Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28: Ongelmia nopeus- ja lämpömittarin toiminnassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vähy
    Newbiemmer
    • Apr 2008
    • 15
    • Riihimäki

    E28: Ongelmia nopeus- ja lämpömittarin toiminnassa

    Autoni on 520iA vm. -86.
    Onko kenelläkään hyvää ehdotusta, miten kannattaisi lähestyä sellaista ongelmaa, että autossani ei toimi nopeusmittari eikä lämpömittari?
    Onko kenelläkään kokemuksia/tietoa mikä mahtaisi olla vikana ja miten kannattaisi kokeilla korjata?
    __________________________
    E32 735iAL vm. 1990

    EX:
    E91 325d vm. 2006
    E28 520iA vm. 1986
    E28 525i vm. 1982
    E28 520i vm. 1983
  • ccc
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 505
    • RHMK

    #2
    Veikkaisiin mittariston akkuja... tai jopa viallista piirilevyä.
    Lopettiko toimintansa samaan aikaan?
    F25 X3 setämies-edition
    E36 325 iA Cabriolet
    __________________
    Ex. E87 120dA m-sport, E36 316i OEM, E36 2d 328i M-sport, E34 540iAT, E36/5 316i, 6er reihe, E28 520i (m30b28), E28 520i (m20b23)

    Comment

    • Vähy
      Newbiemmer
      • Apr 2008
      • 15
      • Riihimäki

      #3
      Auto on ollut minulla suhteellisen vähän aikaa, joten en tiedä miten ja milloin ovat lakanneet toimimasta.

      Missä sijaitsevat nämä mittariston akut, joista niin moni täällä puhuu? Mistä saisi uudet ja miten vaihdetaan?
      __________________________
      E32 735iAL vm. 1990

      EX:
      E91 325d vm. 2006
      E28 520iA vm. 1986
      E28 525i vm. 1982
      E28 520i vm. 1983

      Comment

      • kaol
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 5007
        • Ilmajoki

        #4
        Tässä ohjeet E30:n mittariston akkujen vaihtoon.

        BTCF 3-sarjan FAQ

        Ohje on verrattavissa E28:iin, mutta mittariston irroittaminen on paljon paljon helpompaa.

        Mittaristo irtoaa, kun ottaa yläreunasta 2 ruuvia irti ja kallistaa rattia kohti.
        Mittariston tulee pois tilastaan ottamalla värilliset liittimet (2 tai 3) irti mittariston takaa ja vetämällä rattiakselin pitkäksi.

        Akkujen irroittaminen tapahtuu juotoskolvilla.
        Hommatessasi uusia akkuja kannattaa ottaa sellaiset, joissa on juotosliuskat valmiina. Sopiva mAh määrä on n. 500-600 (jännite tietenkin 1,2V).
        Kokeilemalla se selviää...

        Comment

        • jape3
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 78

          #5
          Tuoreena vanhan bemarin onnellisena kuljettajana bäitä ihmellelyitä satelee koko ajan Jatketaanpas tähän...
          Nopeusmittari ei toimi ollenkaan ja lämpömittari tuntuu toimivan satunnaisesti. Autona 518 kaasari.
          Kuva piirilevyn hapettumista, onkohan tuo entinen?
          Akut näytti alkuperäisiltä, oli punaiset vartat jotka liimattu toisiinsa kuumaliimalla. Mittasin toisesta noin 1,3V ja toinen oli mykkä, eli lienee vaihtokunnossa?
          Huoltovalo kyllä paloi ennen mittariston irroitusta :think
          Lämpömittarin koskettimet näyttäisi siisteiltä joten sen vika saattaisi löytyä muualta autosta.
          Taidan käydä purkaamolla penkomassa jos löytyisi mittaristoja varaosiksi.
          Attached Files

          Comment

          • Schutzstaffel
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2006
            • 345
            • Lounais-Suomi

            #6
            Näyttää kyllä aika pahalle. Onko tuossa oikealla musta piste levyllä vai näenkö väärin? Ihan kuin olis kolvattu liikaa. En ole vieläkään avannut omia 3kpl mut voinkin postailla tähän kuvia niistä sitten.

            Lämpömittarin toiminnan tai vian mittarissa muuten näkee sillä, et virrat päällä laittaa mittarin pään johdosta maihin, jolloin vastuksen takia pitäis mittarin päässä viisarin mennä tappiin asti. Itse koitin omassa eikä neula liikkunu mihinkään, eli vika on mittarissa (olipa yllätys).
            Monta 80-luvun autoa

            Comment

            • M. Luuri
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2008
              • 268
              • SJK

              #7
              Mitä oireita mittaristoon yleensä tulee kun akut ovat loppu? Itellä ei pelaa nopeusmittari ollenkaan, mutta muut mittarit toimivat. Jotain satunnaisia huoltovalojen vilkahduksia on toki havaittavissa.
              e34 540i (5 speed) "Teddy" projekti http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=268557


              http://mluuri.kuvat.fi/kuvat/e34+v-power/

              Comment

              • jape3
                Bimmer Rookie
                • Jul 2006
                • 78

                #8
                PRKL! Ei ollu paikallisella purkaamolla yhtään e28:a
                Kyllä akun jalan juotoksen ympärillä oli lakat palanu mustaksi, lähti mustat lakat pois ku kevyesti pikku meisseliä näytti siihen. Samaten vasemmalla olevat hapettumat lähti kun vähän meisselillä raapas. Eli piirilevyn "johtimet" hapettunu ja tullu lakan läpi vihreenä mössönä. Johtimet näytti vielä kuitenkin silmämääräisesti ehjiltä.
                Mielestäni akut on alkuperäiset? punaiset vartat eikä näytä kyläsepän tinaamilta.
                Jossain oli kondesaattorien vaihdosta, pitääkö niitä vaihtaa joskus?
                Ei tuosta kyllä oikein muuta osaa kun uudet akut kiinni ja kokeilee ja tulee tääne taas itkemään ku ei toimi
                Lämpömittarissa jos tarkoitat anturinpäästä johtoa maihin?


                Originally posted by Schutzstaffel View Post
                Näyttää kyllä aika pahalle. Onko tuossa oikealla musta piste levyllä vai näenkö väärin? Ihan kuin olis kolvattu liikaa. En ole vieläkään avannut omia 3kpl mut voinkin postailla tähän kuvia niistä sitten.

                Lämpömittarin toiminnan tai vian mittarissa muuten näkee sillä, et virrat päällä laittaa mittarin pään johdosta maihin, jolloin vastuksen takia pitäis mittarin päässä viisarin mennä tappiin asti. Itse koitin omassa eikä neula liikkunu mihinkään, eli vika on mittarissa (olipa yllätys).

                Comment

                • Schutzstaffel
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2006
                  • 345
                  • Lounais-Suomi

                  #9
                  Originally posted by jape3 View Post
                  Lämpömittarissa jos tarkoitat anturinpäästä johtoa maihin?
                  Joo just se anturin päästä johtoa maihin.

                  Punainen Varta on alkuperäinen. Konkat pitäis mitata, mikä on rikki. Sepä ei olekaan varmaan helppoa nähdä vanhasta, mitä arvoa sen pitäis näyttää. Yks syy miksen ole omia vielä jaksanut katsoa.. Konkan pohja jos on koholla, se meinaa varmuudella sen olevan paskana. Mut mittailuks pääsääntöseks menee..
                  Monta 80-luvun autoa

                  Comment

                  • Schutzstaffel
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2006
                    • 345
                    • Lounais-Suomi

                    #10
                    Originally posted by M. Luuri View Post
                    Mitä oireita mittaristoon yleensä tulee kun akut ovat loppu? Itellä ei pelaa nopeusmittari ollenkaan, mutta muut mittarit toimivat. Jotain satunnaisia huoltovalojen vilkahduksia on toki havaittavissa.
                    Mulla on sama nopeusmittarin kanssa ja ratkaisua odottelen kans..

                    No jos akut on loppu ja/tai piirilevy on paskana, niin melkein mikä vaan mittarin vika on mahdollinen. Searchilla löytyy e30 mallisen joku mittariston vika topic. Se on kyllä aika kattava ja pätee näihinkin, sielt olen alustavast katsonut vinkkejä ja korjausneuvoja, kannattaa lukasta.
                    Nopeusmittari olis pakko saada toimimaan...
                    Monta 80-luvun autoa

                    Comment

                    • Rulla
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2008
                      • 80
                      • Porvoo

                      #11
                      Itse vaihdoin viikonloppuna myös tuommoiset punaiset Vartat mittaristosta kun service-valo ei suostunut nollaantumaan ja lämpömittari ei toiminut. Lopputuloksena service-valo sammui, mutta yksikään SI-ledi ei pala, vaikka ilmeisesti vihreiden pitäisi? Lämpömittari ei tuolla korjaantunut, joten menee vaihtohommiksi. Ei liiku mittari edes maadoittamalla. Vähän nytkähtää startissa. Jännästi meni tuo mittari kyllä. Se toimi vielä kun olin siirtämässä autoa puolentoista vuoden ulkona seisomisen jälkeen. Aluksi ei toiminut mikään muu mittari, mutta parinkymmenen kilsan jälkeen tilanne kääntyi päinvastaikseksi.

                      Aika pahan näköiseksi oli päässyt hapettumaan levy, mittasin kyllä että kaikkien kontaktien pitäisi pelata, mutta ilmeisesti joku konkkakin saattaa olla kypsä.
                      E70 3.0d -07
                      Entiset: E61 535dA -05, F07 530dx, Semi-Voll -10 : E60 530iA -06 :Z3 1.9 -96 : E36 316ti -96 : E32 735iA -91 : E32 735iA -88 : E60 530dA -04 : E28 520i -84 : E46 320dA -03

                      Comment

                      • jape3
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2006
                        • 78

                        #12
                        Ei lähtenyt nopeusmittari pelaamaan. Kopeloin jo aiemmin anturin pään johtoja, mut oli niin **ttumaisessa paikassa suhteessa fyysiseen toimintakykyyn ni en sillon tehnyt piuhoille mitään. Pitänee uusia varoiksi pieni pätkä johtoa tai ainakin mitata ne.
                        Huoltovalot vaihtui vihreiksi sentään. Serviceä en vielä uskaltanu kokeilla nollata, hajoaa vielä jotain!
                        Lämpömittari ei toimi edelleenkään. Kurkkasin termarikotelon tienoille ja oli normi apicot laitettu sinne ja nehän oli ihan löysät ja paskaset, täytyy niitäkin kopeloida joskus ku kiinnostaa.
                        Jos jotain positiivistä haetaan ni bensamittari toimii edelleen

                        Comment

                        • Schutzstaffel
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2006
                          • 345
                          • Lounais-Suomi

                          #13
                          Originally posted by jape3 View Post
                          Jos jotain positiivistä haetaan ni bensamittari toimii edelleen
                          Mulla ei toimi sekään. Valo palaa, eikä viisari mee pohjaan, vtu! Tosta päätellen anturi tankis toimis, mut mittaus menee väärin jotenkin..


                          Mittaristojen piirilevyt eivät ole samanlaisia samoissa mittareissa. Vuosimallieroja?


                          Levyllä punaisella merkityissä kohdissa hapettumaa kuparilla. Raaputin nuo auki, jostain pitäs hakea lakkaa tuohon.


                          Tuossa oli paljon hapettumaa nopeusmittarin liittimessä. Lieneekö syy nopeusmittarin toimintaan??


                          Tuossa oli oikosulku, kun mittasi. Puhdistin sen niin hyvin kun sen saa. Jotain ainetta tarvis varmaan olla siihenkin, mut mitä?


                          Tuossa oli paristo syövyttänyt levyä ja huono kolvaus tuhonnut lisää. Tämä joutaa varaosiksi varmaan..


                          Tuossa onkin sitten jonkun tekemiä korjauksia levyllä. Minusta tehty aika hyvin, mut mikä on noiden vaikutus ja mihin toimintoon?????


                          Tuossa vielä yksi korjaus.

                          Mistä olette hommanneet uusia 1.2v paristoja juotoslangoilla näihin?? Koko AA ja mittasin vanhojen pituudeksi noin 48-49mm. Mun pitää tilata 4kpl niin voisin saada 2 mittaria toimimaan.
                          Last edited by Schutzstaffel; 22-11-2012, 08:20. Reason: Lisää tekstiä
                          Monta 80-luvun autoa

                          Comment

                          • jape3
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2006
                            • 78

                            #14
                            Itse kävin akut hakemassa ihan sähkö/elektroniikkatarvikeliikkeestä. Jopa täältä kaakon kulmalta löytyi hyllystä kun on kuitenkin ihan yleinen kampe.
                            Rupesin jo googlettelemaan tarvike nopeusmittareita

                            Comment

                            • jape3
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2006
                              • 78

                              #15
                              Voi **ttu mikä paska tuo mittaristo!
                              Tänään sit hävis kaikki vihreet huoltovalot, no aivan sama.
                              Maadoitin lämpömittarin johdon ja virrat päälle ni viisari hypähtää pari milliä, eli paskana sekin.
                              Kopeloin nopeusanturin johtoja jotka tuntui olevan ainakin ehjät ensimmäiset 20cm.
                              Jarrunesteen valo vilkkuu ihan miten sattuu.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎