Auto F31 320ixA ja siitä hajosi turbon. En tiedä miksi koska ei ole kovin yleinen vika. No tämä vaihdettiin ketjukorjaamolla (ei merkki liikkeessä) ja asianmukaisesti tarkistettiin ja putsattiin öljylinjat jne. Vaimo sanoi auton olevan OK mutta ei vastaavan kaasuun ihan niin terävästi kuin ennen. Tänään ajoin 35km normaalisti josta 25 km motarilla. En varsinaisesti huomannut mitään ..ehkä tuo kaasuvasteennterävyys oli kadoksissa. Kotiin tullessa 10km maantietä ja ihmettelin ettei kabiini lämpöä. Sitten motarille ja muutaman km auto alkaa harjata moottorin lämpötilasta ja juuri kun pääsin rampista pois kertoo moottorin ylikuumenneen. Tehot myös poissa eli meni kai limp modeen. Jäähdytysneste yli maksimin ja vasemmassa eturenkaassa jotain valkoista eli oli kai jo kiehunut yli. Kaipa vesipumppu voisi sattumalta hajota mutta koska turbon vaihdosta on 200km niin tämä johtuu 99% varmuudella siitä jotenkin.

Turbon vaihdon seuraukset

Collapse

X
- 

Vesipumppu jumissa eli hajonnut. Mukava lisälasku tähän episodiin. Nestettä oli ja väittivät ilmanneensa jäähdytysjärjestelmän asianmukaisesti BMW:n ohjeen mukaan. Vaikea todistaa vääräksi näin omistajan näkökulmasta. Mikä muu tuossa olisi voinut vesipumpun hajoittaa??
Teoriassa periaatteessa toki kaikki on mahdollista ja nyt ihan sattumalta 200km ajon jälkeen vesipumppu ihan sattumalta kaikessa epätodennäköisyydessä päätti hajota, eikä sillä ole mitään tekemista turbon hajoamisen ja vaihdon kanssa. Tämä on luonnollisesti korjaamon kanta asiaan.F31 320iA xdrive Msport -13
F10 520dA -15
 - 

Kysy niiltä tarkemmin, miten ovat ilmauksen suorittaneet. Toki voivat tässä vaiheessa tarinoida mitä vain, jos ovat edes jälkikäteen selvittäneet, miten se pitäisi oikeasti tehdä.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
 - 

Väiitvät ajaneensa testerin avulla BMW:n ohjeen mukaisen 12 minuutin proseduurin. Arvaan että eivät tehneet niin vaan jotenkin muuten (jos edes ilmasivat), vaan selvittivät nyt jälkikäteen mikä meni pieleen. Tuota en vain kyllä millään pysty todistamaan vääräksi.
Ja onhan teoreettisesti mahdollista että vesipumppu hajoaa 190.000km ajosuoritteen jälkeen ja teoriassa ihan saatumalta nyt vajaa viikko ja 200km turbon vaihdon jälkeen.F31 320iA xdrive Msport -13
F10 520dA -15
Comment
 - 

Ilmeisesti voisi olla mahdollista (siis itse luulen näin), että ovat ensin yrittäneet ilmata perinteisesti moottorin käyttämällä. Tällöin pumppu ottanut jo siipeenä ilmataskusta tms. ja ylikuumentunut Sen jälkeen tehneet oikein testerillä ja pummppu näyttää toimivan ja neste kiertävän. Mutta 200km ajon jälkeen pumppu antautuu, koska se ehti jo vioittua.F31 320iA xdrive Msport -13
F10 520dA -15
Comment
 - 

Joku viisaampi vois korjata mutta mä sanoisin että koska se pumppu on siellä alhaalla, siellä on aina nestettä eli ei se kuivana pyöri. Lisäksi se ei luultavasti haittaa mitään vaikka se pyörisi kuivana?
Mä en usko että väärällä ilmaamistyylillä sitä rikki saa?
Sitä en tiiä voisko pumppuun sitten letkun kautta voinu pudota jotain.
Sähköisen vesipumpun hajoaminen 200tkm kohdalla ole mikään erikoisen kuuloinen asia äkkiseltään.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
 - 

Sama.Originally posted by Urpo_rotta View PostJoku viisaampi vois korjata mutta mä sanoisin että koska se pumppu on siellä alhaalla, siellä on aina nestettä eli ei se kuivana pyöri. Lisäksi se ei luultavasti haittaa mitään vaikka se pyörisi kuivana?
Sähköisen vesipumpun hajoaminen 200tkm kohdalla ole mikään erikoisen kuuloinen asia äkkiseltään.
Comment
 - 

Mulla on sähköinen vesipumppu hajonnut noin 100tkm kohdalla.E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
 - 

Ihan mahdollisuuksien rajoissa, että normaali ikääntymisen aiheuttama rikkoutuminen sattunut kiusalliseen ajalliseen yhteyteen.Originally posted by Urpo_rotta View PostJoku viisaampi vois korjata mutta mä sanoisin että koska se pumppu on siellä alhaalla, siellä on aina nestettä eli ei se kuivana pyöri. Lisäksi se ei luultavasti haittaa mitään vaikka se pyörisi kuivana?
Sähköisen vesipumpun hajoaminen 200tkm kohdalla ole mikään erikoisen kuuloinen asia äkkiseltään.
Nämä sähköiset vesipumput eivät kestä yhtään kuivana käyttämistä. Ohjeiden mukaan uudelleen käytettävä pumppukin pitäisi aina täyttää jäähdytysnesteellä ja kertaalleen manuaalisesti pyöräyttää, muuten liikkeellelähdössä vaadittava momentti kasvaa liian suureksi ja pumppu tilttaa.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
 - 

Ok. En ole perillä minkälainen pumppu on tarkemmalta rakenteeltaan.Originally posted by Clavurion View Post
Ihan mahdollisuuksien rajoissa, että normaali ikääntymisen aiheuttama rikkoutuminen sattunut kiusalliseen ajalliseen yhteyteen.
Nämä sähköiset vesipumput eivät kestä yhtään kuivana käyttämistä. Ohjeiden mukaan uudelleen käytettävä pumppukin pitäisi aina täyttää jäähdytysnesteellä ja kertaalleen manuaalisesti pyöräyttää, muuten liikkeellelähdössä vaadittava momentti kasvaa liian suureksi ja pumppu tilttaa.
ihan normaali keskipakopumppu se varmaan tyypiltään on.
Edit:
Tässä suolestus
Nopeesti sanoisin että se on akselitiiviste mikä tykkää huonoo jos joku siitä kuivana pyörimisestä. Muutahan tuossa ei sitten olekaan joka tietäs mitään siitä onko kuivaa vai ei.
Last edited by Urpo_rotta; 01-11-2025, 07:12.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
 - 

Nuo kilsat on tuollaiselle aika kovat, eikä moisesta samaan tapaan voi kuntoa tieten mitenkään katsella kuin perinteisestä remmipyöritteisestä. Luulen että tuli vain tiensä päähän.
Kyllähän autojen kanssa usein käy "tämäkin vielä" juttuja samaan aikaan ihan spontaanisti.
Comment

Comment