Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 jousivaihtoehdot ja asennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • osilpi
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 486
    • Espoo

    E28 jousivaihtoehdot ja asennus

    Kymysys on alkuperäisistä jousista. Enkä muista/löydä netti-etk:ta tähän hätään.

    Onko 518-525:ssa ollut alunperin kaikissa samanlaiset jouset takana? Mulla on 2 kuvastoa ja toisen mukaan on, toisen mukaan ei ole. Eikös 528:ssa ole kuitenkin erilaiset ja mikä niissä eroaa?

    Tarkoitus on tohon omaan 520:een laittaa taakse HD-jouset, kun ei tolle kärrynvedolle näytä tulevan loppua... Aisapaino on reilusti yli 100kg (tiedän, että se on liikaa, mutta en voi vaikuttaa).

    Suplexin mukaan originaalin takajousen k-arvo on 23n/mm ja HD-jousen 28n/mm normaalissa ajokorkeudessa. Eikös tuon pitäisi auttaa tuntuvasti?

    Iskarit on 2v vanhat ja hyvät, niin annan niiden vielä olla. Mut tietääkö joku tohon taakse HD-iskareitakin??? Suplexin Saksan kuvasto tuntee, mut ei niitä tuo kukaan Suomeen.

    Asia on siksi ajankohtainen, että saisin uudet HD-takajouset 40e/pari ja se onkin se viimeinen pari...

    Minkäslainen homma toi takajousien vaihto on?
    Last edited by osilpi; 20-08-2005, 14:50.
    E34 525i 12v 1990
    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

    ex-BMW:t
    E28 520iA 1983
    E28 520iA 1985
  • kaol
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 5007
    • Ilmajoki

    #2
    Originally posted by osilpi
    Kymysys on alkuperäisistä jousista. Enkä muista/löydä netti-etk:ta tähän hätään.


    Originally posted by osilpi
    Onko 518-525:ssa ollut alunperin kaikissa samanlaiset jouset takana? Mulla on 2 kuvastoa ja toisen mukaan on, toisen mukaan ei ole. Eikös 528:ssa ole kuitenkin erilaiset ja mikä niissä eroaa?
    528:ssa jouset on jäykempää tavaraa. Pituudessa ja muodossa ei ole eroa.


    Originally posted by osilpi
    Minkäslainen homma toi takajousien vaihto on?
    Toivottavasti saat iskarit irti siinä kunnossa, että ne voi vielä laittaa kiinnikin.

    Itse en ainakaan tiedä helppoa keinoa, millä jouset saisi vaihdettua siten, että iskarit voisivat olla kiinni alhaalta. Yläpää lähtee hienosti kolmesta muttersta, mutta alapää ei ole aina helppo.

    Kun voihdoin viime kesänä alustan, niin jouduin leikkelemään kuskinpuolen iskarin pieniin paloihin, että alapää lähti irti. Työkalujen vähyydellä tosin saattoi olla vaikutusta...
    Kokeilemalla se selviää...

    Comment

    • osilpi
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2003
      • 486
      • Espoo

      #3
      Sain Suplexilta Saksasta vastauksen, jonka mukaan 528:jouset ei käy ja heidän mukaan niiden k-arvo oli 22N/mm eli periaatteessa kaikista löysimmät. Onko sit pidemmät tai jotain, en tiedä.

      Nyt kuitenkin on kuvaston mukaan e28 HD-jouset, jotka käy kaikkiin muihin paitti 528:iin. Ei sillä nyt niin väliä, kunhan käyvät mun autoon...

      Jouset ja iskarit on uusittu 2v sitten, mut silloin ei löytynyt HD-jousia mistään. Pitää joku päivä yrittää tapella noi uudet tonne alle...
      E34 525i 12v 1990
      Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

      ex-BMW:t
      E28 520iA 1983
      E28 520iA 1985

      Comment

      • Scitso
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 2817
        • Kuusankoski

        #4
        Itse vaihdoin tos kesällä taakse jouset, HD jousia ei löydy suomesta mistään. Ostin Biltemasta vakiojouset jotka oli 2 kierrosta pitemmät kuin orginellit! ja hintaa 20e/kpl.
        Itse en huomannu ainakaan mitään vaikeutta irrottaa iskareita ehjänä??? Eihän siel alhaalla ole kuin yksi mutteri ja ylhäällä kolme pientä, sen jälkeen koko paketti onkin nenän edessä. Takaisin laitto oli melkoinen urakka ku jouset oli reilusti pitemmät mutta kyl ne meni sinne.
        Nyt 3kk jälkeen auto on vieläkin suhtkorkee perästä mutta laski about 3cm ekan kuukauden aikana. Perä ei pohjannu vielä vaikka kyytiin lastattiin 6 henkilöö.
        E34 525i Touring -96 "Iris"
        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
        E61 530d Touring -04

        ex. E39 520ia Touring -98
        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
        ex. E28 520i -82

        Comment

        • tsbmw
          BTCF Member
          • Jun 2004
          • 1495
          • Ilvola

          #5
          Joo mutta jää se niillä silti ylös, positiivista on ettei pohjaamista tapahdu - purkkaviritys eli ostakaa ennen laatua kun toi BMW on ajo-ominaisuuuksiltaan muutes kiva. Eli rankaissa, jousissa ja iskareissa ei säästetä - eihän?
          - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
          - E28 528i, 528i+, M5

          Comment

          • osilpi
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2003
            • 486
            • Espoo

            #6
            Kyl niitä HD-jousia saa, kunhan osaa kysyä. Tai siis katsoa itse luettelosta, sitten katsoa varastotilanne, kysellä sopivuutta ja lyödä itselle lista ja käydä hakemassa varastosta... Ei meidänkään sop.asiakasmyymälän jannu niitä löytänyt.

            Arwidsonilta siis saa, mutta tästä lähtien vain tilaamalla tehtaalta, koska ostin itselleni viimeisen parin... Löytyvät Suplexin numerolla 06045, josta sen pystyy kääntämään Monroen numerolle (jotka taas on Suplexin valmistamat...)



            Jos tarvitsette noita, melkein mikä tahansa autotarvikeliike pystyy tilaamaan niitä Arwidsonin kautta TEHDAStilauksena, joka saattaa kyllä 1-2kk kestää. Mutta niitä siis saa, kunhan kysyy oikealta henkilöltä.

            Ovh hinta on 52e, minkä on mielestäni kohtuullinen hinta laadukkaista jousista. Ei millään pahalla, mutta Bilteman jousiin jotenkin ei ole luottamusta, vaikka saattaahan ne toimiakin...
            E34 525i 12v 1990
            Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

            ex-BMW:t
            E28 520iA 1983
            E28 520iA 1985

            Comment

            • Scitso
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 2817
              • Kuusankoski

              #7
              Juu no itellä loppu siihen into ku neljältä paikkakunnalta kyselin autotarvikeliikkeet läpi. Ja ei itelläkään niin kauhee luotto bilteman laatuihin ole mutta ei ne itse nuita jousia valmista, tais ne kyl olla jotkut ruotsalaiset ja hyvin on tuntunu toimivan.
              E34 525i Touring -96 "Iris"
              E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
              E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
              E46 328ia Sedan -98 "HOI"
              E61 530d Touring -04

              ex. E39 520ia Touring -98
              ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
              ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
              ex. E28 520i -82

              Comment

              • designed
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2005
                • 367
                • Turku

                #8
                Team "Epätietoiset E28-kuskit" ilmoittautuu ja kysyy, että mikähän tämä HD on ja miten se poikkeaa normaaleista jousista? Tuli vain mieleen, että jos joskus vaihtelisi omaan 520i:hin pari senttiä matalammat ja jäykemmät jouset.
                Ex: E28 520i, E21 316 Baur, E39 523iA

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Ostakaa multa edullisesti koko e28:sin jousi sarja. Oli kiinni kutoskoneisessa. Melko uudet, laput vielä kiinni ja maalit tallella. Aika tiukat nuo takajouset ainakin.

                  Jos tuntuu perä liian löysältä niin kunnon kaasu iskarit vaan alle ja kantaa kuormaa paljon paremmin.

                  Comment

                  • osilpi
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 486
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by designed
                    Team "Epätietoiset E28-kuskit" ilmoittautuu ja kysyy, että mikähän tämä HD on ja miten se poikkeaa normaaleista jousista? Tuli vain mieleen, että jos joskus vaihtelisi omaan 520i:hin pari senttiä matalammat ja jäykemmät jouset.
                    Heavy Dutyhän se on. Mutta niillä auton perä kyllä nousee. Ovat jämäkämmät.

                    Jos madaltaa haluat, niin madallussarja Suplexilta löytyy myös (45/35mm) numerolla 4793148. Tüv-hyväksytty näyttäis olevan.
                    E34 525i 12v 1990
                    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                    ex-BMW:t
                    E28 520iA 1983
                    E28 520iA 1985

                    Comment

                    • designed
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2005
                      • 367
                      • Turku

                      #11
                      Originally posted by osilpi
                      Heavy Dutyhän se on. Mutta niillä auton perä kyllä nousee. Ovat jämäkämmät.

                      Jos madaltaa haluat, niin madallussarja Suplexilta löytyy myös (45/35mm) numerolla 4793148. Tüv-hyväksytty näyttäis olevan.
                      Ja kiittää hän, pitäis varmaan vaan iskeä vähä isompaa rengasta alle varoiksi, 15" nakeilla ei ehkä ihan raaski pudottaa tuon verran ja lähteä haastamaan riitaa hidastustöyssyille
                      Ex: E28 520i, E21 316 Baur, E39 523iA

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #12
                        Originally posted by designed
                        Ja kiittää hän, pitäis varmaan vaan iskeä vähä isompaa rengasta alle varoiksi, 15" nakeilla ei ehkä ihan raaski pudottaa tuon verran ja lähteä haastamaan riitaa hidastustöyssyille
                        On mullakin -40mm madallus ja 15" pyörät ja hyvin menee...

                        Comment

                        • designed
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2005
                          • 367
                          • Turku

                          #13
                          Onko sulla sitten minkä verran maavaraa? Kun yleisesti pidän itse aavistuksen korkeammasta meiningistä kuin Essonbaarissa, mutta kyllä tuolta nokasta saisi 4cm ottaa pois ja perästäkin ehkä pari. Lisäksi kun on vähän mietinnässä, että minkämoisen etulipan sitä hommailee tuon puhkiruostuneen tilalle...
                          Ex: E28 520i, E21 316 Baur, E39 523iA

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #14
                            Originally posted by designed
                            Onko sulla sitten minkä verran maavaraa?
                            Liikaa... Täytyy mitata joku päivä, kyl sen aika helpolla saa kolisemaan kiinni noihin vitun homo saatanan kanttarikiviin. Kun perkeleet ei osaa katuja tehdä.

                            Comment

                            • kaol
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 5007
                              • Ilmajoki

                              #15
                              Nyt kun asiasta alettiin keskustella niin paljonko E28:ssa on vakiojuosilla navan ja kaaren välinen mitta? Tästä ei ole foorumilla saatu selvyyttä, eli nyt joku "orkkismies" tai -nainen mittaamaan tasaisella alustalla edestä ja takaa keskiarvot.
                              Kokeilemalla se selviää...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎