Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 518 Kaasutin temppuilee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tyhtis
    Bimmer Rookie
    • Jul 2010
    • 92
    • Keminmaa

    E28 518 Kaasutin temppuilee

    Seon päivää. Vuoden verran bemarin kanssa värkännyt ja laittanut vanhusta kuntoon ennen kortin saantia kaikista muista ongelmista on selvitty mutta nyt tarvii kysyä tietävämmiltä apua!

    Eli auto on BMW 518 vm-84 eli e28
    Alkuperäinen moottori ja kaasari kyseessä.(kylläkin lähelle 400 000km ajettu)
    Ja ongelma on semmoinen että auto saattaa alkaa välillä "huutamaan" tyhjäkäyntiä n.2000 ja ei hellitä. Sitten yhtäkkiä saattaa toimia niinku pitää mutta kylmänä ei ole minkään moista tyhjäkäyntiä ja ei ota imua ollenkaa päälle.
    Ja jos sattuu ottamaan sen imun päälle niin ei ota kierroksia ja sitten kun sammuttaa auton odottaa hetken ja käynistää niin alkaa huutamaan.
    Joskus auttaa jos ottaa yhden töpselin kaasarin kylestä irti (ryypyn vai tyhjäkäynti moottori??) niin ei huuda tai muuta vinkeitä mutta ryyppy ei toimi.

    Anteeksi sekava kertomus.

    Muuten auto käy todella tasaisesti ei kilise tai kalise mitenkään mutta tuo kaasutin sitten sohlaa välillä.

    Moni on jo sanonu että vaiha merkkiä mutta EN VAIHDA!!
    Olisi kiva saada tuo kaasari homma kuntoon niin uskaltaa viedä konttorin sedälle, että antaako leiman vanhaan herraan. Sitten olisi vanha herra valmiina kun saa kortin.

    Kiitoksia jo etukäteen.

    (niin jos jollakin kiinostaa minkä näköisestä kamppeesta on kyse niin minunautosta löytyy saman nimimerkin tyhtis takaa autosta kuvia.)
    -BMW e46 320d aut -04
    -Toyota HiAce 4X4 -89
    -Suzuki sj 410 -87
    -Volvo Amazon b18 -63
    -BMW e28 518 -84 "vanha herra" ex
    -VW kupla 1300 -68 "kuura kyttyrä" ex
    -Mercedes benz w110 -66 "heckflosse" ex
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6694
    • .......

    #2
    En nyt muista mikä kaasutin juuri kyseisessä vehkeessä on, mutta jos alkuperäisellä on ajettu 400 000km, niin vaihtaisin itse tilalle esim. weber 32/34 dmtl:n. Toimii.
    Kaasutin on kuluva osa.
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia

    Comment

    • tyhtis
      Bimmer Rookie
      • Jul 2010
      • 92
      • Keminmaa

      #3
      Juu unohdin mainita että seon sillä pierburg 2be kaasuttimella
      Itellä käyny mielessä tuo uuden kaasuttimen vaihto mutta onko mimmoinen rojekti vaihtaa tuommoinen weberi?? Tietenki säädössä pitää käyttää mittarissa mutta muuten pitääkö rakennella jotain sähköjä, alipaineita ym???
      Ei ole tullut värkättyä noiden "viritys" kaasareiden parissa.

      Kiitoksia vastauksesta.
      -BMW e46 320d aut -04
      -Toyota HiAce 4X4 -89
      -Suzuki sj 410 -87
      -Volvo Amazon b18 -63
      -BMW e28 518 -84 "vanha herra" ex
      -VW kupla 1300 -68 "kuura kyttyrä" ex
      -Mercedes benz w110 -66 "heckflosse" ex

      Comment

      • JJT
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6694
        • .......

        #4
        Originally posted by tyhtis View Post
        Juu unohdin mainita että seon sillä pierburg 2be kaasuttimella
        Itellä käyny mielessä tuo uuden kaasuttimen vaihto mutta onko mimmoinen rojekti vaihtaa tuommoinen weberi?? Tietenki säädössä pitää käyttää mittarissa mutta muuten pitääkö rakennella jotain sähköjä, alipaineita ym???
        Ei ole tullut värkättyä noiden "viritys" kaasareiden parissa.

        Kiitoksia vastauksesta.
        Tuo dmtl on korvauskaasutin, tarkoitettu tuon pierburgin tilalle.
        Sarjassa tulee kaikki rojut että saa sopimaan, ryyppyvaijerin joutuu vetämään sisälle.
        Myyn:
        M10/20/52 E30-E36 osia

        Comment

        • tyhtis
          Bimmer Rookie
          • Jul 2010
          • 92
          • Keminmaa

          #5
          Noniin no asiahan on sitten hyvin selvä.
          Pitää hommailla tuommoinen tilalle jos en keksi tuohon alkuperäiseen mitään järkevää korjaus tapaa.

          Kiitoksia nopeista vastauksista.
          Ja asiallisista vastauksista tyhmiin kysymyksiin.
          -BMW e46 320d aut -04
          -Toyota HiAce 4X4 -89
          -Suzuki sj 410 -87
          -Volvo Amazon b18 -63
          -BMW e28 518 -84 "vanha herra" ex
          -VW kupla 1300 -68 "kuura kyttyrä" ex
          -Mercedes benz w110 -66 "heckflosse" ex

          Comment

          • tsbmw
            BTCF Member
            • Jun 2004
            • 1495
            • Ilvola

            #6
            Kaasarin puhdistus.

            Pierupurkki pöydälle - päreiksi.
            Bensasta tulee ruskeita lastuja sisäpinnoille, irtoilee kuivuttuaan ja tukkii kanavia. Täyspuhdistus ja kasaus.
            Haulla Pierburg löytyy...
            - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
            - E28 528i, 528i+, M5

            Comment

            • tyhtis
              Bimmer Rookie
              • Jul 2010
              • 92
              • Keminmaa

              #7
              Juu pitää ottaa tuo kampe tosissaan pöydälle ja räjäyttää katsoa mitä seon syönyt :think (oikeanlainen vastaus tämmöiselle rassaajalle jonka periaate on " sen on saa..na ihminen rakentanu kyllähän sen minäki kuntoon saan"
              Pitää alkaa kattelee tuota hakua jos löytäisin jotain tuosta kaasarista.
              Olisiko jossain hyviä räjäytys kuvia???
              Kattoa jos on jotain varsinaisesti rikki niin toivoa ,että tuossa varaosa kaasarissa olisi ehyenä kun sain koplittua romuttamolta talteen (luvallisesti oli paaliin jo lähössä auto) ja katsoin että tuon auton mittarissa ei ollut kuin 270thkm mittarissa.
              Ei ainakaan täälä Meri-Lapissa ole näissä tarvikeliikkeissä enään oikein mitään kaasarin osia kun olen kyselly.

              Alkaa tosissaan palamaan käämit tuon kaasarin kanssa kun nyt se ei halua käydä oikein mitenkään päin tyhjäkäyntiä.

              Osaako joku sanoa mitä virkaa tuolla valkoisella "patruunalla" tuossa kaasarin kylessä on???
              -BMW e46 320d aut -04
              -Toyota HiAce 4X4 -89
              -Suzuki sj 410 -87
              -Volvo Amazon b18 -63
              -BMW e28 518 -84 "vanha herra" ex
              -VW kupla 1300 -68 "kuura kyttyrä" ex
              -Mercedes benz w110 -66 "heckflosse" ex

              Comment

              • NokiLeka
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2341
                • Eurajoki

                #8
                Onko autossa kärjellinen sytytys ja onnistuuko sen säätö jakajaa kääntämällä? Vika saattaa johtua sytytyksen pielessä olemisesta. Tuplia kun koitin säätää toisesta automerkistä kohdilleen, niin ei meinannut mennä lainkaan kohdilleen ja tuntui nimenomaan siltä, että kaasu jäi kantamaan. Sytytys ei ollut kohdillaan eikä sytytystä ohjaavaa alipaineletkua paikoillaan, ne kun laittoi paikalleen niin alkoi käydä nätisti.

                Eli alipaine ohjaa vanhemmissa vehkeissä jakajan ennakkoa ja jos se puuttuu tai alipaineletku on rikki/poikki niin ennakko menee alakierroksilla persiilleen.
                "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                Comment

                • tyhtis
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2010
                  • 92
                  • Keminmaa

                  #9
                  Juu tuota järjetön sytytys tuossa jo on
                  Ei tuossa minusta johu sytytyksestä tämä vika kun ajoimma viime syksynä auton Ranualta kotio ja oli siellä seisonu jonnin aikaa. Silloin kaikki pelitti ja kävi nätisti ei mitään muutakaan vikaa. Veti hyvin ym...
                  Nyt talven aikana tuli tuo ominaisuus ja pahenee koko ajan kohta kehtaa enään siirtää talliin/pois kun alkaa huutamaan.
                  Kaikki alipaine letkut on paikoillaan, mutta ajattelin vaihtaa ne kaikki uusiin.
                  Epäilen vahvasti että kaasarissa on vika kun ilmeni nuo viat samalla kun ryyppy katosi
                  Mutta ei varmaan tee pahaakaan huoltaa tuo sytyspuoli kuntoon (tulpat, -johdot, ym...)

                  Kupla volkkarissa olen värkännyt tuo kärkisytkän kanssa väljän jakajan kanssa ym niin on todella mielenkiintoista puuhaa.

                  Mutta pitää nyt ensimmäisenä ottaa tuo kaasari pöydälle kun tallista vapautuu tilaa ja raportoida sitten miltä näytää kaasarin sisällä.
                  Pahasti näyttää että isännys saa vasta oman rojektin ensi viikolla ulos tallista.

                  Nyt muuten kysyn samalla näin niinku ohimennen, että paljonko tuossa kamppeessa on venttiilin välykset kun koittanu katella vähän kaikkialta ja kysellä niin jokku sanoo 0,15 toiset 0,20 niin mikä on se oikea.

                  Ja eikö tuohon moottoriin ole ihan hyvää tuo perinteinen 10w30 öljy kun ajattelin nekin vaihtaa samalla kun teen ennen katsastusta "isomman" perushuollon ajattelin vaihtaa kaikki öljyt moottori loota 80w90? ja perä. 80w90??

                  Olen kokeillu haeskella halulla mutta kun on huonot hermo istua koneella ja etsiä niin kysyn nyt samalla

                  Muuten oletteko huomannut että tarvikeliikkeessä aina palvelu meinaa huonontua jos menee kysymään BMW:hen osia varsinkin vanhaan.
                  Melkein aina kun olen kysyny jotain esim tuota öljyä niin vastaus on luokkaa eikö se ole sama mitä jäteöljyä noin vanhaa laittaa.
                  -BMW e46 320d aut -04
                  -Toyota HiAce 4X4 -89
                  -Suzuki sj 410 -87
                  -Volvo Amazon b18 -63
                  -BMW e28 518 -84 "vanha herra" ex
                  -VW kupla 1300 -68 "kuura kyttyrä" ex
                  -Mercedes benz w110 -66 "heckflosse" ex

                  Comment

                  • sleepertuning
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2006
                    • 662
                    • Kotka

                    #10
                    [offtopic] Ei täällä ole ainakaan varaosien kanssa mitään ongelmia ollut, ihan mielellään ja innokkaasti on pojat etsineet hankalimpiakin osia
                    [/offtopic]

                    Comment

                    • tyhtis
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2010
                      • 92
                      • Keminmaa

                      #11
                      No sepä hyvä että jossain vielä on hyvää asiakas palvelua merkkiin katsomatta.

                      Noniin nyt olen saanu kaasarin purettua ja puhistettua. Mutta ongelmat ei sinäänsä poistuneet tuo ryyppy ei vieläkään toimi mutta huutamista ei ole tullut enään vastaan.
                      Pitää alkaa kattelee uusi kaasari tuohon kamppeeseen ku alkaa näköjään olemaan melko väljä ja horo jokapuolelta tuo. (Mistähän kannattaisi kysellä korjaus sarjaa ku on tuo n.200 thkm ajettu vara kaasari hyllyssä?)
                      Mutta nyt uskaltaa lähteä hakemaan leimaa vanhaan herraan

                      Kiitoksia avusta ja tuo korvaus kaasutin oli tosi hyvä ehdotus iso kiitos JJT.

                      Nyt ei muuta kuin leuka rintaa vasten ja kohti uusia pettymyksiä
                      -BMW e46 320d aut -04
                      -Toyota HiAce 4X4 -89
                      -Suzuki sj 410 -87
                      -Volvo Amazon b18 -63
                      -BMW e28 518 -84 "vanha herra" ex
                      -VW kupla 1300 -68 "kuura kyttyrä" ex
                      -Mercedes benz w110 -66 "heckflosse" ex

                      Comment

                      • tsbmw
                        BTCF Member
                        • Jun 2004
                        • 1495
                        • Ilvola

                        #12
                        Vara-kaasari

                        Oli kesän myynnissä viime viikon loppuun asti tällä palstalla E28 528 ja siinä on edelleen kiinni Pierupurkki kaasari. Meni auton mukana, tosin "aika atomeiksi" purin hyllyyn.
                        Laitan privaa mistä löydät.
                        - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                        - E28 528i, 528i+, M5

                        Comment

                        • tyhtis
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2010
                          • 92
                          • Keminmaa

                          #13
                          Ok kiitoksia vinkistä.
                          Mukava kun autetaan jo mäen alussa eikä vasta siellä päällä.

                          Olisi tuommoinen 318 -84 ja kaksin kappalein tiedossa eikö noissa ole tekniikka samaa ku mulla ????
                          -moottori
                          -loota
                          -perät ym??
                          -BMW e46 320d aut -04
                          -Toyota HiAce 4X4 -89
                          -Suzuki sj 410 -87
                          -Volvo Amazon b18 -63
                          -BMW e28 518 -84 "vanha herra" ex
                          -VW kupla 1300 -68 "kuura kyttyrä" ex
                          -Mercedes benz w110 -66 "heckflosse" ex

                          Comment

                          • tsbmw
                            BTCF Member
                            • Jun 2004
                            • 1495
                            • Ilvola

                            #14
                            Voimalinja 5i8

                            Originally posted by tyhtis View Post
                            Ok kiitoksia vinkistä.
                            Mukava kun autetaan jo mäen alussa eikä vasta siellä päällä.

                            Olisi tuommoinen 318 -84 ja kaksin kappalein tiedossa eikö noissa ole tekniikka samaa ku mulla ????
                            -moottori
                            -loota
                            -perät ym??
                            Niin siinäkin jonka lahjoitin, kysyppä...
                            - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                            - E28 528i, 528i+, M5

                            Comment

                            • jape3
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2006
                              • 78

                              #15
                              En löytänyt mistään säätöohjeita. Siis weberin.
                              Tietääkö kukaan kumpaan suuntaan seosruuvin kääntäminen laihentaa ja päinvastoin? Oletettavasti sopparuuvi on se joka löytyy auton edestä katsomalla? Kääntelin sitä, oli noin 3 kierrosta auki. Jätin 1,5 kierrosta auki, kun tuntui korvakuulolta paremmalta.
                              Tuossa putsasin kaasarin ja muuten pelaa aika hyvin mut kuumana sammuttessa kastelee, eli käyntiin lähtee tuulettamalla kaasupohjassa starttaamalla.
                              Ajossa tuntuu pelaavan ihan ok...Mikähän tuossa meni pieleen?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎