleen, auton tyhjäkäynti ei muutu ollenkaan, eikö se jo kerro maffin olevan viallinen?
Comment
-
-
Yhdistin maffin ja halvalla vikakoodinlukijalla näin sen maf arvon. Ensin tyhjäkäynnillä katsoin sitä lukua ja sitten nostin kierrokset tuplaan, eli tonnista kahteen tonniin, niin maf arvo muuttui testerissä myös tuplamäärän, eli sen maffin täytyy toimia? Ja sitten kun maf oli poiskytketty niin vikalukija näytti ihan hulluja maf arvoja, mitä se tarkoittaa sitten?
Comment
-
-
Käytin ylemmän lambdan pistoketta irti kun auto käynnissä ja käyntihäiriö ei muuttunut mihinkään, päinvastoin kaasu response meni huonommaksi. Mistähän nuo jatkuvat lean koodit sitten johtuu...ei ilmeisesti maffissakaan mitään vikaa. Imuvuotoa ei löydy, vaikka sen pitäisi olla massiivinen auton käytöksen perusteella.
Comment
-
-
Käy ajamassa maffin liitin irti, niin selviää toimiiko normaalisti? Sitä maffia on turha tutkailla paikallaan kaasutellessa, tarviis ottaa logia täyskaasulla alhaalta ylös asti. Ja mielellään arvot näkyville tänne. Vikakoodit kannattaa lutettuttaa ISTA:lla, nuo yleismalliset ei kaikkea kerro.F11 530xd LCI
S2 Avant
Comment
-
-
Kävin ajelee maf paikallaan ja toimii ja vetää ihan normaalisti, mitä nyt tyhjäkäynti vähän nypyttelee ja käynnistyy kylmänä hyvin, eli tämä vika sinänsä ei haittaa jos auto vaan pysyy käynnissä ja toimii normaalisti ja vetoja on. Ei sammuile jne. Taitaa omat taidot loppua löytää vika. Imuvuotoa ei ole, puristukset hyvät, tulpat hyvät, coilit hyvät, kaikki hyvät.Silti lean bank 1 koodia pukkaa. En jaksa alkaa summittaisesti ostelee maffeja ja mappeja ja o2:sia, kun se käy suht hyvin kaikilla nytkin, mitä nyt nypyttelee pelkästään tyhjäkäynnillä. Ja ei syö bensaakaan pahemmin. Kattoa paheneeko tilanne, todnäk pahenee.Last edited by Be-ma-ri; 25-11-2024, 13:52.
Comment
-
-
Se laihalla käyminen ei pidemmän päälle ole hyvä juttu. Nostaa pakolämpöä ja alkaa nakuttamaan herkemmin, joka taas johtaa uusiin ongelmiin. Kantastuksessa kusee viimeistään. Uusi maffi ei ole pahan hintainen:
Paljonko autolla on ajettu? Se maffin ja lambdan putsaaminen ei juuri auta, jos näillä ajettu reilusti yli 200tkm, voivat olla vaihtokunnossa. Imu/ahtovuodot on paras tarkistaa laittamalla viemäriputken tulppa, jossa venttiili, kiinni ahtoputken päähän, ja kompuralla painetta. Kuulee mistä vuotaa, jos vuotaa. Ja tosiaan vikakoodit vielä ISTA:lla lukuun.F11 530xd LCI
S2 Avant
Comment
-
-
Kannattaa korjata pian koska ongelmat kertaantuu ajan myötä. Mitä ne g/s tai kg/h olivat kun niitä katselit tyhjäkäynnillä? Ei se kerro totuutta että tuplaantuu kierroksien tuplaantuessa jos syöttää alun perin liian paljon tai vähän.P0171 viittaa yleensä imuvuotoon ja tyhjäkäynnillä on suurin alipaine. Suosittelen että teet seuraavaksi savutestin jolla suljetaan paljon pois ja paljastaa varmasti jos jostain hörppii. Jos vuotoa ei ole niin katse suuttimiin, lambdoihin ja MAFiin. Livedataa tänne mahdollisimman paljon.
Comment
-
-
Vaihdoin maffin siihen eilen ja nyt short term fuel trim on 0% ja long term 1% tyhjäkäynnillä kone lämpimänä, ja ei humppaa enää tyhjäkäynti paitsi kylmänä parikymmentä sekuntia ja -10 pakkasta. Mutta, silti tuli vielä laihasta seoksesta vikakoodi pitemmällä ajolla ja auto meni limp modeen rajoittaen tehoa (eka kerran tapahtui tämä ikinä ja maffin vaihdon jälkeen). Epäilen lambdaa lopulliseksi viaksi, löytyy uusi lambda vaan siinä on 4 pinniä eikä 5 kuten alkuperäisessä ja töpseli erikokoinen. Sitä ei varmaan saa kytkettyä mitenkään tohon?Last edited by Be-ma-ri; 30-11-2024, 12:31.
Comment
-
-
Hei, otin kaikki o2 livedatat mitä tolla lukijalla sai, miten tota volttimäärää pitää tulkita, onko tuo oikein tyhjäkäynnillä ja kierroksilla, voisiko joku tietävämpi valaista?
Last edited by Be-ma-ri; 11-12-2024, 19:58.
Comment
-
-
Savutesti tehty, ei vuotoja. Uusi alkuperäislambda vaihtoon ensiviikolla. Mikä kiinnittää itsessä TOSI paljon huomiota on se, että auto käy jääkylmänä -20 pakkasella pari minuuttia täysin hyvin ja normaalisti, ja kun vähän lämpeää kone, niin tietokone nakkaa tyhjäkäynnin humppaavaksi ja fuel trimit pomppaa sinne 30+. Varmasti ei ole mekaaninen vika ja tuskin suutinvikakaan? Vaan täysin sähköinen homma, ei se muuten kävisi hetken normaalisti?
Comment
-
Comment