Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kardaani tärrää (e28)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pasi_K
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 687
    • Tyrnävä

    Kardaani tärrää (e28)

    Vaihdoin eilen uuden kannatinlaakerin ja rättinivelen. Laakeri oli revennyt irti, rättinivel ei vielä ollut ihan hajonnut mutta pientä murtumaa jo löytyi.

    Hieman se kolina hiljeni kun siellä vielä toistaiseksi on ehyt kumi... 40km/h vauhdissa varmaan tuntuu kovin ravistelu, tuntuu myös jonkinverran vaikkei juuri kiihdyttäisikään.

    Ristikot vaikutti notkeilta muttei väljiltä. Kuinka paljon sitä jännitystä siihen kannatinlaakeriin laitetaan asennettaessa, työnsin eteenpäin varmaan millin tai pari? Liian löysälle se varmaankin jäi mutta liekköhän se noin paljoa vaikuttaa...

    Entä sen kardaanin liu'un kohdalta sen ison mutterin kiristys? Missä vaiheessa ja kuin kireälle? Kasasin kaikki muut ensin ja pyörittelin pari kierrosta kardaania ja kiristin tuon "mutterin" aika piukkaan.
    Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

    Tsekkaa myytävät osat tästä
  • Kele
    Bimmer Rookie
    • Oct 2007
    • 100
    • Espoo

    #2
    Merkkasitko kardaanin pätkät toisiinsa nähden, ennenkuin katkaisit ne?
    Jos kardaani ei mennyt samoin, kuin ennen purkua, niin tasapainotus on pielessä.
    e90 318i 4d -06
    e36 320 4d -91 Diamantschwarz
    Ex. 2x e30 316

    Comment

    • Pasi_K
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2003
      • 687
      • Tyrnävä

      #3
      Merkkasin. Tosiaan tuo ei ole mitään pientä vapinaa vaan sellaista että varmasti repeää kannatinlaakerista kumi kun pari kertaa polkasee kunnolla.
      Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

      Tsekkaa myytävät osat tästä

      Comment

      • Haukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 1366
        • Valkeala

        #4
        Varmasti suorassa tukilaakeri? Itte oon kuullu kanssa tosta esijännityksestä mutta silti itse laittanut aina suurinpiirtein keskelle ja ei mitään vapinoita koskaan ollu.

        Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

        Comment

        • Pasi_K
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2003
          • 687
          • Tyrnävä

          #5
          On suorassa. Onko siinä liu'un "mutterin" kiristyksessä jotain erikoista huomioitavaa?
          Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

          Tsekkaa myytävät osat tästä

          Comment

          • Kele
            Bimmer Rookie
            • Oct 2007
            • 100
            • Espoo

            #6
            Se mutteri vaan niin kireelle kun menee. Jakarilla pidät paikoillaan ja putkareilla väännät kardaania.

            Kaveri laitto kerran volvoonsa rättinivelet siten että pultit olivat samoissa reijissä, eikä joka toisessa, niinkuin kuuluisi. Hakkasi kans aika rajusti, mutta näinhän nyt ei varmaan ole käynyt..
            Last edited by Kele; 25-09-2008, 12:44.
            e90 318i 4d -06
            e36 320 4d -91 Diamantschwarz
            Ex. 2x e30 316

            Comment

            • Pasi_K
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 687
              • Tyrnävä

              #7
              Ei käynyt ei... Lähenpä käymään nosturilla ja kokeilen jännittää tuota laakeria.
              Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

              Tsekkaa myytävät osat tästä

              Comment

              • Pasi_K
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2003
                • 687
                • Tyrnävä

                #8
                Työnsin laakeria eteenpäin perusasennosta 8-10mm, hiukan ehkä vaimeni mutta edelleen ~40km/h tuntuu perseen alla vapinaa.

                Moottorinkumityynyt näyttää hyvältä ja vaihteiston kumityynyt on vielä suht ok... Kummallista
                Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

                Tsekkaa myytävät osat tästä

                Comment

                • Pasi_K
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2003
                  • 687
                  • Tyrnävä

                  #9
                  Tietoa mistä vehkeistä tähän sopii kardaani? Sattuu olemaan sellainen eta-malli että on silti "normaalilla" eli pienemmällä rättinivelellä (sama ku e30:ssä jne.)
                  Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

                  Tsekkaa myytävät osat tästä

                  Comment

                  • Kape30
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2008
                    • 509
                    • Nokia

                    #10
                    Missäs kunnossa oli kardaanin keskityshela..? Se saattais kans vaikuttaa...:think
                    E30 M50b28 -90 Cirrusblau
                    E39 520d Touring -00 Sienarot II
                    MB Sprinter
                    Lynx Rave Re 600 -15
                    Suzuki GSX-R1100 -95

                    Comment

                    • Haukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 1366
                      • Valkeala

                      #11
                      Originally posted by Pasi_K View Post
                      Tietoa mistä vehkeistä tähän sopii kardaani? Sattuu olemaan sellainen eta-malli että on silti "normaalilla" eli pienemmällä rättinivelellä (sama ku e30:ssä jne.)
                      Jos löytyy kardaanista joku osanumero niin realoemista voit kattoa missä kaikissa bemuissa on käytetty samaa osaa

                      Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

                      Comment

                      • Pasi_K
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2003
                        • 687
                        • Tyrnävä

                        #12
                        Originally posted by Kape30 View Post
                        Missäs kunnossa oli kardaanin keskityshela..? Se saattais kans vaikuttaa...:think
                        Tämä tutkitaan...

                        Tällaista yhdestä toisesta topicista kun jollain oli e36 rättinivelen vaihto menossa:

                        Originally posted by Jürgen_ View Post
                        ÄLÄ TAIVUTA sitä kumilimppua jyrkästi sillä siinä on sellanen keskityshela joka taipuu ja sitten taatusti ravistaa
                        Arvatkaapa tuliko väänneltyä kun otin kardaanin irti....
                        Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

                        Tsekkaa myytävät osat tästä

                        Comment

                        • Kele
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2007
                          • 100
                          • Espoo

                          #13
                          Niin, tosiaan se keskihela pitäs aina vaihtaa rättinivelen kanssa, harvat vaihtaa. Menee vaan se uus rättinivel paljon nopeammin risaks jos se hela on väljä. Eikä taida maksaa yli vitosta.
                          e90 318i 4d -06
                          e36 320 4d -91 Diamantschwarz
                          Ex. 2x e30 316

                          Comment

                          • mla
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2006
                            • 83
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by Kele View Post
                            Niin, tosiaan se keskihela pitäs aina vaihtaa rättinivelen kanssa, harvat vaihtaa. Menee vaan se uus rättinivel paljon nopeammin risaks jos se hela on väljä. Eikä taida maksaa yli vitosta.
                            Uusi hela on helppo laittaa paikalleen jos vain saa vanhan pois...liukuvasara tosi pienellä päällä voisi olla paras konsti. Katsoitko ettei mikään painoista lähtenyt remontin aikana irti?

                            Kardaanin etupää on pirullinen laittaa paikoilleen jos sitä ei saa täysin suoraan. Onnistuu kun laittaa tunkin vaihteiston alle ja antaa kardaanin keskimutterin olla löysällä. Sitten vaan hakemaan...väkisin ei kannata yrittää tai kardaanin keskityshela on entinen niinkuin jo mainittiin. Sitä keskimutteria ei saa kiristää liikaa, momentti on vain 20 nm. Jos vedit liian tiukalle ja kardaani jäi "pitkäksi" niin varmasti täristää.

                            Laakeria pitää työntää eteenpäin 2-4 mm, itse laitoin 4. Ja vielä yksi juttu: katso vaihteiston tukipalkin kiinnityspultit. Saattavat olla jumissa hahloissaan ja laatikon takapää jää vinoon.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎