Announcement

Collapse
No announcement yet.

E12 518 tekniikan vaihto

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • newton
    Bimmer Rookie
    • Oct 2008
    • 42

E12 518 tekniikan vaihto

eli ostin tuollaisen vanhan 77 vuosimallia olevan E12 olen tässä mietiskellyt että mikä mahtaa olla suurin moottori jonka tähän saa upottaa?? onko se tuo m535i moottori isoin vai meneekö uudemman (80-90)luvun m5 moottori? :think olen myös ajattellut ahtaa moottorin mutta näin vanhassa ei vissiin ole suurempia ongelmia katsastus sedän kanssa? tietenkin kaikki muutkin osat vaihtuu alusta yms... neuvot ovat tervetulleet
    joo joo samaa paskaa eri paketissa!

WE LIKE IT FAST
  • JD
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1194
    • Espoo

Originally posted by newton View Post
    eli ostin tuollaisen vanhan 77 vuosimallia olevan E12 olen tässä mietiskellyt että mikä mahtaa olla suurin moottori jonka tähän saa upottaa?? onko se tuo m535i moottori isoin vai meneekö uudemman (80-90)luvun m5 moottori? :think olen myös ajattellut ahtaa moottorin mutta näin vanhassa ei vissiin ole suurempia ongelmia katsastus sedän kanssa? tietenkin kaikki muutkin osat vaihtuu alusta yms... neuvot ovat tervetulleet
    Eihän tuo kori tarjoa mitään ideaa mihinkään muutoksiin, suurin ilo autosta lähtee laittamalla se original kuntoon. Saa meinaan noin arvokkaamman auton itselleen ja jälkipolville & huomionherättäjäksi tapahtumiin.

Helpommalla ja halvemmalla pääsee kun ostaa 80-lukuisen E28 korimallin 518i:n joita saa pikkuvikaisena satasella (kokemusta on, parikin tapausta aikoinaan tarjottu pyytämättä. Tämän -87 vuosimallin ostinkin ja myinkin satasella kunhan pojat harjoitteli pellolla ajoa ensin http://s112.photobucket.com/albums/n...aliskuussa.jpg ).
    Vaihtaa sellaiseen sitten näitä suoraan siihen sopivia isompikoneisten osia.
    Tai ostaa niiden isompikoneisten osien hinnalla kunnostuskelpoisen isompikoneisen.
    Saa meinaan ememmän rakentamisen iloa ja vähemmän "mitä saa tai voi tehdä"-pohdintoja...
    Last edited by JD; 14-10-2008, 11:09.
    Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
    https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

Comment

• pmv
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 2032
      • tornio

Originally posted by newton View Post
      M535i on BMW:n valmistamista tehokkain e12-korinen. Sitten on Alpinalta 300 hv:n (ja 330 hv:n) tehoversioita. 77:ssa ei tarvi päästöjä miettiä sitten laisinkaan. Voi mennä pikkuisen tappeluksi jos haluaa verrata Alpina B7 Turbo S:ään joten tolkun isäntä tyytyy siihen 3.5 litraiseen 220 hv koneeseen verrokkimoottorina. Vaikeutena varmaan on löytää sopivia osia moiseen tekniikan vaihtoon. Ehkä Ruotsista voisi löytää joku hyvä mätökorinen 528i moiseen hommaan. Levyjarrullinen taka-akselisto voi olla haasteellinen löytää. Etupalkki pitää vaihtaa, samoin eteen tuuletetut levyjarrut ja veikkaisin vielä että ohjaus pitää olla tehostettua mallia. Vakiona se on ollut 528 mallista lähtien.

En minä tällaista tekniikanvaihtoa todellakaan lähtisi tuomitsemaan. Voihan se original-kuntoinen 518 olla mieltä lämmittävä kokonaisuus jollekkin jossain tapahtumassa. Ainoa vaan että kovin kauas tuollaisella ei varmasti jaksa ajella...Alkuperäisiä isolla tekniikalla olevia 525/528/528i/530i US/M535i malleja ei varmaan suomen kamaralla kauhean montaa ole, joita ei ole vielä nostettu harrastuskäyttöön(siis ehjinä).

Comment

• JD
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 1194
        • Espoo

Originally posted by pmv View Post
        Vaikeutena varmaan on löytää sopivia osia moiseen tekniikan vaihtoon. Ehkä Ruotsista voisi löytää joku hyvä mätökorinen 528i moiseen hommaan.

En minä tällaista tekniikanvaihtoa todellakaan lähtisi tuomitsemaan.
        Alkuperäisiä isolla tekniikalla olevia 525/528/528i/530i US/M535i malleja ei varmaan suomen kamaralla kauhean montaa ole, joita ei ole vielä nostettu harrastuskäyttöön(siis ehjinä).
        Tehdä saa jos huvittaa, työmäärä on vain valtava ja hyötyä ei synny verrattuna muihin samanhintaisiin vaihtoehtoihin.
        Esim. myös se Ruotsista haettava kannattaa katsastaa suomeen original isokonekuntoisena, veroa kun ei käytännössä tule lainkaan näin vanhoihin.

Noissa tekniikanvaihdoissa kun hyvin pian ajaudutaan tilanteisiin jossa prosentit ylittyy ja autoa myydään myyntipalstoilta tutulla tekstillä: Ei voi katsastaa, vaihdettu liikaa osia. Ja taas paalaus kutsuu... ;-)
        Last edited by JD; 14-10-2008, 16:03.
        Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
        https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

Comment

• newton
          Bimmer Rookie
          • Oct 2008
          • 42

joo mutta ajatus onkin siinä että kukaan ei tahdo ostaa tämän ikästä/kuntoista joten rakennan suoraan tästä sitten itselleni rahapussin tyhjentäjän täällä pyörii "sleeper" henkinen e28 turbo ja jonkun aikaa seurailtuani sitä alkoi itseäkin kiinnostamaan tehdä moinen sleeper eli ulko kuorta ei sinäänsä "pilata" ja kun ei toi 1.8 90hv neloskone mua oikeen hätkäytä ni miks ei? jotain haastetta tässäkin elämässä pitää olla

WE LIKE IT FAST

Comment

• BMW528i-84
            Bimmer Rookie
            • Dec 2005
            • 35
            • Helsinki / Tapanila

osia tarjolla

Mulla olis valmiiks uhrattu raato talella. Auto on alunperin 520i, josta joku oli tietenkin ryöstänyt koneen 1502 keulalle. Vaihdoin proidin kaatamasta alkuperäisestä 525i (vm-75) etu ja taka-akselin ja kävin leimalla. Setä katsastusmies tulkitsi pykäliä ja teki autosta 4- paikkaisen (en kertonut vaihtaneeni etutolppia ja jousia). Eli 528 koneelle riittää normi jäähdyttämättömät levyt eteen ja taka-akselilla täytyy olla noin levyjarrut.

Mulla ei ole aikaa tehdä raadolle mitään muutamaan vuoteen, joten jos osat kiinnostaa, ota yhteyttä. Auto on tällähetkellä kasassa ja pyörillään, kone rikki, kampiakselin päässä oleva dampperipyörä päässyt syömään kiilauransa leveäksi railakkaan ajotavan vuoksi.
            728i 6/-97, 518A -78 ikuisuusprojekti,
            taas volkkari
            ex:
            528i 4/84. Tämä projekti löysi uuden jatkajan.
            520/528i -77, 525 -74, 1502 *2, volkkareita

Comment

• newton
              Bimmer Rookie
              • Oct 2008
              • 42

juu no pitää ilmoitella jos tulee tarvetta:think

WE LIKE IT FAST

Comment

Working...
              X