Announcement

Collapse
No announcement yet.

525iA e28:n hydrauliset jarrut?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Maikl
    Bimmer Rookie
    • Aug 2005
    • 8
    • Vaasa

    525iA e28:n hydrauliset jarrut?

    Ostin juuri e28 koppasen Faaribemun 525i:n automaatilla. Auton jarrut ovat hydraulisesti tehostetut (ei siis alipainekalvoa?!). Ongelmana on VAIN kylmänä esiintyvä "narina/napse".

    Oliskos kellään havaintoja/kokemuksia em. värkkineestä tai tietoa esim öljylaadusta? Edellisen omistajan mukaan pumppu on huollettu (kuitit) ja on OK kuntoinen, sekä huollon yhteydessä laitteistoon kuuluvaan öljyyn lisätyn jotain sinne kuuluvaa lisäainetta? Mitähän?
  • csimann
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 433
    • (not available)

    #2
    Originally posted by Maikl
    Ostin juuri e28 koppasen Faaribemun 525i:n automaatilla. Auton jarrut ovat hydraulisesti tehostetut (ei siis alipainekalvoa?!). Ongelmana on VAIN kylmänä esiintyvä "narina/napse".

    Oliskos kellään havaintoja/kokemuksia em. värkkineestä tai tietoa esim öljylaadusta? Edellisen omistajan mukaan pumppu on huollettu (kuitit) ja on OK kuntoinen, sekä huollon yhteydessä laitteistoon kuuluvaan öljyyn lisätyn jotain sinne kuuluvaa lisäainetta? Mitähän?
    Ihan normaaleja ääniä kylmillä ilmoilla, varsinkin kovalla pakkasella saattaa pitää oikeinkin pahaa ääntä! Moottorin esilämmittäminen auttaa tuohonkin...

    Jarru-/ohjaustehostimeen kuuluu normaali tehtaan hyväksymä hyvälaatuinen ATF-öljy ILMAN mitään lisäaineita! Tuontiautoissa saattaa olla ns. vihreää öljyä (lämpimät maat), jota ei saa sekoittaa tämän punaisen ATF:n kanssa. Konehuoneesta pitäisi löytyä informaatiota asiaan tarran tai lätkän muodossa.

    Comment

    • Maikl
      Bimmer Rookie
      • Aug 2005
      • 8
      • Vaasa

      #3
      Originally posted by csimann
      Ihan normaaleja ääniä kylmillä ilmoilla, varsinkin kovalla pakkasella saattaa pitää oikeinkin pahaa ääntä! Moottorin esilämmittäminen auttaa tuohonkin...

      Jarru-/ohjaustehostimeen kuuluu normaali tehtaan hyväksymä hyvälaatuinen ATF-öljy ILMAN mitään lisäaineita! Tuontiautoissa saattaa olla ns. vihreää öljyä (lämpimät maat), jota ei saa sekoittaa tämän punaisen ATF:n kanssa. Konehuoneesta pitäisi löytyä informaatiota asiaan tarran tai lätkän muodossa.
      Kiitokset infosta. Ääntelyä tosiaankin kestää vain 10-20 sek ja varsinkin rattia käännettäessä. Toivottavasti ei riko mitään. Onkohan tuo kuinkakin yleinen jarruhärpäkkä?

      (Tulin muuten laittaneeksi sitte tommosen, kun en päässyt sun kans kauppoihin e34:stas).

      Comment

      • csimann
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 433
        • (not available)

        #4
        Originally posted by Maikl
        Kiitokset infosta. Ääntelyä tosiaankin kestää vain 10-20 sek ja varsinkin rattia käännettäessä. Toivottavasti ei riko mitään. Onkohan tuo kuinkakin yleinen jarruhärpäkkä?)
        Kovilla pakkasilla kylmänä käynnistettäessä kannattaa välttää rajuja liikkeitä ensi minuuteilla, ennen kuin öljy hieman notkistuu. Kuten tuossa aiemmin mainitsinkin, auttaa jo pelkkä lohkolämmittimen käyttö tuota ongelmaa huomattavasti, kun siinä samalla koko konehuone lämpenee sen verran, että äänet vähenevät suurimmaksi osaksi. Nuo hydrauliset ns. ylipainetehosteiset jarrut tulivat käyttöön 1977 esitellyssä E23 -mallisarjassa, siirtyen sen jälkeen käytettäväksi myös E24 -malleissa ja isompikoneisissa E28 -malleissa alkaen mallista 525i.


        (Tulin muuten laittaneeksi sitte tommosen, kun en päässyt sun kans kauppoihin e34:stas)
        Ihan hyvä valinta, kaikinpuolin luotettavampi kuin E34! Pääsee avaimella sisään ym.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎