Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 520i -84: Väärän kokoinen takavaimennin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheLoial
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1109
    • Helsinki

    E28 520i -84: Väärän kokoinen takavaimennin?

    Alkaa pikkuhiljaa risomaan jatkuva kuukauden-parin välein tapahtuva pakoputkiston kannattimien vaihto jotta putki ei ala kolisemaan. Autossa on vetokoukku ja muistaakseni Walkerin tarviketakapönttö, tai Bosal, jompi kumpi kuitenkin. Se hakkaa vetokoukkuun tai vuorostaan bensatankkiin. Välin voi laskea milleissä kummallakin puolella. Kolinan saa loppumaan vaihtamalla takimmaisen kannatinkumin mutta se alkaa ajan kanssa uudestaan.

    Kysymys kuuluu että onko autossani kiinni oikean kokoinen vaimennin? Tuo tuntuu turhan isolta, pituuttakin sillä on reilusti.

    Kuvista näkee lisää. Ne on tosin heikkoja mutta kyllä niistä jotain erottaa. (Kuvanottohetkellä putki makaa vetokoukussa kiinni kun yritin korjata sen asentoa)




    Last edited by TheLoial; 24-03-2007, 15:39.
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16460
    • Asikkala

    #2
    Tuo http://www.realoem.com/bmw/showparts...39&hg=18&fg=20 tarjoaa tuplaputkea, hakuna 02/84 auto. Hieman yleistävä kuva joten ei uskalla varmaksi sanoa, sulla näköjään yhdellä putkella, onko systeemi alkup.?

    Comment

    • Vee-eit
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2004
      • 709
      • Turku

      #3
      Pönttö alas ja reilu isku lekalla kohtaan joka ottaa kiinni. Kuvien perusteella näyttää, että pönttö ottaa kiinni takapäästä. Pöntön siirto eteenpäin voisi myös auttaa. Kyllä e28 tarvikeputki kolisee helposti ilman vetokoukkuakin, jos kannakekumit ovat venyneet.
      Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

      Comment

      • BmwPunisher
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 7629
        • Lemu

        #4
        itselläkin kolisi E28 vetokoukun kanssa, joko tankkiin tai vetokoukkuun..
        sitten asennettiin huomattavasti pienempi simonsin rähinä ränni,
        kolina loppui, mutta moottori ääni oli maata tärisyttävä..
        niin kuin jr66 tossa sanoo, niin ei minusta sentään 520i:ssa
        tupla putkea ole.. yhdellä tulee koko matkan..
        E70 X5 30d

        Comment

        • SledgeHammer82
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1651
          • Pk-seutu

          #5
          Originally posted by BmwPunisher View Post
          niin kuin jr66 tossa sanoo, niin ei minusta sentään 520i:ssa
          tupla putkea ole.. yhdellä tulee koko matkan..
          Vai onko näin sittenkään? Ainakin e30 320i:ssä uutena on tuplaputket koko matkan, mutta koska tarvikepöntöissä 2->1 etuvaimennin ja yksiputkinen takavaimennin ovat paljon halvelmpia, on monessa nykyään enää yksiputkinen pakorööristö. Hatara muistikuva olisi, että e28 520i:ssä olisi sama tilanne.
          Last edited by SledgeHammer82; 25-03-2007, 22:50.

          Comment

          • BmwPunisher
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 7629
            • Lemu

            #6
            Originally posted by SledgeHammer82 View Post
            Hatara muistikuva olisi, että e28 520i:ssä olisi sama tilanne.
            ainakin omassa edes menneessä 520i E28 oli vain yhtä
            putkea koko matkan ja näytti ainakin aika originaalilta..
            E70 X5 30d

            Comment

            • Kyytsis
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 3472
              • Helsinki

              #7
              Kyllä e28 520 on yhdellä putkella. Se ränni on tosiaan kiusallisen kapea ja tarkka putken keskitykselle. Lekalla voi asiaa toki säätää tarpeen mukaan - orkkisvaimentimen kyljessä taitaa olla muotoiltu lommo juuri tästä syystä.

              Comment

              • TheLoial
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 1109
                • Helsinki

                #8
                Kuulostaa siltä että putki on kuten pitääkin. Kannatinkumit on kaikki uusia. Vaimentimessa on suurikin painauma mutta vain vararengaskotelon kohdalla. Siitä ei tosin ole paljoa hyötyä koska ottaa kiinni tuohon vetokoukkuun.

                Lekalla heilumista en vielä aloita... Varastossa on toinen vetokoukkumalli joka on puolet lyhyempi. Koukun putki kääntyy myös heti kuulan jälkeen vasemmalle. Siitä voisi olla apua ja kokeilen samalla siirtää vaimentajaa hieman eteenpäin.

                Etuputket yhdistyvät alla, toisen vaimentajan kohdalla. Siitä ne sitten jatkavat yhtenä putkena kolmannelle vaimentajalle. Eka vaimennin on vielä kaksiputki-mallia.

                Tuossahan on kaksi kannatinkumia takapenkin alla ja yksi takavaimentimen yläpuolella. Vaihteiston kohdalla on kiinteä tuki. Takahelman alla on myös jonkun aiemmin vääntämä lattarauta jossa on pieni värinänvaimennin. Tämä on se kuluva osa koska sillä joutuu pakottamaan putken paikoilleen jottei se heiluisi liikaa. Ilman tätä, putkea voi hakata kädellä avustaen mielin määrin tankkiin ja koteloon. Tuo viimeinen tuki pitää tehdä siistimmäksi kun siirrän putkea eteenpäin. Katotaan sitten miten mahtuu. Tuossa on yksi ärsyttävä ominaisuus, erittäin kova resonointiääni 85-100 välillä. 105 kun vetää mittariin, putki hiljenee ja kuuluu vain tuulen suhinaa. Mieli tekisi vaihtaa koko roska jotta saisi hiljaisemman matkavauhdin, se on tosi rasittava mölinä mitä tuosta nyt lähtee kahdeksankympin yli.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎