Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tekniikanvaihto e28 518i ->520i

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bimmer e28
    Newbiemmer
    • Sep 2009
    • 3
    • Kitee

    Tekniikanvaihto e28 518i ->520i

    Elikkäs nyt tarvittas kipeästi tietämystä tekniikanvaihtoo liittyen. Tarkoitus olisi vaihtaa e28 518i (-87) M10B18 moottorin tilalle M20B20 moottori (-82). Joten tiedustelisin kuinka vaivattomasti vaihto olisi mahdollista suorittaa, sopivuus (kiinnitykset yms), muutoskatsastukset, jarrut, sähköt yms..? 520i:ssä siis ABS jarrut ja levyt myös takana, joita 518i:ssä ei taas ole, joutuisiko esim asentamaan levyjarrut taakse moottorinvaihdon yhteydessä ja miten absien laita?

    Jos jollakin löytyy tietoa asiasta ja mahdollisia kokemuksia kyseisestä vaihdosta niin olisin kiitollinen tiedoista..
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14445
    • Oulu

    #2
    Ei oo E28 520i:ssä ollut ABS:ja vakiona, joten niitä ei ainakaan tarvitse rueta asentamaan. Ja absittomassa 520i:ssä on rummut takana. Etujarruissa voi olla ero 518i vs. 520i.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA (2.8l) '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • turisti
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2006
      • 447
      • Jyväskylä

      #3
      Älä ny hyvä mies mee sinne laittaa mitään laiskaa läskiremmiä!
      Kadut vaan myöhemmin..
      Laita mielummin m10b20, jos pitää ruveta tuunaamaan..
      sigpic
      - Vanha Liitto Powered by M10 -

      Comment

      • t-race
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2003
        • 722
        • North from Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by Bimmer e28 View Post
        Elikkäs nyt tarvittas kipeästi tietämystä tekniikanvaihtoo liittyen. Tarkoitus olisi vaihtaa e28 518i (-87) M10B18 moottorin tilalle M20B20 moottori (-82). Joten tiedustelisin kuinka vaivattomasti vaihto olisi mahdollista suorittaa, sopivuus (kiinnitykset yms), muutoskatsastukset, jarrut, sähköt yms..? 520i:ssä siis ABS jarrut ja levyt myös takana, joita 518i:ssä ei taas ole, joutuisiko esim asentamaan levyjarrut taakse moottorinvaihdon yhteydessä ja miten absien laita?

        Jos jollakin löytyy tietoa asiasta ja mahdollisia kokemuksia kyseisestä vaihdosta niin olisin kiitollinen tiedoista..
        518i:n etujarrut kelpaa kyllä 520i:llekin. Mutta pikaista listaa vaihdettavista osista. Koneen myötä tietenkin johtosarjat. Laatikko, mahdollisesti kardaani. Jäähdytin (+paisuntasäiiiölle hitsattava korvakot koriin). Jos mittaristossa on kiekkamittari, niin koodipalikka. Jos ei, ja haluat, niin sitten taas pikkusen johtosarjaa lisää. Perämurikka kannattaa vaihtaa (tai ainakin välitys). Mutta mikä on vastaava hyöty tuohon muutokseen? Hirveällä työllä +20hv ja pikkusen lisää painoa. Kannattaisi joko piristää tuota alkuperäistä tai sitten vaihtaa reilusti isompi. Itse en tuommoiseen muutokseen lähtisi kuitenkaan, sillä tuohon muutokseen menevällä rahasummalla (+muutoskatsastus) varmasti saa jo tehdastekoisen 520i:n
        Last edited by t-race; 18-09-2009, 19:46.
        BMW Rennsport Racing Motorsport Club
        BMW Kilpaurheilu Kilpailu Moottoriurheilu Kerho.
        Ach so, je mehr, desto besser!
        sigpic

        Comment

        • t-race
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2003
          • 722
          • North from Nurmijärvi

          #5
          Originally posted by zener View Post
          Ei oo E28 520i:ssä ollut ABS:ja vakiona, joten niitä ei ainakaan tarvitse rueta asentamaan. Ja absittomassa 520i:ssä on rummut takana. Etujarruissa voi olla ero 518i vs. 520i.
          Viimeisissä vuosimalleissa on levyt takana ilman absejakin. En kyllä tiedä, mistä runkonumerosta alkaen. Ja takatukivarret on tyyliin kuin isommissa (eli on se pivot-arm tjsp lisänivel)
          BMW Rennsport Racing Motorsport Club
          BMW Kilpaurheilu Kilpailu Moottoriurheilu Kerho.
          Ach so, je mehr, desto besser!
          sigpic

          Comment

          • Bimmer e28
            Newbiemmer
            • Sep 2009
            • 3
            • Kitee

            #6
            Jeps, kiitoksia kovasti tiedoista ja mielipiteistä, auttoivat kummasti asiaa. Elikkäs vaihtoa en ole suunnittelemassa tehonlisäyksen kannalta (aika mitätön), vaan koska alkuperäinen kone petti (melkein 400 000 kelattu ja kansivikainen, ei toinna korjata) ja kotoa löytyy jo valmiiksi tämä 520i varaosa bemari, jossa suht koht vahän ajettu ja oletettavasti hyväkuntoinen kone. Enkä tietenkään missään korjaamolla ole vaihdattamassa, turhan kallista puuhaa suhteutettuna autoon ja hyötyyn, vaan tilat ja vaihtoapua löytyy omastatakaa. Ei vaan raaskisi melko hyväkuntoista bavariaa hylätä kun koneen vaihtomahdollisuus olisi.

            Niin ja vielä se muutoskatsastus, kalliskin lie, vaatiiko kyseisessä tapauksessa mitä asiakirjoja/mittauksia yms?
            Last edited by Bimmer e28; 18-09-2009, 21:35.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎