Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 jarruongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    E28 jarruongelma

    Bmw 528i e28 -88 Abs jarruin.

    Tein jarru remontin ja otin neste säiliön irti ja pesin sen ja laitoin uudet nesteet. Purin satulat ja sitten ilmaamaan.

    Kun pumppasi painetta, niin painetta kertyi myös tuonne hydrauliöljy säiliöön ja se purskautti nestettä yli. Wtf? No, jarrut ilmattiin ja se hydrauli nestekkin jäi johonkin tasoon ja jarrutkin toimii, jotenkuten...

    Paikoillaan auton seistessä ja käydessä painaa jarrua, poljin liikkuu aika pitkään ja sitten se hitaasti painuu pohjaan saakka. Vuotoja ei näy. Wtf again? Ajossa abs kun toimii, niin ihan ok kaikki, poljin kova ja nypyttelee vastaan kun abs tikittää.

    Kun ottaa abs pois päältä, niin nyt tyhjäkäynnillä paikoillaan seistessä menee melkein pohjaa. Ajossa aika pehmeä ja pitkä liikkeinen poljin, mutta toimii, jotenkuten...
  • Tomp_pa
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 749
    • Helsinki (e30 garage)

    #2
    sama vika e30:sessä...
    onko löytynyt vikaa???
    xXx

    Comment

    • kaol
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 5007
      • Ilmajoki

      #3
      Originally posted by Bmw Master
      Kun ottaa abs pois päältä, niin nyt tyhjäkäynnillä paikoillaan seistessä menee melkein pohjaa. Ajossa aika pehmeä ja pitkä liikkeinen poljin, mutta toimii, jotenkuten...
      Meneekö poljin pohjaan, kun moottori on sammuksissa (=tehostimen pumppu pysähdyksissä)? Pumpun tai jarrupääsylinterin tiivisteitä epäilisin.. Kuuluuko pääsylinteriltä "ilmasuhinaa" kun polkee jarrua - kuin spray-pullon ääni?
      Kokeilemalla se selviää...

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #4
        Toistaiseksi tilanne parempi kun vaihtoi yhden jarruputken...

        No kuitenkin, sama homma ilmatessa, hydrauliöljyt lentää ulos säiliöstä, miksi? Tekeeko muilla niin? Kone käynnissä, ei mitään ongelmaa. Kuuluuko hydraulitehosteiset abs jarrut ilmata koneen käydessä?

        Kaol: Vaihdappa jarrunesteet omaasi ja kokeile...

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #5
          Paikallaan olessa poljin menee edelleen lattiaan. Ajossa kuitenkin helvetin hyvä. ??

          Comment

          • pmv
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 2032
            • tornio

            #6
            Näissä iso-kuutos-malleissahan on se nestepainetehostin. Siinä on se paineenvaraaja-pallo joka aiheuttaa ongelmaa. Vika on hyvin mahdollisesti siinä paineenvaraaja-pallossa tai sitten siinä pallossa kiinni olevassa hydrauliventtiilistön anturissa.

            Pallon vaihtaminen on varmasti yksi vaihtoehto.Anturin vaihtaminen kuitenkin halvempaa. Rikki oleva paineenvaraaja-pallo aiheutti ainakin sen, että poljin oli aluksi kova, mutta sitten imaisi lattiaan. Jarrupiireissä vikaa ei ollut.

            Comment

            • Jaghaath
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 1273
              • Helsinki

              #7

              Tuolta jotain juttua siitä pallosta.

              Comment

              • JB
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2002
                • 210
                • Finland

                #8
                Originally posted by pmv
                Rikki oleva paineenvaraaja-pallo aiheutti ainakin sen, että poljin oli aluksi kova, mutta sitten imaisi lattiaan. Jarrupiireissä vikaa ei ollut.
                Bingo!
                Sama homma täällä!
                Ajattelin ensin vaihtaa tuon anturin ja sitten sen pallon jos ei tokene sillä..

                Kysymys..
                Löytääkö tuota anturia muualta kuin Bmw-merkkikorjaamolta?
                esim. motonet?
                E91 320d -06

                E28 M535 -85

                E114 1502 turbo -74

                E114 1600-2 -69

                E10 2002 -73

                Comment

                • pmv
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 2032
                  • tornio

                  #9
                  Tietääkseni se anturi ei kamalasti merkkiliikkeessääkään maksa. Toki on hyvä varmistaa että järjestelmässä on tämä anturi olemassa. Ekoissa versioissa sitä ei ole, ainakin kun kerran ruuvasin vm. 77 e23:een uutta sydeemiä paikalleen, niin piti pikkuinen siivu ottaa pois korvakkeesta että sai sen anturillisen "pallon" paikalleen.

                  Comment

                  • Dualfun
                    Moderator
                    • Jan 2003
                    • 17844
                    • PKS

                    #10
                    Samat ongelmat on koettu E28 M535:sen kanssa.

                    Ensimmäinen ilmaus oli lähinnä vitsi ja *kröhöm* kun ei ollut perehtynyt tekniikkaan melkein rikoin sieltä tehostimesta tiivisteet.

                    Jarrujen ilmaus näissä vehkeissä on nimittäin aika omalaatuinen tapahtuma. Poljinta tulee painaa ilmausruuvi kiinni 12 kertaa rauhallisesti, runtata ei saa väkisin koska silloin menee tiivisteet. Viimeisellä kerralla jätetään poljin pohjaan ja apuri avaa ilmausruuvin niin pitkäksi aikaa kun tavaraa sieltä liruu. Sama uusiksi. Ja taas uusiksi. Ja taas uusiksi. Kannatta tehdä MONTA kertaa.

                    Nestepinta siellä tehostimen säiliössä tulee olla noin 1cm päässä säiliön ylärajasta silloin kun järjestelmä ei ole ollut rasituksessa. Monissa vanhoissa vehkeissä se on ylitäytetty ja siksi myös sitä tavaraa alkaa tulla väleistä pihalle.

                    Tässä omat kokemukset aiheesta ja täysin toimimattomista jarruista päästy täydellisesti toimiviin. Oireet siis alussa samanlaiset + yksikään jarru ei pitänyt. En tiedä puhuinko paskaa, sama tuo. Tuo ilmaustaktiikka on ainakin Bentleyn huoltoraamatusta peräisin. Se kannattaa hankkia, nimittäin en ole oikeastaan moneenkaan kysymykseen löytänyt apua täältä forumilta - mutta tuolta kylläkin.
                    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                    E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                    ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                    ½
                    G20 320d xDrive mineralweiss metallic
                    Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                    Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #11
                      Originally posted by Dualfun View Post
                      Poljinta tulee painaa ilmausruuvi kiinni 12 kertaa rauhallisesti, runtata ei saa väkisin koska silloin menee tiivisteet. Viimeisellä kerralla jätetään poljin pohjaan ja apuri avaa ilmausruuvin niin pitkäksi aikaa kun tavaraa sieltä liruu. Sama uusiksi. Ja taas uusiksi. Ja taas uusiksi. Kannatta tehdä MONTA kertaa.
                      Ööö... Onko muita tapoja ilmata?

                      Originally posted by Dualfun View Post
                      Bentleyn huoltoraamatusta peräisin. Se kannattaa hankkia, nimittäin en ole oikeastaan moneenkaan kysymykseen löytänyt apua täältä forumilta - mutta tuolta kylläkin.
                      Mistä saa noita kirjoja?

                      Comment

                      • muuris
                        BTCF Member
                        • Aug 2002
                        • 3501
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Ettet nyt Dualfun olis ymmärtänyt jotain väärin. Miksi sitä pitäisi jatkuvasti polkea tusina kertaa joka ilmaruuvin käännön välillä? Itse en ainakaan moista tehnyt (en missään tuollaista ohjetta ole edes nähnyt, tosin Bentleyn opasta ei ole hyppysissä ollut) ja aivan normaalisti on saatu ilmattua..

                        Se noin 12 polkaisua alussa on siksi että puretaan painevaraus "nitrogen ball":ista (aka brake bomb), tuntee kyllä jalassa kun alkaa tehostus hiipua. Samalla myös se tehostimen nestepinta nousee monta senttiä, eli jos on ylitäytetty niin varmasti ampuu yli (ei kumminkaan roiskua pitäisi).

                        Ja Bmw_Master, jos poljin painuu pohjaan niin melko varmasti joudut tuon painevaraajan uusimaan. Tyyppivika M30 -moottorisissa E28:eissa. Ne paineanturit myös alkaa vuotamaan ennemmin tai myöhemmin eli joudut ne varmaan joka tapauksessa ostamaan, niin suosiolla kannattaa niiden vaihtoa kokeilla ennen painevaraajaa.
                        E30 325iX '86
                        Instagram

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #13
                          Originally posted by muuris View Post
                          Samalla myös se tehostimen nestepinta nousee monta senttiä, eli jos on ylitäytetty niin varmasti ampuu yli (ei kumminkaan roiskua pitäisi).

                          Ja Bmw_Master, jos poljin painuu pohjaan niin melko varmasti joudut tuon painevaraajan uusimaan. Tyyppivika M30 -moottorisissa E28:eissa. Ne paineanturit myös alkaa vuotamaan ennemmin tai myöhemmin eli joudut ne varmaan joka tapauksessa ostamaan, niin suosiolla kannattaa niiden vaihtoa kokeilla ennen painevaraajaa.

                          Kuvitellaan, että on ollut yli täysi, niin siksi tullut yli tuo neste. Kuuluuko sen olla automaatti öljyä? Ettei pentosiniä?

                          Missä tuo painevaraaja on? Entä paine anturit? Mistä ne saa ja mitä maksaa?

                          Comment

                          • muuris
                            BTCF Member
                            • Aug 2002
                            • 3501
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            Kuvitellaan, että on ollut yli täysi, niin siksi tullut yli tuo neste. Kuuluuko sen olla automaatti öljyä? Ettei pentosiniä?

                            Missä tuo painevaraaja on? Entä paine anturit? Mistä ne saa ja mitä maksaa?
                            Ihan Dexron II ATF:ää siellä yleensä on, tai mulla ainaki ollu, semmosta laittanut ja hyvin toiminut. Mut jos siellä on jotain muuta niin ei tietenkään saa sotkea..

                            Paineenvaraajahan on siinä hydraulisäiliön takana, pelti auki autoa edestä katsottaessa oikeassa nurkassa (brake bomb = näyttää sarjakuvien pommilta). Paineanturit on siinä päällä ja sivulla, ainakin toisen pääty on punainen ja molemmissa kaksi terminaalia. Parikymppiä kipale.

                            Itse ostaisin Laakkoselta/muusta BMW merkkiliikkeestä, toki jos ei ole jumalatonta hoppua niin KL:ää voisi harkita.

                            edit: ja realoem auttaa tässäkin
                            Last edited by muuris; 20-09-2006, 21:49.
                            E30 325iX '86
                            Instagram

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #15
                              Originally posted by muuris View Post
                              Paineenvaraajahan on siinä hydraulisäiliön takana, pelti auki autoa edestä katsottaessa oikeassa nurkassa (brake bomb = näyttää sarjakuvien pommilta). Paineanturit on siinä päällä ja sivulla, ainakin toisen pääty on punainen ja molemmissa kaksi terminaalia. Parikymppiä kipale.
                              Joo, realoem:stä kattelin, mutta kun ei se näyttänyt sitä paikkaa missä se on. Hassua, kun en koskaan moista ole siellä konehuoneessa huomannut, kaipa se löytyy kun etsii.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎