Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottorituulettimen viskon toiminta 528i '84 (E28)? (M30B28)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sqxo
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 902
    • no man's land

    Moottorituulettimen viskon toiminta 528i '84 (E28)? (M30B28)

    Vaihdoin tossa n. viikko sitten tutulta ostetun "hyvän" ja "vähän käytetyn" ( :roll: :roll: ) viskon kiinni kun oma vanha visko laski lämmöt punaselle asti ja oli silti ihan "löysä", ei tarrannu kiinni. (Pysähty sormilla nätisti..)

    Mutta eipä tunnu kaverin visko olevan sen parempi: Ainakin lämpömittarin näyttäessä kohtaa 3/4 potkuriin voi vielä lyödä sormet väliin ja propelli pysähtyy heti! Samaten myöskin onnistuu tyhjäkäynnillä lämmittää kone suht nopeesti (käyttämällä 10-15min paikallaan ajon jälkeen..) vaikka punasen alarajalle asti. Ja varmaan ylikin jos ei järki tulis väliin.. Onko tämäkin visko siis paskana?? Kauppa on meinaan vielä peruttavissa ku on tuttu myyjä kyseessä.. Eihän tällasesta ole v**unkaan hyötyä mulle jos tää ei jäähdytä!

    Pitääkö sen viskon tarrata missä vaiheessa kiinni? Keskellä mittaria vai vasta ylemmillä lämmöillä? Hitto vie kun kuulen jatkuvasti eri suunnilta asiasta eri mielipiteitä, toiset sanoo että tarraa jo mittarin keskellä ja toiset sanoo että vasta 3/4-lämmöillä jne.. :oops:
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #2
    Re: Moottorituulettimen viskon toiminta 528i '84 (E28)? (M30

    Originally posted by sqxo
    Vaihdoin tossa n. viikko sitten tutulta ostetun "hyvän" ja "vähän käytetyn" ( :roll: :roll: ) viskon kiinni kun oma vanha visko laski lämmöt punaselle asti ja oli silti ihan "löysä", ei tarrannu kiinni. (Pysähty sormilla nätisti..)

    Mutta eipä tunnu kaverin visko olevan sen parempi: Ainakin lämpömittarin näyttäessä kohtaa 3/4 potkuriin voi vielä lyödä sormet väliin ja propelli pysähtyy heti! Samaten myöskin onnistuu tyhjäkäynnillä lämmittää kone suht nopeesti (käyttämällä 10-15min paikallaan ajon jälkeen..) vaikka punasen alarajalle asti. Ja varmaan ylikin jos ei järki tulis väliin.. Onko tämäkin visko siis paskana?? Kauppa on meinaan vielä peruttavissa ku on tuttu myyjä kyseessä.. Eihän tällasesta ole v**unkaan hyötyä mulle jos tää ei jäähdytä!

    Pitääkö sen viskon tarrata missä vaiheessa kiinni? Keskellä mittaria vai vasta ylemmillä lämmöillä? Hitto vie kun kuulen jatkuvasti eri suunnilta asiasta eri mielipiteitä, toiset sanoo että tarraa jo mittarin keskellä ja toiset sanoo että vasta 3/4-lämmöillä jne.. :oops:

    Omat havainnot tukee teoriaa, jossa visko alkaa tarraamaan keskeltä ja lisää otettaan lämpötilan kasvaessa. Käytetyt viskot on perseestä, eivät toimi. Haynes taisi suositella varastointia tietyssä asennossa...

    Oletko termostaatin katsonut? Siinä ei mikään visko auta jos termari ei aukea.

    Comment

    • *PexU*
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 1989
      • Vantaa

      #3
      Juuh, omien kokemuksien mukaan visko PITÄÄ VARASTOIDA pysty asennossa, vaikkapa seinällä roikkuen. Muuten menee uusikin visko nopeasti heikkoon happeen....
      AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

      E61 530xd M-Sport Touring -07
      Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
      Duunissa: F11 520d x-drive -17

      Comment

      • sqxo
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 902
        • no man's land

        #4
        Re: Moottorituulettimen viskon toiminta 528i '84 (E28)? (M30

        Originally posted by Kyytsis
        Omat havainnot tukee teoriaa, jossa visko alkaa tarraamaan keskeltä ja lisää otettaan lämpötilan kasvaessa. Käytetyt viskot on perseestä, eivät toimi. Haynes taisi suositella varastointia tietyssä asennossa...

        Oletko termostaatin katsonut? Siinä ei mikään visko auta jos termari ei aukea.
        Jees. Kuulemma viskon pitäs olla "ikuinen", mutta eipä siltä näytä. Taidan perua tän kaupan ja hommata uuden.. Mistäs saa viskon halvalla? AD-varaosassa about 100€ uutena.. Kyllä se tuttu väitti sitä säilyttäneensä oikeessa asennossa, ite en muista että miten päin sitä piti säilyttää mutta autossahan se on joka tapauksessa pystyssä kiinni ollessaan. Mut ei se auta jos osa on muuten paska.. :lol:

        Termaria en osaa epäillä kun liikkeessä lämmöt on vähän alle keskikohdan tai sitten korkeintaan siinä keskellä. Kai se vähän enemmän lämpiäis liikkeessäkin jos termari ois tukkeessa? Ja visko nyt tuntuu ekalta syylliseltä kun propelli pysähtyy edelleen ihan sormilla vaikka lämmöt ois kuin korkeella.. Jos pääsee paikallaan kuumenemaan ja sit lähtee liikkeelle niin lämmöt laskee puolväliin varmaan jo 500m matkalla! :shock:

        Syyläri on 2 vuotta vanha, samaten on nesteet, jotka on just ohjeen mukaan sekotettu. Syytän edelleen viskoa tästä ongelmasta.. :?

        Comment

        • sqxo
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 902
          • no man's land

          #5
          Originally posted by *PexU*
          Juuh, omien kokemuksien mukaan visko PITÄÄ VARSTOIDA pysty asennossa, vaikkapa seinällä roikkuen. Muuten menee uusikin visko nopeasti heikkoon happeen....
          No hitto, nyt en sit muistakaan että kummin se tuttu sano, vaaka- vai pystytasossa.. Oikein se sitä kumminki väitti sitä säilyttäneensä.. :oops: Nyt vaan vähän arveluttaa että kummin päin se oikeestaan sanokaan säilyttäneensä sitä.. :lol:

          Comment

          • *PexU*
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 1989
            • Vantaa

            #6
            Kyllä se näyttäis viskon suuntaan kallistuvan...
            Olen nimittäin itse onnistut "tuhoamaan" yhden viskon pitämällä sitä pöydällä vaakatasossa aikaa x :wink:. Oli meinaan melkein uus, ja tuon jälkeen ei ottanu enää kiinni juuri ollenkaan.... Siellä on kait sisällä joku neste joka ottaa itteensä tuon väärän säilytyksen aikana :(
            AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

            E61 530xd M-Sport Touring -07
            Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
            Duunissa: F11 520d x-drive -17

            Comment

            • sqxo
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 902
              • no man's land

              #7
              Jees, oli syy mikä tahansa, niin kyllä tää visko on paskaks todettava. Ei oo tervettä et paikallaan käydessä vetää punasille asti..

              Back to the garage.. :juo

              Comment

              • UDO
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2004
                • 394
                • Kellokoski Rock City

                #8
                Virittelet jonku ricerin halpis sähköflektin siihen :wink: :juo
                This one goes to 11.

                Comment

                • jzl
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2003
                  • 148

                  #9
                  mun visko ainakin toimii niin, että se pyrkii pyörimään kaikilla moottorin kierroksilla suurinpiirtein saamaa vauhtia.... siis kun tyhjäkaynnillä pyörii flekti melkein saamaa vauhtia kuin kaasu pohjassa. näin ei mene turhaa tehoa propellin pyörittämiseen eikä kuulu suuremmilla kierroksilla 240 volvoista tuttua tuuletus suhina ääntä.

                  eihän sinne viskoon mee mitään letkujakaan mistä se tietääs lämpötilan..... jotta herätkää nyt.... se on vain nestekytkin joka luistaa vastuksen suurentuessa.... mulla ainakin pyörii samaa vauhtia flekti jos on 25 pakkaasta tai 20 lämmintä.

                  Comment

                  • larmatin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 1118
                    • Perttula

                    #10
                    kyllä siinä viskossa on vaha patruuna joka muuttaa jotain viskon sisällä ja sitten se rupee puhaltaa kovempaa..

                    lämpötilan se ottaa ympäristöstä ja siitä että se pyörii kuitenkin hiljaa kokoajan jolloin lämpö siirtyy syyläristä siihen.

                    Comment

                    • wj
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 3253
                      • Järvenpää

                      #11
                      Mulla on tossa tallissa sähköflekti ja anturi. ajattelin sen virittää kiinni. Pääse kaikkein helpoimmalla. Tekee vaikka alavesiletkuun semmosen putken mihin sen anturin saa kiinni.
                      - 2006 Mustang cabriolet
                      - Sleekcraft Enforcer 28'

                      Comment

                      • Meisseli
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 1003
                        • Kotka

                        #12
                        Originally posted by jzl
                        eihän sinne viskoon mee mitään letkujakaan mistä se tietääs lämpötilan..... jotta herätkää nyt.... se on vain nestekytkin joka luistaa vastuksen suurentuessa.... mulla ainakin pyörii samaa vauhtia flekti jos on 25 pakkaasta tai 20 lämmintä.
                        Juttua tulee kovasti vaikka ei oikein tiedä mistä puhuu. Pyörii varmaan melkeinpä samaa vauhtia -25...+20 asteen ulkolämpötilassa, mutta mites kun vertaat koneen lämpöjä +60...+110 astetta, joko alkaa eroa löytyä? Jos ei löydy niin sitten on visko paskana ja kone keittää helteillä paikallaan käydessään.
                        Eioo penaria alla enää.. :(

                        Comment

                        • line79
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2003
                          • 343
                          • Iisalmi

                          #13
                          Originally posted by jzl
                          eihän sinne viskoon mee mitään letkujakaan mistä se tietääs lämpötilan..... jotta herätkää nyt.... se on vain nestekytkin joka luistaa vastuksen suurentuessa.... mulla ainakin pyörii samaa vauhtia flekti jos on 25 pakkaasta tai 20 lämmintä.
                          :lol:

                          kyllä se vaan säätyy moottorin lämpötilan mukaa!
                          BulletBroof Monkey

                          E36 325 -93
                          ex E30 316/320i

                          Comment

                          • Kyytsis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 3472
                            • Helsinki

                            #14
                            Jep, Haynesissä neuvotaan säilyttämään vaakatasossa. Autossahan se on pystyssä, mutta siinähän se pyörii aina välillä aika vinhastikin jotan varmaan pysyy vahat yms. tasan.

                            Itse ostin Motonetistä Sachs:n viskon 80e...

                            Lisäksi tiedossa on essonbaari huhu, että Toyota Hiacen visko on oikeasti ikuinen, halpa ja sopii bemariin...?

                            Mulla oli talvella termari jumissa, liikkeellä ollessa (hitaastikin) ei mitään ongelmia, mutta heti kun erehtyi pysähtymään....

                            Comment

                            • sqxo
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2004
                              • 902
                              • no man's land

                              #15
                              Originally posted by Kyytsis
                              Jep, Haynesissä neuvotaan säilyttämään vaakatasossa. Autossahan se on pystyssä, mutta siinähän se pyörii aina välillä aika vinhastikin jotan varmaan pysyy vahat yms. tasan.

                              Itse ostin Motonetistä Sachs:n viskon 80e...
                              No sehän on suht halpa! Sitä vois vaikka harkita.. (BMW-liikkeessä 167€.. :roll: )

                              Originally posted by Kyytsis
                              Lisäksi tiedossa on essonbaari huhu, että Toyota Hiacen visko on oikeasti ikuinen, halpa ja sopii bemariin...?
                              No hitto. Ei oo kyl yhtää Hiacee tiedossa mistä pääsis vertaamaan enkä taida viittiä tilata mistää jos se ei sit sovikaan..

                              Originally posted by Kyytsis
                              Mulla oli talvella termari jumissa, liikkeellä ollessa (hitaastikin) ei mitään ongelmia, mutta heti kun erehtyi pysähtymään....
                              Aijaa? Siis termarikin voi oikeesti tehdä noin? Mä kyllä aattelin et termari kuumottais ajettaessakin jos se on jumissa.. Oliks sulla se viallinen termari koskaan plussakeleillä kiinni vai pelkästään talvella? Voihan se sit olla et mulla on termari vaan puoliks auki.. Voihan perkele..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎