Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 M42 tekniikalla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jaskiainen
    Bimmer Rookie
    • Apr 2006
    • 57

    E28 M42 tekniikalla

    On tuossa useasti kiehtonut ajatus E28:sta M42 tekniikalla. Tekniikka joka seisoo tallissa on e30 -90 (perusmotti) e36 -92 imusarja ja apulaitteet. M40 laatikko. Auto E28 520i -86(manuaali)

    Muutama tyhmä kysymys:think:

    1. Moottorin sopivuus: sopiiko omilla koneenkorvilla E30/E36 tai minkä mallin jos yleensä jonku motin omat käy? vaihdelaatikon sopivuus? Kardaani/laippa?

    2. Öljypohja käykö kummastakaan e30 tai e36?

    3. Mahtuuko yleensä pellin alle?

    4. Käykä M20 ilmamassamittari M42:seen?

    5. Käykö e36:sen ohjaustehostimenpumppu e28 hammastankoon?onko paine sama?

    6. Moottorinjohtosarjan sopivuus auton omaan?

    Neuvokaa viisaammat netistä ei nyt ainakaa yht äkkiä oo löytyny vastaavaa
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    #2
    Originally posted by Jaskiainen View Post
    On tuossa useasti kiehtonut ajatus E28:sta M42 tekniikalla. Tekniikka joka seisoo tallissa on e30 -90 (perusmotti) e36 -92 imusarja ja apulaitteet. M40 laatikko. Auto E28 520i -86(manuaali)

    Muutama tyhmä kysymys:think:

    1. Moottorin sopivuus: sopiiko omilla koneenkorvilla E30/E36 tai minkä mallin jos yleensä jonku motin omat käy? vaihdelaatikon sopivuus? Kardaani/laippa?

    2. Öljypohja käykö kummastakaan e30 tai e36?

    3. Mahtuuko yleensä pellin alle?

    4. Käykä M20 ilmamassamittari M42:seen?

    5. Käykö e36:sen ohjaustehostimenpumppu e28 hammastankoon?onko paine sama?

    6. Moottorinjohtosarjan sopivuus auton omaan?

    Neuvokaa viisaammat netistä ei nyt ainakaa yht äkkiä oo löytyny vastaavaa
    1. Kardaanin laippa käy akseliin, pituudesta ei mitään hajua, laatikko sopii korin sisään ja vaihdevivuston joutuu luultavasti rakentamaan itse.

    2. Ei käy ainakaan e36 mallista.

    4. Ei käy.

    5. e28:ssa ei ole hammastankoa, pummpu käy hyvin todennäköisesti silti.

    6. Johtosarjan liitin ei käy autoosi, kaikkia korin puoleisia juttuja joutuu muuttamaa ja jatkamaan/lyhentämään johtoja.
    Last edited by Rocla; 30-08-2010, 07:50.
    Olli.

    Comment

    • Freak
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 2558
      • .

      #3
      Miksi laatikkko pitää vaihtaa? 520i:ssä on alunperin joko samanlainen 240 Getrak kuin m40:n perässäkin tai sitten ZF, mutta kumpikin menee m42:n perään. Selviät hieman pienemmällä työllä, jos vain kone istuu samalle paikalle kuin m20. Itse ainakin tekisin kaikkeni, että saisin moottorin asennettua niin taakse kuin se vain järkevästi toteutettuna on mahdollista. Öljypohjasta sen verran, että e28:ssa ja e21:ssä on näemmä sama pohja ja ainakin e21:een menee e30:n pohjalla oleva moottori eli kai se sitten menee siihen e28:iinkin.
      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

      Vanha Uuden liiton mies...

      Comment

      • Rocla
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 7692
        • Kajaani

        #4
        Originally posted by Freak View Post
        Miksi laatikkko pitää vaihtaa? 520i:ssä on alunperin joko samanlainen 240 Getrak kuin m40:n perässäkin tai sitten ZF, mutta kumpikin menee m42:n perään. Selviät hieman pienemmällä työllä, jos vain kone istuu samalle paikalle kuin m20. Itse ainakin tekisin kaikkeni, että saisin moottorin asennettua niin taakse kuin se vain järkevästi toteutettuna on mahdollista. Öljypohjasta sen verran, että e28:ssa ja e21:ssä on näemmä sama pohja ja ainakin e21:een menee e30:n pohjalla oleva moottori eli kai se sitten menee siihen e28:iinkin.
        Onko m42/m40 moottoreiden kallistuskulma sama kuin m20?
        Olli.

        Comment

        • Freak
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 2558
          • .

          #5
          Originally posted by Rocla View Post
          Onko m42/m40 moottoreiden kallistuskulma sama kuin m20?
          Ei tietä sitä, mutta e21:iin noita on asennettu käyttämällä 245 Getrakkia. Luulisi silloin saman onnistuvan myös e28:iin.
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • Daa Daa
            BTCF Member
            • Aug 2004
            • 910
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by Rocla View Post
            Onko m42/m40 moottoreiden kallistuskulma sama kuin m20?
            Ei ole, m40/m42 moottorin kallistuskulma on hyvin lähellä m50 moottoria.

            Comment

            • Rocla
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 7692
              • Kajaani

              #7
              Originally posted by Daa Daa View Post
              Ei ole, m40/m42 moottorin kallistuskulma on hyvin lähellä m50 moottoria.
              Eli orkkis vaihteisto käytettävissä, mutta joutuu tekemään takakorvan itse ja jää väärään asentoon.
              Olli.

              Comment

              • Freak
                BTCF Member
                • Apr 2003
                • 2558
                • .

                #8
                Originally posted by Rocla View Post
                Eli orkkis vaihteisto käytettävissä, mutta joutuu tekemään takakorvan itse ja jää väärään asentoon.
                Voi olla hyvinkin näin. Onneksi e28:ssa on jo sähköinen nopeusmittari niin vaihdelaatikon vaihto ei sinänsä aiheuta ongelmia. Ainoastaan kardaanin laippa ja pituus, mutta nämäkin on ratkaistavissa. Samoin kuin vaihdevivustotkin.
                Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                Vanha Uuden liiton mies...

                Comment

                • Jaskiainen
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2006
                  • 57

                  #9
                  Mukavasti tuli vastauksia muutama asia jäi vielä askarruttamaan:think


                  Kardaanin pituus:

                  Jos kerta laatikko on sama niin miksi pituus vaihtuisi?

                  Laatikon asento:

                  Miksi laatikon asento muuttuisi koska onhan laatikko suorassa m42:n kanssa, vai pitääkö moottoria kallistuskulmaa muuttaa?

                  Kiinnikkeet:

                  Onko 520 ja 518 moottorin kiinnikkeet eri kohdilla korissa, koska autossa on kahdet moottorinkiinnikkeiden kohdat?

                  Sähköt:

                  Tuleeko sähköpuolen kanssa muuta ongelmaa kuin leikkaa ja liimaa huttua?



                  Ja tuo laatikko vaihtuu koska tuo m20 perässä oleva on hajalla(siirtäjä?)

                  Comment

                  • Rocla
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 7692
                    • Kajaani

                    #10
                    Originally posted by Jaskiainen View Post

                    Kardaanin pituus:

                    Jos kerta laatikko on sama niin miksi pituus vaihtuisi?

                    Laatikon asento:

                    Miksi laatikon asento muuttuisi koska onhan laatikko suorassa m42:n kanssa, vai pitääkö moottoria kallistuskulmaa muuttaa?
                    Tuollaiseen autoon ei ole koskaan asennettu tuollaista moottoria tehtaalta. Kardaanin pituus riippuu täysin siitä miten taakse asennat moottori/vaihteisto pakettisi, en tiedä onko sopivia kiinnikkeitä olemassakaan, voi olla että valmiilla kiinnikkeillä valmista kardaania ei löydy tai toisin päin.

                    Vaihteiston kulma muuttuu vain jos laatikko ja moottori ovat eri paria(=tässä tapauksessa 42+m20 vaihteisto). Moottoria on kokonaisuutena kierretty toiseen suuntan, silloin kytkinkopan pulttikuviokin on kääntynyt, jolloin alkuperäinen vaihteisto olisi väärässä kulmassa, moottorin oma vaihteisto olisi luonnollisesti oikeassa kulmassa.



                    Originally posted by Jaskiainen View Post

                    Kiinnikkeet:

                    Onko 520 ja 518 moottorin kiinnikkeet eri kohdilla korissa, koska autossa on kahdet moottorinkiinnikkeiden kohdat?

                    Sähköt:

                    Tuleeko sähköpuolen kanssa muuta ongelmaa kuin leikkaa ja liimaa huttua?
                    Samassa kohde ovat muistaakseni, en tiedä mitä niihin toisiin pultataan.

                    Sähköpuolen kanssa ei tule mitään todella hankalaa, mutta vähän joutuu selvittelemään, että saa kaikki mittarit yms. toimimaan oikein.
                    Olli.

                    Comment

                    • Jaskiainen
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2006
                      • 57

                      #11
                      Päivitystä

                      No joo pitää varmaan pian siirtää tää tuonne projekti osiolle mutta ensin pari tyhmää kysymystä:

                      Moottoriksi tuleekin m44b19..ja siihen liittyen:

                      Kuinka saada m44 ajonesto pois/toimimaan e28 sähköjen kanssa?

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎