Announcement

Collapse
No announcement yet.

Q: E28 jengamittari vs. huoltovalot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonttufantti
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 34

    Q: E28 jengamittari vs. huoltovalot

    Miten toimii tuoi E28 kierroslukumittari? Onko se sähköinen vai vaihdelaatikolta mekaanisesti lukeva?

    Mulla on tuo mittaria mallia toimii, eitoimi, toimii.... Myyjä sanoi vian olevan jossain "pienessä muoviosassa" vaihdelaatikon päässä. "Halpa, vaan v-mäinen vaihtaa". Itse en ole näin talvella viitsinyt alkaa asiaa tutkimaan.

    Miten se sitten liittyy huoltovaloihin? No siten, että jos startatessa jengamittari toimii heti, niin huoltovalot sammuvat liki samantien kun koneen käynnistää, eli ihan kuten pitääkin. Jos taas jengamittari ei toimi niin siinä ne ledit loistaa silmään niin kauan kunnes viisari edes hiukan värähtää.

    Eli jos kierroslukumittari toimii niin myös huotovalot toimii kuten pitää!?!

    Tästä kai voisi päätellä, että huoltovaloille saadaan tieto koneen käynnistymisestä kierroslukumittarilta. Mutta miten? Jos mittari on sähköinen niin tietysti tuon mittarin signaalista, mutta jos taas ei niin se vaati jonkinlaisen sähköisen/magneettisen/opto- tms anturin tai mekaanisen kytkimen.

    Varsinainen kysymys on siis, että miten tuo kierroslukumittari toimii ja onko kenelläkään ehdotuksia mistä lähteä vikaa etsimään?

    Jonttu
  • Scitso
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 2816
    • Kuusankoski

    #2
    mittari on sähköinen ja ottaa signaalin puolalta. Nuo ongelmat johtuvat useimmiten huoltomittarin väsähtäneistä akuista tai huonoista juotoksista mittaristossa. Näin siis bensa malleissa, jos kyseessä on diesel on kierroslukuanturi koneen kylessä josta se ottaa lukemat vauhtipyörältä.
    E34 525i Touring -96 "Iris"
    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
    E61 530d Touring -04

    ex. E39 520ia Touring -98
    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
    ex. E28 520i -82

    Comment

    • bmw e34
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2002
      • 633
      • raahe

      #3
      tämähän on moneen kertaan käsitelty juttu,kun on tuommoisia oireita niin tarkasta(kaa) ne mittariston akut.niissä se vika on 95/100 tapauksesta.huoltoväli laskuri ottaa huomioon kilometrit,käynnistyskertojen määrän,kierosluvun / ajotavan,ja jotku väittävät että lämpötilankin ?!.kun käytät haku-toimintoa niin varmasti löydät tietoa ja korjausohjeita noista akuista ja kierosluku mittarin vioista.

      Comment

      • Jonttufantti
        Bimmer Rookie
        • Jan 2005
        • 34

        #4
        Mä en jaksa heti uskoa tuohon akkujen väsähtämiseen koska syy-yhteys kierroslukumittarin toimintaa on niin selvä. Sähköinen vika siis kuitenkin. Nuo mittariston ratkeilleet juotokset tuli tutuiksi edellisen Audin kanssa, jos vaikka siitä aloittaisi.

        Niin Diesel se on, joten täytyy tutkia se anturipuolikin.

        Comment

        • Jonttufantti
          Bimmer Rookie
          • Jan 2005
          • 34

          #5
          Mitenkäs tuon mittariston irroitus? Onko siinä jotain erityistä "jippoa" joka olisi hyvä tietää ennen irroitusta. Paljonko joutuu purkamaan?

          Aikani tässä vanhoja keskusteluja luettuani ja googleteltuani olisin taipuvainen uskomaan, että vika on mittariston juotoksissa. En vain löytänyt oikein mitään infoa varsinaisesta irroitustyöstä. Samallahan voi tarkiskistaa akkujen kunnon ja varmaan kannattaa samantien vaihtaa nekin.

          Kolvi pysyy kädessä, sanoisinko erinomaisesti, joten nuo juotokset ei ole onglema.

          Autohan on siis e28 524td.

          - kiitollisena jos joku mittariston irroitellut viitsisi kommentoida...

          Jonttu

          Comment

          • kaol
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 5007
            • Ilmajoki

            #6
            Originally posted by Jonttufantti
            kiitollisena jos joku mittariston irroitellut viitsisi kommentoida...
            Eipä siinä mitään kummallista ole...

            Aluksi otat kaksi pientä tähtipääruuvia mittariston yläreunasta, jolloin saat taiteiltua mittariston vähän ulommas. Mittariston takana on joko kaksi tai kolme johtonippua kiinni (riippuen varusteista), ne otat irti.
            Ratti kannattaa vetää mahd. taakse niin ei tarvitse käyttää väkivältaa (ovi kannattaa myös olla auki )...
            Sitten ruuvaat ne mittariston takana olevat 9 tähtipääruuvia pois sekä otat mittarin mallista riippuen sen mustan kaksi napaisen liittimen irti (tulee vaihdevaloilta) ja sitten avaat varovasti kuoret. Piirilevy lähtee sen jälkeen kun olet ottanut piirilevyn alta ne kaksi lattakaapelia (ja nämä otat sitten erityistä varovaisuutta noudattaen!).
            Kokeilemalla se selviää...

            Comment

            • Scitso
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 2816
              • Kuusankoski

              #7
              no siis toi akkuhomma vaikuttaa kokomittariston toimintaan, koska akut pitävät yllä tiettyä jännitettä mittaristossa, ja akkujen läpi kulkee virtaa kun auto on käynnissä, jos akut ei jostain syystä ota vastaan mitään eli ei kulje virtaa tulee muitakin vikoja mittaristoon. Vanhemmissa vikoja ei ole mutta uudemmissa malleissa kierroslukumittarin, bensamittarin ja lämpömittarin toiminnassa esiintyy häiriöitä.
              E34 525i Touring -96 "Iris"
              E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
              E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
              E46 328ia Sedan -98 "HOI"
              E61 530d Touring -04

              ex. E39 520ia Touring -98
              ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
              ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
              ex. E28 520i -82

              Comment

              • Jonttufantti
                Bimmer Rookie
                • Jan 2005
                • 34

                #8
                Jeps,

                Ei kuulosta liian hankalalta mun nakkisormille...

                Kiitoksia.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎