Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30, positiivinen Cambet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Auto123
    Newbiemmer
    • Dec 2013
    • 10
    • Suomi

    F30, positiivinen Cambet?

    Autoni oli huollossa pyöränkulmien säädössä. Huollon mukaan etuakselin Camberia ei saanut tavoitteisiin kun säädöt ei riitä.
    Tavoite etupään Camberille on -20 minuuttia+-30 minuuttia (niin ne varmaan luetaan). eli -50 ... +10 olisi haarukka.
    Nyt arvot säätöjen jälkeen on vasen +50 ja oikea -56. Vasen etupyörä siis nojaa ulospäin eikä sitä huollon mukaan pysty säätämään sisäänpäin kun säädöt ei riitä.

    Autoa ei ole rysäytetty mihinkään montuun tms. eikä kolaroitu. Ikää autolla on alle vuosi.

    Mikähän mahtaa olla vikana ja onko se tyypillistä? :think
  • kye
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 320
    • Forssa

    #2
    F30:n rakennetta nyt sen enempää tuntematta. Onko mahdollista että etukelkka vois olla ns. toisessas sivussa? Tässä tapauksessa äärioikealla.
    - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
    - N42/46 jakopäät
    - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

    tied. 0407247465

    Comment

    • BeamR
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 13363
      • Espoon takametsät

      #3
      kun kyseessä on takuunalainen auto, niin itse ainakin vaatisin tarkempaa tutkimusta syistä.
      aikanaan kun mulle tuli E90 työsuhdeautoksi, niin siinä oli jo uutena ohjauskulmat aivan viturallaan. Oli muistaakseni torstai kun sain sen alle, niin seuraavana maanantaiaamuna vein sen takaisin alle 300km ajettuna ja kaikki kulmat jouduttiin säätämään uusiksi. Tahdon siis sanoa, että tehtaaltakin voi tulla uusi auto ja asetukset vituillaan.
      F46 Gran Tourer -20
      Boxster 2.5 -97

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        #4
        Originally posted by BeamR View Post
        kun kyseessä on takuunalainen auto, niin itse ainakin vaatisin tarkempaa tutkimusta syistä.
        aikanaan kun mulle tuli E90 työsuhdeautoksi, niin siinä oli jo uutena ohjauskulmat aivan viturallaan. Oli muistaakseni torstai kun sain sen alle, niin seuraavana maanantaiaamuna vein sen takaisin alle 300km ajettuna ja kaikki kulmat jouduttiin säätämään uusiksi. Tahdon siis sanoa, että tehtaaltakin voi tulla uusi auto ja asetukset vituillaan.

        Ja ne on usein pielessä. Mulla oli X3:ssä camberit pois alueella ja aurauksessakin vähän sanomista. Autokeskuksella sanoivat että ne pitäisi säätää kaikista uusista jo ennen luovutusta, mutta tehdas ei anna lupaa tehdä sitä niitteen piikkiin ilman että asiakas valittaa.

        Edit: tai siis toiselta puolella takana oli niin paljon eroa että sen näki jo silmälläkin ja auto haki urista.
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • Auto123
          Newbiemmer
          • Dec 2013
          • 10
          • Suomi

          #5
          Tämä oli toinen kerta kun kulmia säädettiin. Aiemmin en vain ole saanut mittauspöytäkirjaa itselle. Oletettavasti Camberit on olleet vinksallaan uudesta asti.
          Se on sitten taas varailtava huoltoon aika. Pitääpä muistaa mainita etukelkan mahdollinen väärin asemointi. Taitaa kelkan siirto olla sen verran iso asia etteivät kulmien säätöön varattuna aikana sitä lähteneet säätelemään.

          Comment

          • Auto123
            Newbiemmer
            • Dec 2013
            • 10
            • Suomi

            #6
            Huollossa epäilään ettei tehdas tule hyväksymään positiivista camberia takuun piiriin. Epäilevät tehtaan pitävän normaalina että toisella puolen on pyörä puoli astetta sisäänpäin nojallaan (kuten pitää) ja toisella puolen samat puoli astetta ulospäin. No varatun pajakäynnin jälkeen asia tiedetään varmaksi. Nyt ollaan pelkopuserossa.

            Huollon mukaan jokainen auto mitataan tehtaalla eikä kulmat voi olla väärin kun auto luovutetaan asiakkaalle. Liekö totta vai tarua

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              #7
              puhdasta paskapuhetta, esim SAY-662 (E90) suunnattu uudelleen vuonna 2006 heti luovutuksen jälkeen Espoon Laakkosella. Ko auto ei kulkenut metriäkään suoraan siitä hetkestä alkaen kun se ajettiin jälleenmyyjän luovutushallista ulos. Kun kulmat oli suunnattu suomessa, niin työnjohto kertoi niiden olleen aivan metsässä.

              siitä referenssiä jatkokeskusteluun.

              seuraava asia liittyen sinun autoosi: en ole tutustunut F30 etutolpan anatomiaan, mutta E90:n (ja samaten ainakin myös 1-sarjan) camberia voidaan säätää siirtämällä yläpään kiinnikkeitä suhteessa autoon, eli mutterit löysälle ja siitä siirtämään. Merkkiliikkeillä on tähän jopa työkalu.
              Onko ko säätö mahdollinen F30:ssä, en tiedä, mutta jos Se on kokeiltu, niin voiko sitten vika olla siinä yläpään laakerissa/kiinnikkeessä...
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • MKV
                Bimmer Rookie
                • Mar 2012
                • 116
                • Kainuu

                #8
                Originally posted by Auto123 View Post
                Huollon mukaan jokainen auto mitataan tehtaalla eikä kulmat voi olla väärin kun auto luovutetaan asiakkaalle. Liekö totta vai tarua
                Täysin puutaheinää. Kaksi bemaria uutena ostaneena (E46 ja F10) molemmat olen käyttänyt nelipyöräsuuntauksessa alle 3tkm ajettuna ja molemmissa oli säätämisen tarvetta. Takuuseen meni molemmat.

                Comment

                • kye
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2008
                  • 320
                  • Forssa

                  #9
                  Tulikos tähän ongelmaan selkoa? Mistä johtui camperien erilaisuus?
                  - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
                  - N42/46 jakopäät
                  - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

                  tied. 0407247465

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by Auto123 View Post
                    Huollon mukaan jokainen auto mitataan tehtaalla eikä kulmat voi olla väärin kun auto luovutetaan asiakkaalle. Liekö totta vai tarua
                    Monen automerkin jälleenmyyjä suuntaa kulmat aina ennen uuden auton luovutusta, li ne eivät todellakaan ole tehtaalta tullessa kunnossa.

                    Comment

                    • MKV
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2012
                      • 116
                      • Kainuu

                      #11
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Monen automerkin jälleenmyyjä suuntaa kulmat aina ennen uuden auton luovutusta, li ne eivät todellakaan ole tehtaalta tullessa kunnossa.
                      Ja takuu on yleensä ainakin 2tkm saakka, jolloin uuden auton alusta on ehtinyt jo hieman "asettua". Ei ole suurempaa kokemusta kyllä siitä miten paljon, mutta jos mahdollista niin itse käyttäisin uuden auton suuntauksessa vasta muutaman tuhannen ajetun km:n jälkeen, jos tarvetta tuntuisi olevan.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎