Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 keskuslukkohuolia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • designed
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 367
    • Turku

    E28 keskuslukkohuolia

    Elikkäs, keskuslukko on pidemmän aikaa kiukutellut aina tympeinä päivinä jättämällä toisen takaoven lukitsematta tai joskus toimien viiveellä, mutta nyt viimeisen kahden viikon aikana kyseisistä tempuista on tullut sääntö eikä poikkeus. Tosin viiveestä on nyt tällä viikolla tullut loputonta, eli kuskin lukosta ei mene lukkoon kuin kuskin ovi, apukuskin lukosta meni sitten muut (paitsi se toinen takaovi välillä).

    Nyt eilen sitten taisi koko systeemi levahtaa lopullisesti, eli lukitus ei toimi ollenkaan kuskin ovesta (eikä muistaakseni apukuskinkaan ovesta) eikä enää toimi avaaminenkaan (joka on kuitenkin aiemmin toiminut lukituksenkin kiukutellessa). Lisäksi autossa ollessa keskuslukitus naksuu kuin yrittäen tehdä jotain vaikka lukot ovat olleet auki jo pari tuntia. Yksikään lukko tosin ei liiku, joten yrittääköhän se avata niitä uudelleen muutaman sekunnin välein? Mistähän kannattaisi aloittaa syyllisen etsintä?

    Lisäksi takakontin fyysinen lukko ei ole toiminut ikinä (minulla ollessaan), keskuslukko kyllä naksuttelee sielläkin, mutta sehän on erillinen ongelma, toki vihjeitä otetaan vastaan siihenkin.

    Auliisti kiittää hän.
    Ex: E28 520i, E21 316 Baur, E39 523iA
  • Staffel
    Bimmer Rookie
    • Dec 2004
    • 165
    • Turku

    #2
    sama rassi ja samat ongelmat. epailen et on jotain kosketus hairioo. vika vois selvita kun purkaat sen mekanismin ja putsaat. itella ei kiinnostus riita tohon.
    850i '92

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #3
      Aika laajan keskuslukitus huollon joudut tekemään. Pura kaikki lukot ja putsaa ja katso liitännät.

      Comment

      • Scitso
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 2816
        • Kuusankoski

        #4
        noissa tahtoo noi moottorit hajoilla ite joutunu vaihtamaan kahteen e28.n noita moottoreita. Tietty alkuun kannattaa tutkailla noi liittimet ja johdot joka ovesta, kannattaa alottaa homma kuskin ovesta.
        E34 525i Touring -96 "Iris"
        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
        E61 530d Touring -04

        ex. E39 520ia Touring -98
        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
        ex. E28 520i -82

        Comment

        • designed
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 367
          • Turku

          #5
          Ränssäsin vähän sulakeboksia eilen kun vasen ajovalo kiukutteli taas ja viimeksikin se ratkesi sulakeboksia hellimällä, samalla vaihdoin keskuslukon sulakkeen ja näytin WD40 kytköksille jne. ja nyt se toimii kunnolla taas, ainoa ettei kuskin ovesta lähde signaalia mihinkään, repsikan puolelta taas menee kaikki lukot kerralla suoraan kiinni, eli seuraavaksi sitten kuskin oven piuhoja tsekkailemaan. Missäs niitä liitoskohtia kuskin ovelle oikein, siellä suojakumin sisällä on ainakin jotain? Ja mitenkä noiden purkaminen kannattaa aloittaa?

          (Jippii, saan taas repiä sähköpeilin säätöboksin irti piuhasta, se on niin kivaa laittaa takas )

          Vedetään nyt OT, pitää vähän saada tilittää:

          Toissapäivänä ei toiminu vasen ajovalo ja keskuslukko eli omaa elämäänsä kuten yllä kuvasin, eilen sitte ränssäsin vähä konehuoneesta sähköpuolta noita koskien ja ongelmat parani. Sitten on ollu semmone vika pyyhkimissä, että ne liikkuu kyllä isommilla nopeuksilla ok ja kertapyyhkäsylläki jos pitää viikseä alhaalla, mutta jos vain näpäyttää viikseä (tai pistää tihkun) niin ne nykii iha älyttömästi. Näytin sit WD40stä pyyhkimien releboksille ja lähdin kaverilta hakemaan tavaraa ja sieltä sitte eteenpäin kaupungille. Kokeilin pyyhkimiä ja ne liikkui 4cm ylöspäin ja jäi siihen. Ajattelin sitten, että noh, mikähän niitä nyt kismittää mutta kai tässä nyt kesäpäivänä pärjää ilmankin.

          Kilometrin päässä ihmettelin mikä täällä haisee. Kilometrin ja 100m päässä tajusin, että tuuletusräppänöistä tulee savua. Flekti nollille, jolloin huomasin savua tulevan myös valokytkimien väleistä. Auto aika helvetin vinkeetä parkkiin ja konepelti ylös kädet ihan helvetisti täristen - pyyhkimien moottori savus itsekseen. Uusintayritys lähteä -> pyyhkimet liikkuivat pyytämättä taas 4cm samaan asentoon (olin siirtänyt ne alas käsin) -> pyyhkimet alas ja releboksi irti.

          Ajelin sitten loppumatkan kauppaan ja siellä oli kerrankin E28 parkissa, ajoin sitten viereen jolloin auton omistaja, 60v. täti, tulee siihen ja yhdessä ruvetaan kehumaan autoa.
          Täti: "Miehellä ja pojalla ollu mersuja mutta kyllä bemari vaan on vähän ja luotettavia nää on ollu, mulla on kolmas menossa"
          Minä: "Mulla tuli vartti sit savua ohjaamoon että tiedä nyt siitä luotettavuudesta..."

          Lähdin siitä sitten kauppaan sisälle vieläkin vähän jännittyneenä "savua sisälle" -episodista, ja ajattelin, että ei tuo nyt niin kauhea vika kuitenkaan ole, kunnes pääsin takaisin kaupan ulko-ovelle: täys monsuunisade. Kiroilin siinä itsekseni odotellessani sateen loppumista katoksessa ja ilmoitin kavereille, että tänään poikkean tavoistani ja otan kyllä yhden drinksun iltariennoissa vaikka kuskina olenkin.

          Sateen loputtua kävelin autolle. Kattoluukku auki. Viereisistä autoista katottiin aika kummeksuen kun nauroin maanisesti ja kirosin aika perkeleesti pyyhkiessäni vettä pois penkeiltä. Onneksi oli sentään se tuuletusasento eikä "reikä katossa" -asento luukussa.

          Kotiin päästyäni huomasin vielä jättäneeni auton manuaalinkin sateeseen, ja kaiken seikkailun jälkeen tuli vielä ihan älytön kiire illan BTCF-miittiin. Onneksi siellä oli sitten leppoisaa ja mukavaa, en nyt olis just enempää draamaa kestänyt yhdelle päivälle
          Ex: E28 520i, E21 316 Baur, E39 523iA

          Comment

          • Meisseli
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 1003
            • Kotka

            #6
            Originally posted by designed
            Sitten on ollu semmone vika pyyhkimissä, että ne liikkuu kyllä isommilla nopeuksilla ok ja kertapyyhkäsylläki jos pitää viikseä alhaalla, mutta jos vain näpäyttää viikseä (tai pistää tihkun) niin ne nykii iha älyttömästi. Näytin sit WD40stä pyyhkimien releboksille
            Jatketaan nyt tätä offtopikkia sen verran että tuo vika korjaantuu pyyhkijän moottoria operoimalla. Kirjoittelin tästä joskus aiemminkin, katso tuolta jos aiot saada pyyhkijät toimimaan kunnolla.
            Eioo penaria alla enää.. :(

            Comment

            • designed
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2005
              • 367
              • Turku

              #7
              Kiitos vinkistä, ei se nyt ole hirveästi vaivannut mutta vähän epäilen, että sen käryn jälkeen tarvitsen kuitenkin uuden pyyhkimien moottorin ettäh...
              Ex: E28 520i, E21 316 Baur, E39 523iA

              Comment

              • designed
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2005
                • 367
                • Turku

                #8
                Noniin, pyyhkijät lähtivät ainakin eilen testiajolla eloon sittenkin vanhalla moottorillakin, pitänee ottaa se moottori pois ja putsata kuten ylempänä mainittiin.

                Keskuslukosta sen verran, että tuli eilen purettua kuskin ovipahvit ja käsiteltyä sieltä ne kolme liitintä mitä löysin CRC:llä, keskuslukkomoottorille menevää piuhaa käsittelemällä sain jo kuskin oven lukitsemaan muutkin mutta avaaminen avaa vain sen oven, eli piuhat poikki jostain.
                Ex: E28 520i, E21 316 Baur, E39 523iA

                Comment

                • designed
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2005
                  • 367
                  • Turku

                  #9
                  Päivitetääs taas. Sain takakontin lukon korjattua, mutta otin sieltä keskuslukituksen moottorin irti kun se ei (ilmeisesti kiinnityksen puuttumisen vuoksi) saanut mitään hyödyllistä aikaan. Lopputuloksena loput lukot toimivat entistä paremmin.

                  Nyt siis toimii taas muuten (mitä nyt viikonloppuna niksutteli taas itsekseen välillä), mutta kuskin ovesta signaali ei lähde eteenpäin, moottori kyllä jaksaa liikuttaa kun repsikan puolelta tulee käsky. Pitänee purkaa ovipahvit (taas) ja yrittää vielä niitä liittimiä sisältä ja sen jälkeen yrittää etsiä missä muualla voi olla vika.

                  Vinkkejä otetaan vastaan.
                  Ex: E28 520i, E21 316 Baur, E39 523iA

                  Comment

                  • TheLoial
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 1109
                    • Helsinki

                    #10
                    Saitko lukot toimimaan? Itellä samanlaista ongelmaa että kuskin lukosta ovet menee kiinni mutteivat aukea. Tarkistin johdot boksille asti ja yksi johto (sini-vihreä) katkeaa jossain matkalla. Vasemman kaiuttimen alla oleva liitin on kunnossa mutta siihen jalkotilan pohjaan asti sain katottua. Sitten olisi pari metriä jossain kojetaulun alla...

                    Boksista suoraan "käskemällä" lukot kuitenkin toimivat.

                    Sama johtohan tulee myös vasemmasta ovesta boksille ja se toimii. Kaavion mukaan jossain on yhtymäkohta mutta missä? Vika voisi olla siellä.

                    Comment

                    • M535iM
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2006
                      • 60
                      • Vantaa

                      #11
                      e28 keskuslukko kuntoon.

                      Eli, ensin meni keskuslukko semmoiseen tilaan että kuskin ovesta ei toiminut kuin silloin tällöin jompaan kumpaan suuntaan, no muutama kuukaisi sitten koko keskulukko hyytyi eikä tapahtunut mitään.

                      Kävin kaikki ovet, kontin ja bensaluukun läpi sekä tutkailin sen ohjausboxin, no vikaa ei edelleenkään löytynyt.

                      Viimeisenä otin sen liittimen käsittelyyn joka on kuskin puoleisen etukaiuttimen alapuolella, heti kun otin sen pois ja laitoin kontakti spraytä ja liitttimen kiinnin niin ovien lukot aukesi, no sen jälkeeen oli taas hiljaista eli ei toiminut lukot, mutta kun kävin sen liittimen kaikki uros ja naaraspuolet oikein tarkkaan läpi rapsuttelemalla niin nyt tuntuu toimivan hienosti keskuslukko.!
                      (sama vika oli ilmeisesti "bmw masterilla" eli ilmeisesti vinkkinä kannattaa aloittaa vian etsintä juuri tuosta liittimestä!?)

                      On se kiva kun se taas vörkkii, on noita kakaroita iso liuta ettei tartte joka ovea aina erikseen avata ja sulkea!
                      316 -77 (1982->1986)
                      325 -86 (1986->1987)
                      m535i -86 (1987->2007)
                      528it -01 (2007->

                      Comment

                      • KiD
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2003
                        • 445
                        • Pudasjärvi

                        #12
                        Mullakin on ongelmia keskuslukituksen kans e28:ssa. Ei ole mitään elämää. Missä päin tuo ohjaus boxi sijaitsee?
                        Be My Woman

                        Comment

                        • kaol
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 5007
                          • Ilmajoki

                          #13
                          Originally posted by KiD
                          Mullakin on ongelmia keskuslukituksen kans e28:ssa. Ei ole mitään elämää. Missä päin tuo ohjaus boxi sijaitsee?
                          Hakusana keskuslukko+E28

                          Originally posted by TheLoial "E 28:n keskuslukitus jumii" -topicissa
                          Itse boksi löytyy apukuskin jalkatilasta. Irroita kaiutin ja sen ympäriltä sisustan pala. Kaiuttimen reiästä 15-20 senttiä ylöspäin huomaat kaksi ristipääruuvia. Hanskalokeron avaaminen voi auttaa asiaan, ylemmän saa näin paremmin auki. Avaat ruuveja vähän ja nostat niitä (se on sellaisessa kolossa, ylöspäin nostamalla ruuvin kannan voi työntää pellistä läpi, huomaat kyllä kun tarkastelet sitä) ja pilarin sisällä oleva boksi irtoaa. Sitten vedät sen vain sieltä ulos kaiuttimen reiästä.
                          Kokeilemalla se selviää...

                          Comment

                          • JipZut
                            Newbiemmer
                            • Nov 2005
                            • 8
                            • Turku

                            #14
                            Melkeenpä väittäisin että kuskin ovesta on mennyt asento-solenoidi rikki.
                            itsellä se ainakin mureni, ja vaihto auttoi!
                            sijainti kuskin oven lukon ohessa (oven sisässä)!
                            Tarkastakaa se!

                            Comment

                            • Tatsga
                              BTCF Member
                              • Mar 2004
                              • 436
                              • Vantaa

                              #15
                              Sijaitseeko tuo ohjausboksi samassa paikassa myös E30ssä? Pitäis viikonloppuna ratkoa keskuslukon täydellistä mykkäämistä meinaan...
                              E30 "318is 8v" touring

                              E30 325cid 5.3 LS-V8

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎