Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28: Röpöttää putkeen ja kulutusmitt. ei nollaudu moottorijarrutuksessa: KORJATTU

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheLoial
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1109
    • Helsinki

    E28: Röpöttää putkeen ja kulutusmitt. ei nollaudu moottorijarrutuksessa: KORJATTU

    Mitä kulutusmittarin pitäs näyttää kun tekee moottorijarrutuksen? Autona E28 m20b20 l-jet.

    Mittari jää nykyisellään noin neljään litraan ja putkessa paukkuu. Saman tekee kun vaihtaa vaihdetta ripeän kiihdytyksen tahdissa.
    Last edited by TheLoial; 25-04-2006, 21:56.
  • SledgeHammer82
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1651
    • Pk-seutu

    #2
    Originally posted by TheLoial
    Mitä kulutusmittarin pitäs näyttää kun tekee moottorijarrutuksen? Autona E28 m20b20 l-jet.

    Mittari jää nykyisellään noin neljään litraan ja putkessa paukkuu. Saman tekee kun vaihtaa vaihdetta ripeän kiihdytyksen tahdissa.
    Eiköhän sen pitäisi polttoaineensyöttö katkaista kaasua nostettaessa. Vika voisi olla esim. kaasupolkimen asentotunnistimessa, ainakin e30:ssä löytyy siitä kaasupolkimen yläpuolelta. Kuuntele napsahtaako kun nostat kaasun ylös.

    Tuo vika ei kyllä selitä putkessa paukkumista. Sytytys myöhäisellä tai sitten seos todella rikkaalla.

    Comment

    • Kyytsis
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 3472
      • Helsinki

      #3
      Tunnistin ei ole kaasupolkimella, vaan kaasuläpän alla. Luultavasti se ei keksi että ollaan tyhjäkäynnillä ja siksi sulla ei ole siinä kunnon moottorijarrua tai tyhjäkäyntiä. Voipi olla, ettei ole täyden kaasun asentoakaan.

      Ota kaasuläppä irti imusarjasta, siinä on vähän lämmitysputkea tiellä, mutta ei se haittaa... Siihen menee semmoinen 3 piikkinen liitin, josta voit mitata vastusta eri kaasun asennoille (täysin kiinni, välillä, täysin auki). Pitäisi löytyä noi kolme asentoa. Nyt ei luultavasti löydy kuin yksi, eli kaikki auki (WOT).

      t.Ville

      Comment

      • TheLoial
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 1109
        • Helsinki

        #4
        Pitää tarkistaa asentotunnistin, pohdiskelin vähän samaa. Puhdistin sen öljystä moottorirempan yhteydessä ja se voi olla hieman eri asennossa, ruuveissa oli muistaakseni säätö.

        Moottorijarrutus toimii kuitenkin, ainakin jotenkin ja mielestäni riittävän normaalisti. Putkeen vaan pröpröttää, räpisee, miten sen nyt kuvaisili. Samaa tekee kun paikoillaan kaasuttelee ja nostaa kaasun.

        Sytkän olen tarkastanut jo pariin kertaan, se pitäisi olla kohdallaan. Muuten toimii suhtkoht hyvin.

        Seos on rikkaalla, tää on säätölistalla seuraavana. Tietysti jos tää sitä sen takia tekee nii silloin syy on selvä, kylmäkäynnistys käy tosi raskaasti lisärikastuksen aikana.

        Nokka on muuten hiottu, jos se nyt vielä asiaan vaikuttaa.

        Sitten tuosta tyhjäkäynnistä sen verta, että kun kone on paikoillaan ollu vähän aikaa, tyhjäkäynti käy laskemaan pikkuhiljaa ja lopulta sammuu. Ei tuosta ihan tasaista käyntiä saa vaikka miten taiteilis, yritetty on mutta jos tuo hiipuminen oiskin asentotunnistimen toiminnan vajavaisuuden merkki....???

        Ja sit nää kaikki tietysti vaikuttaa yhdessä samassa sopassa

        Comment

        • TheLoial
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 1109
          • Helsinki

          #5
          No nii, nyt sain toimimaan! Asentotunnistin olikin tosiaan hieman väärässä kohtaa eikä ottanut kontaktia. Nyt moottorijarrutus ei enää ammu putkeen ja on muutenkin enemmän "napakampi"!

          Kierrokset laskevat todella nopeasti alas (ei ne kyllä hitaasti laskenut ennenkään) ja jotenkin tuntuu että täysikaasu-asentokin löytyy nyt kytkimestä. Ei enää tunnu pientä nytkäilyä kiihdyteltäessä täyskaasulla kuin ennen.

          Kulutusmittarikin nollautuu täysin kun kaasun nostaa ylös.

          Kulkupuoli parantu kummasti! Katson oliko tällä vaikutusta muihin pikkuoireisiin, kunhan pääsen taas käynnistelemään sitä kylmästä ja ajelee enemmän huomenna.

          Comment

          • beehoo
            Bimmer Rookie
            • Sep 2005
            • 133
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by TheLoial
            No nii, nyt sain toimimaan! Asentotunnistin olikin tosiaan hieman väärässä kohtaa eikä ottanut kontaktia. Nyt moottorijarrutus ei enää ammu putkeen ja on muutenkin enemmän "napakampi"!

            Kierrokset laskevat todella nopeasti alas (ei ne kyllä hitaasti laskenut ennenkään) ja jotenkin tuntuu että täysikaasu-asentokin löytyy nyt kytkimestä. Ei enää tunnu pientä nytkäilyä kiihdyteltäessä täyskaasulla kuin ennen.

            Kulutusmittarikin nollautuu täysin kun kaasun nostaa ylös.

            Kulkupuoli parantu kummasti! Katson oliko tällä vaikutusta muihin pikkuoireisiin, kunhan pääsen taas käynnistelemään sitä kylmästä ja ajelee enemmän huomenna.
            Minulla on täsmälleen sama ongelma kyseisessä koneessa, mutta olen sen verran puukäsi, että en kyllä ymmärrä miten sitä liitintä voi säätää? Sieltä löytyy siis samanlainen liitin, kuin ilmamäärämittarista, mutta vain kolmella pinnillä. Hyvin se kiinni siihen vastakappaleeseen menee. Onkohan minulla sitten jotain muuta hätänä?

            Comment

            • Kyytsis
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 3472
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by beehoo
              Minulla on täsmälleen sama ongelma kyseisessä koneessa, mutta olen sen verran puukäsi, että en kyllä ymmärrä miten sitä liitintä voi säätää? Sieltä löytyy siis samanlainen liitin, kuin ilmamäärämittarista, mutta vain kolmella pinnillä. Hyvin se kiinni siihen vastakappaleeseen menee. Onkohan minulla sitten jotain muuta hätänä?
              Ei sitä liitintä mihinkään säädetä, vaan sitä anturia

              Kaikista helpoiten homma käy näin.
              1. kaasuläppä irti koneesta (4x 10mm mutterit, pari letkua jne)
              2. kaasuläppä käteen ja nurinpäin. Siellä alla on se musta mötikkä joka on kahdella ruuvilla kiinni kaasuläpän rungossa. Ruuvit löysälle ja sitten säätämään se niin, että se "naksahtaa" kun kaasu on kiinni. Samoin sen pitää naksahtaa kun kaasu on täysin auki. Kun toimii noin, niin sitten ruuvit tiukalle.

              Se anturi ei sitten kestä kaasuläpän "lepuuttajana", vaan sitä varten siinä kaasuläpän yläpuolella on se pikkuruuvi johon vivusto nojaa. Tästä ruuvista monet säätävät tyhjäkäyntiä, vaikka se on ihan VÄÄRÄ paikka. Rkele.

              Jos yleismittari löytyy, niin voitkin mittailla huviksesi vastusta niiden pinnien välillä eri kaasuläpän asennoilla (kiinni, auki, täysin auki).

              Sitten koko romu kiinni koneeseen, katsot ettei ole imuvuotoja ja alat ajaa. Tai ottamaan, mutta jos otat, et aja.

              t.Ville

              Comment

              • beehoo
                Bimmer Rookie
                • Sep 2005
                • 133
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Kyytsis
                Ei sitä liitintä mihinkään säädetä, vaan sitä anturia

                Kaikista helpoiten homma käy näin.
                1. kaasuläppä irti koneesta (4x 10mm mutterit, pari letkua jne)
                2. kaasuläppä käteen ja nurinpäin. Siellä alla on se musta mötikkä joka on kahdella ruuvilla kiinni kaasuläpän rungossa. Ruuvit löysälle ja sitten säätämään se niin, että se "naksahtaa" kun kaasu on kiinni. Samoin sen pitää naksahtaa kun kaasu on täysin auki. Kun toimii noin, niin sitten ruuvit tiukalle.

                Se anturi ei sitten kestä kaasuläpän "lepuuttajana", vaan sitä varten siinä kaasuläpän yläpuolella on se pikkuruuvi johon vivusto nojaa. Tästä ruuvista monet säätävät tyhjäkäyntiä, vaikka se on ihan VÄÄRÄ paikka. Rkele.

                Jos yleismittari löytyy, niin voitkin mittailla huviksesi vastusta niiden pinnien välillä eri kaasuläpän asennoilla (kiinni, auki, täysin auki).

                Sitten koko romu kiinni koneeseen, katsot ettei ole imuvuotoja ja alat ajaa. Tai ottamaan, mutta jos otat, et aja.

                t.Ville
                Hmm, joo kiitos ohjeista. Nyt sitten testailtiin tuota ja havaittiin, että loppupään naksua ei saa kuulumaan mitenkään. (alkupään naksu kyllä kuuluu) Eli siis vaikka laittaa kaasuasennon täysille ja pyörittelee anturia ääripäihin, niin naksua ei kuulu. Onko anturi täten rikki?

                Comment

                • Kyytsis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 3472
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by beehoo
                  Hmm, joo kiitos ohjeista. Nyt sitten testailtiin tuota ja havaittiin, että loppupään naksua ei saa kuulumaan mitenkään. (alkupään naksu kyllä kuuluu) Eli siis vaikka laittaa kaasuasennon täysille ja pyörittelee anturia ääripäihin, niin naksua ei kuulu. Onko anturi täten rikki?
                  Varma ehkä.

                  Kannattaa mitata ne vastukset, se kertoo toiminnasta enemmän kuin pelkkä naksaus.

                  t.Ville

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎