Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 Ohjaus/jarrutehostimen merkkivalo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rolli
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2004
    • 1067
    • Kausala city

    E28 Ohjaus/jarrutehostimen merkkivalo

    Mulla on autossa ruvennu vilkkumaan/palamaan tuo jarru ja ohjaustehostimen punainen merkkivalo.
    Valo on sammuksissa jos ajaa normaalia ajoa. Mutta heti kun kaupunkiin tai mutkaselle rallipätkälle lähtee ajelemaan alkaa valo vilkkua ja lopulta syttyy.

    Nestettä on tarpeeksi!

    Valo sammuu aina kun rattia kääntää. mutta heti kun liike loppuu syttyy valo uudestaan.

    Ohjaus ja jarrutehostin toimii täysin. Eli ratti ei ole jäykkä ym.

    Missä vika? Auto E28 "M535" -82
    E34 530d -94 M-Sport
  • kaol
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 5007
    • Ilmajoki

    #2
    Originally posted by Rolli
    Mulla on autossa ruvennu vilkkumaan/palamaan tuo jarru ja ohjaustehostimen punainen merkkivalo.
    Valo on sammuksissa jos ajaa normaalia ajoa. Mutta heti kun kaupunkiin tai mutkaselle rallipätkälle lähtee ajelemaan alkaa valo vilkkua ja lopulta syttyy.

    Nestettä on tarpeeksi!

    Valo sammuu aina kun rattia kääntää. mutta heti kun liike loppuu syttyy valo uudestaan.

    Ohjaus ja jarrutehostin toimii täysin. Eli ratti ei ole jäykkä ym.

    Missä vika? Auto E28 "M535" -82
    Valo itsessään on jarrujärjestelmän painevalo, mutta koskee tietenkin ohjaustehostintakin.
    Omassakin E28:ssa tuo valo joskus välähtää, jos jarruttaa hätäisemmin, mutta toiminnassa ei mitään eroavaisuuksia ole.

    Mahtaako olla huonot öljyt hydrauliikassa? Jos paineet laskisi, kun öljy on jäykkää, eikä liiku kunnolla...
    Kokeilemalla se selviää...

    Comment

    • Rolli
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2004
      • 1067
      • Kausala city

      #3
      Originally posted by kaol
      Valo itsessään on jarrujärjestelmän painevalo, mutta koskee tietenkin ohjaustehostintakin.
      Omassakin E28:ssa tuo valo joskus välähtää, jos jarruttaa hätäisemmin, mutta toiminnassa ei mitään eroavaisuuksia ole.

      Mahtaako olla huonot öljyt hydrauliikassa? Jos paineet laskisi, kun öljy on jäykkää, eikä liiku kunnolla...
      Tjooh.. toi vois sit selittääkkin.. Öljyjä ei ainakaan minun aikanani ole vaihdettu kertaakaan.
      Kuinka vaihto tapahtuu? Toimiiko niin että yksi letku vain irti ja valuttelee öljyt pois. ja uudet sisään ja ilmaantuu itsestään rattia pyörittelemällä?

      Paljonko nestettä menee? Käykö normaali automaattivaihteisto öljy?
      E34 530d -94 M-Sport

      Comment

      • kaol
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 5007
        • Ilmajoki

        #4
        Originally posted by Rolli
        Tjooh.. toi vois sit selittääkkin.. Öljyjä ei ainakaan minun aikanani ole vaihdettu kertaakaan.
        Kuinka vaihto tapahtuu? Toimiiko niin että yksi letku vain irti ja valuttelee öljyt pois. ja uudet sisään ja ilmaantuu itsestään rattia pyörittelemällä?

        Paljonko nestettä menee? Käykö normaali automaattivaihteisto öljy?
        Muistaakseni monesti ATF-öljypurkissa lukee, että käy hydrauliikkaankin (sinä, joka ajattelit tässä jotain kummallista, niin älä kokeile), mutta BMW ei suosittele käyttämään sitä.


        Originally posted by E28 raamattu
        Täytösmäärä ohjaustehostin:
        2,0 litraa - BMW 525i, 528i, 524td (kestotäytös ilman poistoruuvia)

        BMW 525i ja 528i ohjaus- ja jarruhydrauliikkajärjestelmaan:
        Castrol LHM tai Pentosin 4548

        Vain hätätilassa täytetään seuraavassa luettelossa mainittuja öljyjä.
        (pitkä lista ATF- öljyjä ja muuta mönjää)

        EDIT: Onko se öljysäiliön kannen tiiviste ehjä ja kansi tiukalla?
        Kokeilemalla se selviää...

        Comment

        • Dualfun
          Moderator
          • Jan 2003
          • 17844
          • PKS

          #5
          Itse just omaan miinaan lisäilin ko. öljyä ja ohjekirjassa oli pitkä lista ATF DXII tyyppisiä öljyjä, joten ei se vaikuttanut mitenkään olevan kummallista avaruustiedettä toisin kuin E30:sen samainen säiliö missä menee perän korkeussäädön hydrauliikka samassa. Siinä on oikein päällä tarra missä lukee se yksi ja ainoa Pentosin mitä sinne saa työntää. ATF:ää sinne omaan E28:sin säiliöön tungin.

          Ohjekirjassa on kerrottu hyvin öljymäärän tarkistuksestakin asiaa, että pinta pitää jäädä 1cm päähän ylimmästä kun jarrupoljinta on hakattu noin 10 kertaa pohjaan ja pumpattu kaikki säiliöön mitä sinne voi vaan mennä.

          Ja valoon liittyen: Olen saanut ko. valon palamaan polkemalla jarrua moottori käynnissä paikallaan voimakkaasti useita kertoja. Kun kääntelen jälleen ohjausta ja annan vähän jengaa ei valo enää pala polkiessa. Joten kyllä se paineen laskemisesta täytyy johtua.

          Osaisko tietäjät sen sijaan kertoa mulle, että kuinka helposti se jarrupoljin pitäisi mennä pohjaan. Mulla tuntuu, että sen saa sinne asti jos haluaa vaikka ajossa jarrutettaessa tällöin oltaisiin oltu pyörät ABS:ia vasten jo pitkän aikaa.
          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
          ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
          ½
          G20 320d xDrive mineralweiss metallic
          Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

          Comment

          • kaol
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 5007
            • Ilmajoki

            #6
            Originally posted by Dualfun
            Osaisko joku sen sijaan kertoa mulle, että kuinka helposti se jarrupoljin pitäisi mennä pohjaan. Mulla tuntuu, että sen saa sinne asti jos haluaa vaikka ajossa jarrutettaessa tällöin oltaisiin oltu pyörät ABS:ia vasten jo pitkän aikaa.
            Veikkaisin, että sen polkimen ei pidä mennä pohjaan, vaikka sen päällä seisoisi.
            Tuossa omassa 528i:ssä polkimella pystyy tehdä n. 3 cm liikettä ja jos painaa 4 cm niin silloin on jo jarrut lukossa puhtaalla asfaltillakin...

            Nimim. Jollain toisella autolla ajaessa pelästyn aina, että nyt mennään pitkäksi, kun ei oo jarruja.
            Kokeilemalla se selviää...

            Comment

            • Rolli
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2004
              • 1067
              • Kausala city

              #7
              Originally posted by kaol
              Veikkaisin, että sen polkimen ei pidä mennä pohjaan, vaikka sen päällä seisoisi.
              Tuossa omassa 528i:ssä polkimella pystyy tehdä n. 3 cm liikettä ja jos painaa 4 cm niin silloin on jo jarrut lukossa puhtaalla asfaltillakin...
              Ei mene kyllä omassakaan poljin pohjaan asti. Juurikin tuon 3-4 cm saa painettua. ja silloinkin abs:sät hakkaa jo kovasti. Ja paikallaa polkiessa muuttuu poljin ihan kivikovaksi usean reilun polkaisun jälkeen.
              E34 530d -94 M-Sport

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎