Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 518i kysyttävää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janiperta
    Newbiemmer
    • Sep 2005
    • 12
    • Riihimäki

    E28 518i kysyttävää

    Tervehdys kaikille!

    Tällaisen auton tulin hankkineeksi nurkkiini, mutta olen aivan ulkona bemarin sielunelämästä. Ensinnäkin mittaristossa palaa huoltovalo, muttei ensimmäistäkään diodia. Mitä pitäisi tehdä, että valon saa pimeäksi? Toinen häiritsevä asia on kojetaulun pimeys. Ainoat valot löytyy mittaristosta. Pitäisikö näin ollakin, vai lähdenkö purkamaan? Ja radion alapuolella on tyhjä kolo, eikä mitään suojaa kolon "katossa". Kaikki piuhat roikkuu rumasti siinä lokerossa. Onko tämäkin BMW:n ominaisuus, vai onko ajan saatossa kadonnut joku suojalevy, joka pitäisi paikat siistinä? Ja takakontissa on ikävä märkä, homeinen, tunkkainen haju. Olen sitä yrittänyt kuivata, mutta haju on ja pysyy. Onko kokemuksia, millä lähtisi jatkamaan? Tässä nyt ensi alkuun häiritsevät asiat. Lisää saattaa tulla, kunhan pääsen autoa tarkemmin tutkimaan...
    [email protected]
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #2
    Tervetuloa joukkoon iloiseen. Onnittelut myös (toivottavasti) onnistuneesta hankinnasta. E28:t on oikein mukavia autoja.

    Huoltovalojen nollaamisesta löytyy ohjeita foorumilta vaikka kuinka, huoltopistoke löytyy konetilasta ja lisäksi tarvitset pätkän johtoa. Tuolla FAQ osiossa taitaa olla tästäkin juttu.

    Mittaristosta on tainnut palaa kaikki lamput, harva niitä jaksaa vaihdella. Pienellä purkamisella löydät kyllä kaikki kojetaulun valot, niitä on valokatkaisijassa ja lämmönsäätimissä.

    Radion alla ei ole mitään peitelevyä, mutta sinne on helppo vaikka vanerista moinen vääntää. Radion alla oleva tukirauta pitää (pitäisi pitää) johdot nätisti konsolin sisällä. Taitaa olla kiinni radion johdotuksen siisteydestä.

    Ota takakontista kaikki pois, matot, vararengas yms. ja varmaan löydät muutaman ruostepaikan. Ne kuntoon ja sitten tuuletusta ja sanomalehteä takakontiin niin kuivuu.

    t.Ville




    Originally posted by janiperta
    Tervehdys kaikille!

    Tällaisen auton tulin hankkineeksi nurkkiini, mutta olen aivan ulkona bemarin sielunelämästä. Ensinnäkin mittaristossa palaa huoltovalo, muttei ensimmäistäkään diodia. Mitä pitäisi tehdä, että valon saa pimeäksi? Toinen häiritsevä asia on kojetaulun pimeys. Ainoat valot löytyy mittaristosta. Pitäisikö näin ollakin, vai lähdenkö purkamaan? Ja radion alapuolella on tyhjä kolo, eikä mitään suojaa kolon "katossa". Kaikki piuhat roikkuu rumasti siinä lokerossa. Onko tämäkin BMW:n ominaisuus, vai onko ajan saatossa kadonnut joku suojalevy, joka pitäisi paikat siistinä? Ja takakontissa on ikävä märkä, homeinen, tunkkainen haju. Olen sitä yrittänyt kuivata, mutta haju on ja pysyy. Onko kokemuksia, millä lähtisi jatkamaan? Tässä nyt ensi alkuun häiritsevät asiat. Lisää saattaa tulla, kunhan pääsen autoa tarkemmin tutkimaan...

    Comment

    • Hene
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2002
      • 399
      • Joensuu

      #3
      Onnittelut hienosta valinnasta! 518i on kyllä omien kokemusten mukaan todella varma ja luotettava peli, kyyti on mukavaa ja taloudellista.

      E28 kuten myös muut samanikäiset BMW:t on kyllä tuttuja sekoilevista huoltovaloista, voit kokeilla nollata huoltovalot konehuoneen puolella olevasta mustasta moninapaisesta pistokkeesta (punainen kansi) ja kytke nastat 1 ja 7 yhteen jollain piuhalla ja sytytysvirta päälle niin jos toimii niin 20 sekunnin sisäään inspection yms valot sammuvat.

      Kojetaulun valoihin pääsee kyllä käsiksi, mutta joudut purkamaan mankan metallisen telineineen(kehikko, mikälie) irti ja alalokeron kautta urkittelet ja etsit niitä lamppuja lämpösäätö kytkimien läheltä.

      Se kolo on joissain malleissa ihan vakiona, siellä on hyvä säilyttää ties vaikka mitä tavaraa, pääset roikkuvista mankan johdoista eroon kun survot ne ylös vaikkapa mankasta lähtevien johtojen päälle. Helponta järjestellä johdot kun otat mankan irti.

      Kannattaa purkaa kontista verhoilut pois ja katsella kosteita paikkoja, mattojen pesu auttaa useimmiten. Kannattaa vielä varmistua, ettei konttiin pääse mitään kautta vettä.
      X5 E53 3.0d

      Comment

      • kaol
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 5007
        • Ilmajoki

        #4
        Originally posted by Hene
        E28 kuten myös muut samanikäiset BMW:t on kyllä tuttuja sekoilevista huoltovaloista, voit kokeilla nollata huoltovalot konehuoneen puolella olevasta mustasta moninapaisesta pistokkeesta (punainen kansi) ja kytke nastat 1 ja 7 yhteen jollain piuhalla ja sytytysvirta päälle niin jos toimii niin 20 sekunnin sisäään inspection yms valot sammuvat.
        Tähän tarkennus, että säästyy paikat ehjinä.

        Eli jos mittariston akut ovat kunnossa, pitäisi sen inspection -valon pystyä nollaamaan tosiaankin siitä konehuoneessa sijaitsevasta huoltopistokkeesta (musta kansi tai punainen kansi - tai ei ollenkaan kantta )

        Sinun autossasi on 15 napainen pistoke ja liitinnumerot näet pistokkeen kannesta tai linkin kuvasta: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=36257

        Yhdistät pistokkeen nastan 7 johdolla auton runkoon (olekkin sitten varma että olet yhdistämässä sitä 7:aa, etkä mitään muuta), käännät virta-avaimesta virrat päälle tasan 12 sekunniksi ja sitten virrat pois. Sitten heität huoltopistokkeen ja rungon välisen johdon pois ja tarkistat palaako mittaristossa enää keltainen valo (pitäisi palaa ainoastaan vihreät ledit) kääntämällä virta-avaimesta virrat päälle.

        Jos inspection -valo palaa yhä, koita toistaa nollaaminen pari kertaa. Jos tästä ei ole apua, niin joudut vaihtamaan mittariston sisällä olevat miustiakut.


        PS. Oilservice -valon nollaaminen tapahtuu samalla tavalla, mutta virrat annetaan olla päällä ainoastaan 3 sekintia.



        Tästä ja muusta löytyy sitten juttua käyttämällä foorumin hakua.
        Kokeilemalla se selviää...

        Comment

        • janiperta
          Newbiemmer
          • Sep 2005
          • 12
          • Riihimäki

          #5
          Kaunis kiitos kaikille vastanneille. Ja tosiaan olisi pitänyt käyttää hakua heti kärkeen. Olihan siellä asiaa vaikka muille jakaa. Takakontin tyhjensin, pesin maton painepesurilla ja liuottimella ja laitoin työpäivän ajaksi sisätilanlämmittimen takakonttia kuivamaan... Haju pysyi poissa puoli tuntia. Tuntuisi jostain kondensoivan vettä takaluukun kanteen... Tarvii kai käydä läpi, vuotaako mistään... Vai onko jollain samanlaisia kokemuksia? Mistä johtuisi kosteuden kerääminen?
          [email protected]

          Comment

          • Guest's Avatar

            #6
            Mulla oli kanssa tuota ongelmaa, että takakonttiin tuli vettä jostain. Vaihdoin takaikkunan tiivisteen niin johan loppui vuotaminen..., toinen mistä voi tulla on tietysti takakontin tiiviste ja sitten vielä takaspoilerin rei'istä jos ei ole kunnolla tiivistetty

            Comment

            • Vee-eit
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 709
              • Turku

              #7
              Takaluukun kannen hikoilu on normaalia ja sitä lienee vaikea estää?

              Jos luukkuun vuotaa vettä, niin taskulampun kanssa takakolaan, kansi kiinni ja kaveri ruuttaa kasteluletkulla vettä päälle, vuoto näkyy kyllä. Sitten vaan soittaa äitille, että se tulee päästää sut pois takakolasta...
              Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

              Comment

              • Kyytsis
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 3472
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Vee-eit
                Takaluukun kannen hikoilu on normaalia ja sitä lienee vaikea estää?

                Jos luukkuun vuotaa vettä, niin taskulampun kanssa takakolaan, kansi kiinni ja kaveri ruuttaa kasteluletkulla vettä päälle, vuoto näkyy kyllä. Sitten vaan soittaa äitille, että se tulee päästää sut pois takakolasta...

                Jos se kontti ei minnekään hengitä, niin varmaan hikoilee...

                t.Ville

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎