Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 moottorinvaihdosta kysyttävää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janiperta
    Newbiemmer
    • Sep 2005
    • 12
    • Riihimäki

    E28 moottorinvaihdosta kysyttävää

    Eli kertokaapas hieman moottoreista. Jos käy niin, että joudun vaihtamaan koneen omaan autoon, voisi samalla vaihtaa hieman isompaan. Mutta kysymys nyt kuuluukin, kuinka käy tässä hommassa? Nyt autossa on 1.8i kone, mutta jos vaihtaa esim. 2.0i:hin, mitä muuta pitäisi ottaa huomioon? Meinasin aikoinaan vaihtaa Asconaani 1.3:sen tilalle 2.0i:n, mutta olisi tarvinut vaihtaa niin paljon muutakin osaa, ettei mitään järkeä. Kuinka käy tuollaisessa yllä mainitussa vaihdossa? Tehonlisäys ei ole kuitenkaan aivan samaa luokkaa kuin asconan kanssa. Ja lisäksi, mistä kannattaisi kysellä inhimillisen hintaisia takuukoneita? Jos tuollainen vaihto tulee eteen, ei huvittaisi ostaa paskaa, joka on hyvin pian samassa jamassa. Eikä lystistä viitsisi itseään kipeäksi maksaa. Ei se vaihtotyökään kuitenkaan ole halpaa...
    [email protected]
  • Hene
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2002
    • 399
    • Joensuu

    #2
    1.8i -> 2.0i 6-syl käy lähes heittämällä paikoilleen.

    Helpointahan tietysti on, jos ostat kokonaisen varaosa-auton. Siitä saat purettua osia sitä mukaa mitä niitä tarvitset.

    Itse aikoinaan tein saman projektin 86 malliseen 518i malliin, vaihtoon menivät kaikki apulaitteet, syyläri, vaihteisto, moottorin allaoleva rautaputki, pakoputkisto+keskiänkän telineet takapalkkiin, kardaani ja perä (perän takakansi piti ottaa 518i perästä) Vaikka perissä oli molemmissa sama välitys 4,11 niin 520i kardaani tuli muistaakseni neljällä pultilla kiinni, 518i kuudella, tai toisinpäin, katsoin helpommaksi vaihtaa koko perän kun purkaa laippa irti perästä. Paistuntasäiliölle täytyi itse tehdä teline apparin etuiskaritolppaan, syttyboksi vaihtui rintapellistä kuskinpuolen etunurkkaan.

    Hintoja mitä laskeskelin, niin koko urakalle lopulta jäi hintaa noin 150 euroa, möin tietysti entisen kansivikaisen 1.8i ja tyhjän(erittäin hapantuneen) e28 korin pois.

    Nykyään alkaa 520i malleja jo saamaan halvalla, joten kannattaa miettiä onko se kannattavaa vaihtaa moottori. Mutta jos sinulla on erinomaisessa kunnossa oleva 518i niin kyllä minä pitäisin sen alkuperäisellä moottorilla, tai ainakin alkuperäisen kokoisella moottorilla.
    Last edited by Hene; 26-09-2005, 09:17.
    X5 E53 3.0d

    Comment

    • janiperta
      Newbiemmer
      • Sep 2005
      • 12
      • Riihimäki

      #3
      Autohan on hyvässä kunnossa päälisin puolin, mutta konehuoneessa on yhtä ja toista. Kyselin tälläkin foorumilla ja yritin aikani etsiä esim. ammattikoulua käyvää keskustelijaa, joka olisi saanut halvemmalla ison remontin, mutta vastaukset oli mitä oli. Asiaakin tuli, mutta suurin osa tarjosi moottorinvaihtoa ainoana ratkaisuna.

      Niin kyllähän tuo paikalleen menee, mutta tehojen lisääntyessä voimansiirto ja jarrut ainakin täytyy päivittää ja joissain tapauksissa rakenteita vahvistaa. Tämä oli tässä ajatus. Kun tuo 1.8 on tuon kokoiseen koriin aika laiska, niin ajatuksena kävi vaihtaa tilalle hieman isompi (järjen puitteissa, kuitenkin), mutta onko 2.0 sen verran iso, että vaatii päivityksiä jarruihin, voimansiirtoon tai koriin? Ascona.fi sivuilla on hienosti listattu yhdelle sivulle kaikki tämä tieto asconan tapauksessa, mutta täältä en löytänyt, niin päätin kokeilla näin.
      [email protected]

      Comment

      • L.H
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2003
        • 2481
        • Lohja

        #4
        Kannattaa sitten muistaa se, että ei tosta m20b20 koneesta paljon muuta iloa ole, kun kutosen äänet ja varmaan lisääntyvä bensan kulutus..
        “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

        Comment

        • janiperta
          Newbiemmer
          • Sep 2005
          • 12
          • Riihimäki

          #5
          Tässä. Kävin hakemassa asconan sivuilta taulukon. Tätä tietoa tarvitsisin:

          Tässä listattuna muutamia moottorinvaihto esimerkkejä tekniikanvaihtoa ajatellen:

          Moottorikoodi suluissa

          Lähtökohta - > Haluttu moottori

          1.3S (13S) -> 2.0i (20NE tai C20NE)

          moottorikoodi suluissa


          Lista vaihdettavista osista:

          - Voimansiirto järeämpää mallia. (kytkin, vaihdelaatikko, veto/tasauspyörästö)
          1.3S on vaihdelaatikkona F10. 2.0i on vaihdelaatikkona F16
          - Vetoakselit
          - Joustintuet (jouset, laakerit ja navat)
          - Etummainen kallistuksen vakaaja
          1.3S:ssä 16mm. 2.0i:ssä 18mm.
          - Kaikki moottorin kiinnikkeet erilaiset
          - Jarrupääsylinterissä oleva takajarrujen paineenrajoitusventtiit ovat erilaiset
          1.3S = 61,5bar 2.0i = 54,5bar
          - Jarrutehostaja isompi 2.0i mallissa
          1.3S = 8" 2.0i = 9"
          - Jarrupääsylinteri erilainen 2.0i mallissa. Ero iskunpituudessa
          - Etujarrut isommat 2.0i mallissa
          1.3S = 236x12,7mm 2.0i = 236x20mm
          - Etujarrusatulat. Jarrusatulan mäntä on 1.3S mallissa 48mm. 2.0i mallissa se on 52mm.
          - Alatukivarsien kiinnityspalkit oltava malliltaan "pitkät". Tunnistus: palkki jatkuu alatukivarren etupuolelle etupoikittaispalkkiin
          - Taakse kallistuksenvakaaja.
          1.3S mallissa ei aina vakaajaa takana. 2.0i mallissa 18mm vakaaja takana.
          - Rengasvaihtoehdoiksi 165R13, 185/70/13 tai 195/60/14

          Lähtökohta - > Haluttu moottori

          1.6S (16SV) -> 2.0i (20NE tai C20NE)

          (moottorikoodi suluissa)


          Lista vaihdettavista osista:

          - Voimansiirto järeämpää mallia. (kytkin, vaihdelaatikko, veto/tasauspyörästö)
          1.6SV on vaihdelaatikkona F13. 2.0i on vaihdelaatikkona F16
          - Vetoakselit
          - Joustintuet (jouset, laakerit ja navat)
          - Etummainen kallistuksen vakaaja
          2.0i = 18mm.
          - Osa moottorin kumityynyistä erilaiset
          - Jarrupääsylinterissä oleva takajarrujen paineenrajoitusventtiit ovat erilaiset
          1.6S = 58,0bar 2.0i = 54,5bar
          - Jarrutehostaja isompi 2.0i mallissa
          1.6S = 8" 2.0i = 9"
          - Jarrupääsylinteri erilainen 2.0i mallissa. Ero iskunpituudessa
          - Etujarrut isommat 2.0i mallissa
          1.6S = 236x12,7mm 2.0i = 236x20mm
          - Etujarrusatulat. Jarrusatulan mäntä on 1.6S mallissa 48mm. 2.0i mallissa se on 52mm.
          - Alatukivarsien kiinnityspalkit oltava malliltaan "pitkät". Tunnistus: palkki jatkuu alatukivarren etupuolelle etupoikittaispalkkiin
          - Taakse kallistuksenvakaaja.
          1.6S mallissa ei aina vakaajaa takana. 2.0i mallissa 18mm vakaaja takana.
          - Rengasvaihtoehdoiksi 165R13, 185/70/13 tai 195/60/14

          Lähtökohta - > Haluttu moottori

          1.6S (16SH) -> 2.0i (20NE tai C20NE)

          (moottorikoodi suluissa)


          Lista vaihdettavista osista:

          - Osa moottorin kumityynyistä erilaiset
          - Jarrupääsylinterissä oleva takajarrujen paineenrajoitusventtiit ovat erilaiset 1.6S = 58,0bar 2.0i = 54,5bar
          - Jarrutehostaja isompi 2.0i mallissa
          1.6S = 8" 2.0i = 9"
          - Jarrupääsylinteri erilainen 2.0i mallissa. Ero iskunpituudessa
          - Etujarrut isommat 2.0i mallissa
          1.6S = 236x12,7mm 2.0i = 236x20mm
          - Etujarrusatulat. Jarrusatulan mäntä on 1.6S mallissa 48mm. 2.0i mallissa se on 52mm.
          - Alatukivarsien kiinnityspalkit oltava malliltaan "pitkät". Tunnistus: palkki jatkuu alatukivarren etupuolelle etupoikittaispalkkiin
          - Taakse kallistuksenvakaaja.
          1.6S mallissa ei aina vakaajaa takana. 2.0i mallissa 18mm vakaaja takana.
          - Rengasvaihtoehdoiksi 165R13, 185/70/13 tai 195/60/14

          Lähtökohta - > Haluttu moottori

          2.0i (20NE tai C20NE) -> 2.0i GT (20SEH*) 2.0i GT on mallisarjan tehokkain malli

          (moottorikoodi suluissa)

          Lista vaihdettavista osista:

          - Jarrupääsylinterissä oleva takajarrujen paineenrajoitusventtiit ovat erilaiset 2.0i = 54,5bar 2.0iGT = 58,0bar
          - Etujarrut isommat 2.0iGT mallissa
          2.0i = 236x20mm 2.0iGT = 256x24mm
          - Takajarrusylinterit. 2.0i mallissa on 17,46mm 2.0iGT mallissa on 19,05mm
          - Takaiskunvaimentimet kaasupaine malliset 2.0iGT-mallissa
          - Rengasvaihtoehdoksi 195/60/14
          [email protected]

          Comment

          • aLostSheep
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2003
            • 102

            #6
            Yksi ratkaisu voiman puutteeseen on hankkia 2,5l. pata. Multa jaa yksi yli projektin muuttumista johtuen. Kansi on juuri remontissa ja kone palasina. Siten on helppo todeta sen moitteeton kunto.

            Comment

            • mukko
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2003
              • 5965
              • Uleåborg

              #7
              Tietty, M10:stähän on oiva kaivaa lisää tehoa jne, eli ei sitä pataa pakko ole vaihtaa
              -- Official member of BTCF-Sauna Team --

              Save the World, Fuck The Fuel Economy
              Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

              Comment

              • Hene
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2002
                • 399
                • Joensuu

                #8
                1.8 -> 2.0 vaihdossa jarruihin yms alustan osiin ei tarvinnut koskea pitkällä tikullakaan.

                2.5 joutuu sitten jo vaihtamaan jarrut/levyt yms (hydraulinen tehostus), lisäämään levyt taakse yms pientä mukavaa.
                X5 E53 3.0d

                Comment

                • Dj Niksperi
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 2437
                  • Salo, Finland

                  #9
                  tai jos intoa riittää niin e28 24v 2.0i?
                  BMW F31 318dA M-Sport Edition 2017 BMW E3 3.0s 1973 BMW E30 320i M-Tech I Cabriolet "Old School" // BMW E36 325i Sedan DIY M-sport Jupiter Swing Sport 1966
                  Ex: BMW E30 318i 2d "vähän ajettu suomiauto" Toyota Corolla 1.3 DX 12valve 1986 BMW E36 318ti Compact BMW E46 320iA ///M-Sport II 2002 eFlexFuel

                  -Team Pussihousu-
                  Salo///Works
                  sigpic

                  Comment

                  • Hene
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2002
                    • 399
                    • Joensuu

                    #10
                    Joskus oli jollain nettisivulla tietoa M50 (24V) koneen survomisesta E28:iin, lopussa muistaakseni oli kommentti ettei tätä operaatiota suosittele kellekkään. Sähköt eivät käyneet suoraan ja olihan siinä muutakin kun onhan se ihan erilainen moottorikin.

                    M20 menee heittämällä ja sähkötkin käy suoraan, ruiskuboksi johtoineen vaan täytyy vaihtaa -> nopea homma.
                    X5 E53 3.0d

                    Comment

                    • vexu524tdic
                      BTCF Member
                      • Jan 2004
                      • 776
                      • Gallia = Kinnula

                      #11
                      Jätä se M10 kone sinne paikoilleen ja päivitä se 2 Litraiseksi.
                      Esim 520i e12 koneen jos satut löytämään, niin oikein hyvä!
                      Vääntää paremmin kuin m20b20 ja paino ei nouse ollenkaan > Liikkuu hyvin.
                      e70 X5 3.0sd -08
                      f30 320i xdrive -16
                      e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                      e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                      e30 316 -88 2,2TIC M10
                      e21 323i -81 ruostekasa...

                      Comment

                      • janiperta
                        Newbiemmer
                        • Sep 2005
                        • 12
                        • Riihimäki

                        #12
                        Noinhan se esimerkiksi menisi. Mutta miten niin "päivitän sen"? Eikö koko motti kannata vaihtaa? Vai mitä tarkoitit? Tässä tietysti samalla voisin etsintäkuuluttaa kyseisenlaisen tai vastaavan koneen. Tarvetta olisi todella pikaisesti. Eli sähköpostiin tai tänne sopisi tarjota mahd. vähän ajettua, kunnossa olevaa konetta, jonka saisin laitettua omaan 518i E28 autoon. Tai edes kone, josta saan tarvittavat osat koneremonttiin...
                        [email protected]

                        Comment

                        • vexu524tdic
                          BTCF Member
                          • Jan 2004
                          • 776
                          • Gallia = Kinnula

                          #13
                          Kannattaa vaihtaa koko kone jos sellaisen löytää, mutta voit myös vaihtaa vain kampuran ja männät.
                          Huono puoli on se että puristus jää hieman alhaiseksi esim. tasalakisilla männillä ja uudemman 1.8i:n kannella

                          Jos päädyt osien yhdistelyyn niin T3 nimimerkki voi varmasti auttaa ja myydä osat sopivasti > tulee kerralla hyvä.
                          e70 X5 3.0sd -08
                          f30 320i xdrive -16
                          e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                          e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                          e30 316 -88 2,2TIC M10
                          e21 323i -81 ruostekasa...

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎