Announcement

Collapse
No announcement yet.

e28 520i turbotus ja vertailuautot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Quatzal
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 373

    e28 520i turbotus ja vertailuautot

    Tein uuden threadin, kun söötsistä ei ollut apua.

    Perheessä olisi nätti e28 520i -83 ja mielessä kävi kyseisen aparaatin mieto ahtaminen (<0.5bar ja vakio sisäkaluilla). Käyttötarkoitus olisi autotrailerin satunnainen vetäminen ja normaali arkikäyttö. Perheessä on toinenkin auto ja bemari on kakkosauto.

    Pikaisella tutkimisella 535:een saakka olisi samat jarrut yms. alustan osat (varaosaluettelon mukaan). Minulla ei ole käytettävissäni ihan hirvittävän tarkkaa ja mittavaa osaluetteloa, joten aivan vissi kaiken yhdenmukaisuudesta en ole.

    Käytetäänkö e28 korisarjassa vertailuautona 535 vai M5 mallia??

    Projekti annetaan ulkopuoliselle rakentajalle ja nyt kartoitetaan lähinnä koko touhun mielekkyyttä.
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by Quatzal
    Tein uuden threadin, kun söötsistä ei ollut apua.

    Perheessä olisi nätti e28 520i -83 ja mielessä kävi kyseisen aparaatin mieto ahtaminen (<0.5bar ja vakio sisäkaluilla). Käyttötarkoitus olisi autotrailerin satunnainen vetäminen ja normaali arkikäyttö. Perheessä on toinenkin auto ja bemari on kakkosauto.

    Pikaisella tutkimisella 535:een saakka olisi samat jarrut yms. alustan osat (varaosaluettelon mukaan). Minulla ei ole käytettävissäni ihan hirvittävän tarkkaa ja mittavaa osaluetteloa, joten aivan vissi kaiken yhdenmukaisuudesta en ole.

    Käytetäänkö e28 korisarjassa vertailuautona 535 vai M5 mallia??

    Projekti annetaan ulkopuoliselle rakentajalle ja nyt kartoitetaan lähinnä koko touhun mielekkyyttä.

    Jos et itse tee, niin kalliiksi tulee. Vaikka itsekin tekemällä tulee kalliiksi, en oikein ymmärrä mitä järkeä ko. hommasta maksaa kenellekään kun töiden hinta on monta kertaa auton arvo. Harrastelumielessä omaksi iloksi rakentamalla enemmän itua. Tämä tosin vain mun mielipide, ja nehän on kuin pers...

    Jarrut ei ole samat 535, veikkaisin että sulla on takana rummut, 535 löytyy levyt. Myös etujarruissa eroa, 535 tuuletetut, 520 voi olla tuulettamattomatkin.

    Vertailusta kannattaa samantien suunnata konttorille kyselemään, niin saa sitten varmaa tietoa.

    Comment

    • Quatzal
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 373

      #3
      Originally posted by Kyytsis
      Jos et itse tee, niin kalliiksi tulee. Vaikka itsekin tekemällä tulee kalliiksi, en oikein ymmärrä mitä järkeä ko. hommasta maksaa kenellekään kun töiden hinta on monta kertaa auton arvo. Harrastelumielessä omaksi iloksi rakentamalla enemmän itua. Tämä tosin vain mun mielipide, ja nehän on kuin pers...

      Jarrut ei ole samat 535, veikkaisin että sulla on takana rummut, 535 löytyy levyt. Myös etujarruissa eroa, 535 tuuletetut, 520 voi olla tuulettamattomatkin.

      Vertailusta kannattaa samantien suunnata konttorille kyselemään, niin saa sitten varmaa tietoa.
      Varaosanumerot ovat ainakin tasan samat, tiedä sitten onko mun lähteeni puutteellinen tai virheellinen. Takajarrujen vaihto nyt ei iso projekti ole, eikä muutama prosentti hirveesti paina.

      Kyselin Streetturbolta projektin kustannuksista, eikä se nyt niin hirveästi maksa. Tietysti koko homman järkevyyden voi kyseenalaistaa, mutta turpo penari on turpo penari

      Comment

      • sirkus
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 2195
        • kaustinen

        #4
        Kyllä motonetinkin mukaan 518/520 on samat jarrut eli rummut takana ja tuulettamattomat levyt edessä kun taas 525,528 ja 535 on samoilla jarruilla eli kaikki menee vaihtoon ja lisäksi voi joutua vaihtaan esim. tolpat eteen ja taate ja takana tukivarret tms ja pääsylinterin. tehoahan sais sitte olla 535 218hp+20%. Ei kyllä munkaan mielestä mitään järkee lähteä teettämään tollasta eli jos ei iteltä onnistu niin unohtaisin.
        Chrysler 300c crd touring 2010
        Daily driver
        Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
        Man cave on wheels
        Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
        Built not bought
        V8, only juice&milk come in 2 litres

        Kawasaki zzr1100 fighter


        Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

        Comment

        • Kyytsis
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 3472
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Quatzal
          Varaosanumerot ovat ainakin tasan samat, tiedä sitten onko mun lähteeni puutteellinen tai virheellinen. Takajarrujen vaihto nyt ei iso projekti ole, eikä muutama prosentti hirveesti paina.

          Kyselin Streetturbolta projektin kustannuksista, eikä se nyt niin hirveästi maksa. Tietysti koko homman järkevyyden voi kyseenalaistaa, mutta turpo penari on turpo penari

          Kyllä niissä takajarrruissakin on vaihtamista (tein viime kesänä), joudut vaihtamaan taakse tukivarret. Ja sitten sinne ei käy suoraan 535 tukivarret, tai käy, mutta sitten vetoakselit ei sovi. Eli joudut vaihtamaan perään poskilaipat... Eräänlainen lumipalloefekti, eli kun jotain vaihdat, niin kohta vaihdat muutakin.

          Pelkät takajarrut kilkkeineen maksavat varmaan n.300e kun laittaa tietenkin uudet levyt ja palat. SItten pääjarrusylinteri kannattaa/pitää vaihtaa että ne takajarrut purevat kunnolla.

          Aloita projekti etsimällä netistä etk, foorumilta löytyy ainakin yhteen netti etk:n linkkejä. Siellä voit ihmetellä osian ihan kuvien kanssa, niin ei tarvitse hessumopiilin luettoloon luottaa pelkästään.

          Streetturbo saa asian tietenkin kuulostamaan helpolta/halvalta ja hauskalta, sehän on niiden bisnes.

          Comment

          • Quatzal
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 373

            #6
            EtujarruSATULAT on ainakin samoilla varaosanumeroilla 518-535. 525-535 on jäähdytetyt levyt ja levyt myös takana, kun taas 518 ja 520 on rumpujarruilla. Eli takapäästä menee todennäköisesti koko taka-akselisto uusiksi.

            Noh.. Tämä ei meitä lannista! Eiku.. Lannistaa se sittenkin :P

            Ajatus oli kiva, mutta kustannukset nousevat siinämäärin kohtuuttomiksi, että taitaa olla parempi ajella vakiolla perintö pemarilla :/

            Eipähän ukkikaan pyöri haudassaan, kun pidetään silmäterästä hyvää huolta

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14445
              • Oulu

              #7
              Jarrut tuskin samat on. Itsellä silläkin hyvä tuuri, että edessä on tosiaankin tuuletetut levyt ja takana myös levyt abseilla, lienekkö nämä samat kuin 535i:ssä? Ei varmaankaan?

              Itselle kyl riittää vielä tuo 2litran kuutosen teho, mutta eihän sitä tiedä joku päivä.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA (2.8l) '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • Kyytsis
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 3472
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by zener
                Jarrut tuskin samat on. Itsellä silläkin hyvä tuuri, että edessä on tosiaankin tuuletetut levyt ja takana myös levyt abseilla, lienekkö nämä samat kuin 535i:ssä? Ei varmaankaan?

                Itselle kyl riittää vielä tuo 2litran kuutosen teho, mutta eihän sitä tiedä joku päivä.

                Sitä "tehoa"han näissä kutosissa tosiaan on.... ei edes tiedä mitä sillä kaikella teksisi.

                Mullakin on muuten ABS:t ja siksi myös levyt takana, pitääkin tutkia ovatko läheistä sukua 528/535 jarruille... Jos eivät ole, niin sitten pitää eteen laittaa toiset levyt.

                Comment

                • Quatzal
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 373

                  #9
                  Originally posted by sirkus
                  tehoahan sais sitte olla 535 218hp+20%. Ei kyllä munkaan mielestä mitään järkee lähteä teettämään tollasta eli jos ei iteltä onnistu niin unohtaisin.
                  218hp+20%=261hp. Kyllä taitaa olla vakiokamoilla ihan tarpeeksi siinäkin
                  Taitaa olla Suomessa 100% leimatuista tehopirsseistä penkitetty prikka ahtimessa ja käsijarru päällä... Eihän se dynopaperi sitä sano, kuinka paljon papattia sieltä konehuoneesta oikeasti löytyy.

                  Comment

                  • sirkus
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 2195
                    • kaustinen

                    #10
                    Niinpä kaveri penkitti autonsa jollain 0.1bar ahdoilla sytty pielessä et sai tarpeeks pienet lukemat.Kuitenkin pnkittäjä kirjoitti lappuun et lukema on saatu 0.5 ahdoilla ja sinetöi hukkaportin vihreällä maalilla jota kaveri haki itelle kaupasta ja ruuvas ahdot 0.9:ään ja maalas uudet sinetit.
                    Chrysler 300c crd touring 2010
                    Daily driver
                    Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                    Man cave on wheels
                    Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                    Built not bought
                    V8, only juice&milk come in 2 litres

                    Kawasaki zzr1100 fighter


                    Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14445
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Kyytsis
                      Mullakin on muuten ABS:t ja siksi myös levyt takana, pitääkin tutkia ovatko läheistä sukua 528/535 jarruille... Jos eivät ole, niin sitten pitää eteen laittaa toiset levyt.
                      Hmm, ihan mielenkiinnosta, että mahtaisikohan tuohon mennä jähytetyt levyt taaksekkin heittämällä? Vai onko satula isompi noissa missä jähytetyt myös takana?
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA (2.8l) '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      • Rolli
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2004
                        • 1067
                        • Kausala city

                        #12
                        saaks noihin muka jäähytettyi taaksekkii =O Ei mul ainakaa oo missää ollu viel.
                        E34 530d -94 M-Sport

                        Comment

                        • Kyytsis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 3472
                          • Helsinki

                          #13
                          Mitä niillä jäähdytetyillä siellä tekee? ...kyllä se jarruvoima tulee edestä. Eli jos sinne ei erikseen jotain tee, niin takajarrut riittävät kyllä.

                          Oma kokemus e28 takarummuista on kyllä se, etteivät tahdo riittää jäähdyttämättömien etulevyjen kanssa. Aina levyt vähän kierona..

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14445
                            • Oulu

                            #14
                            Juu, eihän siitä hyötyä ole, tuossa vain mietiskely tasolla...
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA (2.8l) '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • Kyytsis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 3472
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by zener
                              Juu, eihän siitä hyötyä ole, tuossa vain mietiskely tasolla...
                              Jees. Ei taida heti heittämällä sopivia jäähdytettyjä levyjä löytyä ainakaan bemarilta. Sinne satuloihin ei paksumpi levy ihan äkksieltään sovi, joten sitten menisi muutakin vaihtoon.

                              Harvemmin muuten takana näkyy jäähdytettyjä...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎