Announcement

Collapse
No announcement yet.

e28 jarrupäivitys. Miten rakentaa käsijarru?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    e28 jarrupäivitys. Miten rakentaa käsijarru?

    Tuloillaan 535:n tolpat joissa ko. jarrut kiinni. Tarkoistus sovittaa ne tuohon palapeli e28:iin, alkujaan 518i.

    ETK:n mukaan tolppa itsessään on molemmissa autoissa sama, joten sen sopivuus ei ole ongelma, mutta mitenkäs on jarrujen kanssa? Toimivatko 518i tehostimella? Olisiko järkevää laittaa jarruletkut teräspunoksesta, vai laitanko vain uudet vakiot?

    Samalla tulee uudet iskarit sekä poikittaistuki, jos mitään eroa ei vanhaan huomaa, niin sitten on kyllä ihme...
  • pmv
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 2032
    • tornio

    #2
    No mitkäs jarrut takana on? 535i:ssä oli se nestepainetehostin ja melkoiset levyt takana. Ongelmaksi saattaa tulla se, että jarrut ovat kovasti epätasapainossa. Kovin etupainotteiset ovat ihan kauheat talvella ja kovin takapainotteiset vaativat taitavaa kuskia ja silti yllättävät kun jarruja oikeasti tarvii!

    Sinänsä varmasti toimivat 518i:n tehostimella. Muistaakseni e28:n pikkukoneisissa versioissa jarrut ovat aavistuksen ylitehostettuja, kun taas isommissa malleissa poljinvoima on hieman miellyttävämpi.

    Tuleeko muuten mukaan mitään vankempia vakaajia? Taakse kannattaisi hommata isomman mallin akselisto, niin saisi vakaajan kiinni ja komeat levyt. Rumpujarruthan ovat rumat.

    Comment

    • LoudPipe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1434

      #3
      Kun kerran vaihtamaan lähdet niin laita teräspunosletkut. Tuntuma paranee mukavasti

      Comment

      • tihuovin
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1422
        • Oulu

        #4
        Suosituksena on, että vaihtaisit samalla myös jarrupääsylinterin, saattaa jäädä tehot muuten ohkaiseksi.

        Sinällään jarruja voit päivittää pitemmällekin, halutessasi. Esim. 750:n satulat ja levyt, 850CSi:n satulat ja levyt.... vaihtoehtoja riittää pilvin pimein.

        Googleta, pistä hakusanaksi "BMW E28 brake upgrade", ensimmäisenä listalla komeilee tämä. Sieltä saat (jos englanti taipuu) hyvää infoa asiasta.

        Kateeksi käy, omaan E23:een kun ei käy kuin.. no E23:n jarrut. Ja ne kun on kaikissa E23:ssa samat. Päivitä siinä sitten.

        t: Timo

        Comment

        • Kyytsis
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 3472
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by tihuovin
          Suosituksena on, että vaihtaisit samalla myös jarrupääsylinterin, saattaa jäädä tehot muuten ohkaiseksi.

          Sinällään jarruja voit päivittää pitemmällekin, halutessasi. Esim. 750:n satulat ja levyt, 850CSi:n satulat ja levyt.... vaihtoehtoja riittää pilvin pimein.

          Googleta, pistä hakusanaksi "BMW E28 brake upgrade", ensimmäisenä listalla komeilee tämä. Sieltä saat (jos englanti taipuu) hyvää infoa asiasta.

          Kateeksi käy, omaan E23:een kun ei käy kuin.. no E23:n jarrut. Ja ne kun on kaikissa E23:ssa samat. Päivitä siinä sitten.

          t: Timo
          Kiitos!

          Kyllähän tuo kolmas kotimainen taipuu...

          Eli kannattaa vaihtaa taakse myös levyt? Kuinka täydellinen taka-akselisto siihen tarvitaan, eli jos saatavilla on taka-akselisto miinus vetarit ja perä, niin siitä se syntyy? Eli siihen voi sovittaa muuten 520i taka-akselistosta osat.

          Lisäksi siis tehostin ja pääsylinteri vaihtoon... Alkuperäisitä osista voinee käyttää jarruputket, pedaadin :lol: ? Jos taakse vaihtaa levyt, niin miten käsijarrun kanssa kannattaa menetellä? rummuissa ja levyissä taitaa olla sen toiminnassa jotain eroa?

          Comment

          • mortimer
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 1079
            • Satulinna kaukomaan

            #6
            katoppa tosta taka-akselistoa:


            i3S -20
            E30M3 slotcar 1:32
            XKE FHC 1971
            Mgb Gt -66
            T6 -19
            E91 -08

            Comment

            • Kyytsis
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 3472
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by mortimer
              Tarjous on jo vetämässä :lol: Mulle ne etutolpatkin meni... :wink:

              Vertailin taka-akseliston osia ETK:ssa 518i/520i vs. 535i
              Takakelkka eroaa, saako pienen perän siihen kiinni? Vai onko muistikuva oikea siitä, että perä tulee auton runkoon?

              Tukivarret (trailing arm) eroavat, varmaankin juuri näiden levyjen takia, ovat hieman raskaampaa valmistetta 535:ssä. Se taka-akselin ala kannatin (pushrod) on sama kaikissa malleissa.

              Jotenkin tuo näyttäisi yllättävän "plug and play" tyyppiseltä muutokselta....? Varmaan harhaa.... :roll: Hmm.. entäpä iskunvaimentimet, varsinkin takana?

              Comment

              • Kyytsis
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 3472
                • Helsinki

                #8
                Sopiiko 520 perämurikka tuohon isommanmallin taka-akselistoon? Vetarit ym taitavat kyllä mennä, mutta miten on perän ripustuksen kanssa?

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Enemmän eroa vuosimalleissa, muuten taitaa mennä 518 ja 535 taka akselit keskenään...

                  Comment

                  • Kyytsis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 3472
                    • Helsinki

                    #10
                    Kick-off oli tänään, nyt kellarikomero on (taas) pullollaan osia, sisältäen 535 etutolpat jarruineen, taka-akseliston 528:sta jossa kiinni jarrut yms, mutta ei perää ja vetoakseleita. Lisäksi löytyy pääsylinteri sekä tehostin 535:sta.

                    Noilla eväillä luulisi muutoksen onnistuvan, mutta tuossa autossa ei olekaan ohjaustehostinta. Eli sen pumppu pitää varmaan vielä lisätä jotta hydraulisesta tehostimesta on mitään iloa? Vai mitä mieltä olette alipainetehostimen sovittamisesta tuohon 535:n pääsylinteriin?

                    Onko kenelläkään muuten tiedossa pääkaupunkiseudulta (n.50km säteellä ytimestä) paikkaa joka hiekkapuhaltaisi nuo tolpat ja akselin, saisi kerralla nätit..

                    Comment

                    • t-race
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2003
                      • 722
                      • North from Nurmijärvi

                      #11
                      Originally posted by Kyytsis
                      Noilla eväillä luulisi muutoksen onnistuvan, mutta tuossa autossa ei olekaan ohjaustehostinta. Eli sen pumppu pitää varmaan vielä lisätä jotta hydraulisesta tehostimesta on mitään iloa? Vai mitä mieltä olette alipainetehostimen sovittamisesta tuohon 535:n pääsylinteriin?
                      Off topic, mutta olisi yksi ohjaustehostinpaketti ylimääräisenä. Toistaiseksi paikoillaan 518i:n palkissa (pumppu, säiliö, ohjausvaihde ja letkut). Kiinnostaisiko?
                      BMW Rennsport Racing Motorsport Club
                      BMW Kilpaurheilu Kilpailu Moottoriurheilu Kerho.
                      Ach so, je mehr, desto besser!
                      sigpic

                      Comment

                      • Kyytsis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 3472
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by t-race
                        Originally posted by Kyytsis
                        Noilla eväillä luulisi muutoksen onnistuvan, mutta tuossa autossa ei olekaan ohjaustehostinta. Eli sen pumppu pitää varmaan vielä lisätä jotta hydraulisesta tehostimesta on mitään iloa? Vai mitä mieltä olette alipainetehostimen sovittamisesta tuohon 535:n pääsylinteriin?
                        Off topic, mutta olisi yksi ohjaustehostinpaketti ylimääräisenä. Toistaiseksi paikoillaan 518i:n palkissa (pumppu, säiliö, ohjausvaihde ja letkut). Kiinnostaisiko?
                        Hmm.. joo, periaatteessa joo, ellei muuta ratkaisua löydy. Pitää vielä selvittää mitä tästä palapelistä saa aikaan, jos laittaa m10 koneessa olleen pumpun, m20 lohkoon ja m30 kanssa olleisiin jarruihin. Päänsärkyä ainakin

                        Tutkitaan ennekuin hutkitaan, kiitos tarjouksesta!

                        Comment

                        • t-race
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2003
                          • 722
                          • North from Nurmijärvi

                          #13
                          Originally posted by Kyytsis
                          Originally posted by t-race
                          Originally posted by Kyytsis
                          Noilla eväillä luulisi muutoksen onnistuvan, mutta tuossa autossa ei olekaan ohjaustehostinta. Eli sen pumppu pitää varmaan vielä lisätä jotta hydraulisesta tehostimesta on mitään iloa? Vai mitä mieltä olette alipainetehostimen sovittamisesta tuohon 535:n pääsylinteriin?
                          Off topic, mutta olisi yksi ohjaustehostinpaketti ylimääräisenä. Toistaiseksi paikoillaan 518i:n palkissa (pumppu, säiliö, ohjausvaihde ja letkut). Kiinnostaisiko?
                          Hmm.. joo, periaatteessa joo, ellei muuta ratkaisua löydy. Pitää vielä selvittää mitä tästä palapelistä saa aikaan, jos laittaa m10 koneessa olleen pumpun, m20 lohkoon ja m30 kanssa olleisiin jarruihin. Päänsärkyä ainakin

                          Tutkitaan ennekuin hutkitaan, kiitos tarjouksesta!
                          Pieni tutkimus HTK:sta. 2 erilaista pumpputyyppiä ollut. Toinen ollut käytössä malleissa 518-528 ja toinen 110bar pumppu malleissa 520-535.

                          Ja ohjausvaihteet: Näyttäisi niitäkin olevan paria mallia.Toinen käytössä 518-528 ja toinen malleissa 528-535.

                          Eli näyttäisi, että noissa hydraulisilla jarrutehostimilla olevissa on erilaiset hilppeet. Mutta saisithan tuolla paketilla ainakin sen ohjaustehostimen(joka sinälläänkin on ihan mukava värkki). Toki tuo pumppu vaatii (ilmeisesti) eri kiinnikkeet m20 lohkoon. Ei luulisi kyllä olevan suunnaton ongelma.
                          BMW Rennsport Racing Motorsport Club
                          BMW Kilpaurheilu Kilpailu Moottoriurheilu Kerho.
                          Ach so, je mehr, desto besser!
                          sigpic

                          Comment

                          • Kyytsis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 3472
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by t-race
                            Eli näyttäisi, että noissa hydraulisilla jarrutehostimilla olevissa on erilaiset hilppeet. Mutta saisithan tuolla paketilla ainakin sen ohjaustehostimen(joka sinälläänkin on ihan mukava värkki). Toki tuo pumppu vaatii (ilmeisesti) eri kiinnikkeet m20 lohkoon. Ei luulisi kyllä olevan suunnaton ongelma.
                            Jep, ei se tehostin siellä mitään haittaisikaan. Joutuisi omaa asennetta tosin säätämään "ohjaustehostin vie tuntuman, vähän kuin kumin kanssa nu..." :roll:

                            Katellaan, kokeilen ensin vaikka tuolla alipainetehostimella...

                            Comment

                            • pmv
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 2032
                              • tornio

                              #15
                              Alipainetehostin on kyllä mielestäni luotettavampi valinta. Nestepainetehostajassa rikkoutuu paineenvarajaa herkästi ja sitten jarrut on ihan persiistä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎