Announcement

Collapse
No announcement yet.

e28 520iA m20b20 -83 lämpömittariongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AT83
    Bimmer Rookie
    • Oct 2004
    • 49
    • Finland

    e28 520iA m20b20 -83 lämpömittariongelma

    Miksi ei toimi lämpömittari. Tietääkseni bensamittarissa ja lämpömittarissa jonkunlaiset akut siellä mittarin takana. Toimivatkohan samalla yhdellä akulla vai kahdella akulla erikseen molemmat omillaan? Lämpömittari ei siis toimi, mutta bensamittari toimi. Jos ovat samalla akulla niin vika ei kai silloin voi olla akussa? Entä jos mittari/mittareiden akku on loppu niin mittarin ei kai silloin pitäisi heilahtaa ollenkaan startatessa ja auton ollessa käynnissä? Lämpömittari siis ei jää ihan ala asentoon vaan siihen ikäänkuin tulee virrat...

    Lisäksi koneessa termostaattikotelossa(?) on kolme anturia. Mikähän näistä olisi se lämpöanturi, joka on yhteydessä lämpömittariin? Sitäkin voisi yrittää vaihtaa. Vaihdoin jo niistä yhden, sen päällimäisen, eikä auttanut mitään. Vaikea selittää mutta toivottavasti jotain ymmärtää.

    Jos jollakin olisi vastauksia. En tosiaan ole noiden autojen kanssa niin hirveästi pelaillut niin on vielä vähän tiedot hakusessa...
    Last edited by AT83; 25-11-2005, 13:07.
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #2
    Se lämpömittari on saattanut hajota ihan muuten vaan, mutta voi kokeilla akkujen vaihtoa jos auttaisi. Jos ei auta niin tinauksia voi kokeilla korjata mittaristo piirilevyiltä, tai sitten vaan toimiva lämpömittari tilalle.

    Comment

    • AT83
      Bimmer Rookie
      • Oct 2004
      • 49
      • Finland

      #3
      Tiedätkö BMW Master noin tarkemmin, että värähtääkö se ollenkaan silloin jos on "muuten vaan" rikki. Ainakin noin perstuntumalta kuvittelisin ettei liikkuis ollenkaan silloin.

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #4
        Joskus liikkuu paljonkin, ihan edes-takaisin koko ajan tai väpättää pikkuisen. Joskus taas ihan mykkänä. Katso nyt, että anturi on ehjä ja johto kiinni ja ehjä. Mutta veikkaukset mittarille.

        Comment

        • bmw&meze
          Bimmer Rookie
          • Nov 2005
          • 65
          • askola

          #5
          Mulla kans...

          Elikkiä mulla on kans tommonen E28 520i Automaatti. Siinä on semmonen ongelma et se mittarien keskellä oleva keltainen leveä ja litteä valo vilkkuu välillä ja sen keltaisen alapuolella olevat keltaiset ja punaiset ledut vilkkuvat välillä. missä vika vai onko sellaista?.......
          Alla kuvia Bimmeristäni.
          http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2at5...o-bmw-328.html

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #6
            Originally posted by bmw&meze
            Elikkiä mulla on kans tommonen E28 520i Automaatti. Siinä on semmonen ongelma et se mittarien keskellä oleva keltainen leveä ja litteä valo vilkkuu välillä ja sen keltaisen alapuolella olevat keltaiset ja punaiset ledut vilkkuvat välillä. missä vika vai onko sellaista?.......
            Onkos siinä litteässä valossa joku symbooli? Ei meinaa ihan sytytä...

            Ledit on huolto valot, voit yrittää nollata ne tai jos ei auta, niin uusi akut mittaristoon. Jos sekään ei auta niin heitä metsää koko ledi rivi sieltä sisältä. Toimiva mittaristo paras vaihtoehto.

            Comment

            • superfast
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2004
              • 567
              • Kurikka

              #7
              Mulla vaihdettiin just akut ja juotettiin uusiks toi piirilevy.. mut lämpö,kierrosluku ja kulutus mittari tekee mitä sattuu.. Kuulemma saattaa olla joku konkka mennyt
              Ei muutakuin kokeilla uusilla akuilla ja jos ei ala toimiin ni mittaristo vaihtoon
              E60 525 Msport
              E36 318ti compact

              Comment

              • Arsti
                Bimmer Rookie
                • Sep 2004
                • 47
                • Turku

                #8
                Originally posted by superfast
                Kuulemma saattaa olla joku konkka mennyt
                Kannattaa vaihtaa ne konkat sieltä, ne ei paljon maksa.

                Mullakin oli omasta mittaristosta kiekka ja kulutusmittari rikki. Ja ne korjaantus ku vaihto konkat.
                Ehkä vielä joskus E30/E34/E39:think
                Ex: E39 525iA -02 Touring, E30 316i -90

                Comment

                • AT83
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2004
                  • 49
                  • Finland

                  #9
                  Ongelma selvisi

                  Ongelma ratkesi sillä, että vaihdettiin koko mittaristo. Nyt pelaa hyvin. Ei sen kummemmin edes kokeiltu niiden akkujen vaihtoa ym. vaan suoraan koko mittaristo uusiksi. Kiitokset kaikille hyvistä neuvoista!

                  Comment

                  • r3i
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2005
                    • 146
                    • Iisalmi

                    #10
                    Vois itsekin kokeilla tuota konkkien vaihtoa kun tuli vaihdettua akut viime viikolla omaan e30:iin niin sen jälkeen ei enää lämpömittari toiminut. Pistää virrat päälle niin heilahtaa n. puol senttiä punaisen yli eli näyttää että "hei sulla o moottori tulessa"
                    jotain muuta...

                    Comment

                    • osilpi
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2003
                      • 486
                      • Espoo

                      #11
                      Oisko jollain sattumoisin kuvaa sieltä mittariston takapuolelta niistä kondensaattoreista? Saattaa joutua joskus vaihtelemaan.

                      On sähkötekniikka vierasta...
                      E34 525i 12v 1990
                      Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                      ex-BMW:t
                      E28 520iA 1983
                      E28 520iA 1985

                      Comment

                      • AT83
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2004
                        • 49
                        • Finland

                        #12
                        Kuva e30 mittariston takaa

                        Tuossa linkki e30 mittaristoon. En tiedä mitä ne konkat on, mutta jos joku kertoisi. (Linkki varastettu toisesta threadista).

                        Comment

                        • designed
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2005
                          • 367
                          • Turku

                          #13
                          Tässäpä linkki Total BMW:n PDF-muotoiseen mittariston akkuvaihtojupakkaan lontooksi, esimerkkikuvissa E28. Mitä viidakosta olen kuullut juttuja niin tuo akkujen hiipuminen voi aiheuttaa ihan mitä vain, mitään järjestelmällistä logiikkaa ei tunnu olevan, että ensin menee tuo ja sekään ei toimi, vaan kaikki alkaa pienellä oireilulla jossain mittarissa. Ehkä.

                          Itsellä meni 520i:n mittaristo kokonaan vaihtoon kun ei toiminut kuin lämpömittari (ja kyllä kulutusmittarikin heilui mutta...) valojen lisäksi, luultavasti paristohomma, mutta halusin samalla rundikellon niin uutta mittaristoa kehiin vain ja katsastussedälle hymy kun kyseli, mihin 50tkm on kadonnut mittarista. Nyt odotellaan kauhunsekaisena koska tämän mittariston akut menee...
                          Ex: E28 520i, E21 316 Baur, E39 523iA

                          Comment

                          • TheLoial
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 1109
                            • Helsinki

                            #14
                            Miulla oli samanlaista vikaa kuin ketjun aloittaneella, eli lämpömittari ei näyttänyt mitään vaan ainoastaan värähti hieman kun laittoi virrat päälle (nousi vasemmalta mittarialueen alalaitaa).

                            Ongelma ratkesi kun vaihdoin mittarin anturin koneen kylkeen. Omassani (510i -84) se oli yksinapainen anturi johon meni liitin KAHDELLA johdolla, eli samaan liittimeen meni kaksi johtoa. väreiltään olivat muistaakseni ruskea ja ruskea-valkea. Liitin oli suojattu mustalla kumihupulla. Toinen johdoista menee suoraan lämpömittarille ja toinen testeripistokkeeseen. Tämän voi helposti testata yleismittarilla. Pistokeen napaa en muista mutta se on helppo katsoa tarvittaessa sähkökaaviosta.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎