Announcement

Collapse
No announcement yet.

e28:n mittaristo ongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • p.e.t.e
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 394
    • Nivala

    e28:n mittaristo ongelmia

    Semmoista vikaa on että kierrosluku mittari toimii välillä ja moottorin lämpömittari toimii hyvin niin kauan kunnes lämmöt ovat nousseet normaaliin, jonka jälkeen heiluvat punaisen ja normaalin välillä. Kun kuormittaa esim. sähköikkunoilla muuttuu lämpöviisarin näyttämä sen mukaan.

    Nopeusmittari ei pelaa ollenkaan. Oon kokeillut perämurikan pistoketta, joka on puhdas ja hyvin kiinni.

    Vaihdettiin myös toinen mittari ja samat ongelmat pysyi.
    Vaikuttaa ihan maadoitus vialta, mutta ihan epäilyä.

    Ja auto on 524 td -82.

    Missä vika?:think
  • peeämwee
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1823
    • I sink hell

    #2
    Söörtsiä. Mulla toimi kun löi louskun käyntiin ja kokeili mittarin takaa onko liitokset kunnolla kiinni. Painoin liitintä hieman syvemmälle ja sivulle niin toimi.
    Laita jotain pientä sinne väliin niin (klemmari, nippari ympärille, jne. smuguviritykset kannattaa aina) kyllä toimii
    Käyttis 2022 330e xDrive M sport
    Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
    A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
    http://velkakello.fi/

    Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
    https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

    Comment

    • p.e.t.e
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 394
      • Nivala

      #3
      Originally posted by peeämwee View Post
      Söörtsiä. Mulla toimi kun löi louskun käyntiin ja kokeili mittarin takaa onko liitokset kunnolla kiinni. Painoin liitintä hieman syvemmälle ja sivulle niin toimi.
      Laita jotain pientä sinne väliin niin (klemmari, nippari ympärille, jne. smuguviritykset kannattaa aina) kyllä toimii
      Ei auta mulla.

      Comment

      • Suurmies
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 12
        • Espoo

        #4
        Samaa vikaa

        Terska!

        Samaa vikaa täällä. Nopeusmittari ei toimi, ja inspection valo palaa. Muuten mittaristo tuntuu toimivan ihan hyvin. Anturi ois tarkotus vaihtaa viikonloppuna ja kattoo samalla ne piuhat sinne. Inspection valo täytyy koittaa nollaa, ja jos ei sammu niin mittaristo irti
        Ex. E28 520i vm. 83 Tekniikka vm. 85.

        Ainoat oikeat BMW:t on "shark-nose" keulalla . M20 ja M40 koneet olivat BMW erehdyksiä :(

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14445
          • Oulu

          #5
          Mites ne akut? Onko vaihdettu, kun väkiselläkin tuon ikäisessä ne on loppu?
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA (2.8l) '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • p.e.t.e
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2005
            • 394
            • Nivala

            #6
            Originally posted by zener View Post
            Mites ne akut? Onko vaihdettu, kun väkiselläkin tuon ikäisessä ne on loppu?
            Eipä oo vaihdettu. Aattelin kokeilla sitä toista mittaria, että jos sillä kummenis, mutta samat viat.
            Mistäs niitä akkuja saa?

            Comment

            • bmwm5e28
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2003
              • 474
              • suomusjärvi

              #7
              Originally posted by p.e.t.e View Post
              Mistäs niitä akkuja saa?
              Bmw-huolto tiskiltä, vähän yli 10e muistaakseni.
              Gentlemen prefer Blondes

              Dodge Challenger R/T 1970


              ex:323i -79,528i -86,535i -84,520ia -85,520i -85,
              315 -83,315 -83,518 -82,1502 -77,318is -89,M-5 -86,540i -94,e21 turbo -83, 750ial -88.

              Comment

              • Suurmies
                Bimmer Rookie
                • Mar 2006
                • 12
                • Espoo

                #8
                Ei auttanut

                Ei auttanut anturin uusiminen. Vanhakin anturi näytti vielä ihan OK kuntoiselta, mitä nyt pientä pintapaskaa oli mutta ei liittimissä. Samoin piuhat ja liitin näytti OK:lta ku katto. Putsastin senkin samalla mutta ei. Ilmeisesti mittaristo irti...
                Ex. E28 520i vm. 83 Tekniikka vm. 85.

                Ainoat oikeat BMW:t on "shark-nose" keulalla . M20 ja M40 koneet olivat BMW erehdyksiä :(

                Comment

                • TheLoial
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 1109
                  • Helsinki

                  #9
                  Omassani ei toiminut ostettaessa nopeusmittari eikä kulutuskaan. Syy oli puuttuvassa jännitteessä, piirilevyltä oli hapettunut yksi silta poikki (ei näkynyt silmällä, vain mittaamalla). Tinasin hyppyjohdon ja toimi. Kulutusmittarikin heräsi. Vaihdoin myöhemmin myös akut ja näin heräsi leditkin eloon.

                  Laitoin mittariston piirilevyn varovasti pistokkeisiin ja mittasin mittarilla varovasti minne asti jännite kulki.

                  Samasta tuli myös takana olevalle anturille jännite, alussa sitä tuli vain 0,87V mutta hyppyjohdon tinauksen jälkeen normaalisti. Anturin voi mitata ihan yleismittarilla.

                  Comment

                  • Suurmies
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2006
                    • 12
                    • Espoo

                    #10
                    Kävi mittariston kanssa vähän niinkun epäilinkin. Mittaristo on erityyppiä kun mitä noissa ohjeissa on. Mulla on huoltoilmaiset, polttoaine ja lämpötila mittariston keskellä. Patterit on piirilevyn alla jonne ei pääse käsiksi, ku siinä on kaksi "piuhaa" joita ei saa irti.

                    Maanataina liikkeeseen koko roska
                    Ex. E28 520i vm. 83 Tekniikka vm. 85.

                    Ainoat oikeat BMW:t on "shark-nose" keulalla . M20 ja M40 koneet olivat BMW erehdyksiä :(

                    Comment

                    • TheLoial
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 1109
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by Suurmies View Post
                      Kävi mittariston kanssa vähän niinkun epäilinkin. Mittaristo on erityyppiä kun mitä noissa ohjeissa on. Mulla on huoltoilmaiset, polttoaine ja lämpötila mittariston keskellä. Patterit on piirilevyn alla jonne ei pääse käsiksi, ku siinä on kaksi "piuhaa" joita ei saa irti.

                      Maanataina liikkeeseen koko roska
                      Niin ne huoltoilmaisin, polttoaine ja lämpötila pitääkin olla e28:ssa siinä keskellä. Pattereihin pääset käsiksi nostamalla ensin vihreää piirilevyä hieman ylöspäin. Vihreä on yhdistetty alapuolella olevaan ruskeaan (jossa patterit ovat) kahdella lattakaapelilla. Näissä kaapeleissa on sopivasti väljää jotta voit nostaa ylempää ja ujuttaa sormesi lattakaapeliin kiskaisten sen irti. Siisti veto niin kaapelin pää irtoa pistokkeestaan. Muista katsoa että irroitat oikean pään, muistaakseni johdot jäävät ylempään (isoon vihreään) piirilevyyn. Lattakaapelit hapertuvat ajan myötä ja voivat olla kohtuu jäykkiä mutta kyllä ne auki lähtevät.

                      Tuossa on muuten kuvakin, toinen jää vihreään ja toinen pieneen levyyn:

                      Last edited by TheLoial; 24-03-2007, 20:20.

                      Comment

                      • Suurmies
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2006
                        • 12
                        • Espoo

                        #12
                        Kiitosta erittäin paljon. Säästää taas muutaman euron. Olen itekkin ymmärtänyt että toi on e28 oikea mittaristo, mutta kuvissa on aina ilmeisesti e30 mittaristo. Täytyy ottaa huomenna uudestaan projektin alle mittaristo.

                        Riittäisikö jos mittaa siitä mihin nopeumittarin se mötikkä tulee kiinni. Eli siis ne 4 pinniä tossa levyssä? Mitä arvoja pitäisi tulla ja pitääkö auton liikkua?
                        Last edited by Suurmies; 24-03-2007, 21:03.
                        Ex. E28 520i vm. 83 Tekniikka vm. 85.

                        Ainoat oikeat BMW:t on "shark-nose" keulalla . M20 ja M40 koneet olivat BMW erehdyksiä :(

                        Comment

                        • TheLoial
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 1109
                          • Helsinki

                          #13
                          Juuri ne 4 pinniä siellä. Yhteen tulee mittarin jännite +12 ja toiseen anturille lähtevä +12 ja viimeiseen anturilta tuleva johto -. Neljättä en muista, se taisi olla maa. Miula on sellainen muistikuva että mittarin puoleisessa piirilevyssä olisi merkattu naaras-nastan kohdalle plus, miinus ym merkit mitä mihinkin tuli. Anturin jännite meni nopeusmittarin kautta ja omassa nopeusmittarille ei tullut jännitettä, joten anturikaan ei saanut.

                          Tee mittaukset sytytysvirran ollessa päällä. Olethan mitannut että takana olevalle anturille tulee toiseen johtoon jännite?

                          Voit myös tarkistaa onko johdot kunnossa näiden 4 pinnin kautta mittarin takana oleviin pistokkeiden napoihin, sen näet ohmimittarilla kun otat mittariston syliin. Mittarille tulee virrat sulakkeen 6 kautta, 8 amp pistokkeseen C1 pinni 7(eli oikeanpuoleinen pystypistoke, sininen). Anturille lähtee C2 (vasen vaakapistoke, valkoinen) pinni 10 + ja pinni 19 miinusta.

                          Takana oleva anturin voi mitata diodimittauksella. Laitat yleismittarin kiinni C2 pinneihin 10 ja 19, pyydät kaveria pyörittämään takarenkaita anturi pyörii, mittari piippaa - pitää taukoa - piippaa - pitää taukoa ym. Se toimii magneetin avulla, siellä on on/off kytkin anturin sisällä.

                          Noilla pitäisi selvitä onko nopeusmittarilla jännitteet ja anturin johdot kunnossa.

                          Comment

                          • Suurmies
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2006
                            • 12
                            • Espoo

                            #14
                            En oo mitannut kun en löytänyt selviä ohjeita täältä. Anturin olen todella uusinut eli ei pitäisi olla siinäkään mitään hämminkiä. Piuhoja kattelin mitä nyt massan seasta näki. Täytyy mittailla kunhan saa akut ja valot mittaristoon vaihdettua. Ei jaksa koko ajan purkaa kasaa totakaan. Mutta kiitos ohjeista.
                            Ex. E28 520i vm. 83 Tekniikka vm. 85.

                            Ainoat oikeat BMW:t on "shark-nose" keulalla . M20 ja M40 koneet olivat BMW erehdyksiä :(

                            Comment

                            • erkki
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2004
                              • 352
                              • Pori

                              #15
                              Millaiset akut tuohon e28:sin mittaristoon tulee? Vois hakee valmiiksi kun rupee niitä vaihtamaan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎