Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 mittariston pääpiirilevyn irroittaminen taustamuovista *ratkaistu*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Madfexx
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3646
    • Lempäälä

    E28 mittariston pääpiirilevyn irroittaminen taustamuovista *ratkaistu*

    Tarkoituksena olisi vaihtaa akut tuohon E28 518i:n mittaristoon, mutta en saa perkeleelläkään tuota mittariston pääpiirilevyä irti tuosta muovisesta taustasta ja meinaa hermot mennä. Purin tuossa hetki sitten E23 728iA:n mittariston joka on melkein samanlainen, eikä taustamuovin ja piirilevyn irroittamisessa ollut mitään ongelmaa.

    Nyt minulla on siis mittariston etukuori, nopeusmittari ja kello irroitettuna. Kaikki taustapuolen ruuvit irroitettuna. Tuntuu että kanittaa pahasti tuosta mittariston keskiosasta enkä pysty edes raottamaan niin, että näkisi väliin. Kaikki klipsut sun muut on auki, joten ei ole sellaisistakaan kiinni. Onko noissa sinisessä ja keltaisessa liittimessä joku systeemi jolla ovat piukasti kiinni taustakuoressa, vai millä kikkakolmosella saan tuon auki. Pian on mittaristo palasina kun väkisin koitan saada auki.
    Last edited by Madfexx; 13-12-2008, 01:02.
    Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
    Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11
  • Pasi_K
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 686
    • Tyrnävä

    #2
    Osa 2 ei irtoa? Muistaakseni se ei ole kyllä millään kiinni. Kun saa raotettua vähän niin siellä on lattakaapelit noiden piirilevyjen välissä mitkä pitää irroittaa. Niissä liittimissä ei pitäisi olla mitään systeemejä millä ovat kiinni taustakuoressa.

    Tuo pohjimmainen piirilevy missä akutkin sijaitsee taitaa olla kolmella ruuvilla taustakuoressa kiinni. Vasta vaihdoin omaan akut ja toinen ylimääräinen mittaristo olis tallin pöydällä levällään, voin kyllä vielä katella kunhan käyn tallilla.
    Last edited by Pasi_K; 26-04-2011, 23:02.
    Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

    Tsekkaa myytävät osat tästä

    Comment

    • Madfexx
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3646
      • Lempäälä

      #3
      Originally posted by Pasi_K View Post
      Osa 2 ei irtoa? Muistaakseni se ei ole kyllä millään kiinni. Kun saa raotettua vähän niin siellä on lattakaapelit noiden piirilevyjen välissä mitkä pitää irroittaa. Niissä liittimissä ei pitäisi olla mitään systeemejä millä ovat kiinni taustakuoressa.

      Tuo pohjimmainen piirilevy missä akutkin sijaitsee taitaa olla kolmella ruuvilla taustakuoressa kiinni. Vasta vaihdoin omaan akut ja toinen ylimääräinen mittaristo olis tallin pöydällä levällään, voin kyllä vielä katella kunhan käyn tallilla.
      Juurikin niin, eli kakkonen ei irtoa kolmosesta. Ja tosiaan tuosta pöydältä löytyvä E23:sen mittaristo on rakenteeltaan samanlainen, ja siinä tuo osa 2 ei tosiaan ole mitenkään erityisesti kiinni.
      Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
      Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

      Comment

      • janse
        Newbiemmer
        • Feb 2008
        • 5

        #4
        Originally posted by Madfexx View Post
        Juurikin niin, eli kakkonen ei irtoa kolmosesta. Ja tosiaan tuosta pöydältä löytyvä E23:sen mittaristo on rakenteeltaan samanlainen, ja siinä tuo osa 2 ei tosiaan ole mitenkään erityisesti kiinni.
        Se latta liitin irtoaa ku ruuvarin kärjellä vähän houkuttelee. siellä pohjassa on piilossa yks ruuvi jota on vaikee nähdä.

        Mä vaihdoin kans ne akut mutta vika ei poistunut, konkat pitäis vielä vaihtaa. En vaan tiedä että minkä kokoiset ne pitää olla ku niissä ei lukenut mitään??

        Comment

        • Betrunken
          Bimmer Fanatic
          • May 2007
          • 458
          • Vantaa

          #5
          Hmmm, kai tähän voisi kysyä kun melkein aiheseen meneepi.

          Eli minun E28 "insepection" valo syttyi noin pari vuotta sitten yhtäkkiä ja siitä aikasemmin mikään muu "huolto" valo ei palanut(ledit tai oilservice)

          Sitten noin kuukausi sitten uudessa työpaikassa löytyi jostain komerosta ihan oikea nollaus työkalu tuohon.

          Pidin 12sek kun pitääkin ja sammui, vihreät ei syttyneet(eikö niiden pitäisi?)
          Sitten ajoin vähän aikaa ja kävin kaverilla, sitten lähdin taas ajamaan niin se syttyi taas ja tekee tällä hetkellä että palaa satunaisesti.

          Onko olemassa keinoa että tuon järjestelmän saisi "eloon", ei sillä että etten osaisi jotain perushuoltoa tehdä ja öljyä vaihtaa ajallaan mutta olisihan se hieno piire kun näkisi kun ledit sammuu yksittelen tms.

          Isälläni oli kanssa E28 ja tuo huolto valot toimivat peräti kahdeksan vuotta kunnes joku asentaja meni johdolla leikkimään ja teki jotain väärin, ledit ja oilservice/inspection paloivat miten sattuu.

          Mitä nuo "akut" tekevät siellä ja mistä löytyisi tuo huolto valoen "aivot" ja miten voisi korjata?
          Citroen ZX "Sacrebleu" edition
          EX:
          -Bmw E28 518i
          -Saab 9000
          -Lada 2105
          Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

          Comment

          • Madfexx
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3646
            • Lempäälä

            #6
            Originally posted by janse View Post
            Se latta liitin irtoaa ku ruuvarin kärjellä vähän houkuttelee. siellä pohjassa on piilossa yks ruuvi jota on vaikee nähdä.

            Mä vaihdoin kans ne akut mutta vika ei poistunut, konkat pitäis vielä vaihtaa. En vaan tiedä että minkä kokoiset ne pitää olla ku niissä ei lukenut mitään??
            Joo, pitäis vaan saada lattaliittimet ensin näkyviin. Tuo piirilevy on tosiaan vielä taustamuovissa kiinni. Missä se piilossa oleva ruuvi sijaitsee? Olen kyllä koittanut syynätä jokaisen neliömillin tuosta mittaristosta ja olen vääntänyt sen kanssa varmaankin 2h, mutta ei aukee niin ei.
            Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
            Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

            Comment

            • Madfexx
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3646
              • Lempäälä

              #7
              Noniin. Hain tuossa tänään uudet NiMH-akut Tampereen A-Paristopisteestä (2,5e/kpl) ja otin mittariston uudelleen pöydälle. Samalla sitten sain pähkäiltyä tuon mittariston viimeistä palaa myöten osiksi.

              Homman ratkaisuna oli mittariston takaa keskeltä löytyvät kaksi kierretappia ja niissä olevat pienet mutterit. Mutterit avaamalla bensa/lämpömittariyksikön saa nostettua pois paikaltaan ja sen alta paljastuu kaksi pientä ristipäistä ruuvia. Kun nämä ruuvit irroittaa, irtoaa myöskin pääpiirilevy muovisesta taustasta. Ainakin tämä oma mittaristoni erosi tuosta Pasi_K:n laittamasta räjätytyskuvasta siltä osin, että piirilevyjä on noiden mittaristomoduulien lisäksi vain yksi, eikä tuossa taustalevyssä siis ole kiinni mitään akut sisältävää pienempää piirilevyä, kuten kuvasta voisi päätellä.

              Voin laittaa pari kuvaa selvennykseksi kunhan ehdin, jos joku vaikka sattuisi vielä joskus pähkäilemään samanlaisen mittariston kanssa.

              EDIT: Ja niin, tässä minun mittaristoversiossa ei siis ollut mitään lattaliittimiä. Montako erilaista mittaristoa näissä mahtaa olla käytetty?
              Last edited by Madfexx; 13-12-2008, 00:59.
              Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
              Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

              Comment

              • Erska
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2005
                • 439
                • Tuusula

                #8
                Minun 7-9/86 rakennettu mittaristo purettiin eilen akkujen vaihdon takia, minulla ei lämpömittarin näyttämä/nopeusmittarin heilahtelu korjautuneet.

                Eilen oli pyödällä myös -82 vuosimallia ollut bensa /diesel-mittaristohybridi, jossa kooderipalikka oli sellainen pieni levy, ja muutenkin takaapäin erimuotoiset uudemman kanssa. veikkaisin että bensakoneellisessa mallissa on ainakin kolmea erilaista mittaristoa.
                Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

                Nyt: VOLVO S60 D5 -03

                EX: 523iA -99, 530DA touring -03, 520i -03 E60, 528iA -96 518i -90, 518i -85, 518i -86, 525i -88 ,730iA -88, 525i -89 ,518i -90, 518i -87, 518i -86, 528i -84

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎