Turbon vaihdon seuraukset

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hjpl
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2007
    • 207

    #1

    Turbon vaihdon seuraukset

    Auto F31 320ixA ja siitä hajosi turbon. En tiedä miksi koska ei ole kovin yleinen vika. No tämä vaihdettiin ketjukorjaamolla (ei merkki liikkeessä) ja asianmukaisesti tarkistettiin ja putsattiin öljylinjat jne. Vaimo sanoi auton olevan OK mutta ei vastaavan kaasuun ihan niin terävästi kuin ennen. Tänään ajoin 35km normaalisti josta 25 km motarilla. En varsinaisesti huomannut mitään ..ehkä tuo kaasuvasteennterävyys oli kadoksissa. Kotiin tullessa 10km maantietä ja ihmettelin ettei kabiini lämpöä. Sitten motarille ja muutaman km auto alkaa harjata moottorin lämpötilasta ja juuri kun pääsin rampista pois kertoo moottorin ylikuumenneen. Tehot myös poissa eli meni kai limp modeen. Jäähdytysneste yli maksimin ja vasemmassa eturenkaassa jotain valkoista eli oli kai jo kiehunut yli. Kaipa vesipumppu voisi sattumalta hajota mutta koska turbon vaihdosta on 200km niin tämä johtuu 99% varmuudella siitä jotenkin.
    F31 320iA xdrive Msport -13
    F10 520dA -15
  • hjpl
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2007
    • 207

    #2
    Vesipumppu jumissa eli hajonnut. Mukava lisälasku tähän episodiin. Nestettä oli ja väittivät ilmanneensa jäähdytysjärjestelmän asianmukaisesti BMW:n ohjeen mukaan. Vaikea todistaa vääräksi näin omistajan näkökulmasta. Mikä muu tuossa olisi voinut vesipumpun hajoittaa??
    Teoriassa periaatteessa toki kaikki on mahdollista ja nyt ihan sattumalta 200km ajon jälkeen vesipumppu ihan sattumalta kaikessa epätodennäköisyydessä päätti hajota, eikä sillä ole mitään tekemista turbon hajoamisen ja vaihdon kanssa. Tämä on luonnollisesti korjaamon kanta asiaan.
    F31 320iA xdrive Msport -13
    F10 520dA -15

    Comment

    • Clavurion
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 9166
      • Oulu

      #3
      Kysy niiltä tarkemmin, miten ovat ilmauksen suorittaneet. Toki voivat tässä vaiheessa tarinoida mitä vain, jos ovat edes jälkikäteen selvittäneet, miten se pitäisi oikeasti tehdä.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • hjpl
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2007
        • 207

        #4
        Väiitvät ajaneensa testerin avulla BMW:n ohjeen mukaisen 12 minuutin proseduurin. Arvaan että eivät tehneet niin vaan jotenkin muuten (jos edes ilmasivat), vaan selvittivät nyt jälkikäteen mikä meni pieleen. Tuota en vain kyllä millään pysty todistamaan vääräksi.
        Ja onhan teoreettisesti mahdollista että vesipumppu hajoaa 190.000km ajosuoritteen jälkeen ja teoriassa ihan saatumalta nyt vajaa viikko ja 200km turbon vaihdon jälkeen.
        F31 320iA xdrive Msport -13
        F10 520dA -15

        Comment

        • hjpl
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2007
          • 207

          #5
          Ilmeisesti voisi olla mahdollista (siis itse luulen näin), että ovat ensin yrittäneet ilmata perinteisesti moottorin käyttämällä. Tällöin pumppu ottanut jo siipeenä ilmataskusta tms. ja ylikuumentunut Sen jälkeen tehneet oikein testerillä ja pummppu näyttää toimivan ja neste kiertävän. Mutta 200km ajon jälkeen pumppu antautuu, koska se ehti jo vioittua.
          F31 320iA xdrive Msport -13
          F10 520dA -15

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5396
            • Pirkkala

            #6
            Joku viisaampi vois korjata mutta mä sanoisin että koska se pumppu on siellä alhaalla, siellä on aina nestettä eli ei se kuivana pyöri. Lisäksi se ei luultavasti haittaa mitään vaikka se pyörisi kuivana?
            Mä en usko että väärällä ilmaamistyylillä sitä rikki saa?
            Sitä en tiiä voisko pumppuun sitten letkun kautta voinu pudota jotain.

            Sähköisen vesipumpun hajoaminen 200tkm kohdalla ole mikään erikoisen kuuloinen asia äkkiseltään.
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16663
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by Urpo_rotta View Post
              Joku viisaampi vois korjata mutta mä sanoisin että koska se pumppu on siellä alhaalla, siellä on aina nestettä eli ei se kuivana pyöri. Lisäksi se ei luultavasti haittaa mitään vaikka se pyörisi kuivana?
              Mä en usko että väärällä ilmaamistyylillä sitä rikki saa?
              Sitä en tiiä voisko pumppuun sitten letkun kautta voinu pudota jotain.

              Sähköisen vesipumpun hajoaminen 200tkm kohdalla ole mikään erikoisen kuuloinen asia äkkiseltään.
              Sama.

              Comment

              • Silmaauki
                BTCF Member
                • Jan 2015
                • 2061
                • Turku

                #8
                Mulla on sähköinen vesipumppu hajonnut noin 100tkm kohdalla.
                E93 335i Aarre, Montego blue
                E90 318i talvipulkka

                Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                Comment

                • Clavurion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 9166
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Joku viisaampi vois korjata mutta mä sanoisin että koska se pumppu on siellä alhaalla, siellä on aina nestettä eli ei se kuivana pyöri. Lisäksi se ei luultavasti haittaa mitään vaikka se pyörisi kuivana?
                  Mä en usko että väärällä ilmaamistyylillä sitä rikki saa?
                  Sitä en tiiä voisko pumppuun sitten letkun kautta voinu pudota jotain.

                  Sähköisen vesipumpun hajoaminen 200tkm kohdalla ole mikään erikoisen kuuloinen asia äkkiseltään.
                  Ihan mahdollisuuksien rajoissa, että normaali ikääntymisen aiheuttama rikkoutuminen sattunut kiusalliseen ajalliseen yhteyteen.

                  Nämä sähköiset vesipumput eivät kestä yhtään kuivana käyttämistä. Ohjeiden mukaan uudelleen käytettävä pumppukin pitäisi aina täyttää jäähdytysnesteellä ja kertaalleen manuaalisesti pyöräyttää, muuten liikkeellelähdössä vaadittava momentti kasvaa liian suureksi ja pumppu tilttaa.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5396
                    • Pirkkala

                    #10
                    Originally posted by Clavurion View Post

                    Ihan mahdollisuuksien rajoissa, että normaali ikääntymisen aiheuttama rikkoutuminen sattunut kiusalliseen ajalliseen yhteyteen.

                    Nämä sähköiset vesipumput eivät kestä yhtään kuivana käyttämistä. Ohjeiden mukaan uudelleen käytettävä pumppukin pitäisi aina täyttää jäähdytysnesteellä ja kertaalleen manuaalisesti pyöräyttää, muuten liikkeellelähdössä vaadittava momentti kasvaa liian suureksi ja pumppu tilttaa.
                    Ok. En ole perillä minkälainen pumppu on tarkemmalta rakenteeltaan.
                    ihan normaali keskipakopumppu se varmaan tyypiltään on.

                    Edit:
                    Tässä suolestus


                    Nopeesti sanoisin että se on akselitiiviste mikä tykkää huonoo jos joku siitä kuivana pyörimisestä. Muutahan tuossa ei sitten olekaan joka tietäs mitään siitä onko kuivaa vai ei.
                    Last edited by Urpo_rotta; 01-11-2025, 07:12.
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • Jarger
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 4443
                      • Finnland

                      #11
                      Nuo kilsat on tuollaiselle aika kovat, eikä moisesta samaan tapaan voi kuntoa tieten mitenkään katsella kuin perinteisestä remmipyöritteisestä. Luulen että tuli vain tiensä päähän.
                      Kyllähän autojen kanssa usein käy "tämäkin vielä" juttuja samaan aikaan ihan spontaanisti.
                      Negatiiviset kauppakokemukset:
                      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                      Comment

                      Working...
                      X