Announcement

Collapse
No announcement yet.

520, 525 e28 hankinnassa ja muutama kysymys askarruttaa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Suurmies
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 12
    • Espoo

    520, 525 e28 hankinnassa ja muutama kysymys askarruttaa.

    Tarkoitus ois ostaa jossain vaiheessa e28 520 tai 525 bemmu, ja kulutus maantie, kaupunki ja yhdistetyssä ajossa askarruttaa. Opiskelijalla kun ei hirveemmin oo rahaa ylimääräistä Mielellään kommentteja niiltä keillä on/ollut kyseisiä autoja. Myöskin näiden autojen tyyppivioista ois kiva tietää. Kuulemma kuskin penkin päällinen "hajoaa" jossain vaiheessa?

    Ja eiku rohkeesti kertomaan kokemuksia.

    En löytänyt FAQ:ista mitään tähän kysymykseen, ja haulla tulee liikaa vastauksia. Jos meni väärään osastoon foorumilla niin modet siirtäkää.
    Ex. E28 520i vm. 83 Tekniikka vm. 85.

    Ainoat oikeat BMW:t on "shark-nose" keulalla . M20 ja M40 koneet olivat BMW erehdyksiä :(
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14445
    • Oulu

    #2
    Kulutus omassa maantiellä n. 7-8l/100km, kaupungissa n. 11-12l/100km. E28 vakio-ongelmat lienenevät nuo konehuoneen/kuskin jalkatilan ruostuminen, puhaltimen toimimattomuus (puhaltaa joko lämminta tai kylmää ainoastaan). Kuskinpenkki on heikko paikka lähes jokaisessa bemarissa.

    Tekniikka puolen vakio-ongelmia löytyy searchilla varmasti.
    520i = M20B20 moottorilla
    525i = M107 (M30 moottorin lähisukulainen)


    Viisammat kertoo vielä lisää. Ja lisäilen itse, kun muistan lisää (sitä kun on niin huono keksiin vikoja hyvään autoon).
    Last edited by zener; 22-03-2006, 01:48.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA (2.8l) '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • TheLoial
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 1109
      • Helsinki

      #3
      Nooh, takakelkan ja rungon väliset puslat on kuluvia. Etupäässä on koteloita joihin kerääntyy hiekkaa ellei ole asennettu sisälokasuojia. Ruoste puskee mm tolpan takana olevan tasaisen pellin läpi ja siitä vierestä tulipellin liitoskohdan kohdalta. Etulokarien ja sen kiinnitysruuvien alla on otollinen sauma ruosteelle. Etujalkatilat ja niiden nurkka helman vieressä, tähän vaikuttaa myös se kuivatteleeko auton sisätiloja talvisin, osaltaan... Akkukotelon pohja, etuhiekkapellin kiinnityskohdat lokasuojiin. Tuossa ainakin joitain herkkiä ruostekohtia mitä olen huomannut omassani.

      Comment

      • jeemu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 1844
        • 67700

        #4
        Jos nyt pitäis ostaa e28, niin ehdottomasti laittaisin m30 moottorilla olevan ja jättäisin nuo m20 moottorilla=520i olevat rauhaan. M30 moottorilla varustetussa huomattavasti enemmän vääntöä ja muutenkin lujempi/luotettavampi moottori. Melkein vois sanoa, että ennemmin vaikka 518i = m10 moottorillakin, kuin 520i. Tosiaan nuo edellä mainitut ruoste ongelmat rupeaa jo vaivaamaan e28:ja, kannattaakin etsiä mahdollisimman hyvä kuntoinen yksilö, vaikka maksaisi enemmän. Pidemmällä aikavälillä tulee kuitenkin halvemmaksi.
        B M W X 5. kotina_matkailuvaunu

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14445
          • Oulu

          #5
          Itselläni ei ainakaan ole suurempia murheita ollut tuon M20:en kanssa (kopkop), perus kuluvaa osaa vain joutunut vaihtamaan. Mutta jos vaihtoehtona todellakin on 525i, niin ehdottomasti se, tietty 528i:kään ei juuri hintansa puolesta ole mahdottomuus.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA (2.8l) '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • Suurmies
            Bimmer Rookie
            • Mar 2006
            • 12
            • Espoo

            #6
            Juu no kiitoksia tähän mennessä saaduista vastauksista, ja lisää saa laittaa.

            Mielummin ottaisin isompi koneisen e28 mutta parit tekijät tietysti tulevat ikävästi vastaan. Lähinnä bensankulutus ja hinnat millä niitä myydään. Rahaa kun ei ole sikana (vielä) liikaa. Tarkoitus olisi laitella autoa vuosien varrella aina kun raha ja aika antaa periksi. Tiedä jos vaikka e28 tulee samanlainen klassikko kuin e12:sta vuosien päästä
            Ex. E28 520i vm. 83 Tekniikka vm. 85.

            Ainoat oikeat BMW:t on "shark-nose" keulalla . M20 ja M40 koneet olivat BMW erehdyksiä :(

            Comment

            • VaihtoVirta
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2006
              • 558
              • Kuusamo

              #7
              Tiedä jos vaikka e28 tulee samanlainen klassikko kuin e12:sta vuosien päästä
              Sitä odotellessa

              Comment

              • kaol
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 5007
                • Ilmajoki

                #8
                Blackout -> ei muista mitään vikoja

                Originally posted by TheLoial
                Nooh, takakelkan ja rungon väliset puslat on kuluvia.
                Tuo ei kyllä pidä paikkaansa alkuunkaan. Jos puslat pitää vaihtaa ensimmäisen kerran ~300000 km paikkeilla tai vaihtoehtoisesti 15-20 vuoden iässä, niin eipä taida olla kyseessä kuluva osa..


                Itsellä on 528i (M30B28) ja se kuluttaa maantiellä (meikäläisen) normaaliajossa n. 7,5l/100km. Edellinen 518 (M10B18) vei semmoisen 9l/100km. Eli mielummin ostat pikkuisen isommalla koneella.
                Isolla moottorilla on tietysti isommat vakuutusmaksut, joten jos rahaa ei ole, niin kannattaa suhteuttaa auto ajojen mukaan...
                Kokeilemalla se selviää...

                Comment

                • TheLoial
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 1109
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by kaol
                  Tuo ei kyllä pidä paikkaansa alkuunkaan. Jos puslat pitää vaihtaa ensimmäisen kerran ~300000 km paikkeilla tai vaihtoehtoisesti 15-20 vuoden iässä, niin eipä taida olla kyseessä kuluva osa..


                  Itsellä on 528i (M30B28) ja se kuluttaa maantiellä (meikäläisen) normaaliajossa n. 7,5l/100km. Edellinen 518 (M10B18) vei semmoisen 9l/100km. Eli mielummin ostat pikkuisen isommalla koneella.
                  Isolla moottorilla on tietysti isommat vakuutusmaksut, joten jos rahaa ei ole, niin kannattaa suhteuttaa auto ajojen mukaan...
                  Sinnepäin, tarkotin lähinnä että osaa etsiä vikaa jos takapää lonksaa. Ei vaan tullu idea lauseeseen

                  Comment

                  • Luntti
                    2Wheel Driver
                    • Jul 2003
                    • 5021
                    • Yka

                    #10
                    Tankki vuotohan vois olla yks tarkistettava juttu.

                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14445
                      • Oulu

                      #11
                      Luntin kommentista tulikin mieleen, että bensalinjat on aika huonossa hapessa, huonon paikkansa takia. Tai ainakin omassa ne on.
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA (2.8l) '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎