Announcement

Collapse
No announcement yet.

e28 laturiongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • osilpi
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 486
    • Espoo

    e28 laturiongelma

    Juu eli vanha laturi on tiensä päässä, joten hain uuden motonetistä.

    Auto on 520iA -83, joten tilasin laturin mallin 83 autoon. Ilmeisesti laturin tyyppi onkin juuri vaihtunut 82/83, joten uus laturi onkin erilainen kuin vanha. Vanha on 55A ja uusi 80A (tietysti vain hyvä, kun on paljon lyhyttä ajoa).

    Ongelma: vanhan laturin kiinnityskorvakkeet (ylä ja ala) ovat noin 1½cm paksuja (siis sopivan pultin pituus noin 3cm). Uudessa laturissa ne taas ovat n 7 cm pitkiä, jolloin vanhat pultit ei luonnollisesti käy (liian lyhyitä, mahd eri kierteet?). Yläpään kiinnitysrauta (säätörauta) on molemmissa täysin identtinen, eli siinä on hammastus "erikoispulttia" (pultissa siis kanssa hammastus) varten.

    Uuden yläpään kiinnitysraudan ostin Laakkoselta (7,40), koska vanhassa oli huono hammastus. Mutta apua ko pulttiasiaan en sieltä saanut, eikä heitä paljoa kiinnostanut neuvoakaan.

    1. Uuden laturin hihnapyörä myös näyttäisi olevan hieman isompi (halk ehkä sentin isompi). Onkos tästä haittaa (oletetaan laturinhihnan sopivan)?

    2. Voisikos joku ko uudemman tyyppisen laturin omistaja kertoa (kuva ois todella hieno...) , miten sen ylä- ja alapäiden kiinnitys on hoidettu??? Ja mistähän näitä pitkiä hammastuksella varustettuja pultteja saisi (EI Espoon Laakkoselta).

    3. Käykö johdot ym suoraan paikalleen?

    4. Löytyisköhän joltakulta asennuskuva uudesta laturista???

    t neuvoista kiitollinen
    E34 525i 12v 1990
    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

    ex-BMW:t
    E28 520iA 1983
    E28 520iA 1985
  • SledgeHammer82
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1651
    • Pk-seutu

    #2
    Re: e28 laturiongelma

    Originally posted by osilpi
    Juu eli vanha laturi on tiensä päässä, joten hain uuden motonetistä.

    Auto on 520iA -83, joten tilasin laturin mallin 83 autoon. Ilmeisesti laturin tyyppi onkin juuri vaihtunut 82/83, joten uus laturi onkin erilainen kuin vanha. Vanha on 55A ja uusi 80A (tietysti vain hyvä, kun on paljon lyhyttä ajoa).

    Ongelma: vanhan laturin kiinnityskorvakkeet (ylä ja ala) ovat noin 1½cm paksuja (siis sopivan pultin pituus noin 3cm). Uudessa laturissa ne taas ovat n 7 cm pitkiä, jolloin vanhat pultit ei luonnollisesti käy (liian lyhyitä, mahd eri kierteet?). Yläpään kiinnitysrauta (säätörauta) on molemmissa täysin identtinen, eli siinä on hammastus "erikoispulttia" (pultissa siis kanssa hammastus) varten.

    Uuden yläpään kiinnitysraudan ostin Laakkoselta (7,40), koska vanhassa oli huono hammastus. Mutta apua ko pulttiasiaan en sieltä saanut, eikä heitä paljoa kiinnostanut neuvoakaan.

    1. Uuden laturin hihnapyörä myös näyttäisi olevan hieman isompi (halk ehkä sentin isompi). Onkos tästä haittaa (oletetaan laturinhihnan sopivan)?

    2. Voisikos joku ko uudemman tyyppisen laturin omistaja kertoa (kuva ois todella hieno...) , miten sen ylä- ja alapäiden kiinnitys on hoidettu??? Ja mistähän näitä pitkiä hammastuksella varustettuja pultteja saisi (EI Espoon Laakkoselta).

    3. Käykö johdot ym suoraan paikalleen?

    4. Löytyisköhän joltakulta asennuskuva uudesta laturista???

    t neuvoista kiitollinen
    Selailin ETK:ta ja sieltä selvisi, että säätötanko muuttui hieman 3/83. Kaikki pultit ovat latureissa ennen ja jälkeen 3/83 samoja. Eli myivät varmaankin Laakkoselta sinulle väärän raudan (tai siis laturiin sopimattoman)

    Vanhan säätöraudan (kaikki laturit) numero on 12311274833 ja uuden 12311276360, paitsi 80A laturilla on eri tanko, jonka numero taas on 12311274833, eli sama kuin vanhemmissa. Eli 3/83 jälkeen tehtyjen 80A-laturin (toimitettu Ruotsi-malleihin) säätötanko on eri kuin pienemmän laturin.

    Hihnapyörä voi helposti kulua tuon vajaan sentin pienemmäksi.

    Comment

    • osilpi
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2003
      • 486
      • Espoo

      #3
      Mut mut mut... Mulla on siis uusi säätötanko, joka on identtinen vanhan kanssa (paitsi että vanhassa hampaat sökönä).

      Ei se vanha pultti voi mitenkään käydä siihen uuteen laturiin... (siis yläpään lukitus ei onnistu, ja alapäässäkin on liian lyhyt).
      Voi olla, että kierteet ovat sitten samoja (en ole tarkistanut), mutta se yläpultti pitäisi saada jotenkin lukittua. Hankala selittää, mutta nykyistä pulttia ei ole mahdollista lukita uuden laturin kanssa.

      Miten se uuden mallinen laturi kiristetään ja lukitaan yläpäästä??
      Onko siinä pitkä kierteetön (vasta lopussa kierteet) pultti, ja kiristysmutteri takapuolella?
      Nykyisessä kiristys tapahtuu siis etupuolelta pulttia pyörittämällä, ja tämä pultti lukitaan takapuolelta mutteri kiristämällä.
      E34 525i 12v 1990
      Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

      ex-BMW:t
      E28 520iA 1983
      E28 520iA 1985

      Comment

      • osilpi
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2003
        • 486
        • Espoo

        #4
        Vastaan siis itse itselleni...

        Laturi asennettu. Vanha oli siis 65A (vanha malli)-> uusi 80A (uusi malli).

        Alapultti käy sellaisenaan, ylös tarvittiin pidempi pultti. Ostin myös säätötangon, koska vanha oli kulunut. Säätötanko, lukkomutteri ja pultti Laakkoselta 11e yhteensä.

        Sähköliittimistä vain maakaapeli kävi sellaisenaan, muihin kahteen (+) johtoon joutui laittamaan uudet liittimet, jotta käyvät uuteen laturiin. Luonnollisesti johdot olivat liian lyhyet, joten yltivät vain nippanappa paikalleen (tarkoitus vielä vähän muokata niitä).

        Laturin hihna oli tietysti liian lyhyt, joten jouduin laittamaan jonkun Volvon käytetyn hihnan väliaikaisesti, jotta sain auton ajoon.
        Vanha hihna 965mm -> uusi hihna 1115mm, joten aika suuri ero tuli uudesta hihnapyörästä. Huomenna ostamaan nippu eri pituisia hihnoja varuiksi pilteemasta (ovat halpoja ja ihan ok siellä).

        Aikaa meni 2h, mutta kannatti. Ompahan isompi ja toimiva laturi. Vanhasta laturista oli ne pulttien kumituet (puslat tms) ihan muussina, joten se oli hieman vinossa. Se taas ilmeisesti on kuluttanut muitakin hihnapyöriä. Ompahan sekin nyt kunnossa :wink:
        E34 525i 12v 1990
        Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

        ex-BMW:t
        E28 520iA 1983
        E28 520iA 1985

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #5
          Niitä kumipuslia saa ostettua irtotavarana, itse ostin niitä viimeksi "repullisen". Niillä olen korjannut 4 laturista vastaavan vian (2 omaa ja kaksi "vieraan"). Nyt ne kaikki pysyvät suorassa.

          Yleensä laturiin ei tarvitse uusia kuin säädin ja/tai ko. puslat. Toisinaan se ei riitä, hiilien kaula on kulunut niin urille että olisi uusimisen tarpeessa. Tällöin kannattaa ostaa suosiolla uusi laturi. Senkin voi kyllä korjata, kuin myös laakerit uusia, mutta hintaero uuteen ei ole silloin suuren suuri.

          t: Timo

          Comment

          • osilpi
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2003
            • 486
            • Espoo

            #6
            Juu oli myös laakerit lopussa, kun oli pyörinyt vinossa.
            Vaihdoin tänään uuden hihnan, pituutta 1013mm, joka käy, mutta säätövaraa ei paljoa ole (säätötanko melkein maksimipituudessa). Lyhyempi 1000mm taas ei riitä, koska tällöin laturin "tuuletinritilät" osuvat säätötankoon. Pienestä siis on kiinni...
            On alunperinkin näköjään hölmösti suunniteltu koko säätötanko. Pitää ilmeisesti hieman muokata ko tankoa, jotta saa tarvittaessa lisää säätövaraa. Sitä päätä, jolla tanko on kiinni koneessa, pitäisi nostaa ylöspäin pari senttiä, jolloin koko säätövaran saisi käyttöön. Lisää rautaa ja reikiä vaan...

            Toistaiseksi kuitenkin pelaa mainiosti.

            Mistäs niitä puslia ostit?? Ja mihin hintaan?
            E34 525i 12v 1990
            Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

            ex-BMW:t
            E28 520iA 1983
            E28 520iA 1985

            Comment

            • tihuovin
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1422
              • Oulu

              #7
              Moikka,

              Oulusta ostin, en nyt muista oliko se Oulun Autosähkö Diesel (Oulun Heinäpäässä) vai joku muu paikka. Hintaakaan en jaksa muistaa, mutta ihan älyttömän hintaisia ne ei olleet, koska ostin "repullisen". Jos yhteen laturiin menee niitä 4, ja olen korjannut niillä 4 laturia (eli mennyt 16 kappaletta), taisin ostaa niitä 20 kappaletta yhteensä.

              En uskalla valehdella mitään varmaa, mutta kenties 5-6€ (tai alle) yhteen laturiin (eli 4 kappaletta).

              t: Timo

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎