Announcement

Collapse
No announcement yet.

528i E28 M30 L-Jetronic kulutusmittari (ongelma poistui)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sqxo
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 902
    • no man's land

    528i E28 M30 L-Jetronic kulutusmittari (ongelma poistui)

    Eli otsikon mukaisessa vekottimessa ennen hyvin toiminut kulutusmittari päätti alkaa kiukuttelemaan yhtäkkiä!

    Hanskalokeron katosta löytyvä älyboksi oli kyllä hetken irti liittimestään (liittyen muihin hommiin), mutta laitettiin takaisin varovasti ja oikein (ja ruuvi myös), ja mittari toimi hyvin vielä päivän tai pari tämän operaation jälkeenkin, joten epäilen jotain muuta syytä. Varsinkin kun sinne tuli jo kerran katsottua uudestaankin ja laitettua taas huolella takasin se liitin. Ei ainakaan näyttäisi olevan vikaa eikä hapettumaa liittimessä ja pinnit näytää ihan ok:lta..

    Vian oireet:

    - Paikallaan ja ajossa kulutus näyttää maksimia (25++ l/100km) viisari tapissa :(
    - Vaihdetta vaihtaessa ajossa käy aina jossain n. 4l/100 lukemassa ja nousee sitten takaisin tappiin :shock:
    - Moottorijarrutuksessa älyää kumminkin näyttää NOLLAA kuten pitääkin
    :|

    Tuntuu siis, että mittari saa tietoa jonkun verran, se "tietää" koska on moottorijarrutus ja koska taas bensaa menee, mutta se ei "näe" kulutetun bensan määrää. Voihan se tietty olla että mittari on paskana ja vika on siinä, mutta yritetään nyt vielä löytää vika muualta! Mittaristoa on tullut varovasti koputeltua, kovempaa en viitsi, joten turha neuvoa antamaan sille iskua kun ei se siitä kumminkaan sillä herää. :paskana:

    Kysymyksiä: :juo

    - Mistähän pitäis vikaa lähteä etsimään? (En ajatellut heti alkaa purkamaan koko mittaristoa)
    - Missä boksin liittimen pinnissä kulkee toi kulutetun bensan määrä? Vai kulkeeko missään?
    - Mitäs liittimiä/antureita mun pitäis tutkia moottoritilan puolelta?
  • sqxo
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 902
    • no man's land

    #2
    Netistä löysin jonkun PDF:n noista liittimen pinneistä mut siitä ei ollu oikeen hyötyä ku kulutusmittarista ei ollu sanaakaan..

    Help! Apuva! :help: :oops: :lol: :juo

    Comment

    • sqxo
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 902
      • no man's land

      #3
      No, kukaan ei näemmä tiedä tällaisista laitteista mitään, mut ei se mitään kun tää korjas ite ittensä. :lol: Eli lähti vaan yhtäkkiä toimimaan vajaa viikko siitä kun vika ilmestyi. Ilmeisesti joku kontaktivika? Kun eihän L-Jetronicissa pitäis olla mitään "oppimisvaihetta" kuten Motronicissa, tai mitään muutakaan syytä miks kulutusmittari ei toimis vähään aikaan sen jälkeen kun mittarin liitin ja akunkenkä on ollu irti pari tuntia..

      Comment

      • Sickness
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 1923
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by sqxo
        No, kukaan ei näemmä tiedä tällaisista laitteista mitään, mut ei se mitään kun tää korjas ite ittensä. :lol: Eli lähti vaan yhtäkkiä toimimaan vajaa viikko siitä kun vika ilmestyi. Ilmeisesti joku kontaktivika? Kun eihän L-Jetronicissa pitäis olla mitään "oppimisvaihetta" kuten Motronicissa, tai mitään muutakaan syytä miks kulutusmittari ei toimis vähään aikaan sen jälkeen kun mittarin liitin ja akunkenkä on ollu irti pari tuntia..
        Älä liikaa innostu, kyllä se siitä vielä kuolee kokonaan. Mulle kävi ihan samalla tavalla, tosin samalla hävisi myös pyyhkijöistä keskimmäinen nopeus. Ensin tapahtui kerran, sitten toisen ja ajan oloon vaihtui osat niin että toimi välillä ja yleensä ei. Nykyään toimii lähinnä "vahingossa".

        Tuo pyyhkijäjuttu johtuu E34:n mukavuustoiminnosta, jossa keskimmäisellä nopeudella pysähdyttäessä valoihin tai hidastettua tarpeeksi pyyhintänopeus tippuu automaattisesti tihkulle. Olen siis järkeillyt, että nopeussignaali sieltä täytyy jossain muodossa puuttua. Hämmentävää on kuitenkin se, että nopeusmittari toimii normaalisti...

        Olen ottanut mittariston irti ja putsannut liittimet, irroittanut akun johdot ja maadoituspisteet sekä putsannut ne kaikki. BCF:ssä joku vinkkasi, että Motronicilta lähtee nopeussignaali, olikohan se keltavalkoisessa johdossa ja että se kannattaisi vielä tarkastaa. Itse en ole sitä ehtinyt vielä tekemään.
        E39 520iA -02

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #5
          Se tieto tulee suoraan moottorinohjaus boxilta. Muistaakseni pinni 11, ainakin motronic, mutta sama se on muistaakseni L-jetissäkin. Kolminapaisen lattaliittimen (siinä moottoriboxin lähellä) valkoinen piuha. Moottorinohjausboxilta siihen lattaliittimeen, siitä sitten mittaritaululle.

          Jos johto on ehjä, eli ei ota maihin missään vaiheessa matkan varrella, vika on itse mittaristossa.

          t: Timo

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #6
            Liittimiä voi tutkiskella täältä.
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • sqxo
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 902
              • no man's land

              #7
              Originally posted by tihuovin
              Se tieto tulee suoraan moottorinohjaus boxilta. Muistaakseni pinni 11, ainakin motronic, mutta sama se on muistaakseni L-jetissäkin. Kolminapaisen lattaliittimen (siinä moottoriboxin lähellä) valkoinen piuha. Moottorinohjausboxilta siihen lattaliittimeen, siitä sitten mittaritaululle.

              Jos johto on ehjä, eli ei ota maihin missään vaiheessa matkan varrella, vika on itse mittaristossa.
              Kiitoksia tiedoista! Edelleen mittari toimii, mutta jos se käy nikottelemaan niin tutkin näistä kohdista mahdollisuuksieni mukaan. Ensimmäisenä alan varmaan tutkia sieltä konehuoneen puolelta löytyvää liitintä. Mutta nyt en koske mihinkään kun toimii! Viidakon vanha sanonta: "toimivaan laitteeseen ei pidä kajoaman.." :lol:

              Originally posted by Leka
              Liittimiä voi tutkiskella täältä.
              Joo, ton mä juurikin löysin sillon aikasemmin. Kiitti kumminkin, onpahan linkki jos joku tarvii! Siinä L-Jetin pdf:ssä vaan ei oo mitään mainintaa kulutusmittarista, siinä on merkitty pinni 11 "unused", mutta Timon ylläolevien neuvojen mukaan uskallan arvailla että siitä pinnistä kyseinen tieto kumminkin kulkee.

              Comment

              • tihuovin
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1422
                • Oulu

                #8
                Ja ja kun moottorinohjausboxi sijaitsee hytissä (pelkääjänpuolella, etukajarin takana), kaikki aiheeseen liittyvät liittimetkin löytyvät sieltä. L-jettiboxin liitin ja se kolminapainen liitin.

                t: Timo

                Comment

                • sqxo
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 902
                  • no man's land

                  #9
                  Originally posted by tihuovin
                  moottorinohjausboxi sijaitsee hytissä (pelkääjänpuolella, etukajarin takana)
                  Etukajarin takana??!! Eikös se boksi ole tossa hanskalokeron katossa? :shock: Mulla ainakin on, samassa "pinossa" ABS/tms-boksin kanssa.. Se kajarihan on tuola jossain lattianrajassa, miten sen takana vois ees mitään olla?

                  Comment

                  • tihuovin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1422
                    • Oulu

                    #10
                    No jaa, E28:ssa se voi olla noin, sori. Mulla se on oikeanpuoleisen etukajarin takana, hanskalokeron yläpuolella on ABS boxi ja nakutusboxi. Näin 745:ssa. Mun entisessä 735:ssa muutoin samoin, mutta nakutusboxi puuttui kokonaan.

                    t: Timo

                    Comment

                    • sqxo
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 902
                      • no man's land

                      #11
                      Originally posted by tihuovin
                      No jaa, E28:ssa se voi olla noin, sori. Mulla se on oikeanpuoleisen etukajarin takana, hanskalokeron yläpuolella on ABS boxi ja nakutusboxi. Näin 745:ssa. Mun entisessä 735:ssa muutoin samoin, mutta nakutusboxi puuttui kokonaan.

                      t: Timo
                      Hmmm.. Mikäs mikäs on toi "nakutusboksi" suomeks? Ja montakos boksia tällasessa autossa sitten oikein on? Nyt alan epäillä jo omaa tietämystäni.. :oops:

                      Comment

                      • tihuovin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1422
                        • Oulu

                        #12
                        Sitä kutsutaan englanniksi mm. nimillä "knock computer" ja "knock control unit". Eli suomeksi "nakutuksen kontrolli yksikkö".

                        Kaikissa vanhemmissa motronic autoissa sitä ei ole, tähän turbo koneeseen BMW sen asensi kai ensimmäisenä. Sen tehtävänä on lisätä sytytysennakkoja jos kone nakuttaa, sen se tekee tietyin portain (ensin tietty määrä asteita ja jos ei auta, himpun verran lisää). Ja jos sekään ei auta, ko. boxi alkoo katkomaan sytytystä ja siten estää kone vauriot.

                        Anturit (pietsokide anturit eli eräänlaiset mikrofonit) on pultattu kiinni kanteen, 1. ja 2. pytyn väliin ja 5 ja 6. pytyn väliin (ainakin) 745:n koneessa.

                        t: Timo

                        Comment

                        • sqxo
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 902
                          • no man's land

                          #13
                          Originally posted by tihuovin
                          Sitä kutsutaan englanniksi mm. nimillä "knock computer" ja "knock control unit". Eli suomeksi "nakutuksen kontrolli yksikkö".

                          Kaikissa vanhemmissa motronic autoissa sitä ei ole, tähän turbo koneeseen BMW sen asensi kai ensimmäisenä. Sen tehtävänä on lisätä sytytysennakkoja jos kone nakuttaa, sen se tekee tietyin portain (ensin tietty määrä asteita ja jos ei auta, himpun verran lisää). Ja jos sekään ei auta, ko. boxi alkoo katkomaan sytytystä ja siten estää kone vauriot.

                          Anturit (pietsokide anturit eli eräänlaiset mikrofonit) on pultattu kiinni kanteen, 1. ja 2. pytyn väliin ja 5 ja 6. pytyn väliin (ainakin) 745:n koneessa.

                          t: Timo
                          Ahaa! Kiitoksia vaan opetuksesta, enpä tienny totakaan. No, mulla ei taida L-Jetissä olla nakutusboksia, joten ne 2 boksia siinä hanskalokeron katossa täytynee olla L-Jetin "äly"-boksi ja ABS/vastaaava boksi, ja tuskin on siis enää mitään kolmatta boksia kajarin paikan takana. Toivottavasti ei ole, sillä se kajarin paikka on muuten aika umpirautaa lukuunottamatta kajarin reikää, joten siihen boksiin olis aika vaikee päästä käsiks mitenkään jos sielä semmonen olis.. :shock:

                          EDIT: Niin joo, lämpimikseni vaan kirjottelen, ongelmaa ei ole esiintynyt enää viikkoihin, vika hävisi itsekseen. :lol:

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎