Announcement

Collapse
No announcement yet.

e28 lämpömittari

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M535iM
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 60
    • Vantaa

    e28 lämpömittari

    Eli, koneen lämpötilamittari ei ole toiminut vuosiin, paitsi ehkä kerran vuodessa kun auto seisoo suorassa auringon paisteessa niin että kojelauta on päin aurinkoa ja auto on kuin sauna sinne mentäessä, eli eilen just kävi näin kun harautin auton käyntiin niin kappas vaan mittari toimi niin kauan kuin tuli eka töyssy/monttu! ja nyt saattaa olla että mittari "toimii" taas ensi vuonna seuraavilla helteillä, ellei nyt tää hirvee inspiraatio saa sitä kuntoon, vikaahan on yritetty korjailla aikoinaan vehossa ja joku muukin sähkömies sitä katseli sillä tuloksella että on toiminut sen jälkeen muutamia päiviä/ viikkoja ja nyt ei ole vuosikausiin yritetty edes korjata!

    Olisiko jollain jotain hyvää kuvaa/valokuvaa jossa osoitetaan paikat jotka oli juuri hyvä käydä kolvilla läpi vai olisiko se vika jossain "potikassa" joka tarpeeksi lämmetessään toimiikin niin kauan kunnes tärähdys sen eliminoi pois käytöstä?

    btw. parisen tuntia kyllä vanhoja juttuja selailin mutta kyseiseen ongelmaan ei ihan "tarkkaa" ohjetta tullut!
    316 -77 (1982->1986)
    325 -86 (1986->1987)
    m535i -86 (1987->2007)
    528it -01 (2007->
  • TheLoial
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1109
    • Helsinki

    #2
    Mittarille menevät johdot on helppo mitata, ota vaan mittarista piirilevy irti ja testaa sinne tulevat johdot:

    - 12 v
    - maa
    - mittarin anturille menevä johto

    laitat vaikka pelkän piirilevyn kiinni autoon ja mittaat takana olevat navat (mittaripulikka on kiinni parilla mutterilla). Sitten johto on helppo katsoa myös mutta se menee "service interval processor":in kautta. Kytkentöjä on kohtuu helppo seurata piirilevyn pinnassa. Toimiiko huoltovalot?

    Itellä oli sama vika mutta syyksi paljastui anturi.

    Tuossa kuva jos siitä saa apua. Siitä näkee ainakin missä pinneissä johtoja kulkee mittarista pois.
    Last edited by TheLoial; 25-01-2007, 23:04.

    Comment

    • M535iM
      Bimmer Rookie
      • Mar 2006
      • 60
      • Vantaa

      #3
      !

      Originally posted by TheLoial
      Toimiiko huoltovalot?.
      Juu, huoltovalot vörkkii, niin kuin koko mittaristo on toiminut aina paitsi se lämppärimittari, taisi olla niin että jopa takuun piiriin korjattiin aikoinaan sitä ekan kerran!

      Originally posted by TheLoial
      Itellä oli sama vika mutta syyksi paljastui anturi.
      Siis meinaatko sitä anturia joka on syylarissa kiinni?
      sitä mä en uskoisi just sen takia koska se kumminkin herää eloon juuri silloin kun on helteet päällä! se mení mykäksi myös tänään iltapäivällä sillä kun kopautin kojelautaan pikkuisen!

      Avasin muuten sen mittarin eilen mutta en uskaltanut erottaa sitä niin että olisin nähnyt ne komponentit+akut, eli otin bensamittarista ja lämppäristä viisarit pois sekä sen jälkeen otin niin että näin ne lämppärin ja bensamittarin "moottorit" mutta siitä eteenpäin en uskaltanut purkaa ! eli miten sen saapi siitä eteenpäin purettua hajottamatta mitään? näytti siltä että siellä kummankin "moottorin" alla olisi ristipää ruuvit? eli miten ne moottorit lähtee irti jos on tarvis tehdä se?
      316 -77 (1982->1986)
      325 -86 (1986->1987)
      m535i -86 (1987->2007)
      528it -01 (2007->

      Comment

      • TheLoial
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 1109
        • Helsinki

        #4
        Ei niitä "moottoreita" tarvitse ottaa irti, ne johdot näkee takaakin. Eli teepä näin:
        - Ensiksi kuoret irti jonka varmaan saitkin.
        - Nosta nopeusmittari ja kello/kieppimittari kylmän viileästi ylös. Ne on vain tiputettu omiin koloihinsa ja liittimet on painamalla kiinni. Nyt näet vihreän piirilevyn.
        - Nostat piirilevyä irti ja irroitat kaksi lattajohtoa alemmasta pienestä piirilevystä. Se on siinä. Valkoiseen alustaan jää kiinni pienempi piirilevy jolla on pääpiirteissään huoltovalojen ohjausta.

        Nyt kun katsos vihreän piirilevyn taakse, näet mutterit joilla lämpö ja bensamittarit on kiinnitetty piirilevyyn. Näiden muttereiden kautta siirtyy informaatio. Katso tuleeko niille tarvittava.

        Comment

        • M535iM
          Bimmer Rookie
          • Mar 2006
          • 60
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by TheLoial
          - Nostat piirilevyä irti ja irroitat kaksi lattajohtoa alemmasta pienestä piirilevystä. Se on siinä. Valkoiseen alustaan jää kiinni pienempi piirilevy jolla on pääpiirteissään huoltovalojen ohjausta.

          Nyt kun katsos vihreän piirilevyn taakse, näet mutterit joilla lämpö ja bensamittarit on kiinnitetty piirilevyyn. Näiden muttereiden kautta siirtyy informaatio. Katso tuleeko niille tarvittava.
          Siis väännä mulle pls rautalangasta vielä mitä "lattajohtoja" sä tarkoitat?mulle jäi kato semmoinen muistikuva että se koko piirilevyhässäkkä olisi ollut yhtä puuta!?tai sit silmät on puuta "asentajalla"!
          316 -77 (1982->1986)
          325 -86 (1986->1987)
          m535i -86 (1987->2007)
          528it -01 (2007->

          Comment

          • TheLoial
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 1109
            • Helsinki

            #6
            Ne kaksi piirilevyä, iso vihreä ja pienempi ruskea (siellä poteron pohjalla, aivan mittariston takaseinää vasten) on yhdistetty kahdella valkoisella lattajohdolla. Päällimmäisen voi nostaa irti, omassa vuosien vanhat johdot olivat jo aika kankeita.

            Alempi on sitten kiinni kolmella ruuvilla mittariston valkeassa rungossa.

            Mitenhän tuon nyt paremmin vääntäisi rautalangasta, ei oo kuviakaan tässä lähellä Yritä vaan katsella sitä, huomaat ne liittimet kyllä. Toinen on oikeassa alareunassa pattereiden vieressä ja toinen yläreunaa vasten. Niissä on sellaiset vedettävät hyvin heiveröisen näköiset lattaliittimet.

            Huom: älä sekoita bensa ja lämpömittarin pientä piirilevyä jota en tarkoita tässä. Sitä ei tartte irroittaa vihreästä irti, mittareiden kontaktipinnat voi mitata takaa.

            Saan tietysti otettua pari kuvaa jos vaihdan vaikka tänä iltana omaani polttimoita niin äkkiähän mie sen aukaisen.
            Last edited by TheLoial; 05-07-2006, 11:20.

            Comment

            • energy
              BTCF Member
              • May 2003
              • 1696
              • Haukipudas, Oulu

              #7
              Originally posted by TheLoial
              Tuossa kuva jos siitä saa apua. Siitä näkee ainakin missä pinneissä johtoja kulkee mittarista pois.
              OT: Ei olisi tuosta mittaristosta täydellistä kytkistä? Kiinnostaisi kovasti.
              :: e32 750il :: 03/1988 :: diamantschwarz ::
              :: e36 "330i 6-gang" cabrio :: 09/1995 :: cosmosschwarz :: projekti
              :: e46 325xi touring :: 11/2003 :: titansilber :: projekti

              Comment

              • osilpi
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2003
                • 486
                • Espoo

                #8
                E28 nopeusmittari

                Tämä liittyy kanssa mittaristoihin...

                Eli e28:n (520iA -85) nopeusmittarit toimii enää satunnaisesti. Yleensä toimii, joskus ei & samalla menee myös kulutusmittari mykäksi. Muuten kaikki mittarit toimii hyvin.

                Olikos tuolla perässä joku anturi? Mistä kannattaa lähteä etsimään vikaa?

                On muuten paskamainen ajaa kun ei tiedä nopeutta...
                E34 525i 12v 1990
                Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                ex-BMW:t
                E28 520iA 1983
                E28 520iA 1985

                Comment

                • TheLoial
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 1109
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by osilpi
                  Tämä liittyy kanssa mittaristoihin...

                  Eli e28:n (520iA -85) nopeusmittarit toimii enää satunnaisesti. Yleensä toimii, joskus ei & samalla menee myös kulutusmittari mykäksi. Muuten kaikki mittarit toimii hyvin.

                  Olikos tuolla perässä joku anturi? Mistä kannattaa lähteä etsimään vikaa?

                  On muuten paskamainen ajaa kun ei tiedä nopeutta...
                  Siula on varmasti joko anturi sökönä perästä, siinä magneetissa on teräshiutaleita tai sitten anturille menevässä johdossa on kosketushäiriö (liikkuu perän mukana ja ottaa kiinni silloin tällöin). Kulutusmittari ei toimi jos sille ei tule nopeussignaalia. Tarkista perään menevä johto, se tekee pienen käännöksen juuri ennen liitintä, siitä voi olla johto poikki.

                  Comment

                  • osilpi
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 486
                    • Espoo

                    #10
                    Juu pitäisi nuo peräöljyt vaihtaa niin näkisi samalla onko anturissa silppuva.

                    Sitä perään tulevaa johtoa olenkin ihmetellyt, että mikä se oikein on. Nytpähän selvisi eli johto tarkistukseen.

                    Huono johto kuulostaa oireisiin sopivalta kun joskus toimi ja joskus ei. Tarkemmin kun miettii, on johto periaatteessa saattanut kärsiä jarruputkia asennettaessa (menevät lähelt&#228.

                    Kiitos!

                    Mistäs noita antureita muuten saa, jos vaikka olisi rikki? Onko tarvikkeena?
                    E34 525i 12v 1990
                    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                    ex-BMW:t
                    E28 520iA 1983
                    E28 520iA 1985

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎