Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 automatisointi E28 osilla....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani1632
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 2243
    • Etelä-pohjanmaa

    E34 automatisointi E28 osilla....

    Eli tarkoitus on edelleen muutta tuo manuaali 524td automaatiksi.
    Nyt sitten olis sopivaan hintaan tarjolla E28 524tda...josta saisi ainakin tuon automaatti laatikon...mutta kuinka vaihdekeppi mysteerin sopivuus???
    Onko näissä (E28) laatikolle oma lauhdutin syylärissä vai missä...kun en ole vielä tuon myytävän auton alle päässyt kurkistamaan...?
    Tämän ikäisessä (-84) tomaatissahan ei ole sähköistä ohjausta?
    Eli tunnustaako joku tehneensä tällaisen muutoksen joskus...neuvoja ja vinkkejä otan ilomielin vastaan.

    Joku aika sitten kepössä oli myynnissä dieselöity E34 tda joka oli tehty noilla E28 palikoilla mutta myyjä sekä auto tuntui olevan melkoinen ...... :wink: joten siitäkään ei mitään sen suurempaa hyötyä ollut...
    Tallin täytteet:
    E70 3.0d -09
    E34 540ia -94
    E39 520d -00
    E39 528i M-sport -00
    E60 520i -04
    E30 -86
    E61 520da -09
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #2
    Laatikon pitäisi käydä, sillä se on ZF4HP22, ja samaa käytettiin myös alkupään E32/E34:ssa. Mutta se vaihdekeppi härdelli menee uusiksi, se ei ole sama. Muistaakseni E32:ssa ja E34:ssa on sama. Osia voit tutkailla täältä, jos et omista ETK:ta. Eli toi linkki osoittaa "netti ETK:hon".

    Lauhdutin on automaattimalleissa syylärissä, sen oikealla sivulla (kuskin penkiltä katsottuna), eli automaattimallin syylärin tarvitset myös. Ja E28:ssa sekin lienee erilainen.

    Tuon ikäisestä tomaatista oli myös sähköinen versio, tuli samaan aikaan tarjolle kuin toi "normaalikin". Se tuntee nimen ZF4HP22EH (EH = electro-hydraulic).

    Uusiksi menee myöskin kardaani, ja sekin on erilainen kuin E28:ssa. Eli näyttäisi siltä, että joudut hommaamaan (ainakin):
    - vaihteensiirtimen kaikkine hiluineen, mutta myös koriin liittyvät sähköpiuhat (helpottaa sähköjen kanssa "askartelua")
    - automaatin syylärin (E34 automaatti)
    - kardaanin (E34 automaatti)
    - laatikon takakannakkeen (E34 automaatti, erilainen kuin E28:ssa)
    - jarrupolkimen (E34 automaatti)

    Toisaalta, ihmettelen hanketta, sillä ZF4HP22 ei ole mitenkään luotettavan maineessa. Itselläni niitä "kului" 6-7 kappaletta, kunnes kyllästyin ja muutin koslan manuaaliksi. Jos ko. laatikko ei ole vasta kunnostettu ja/tai sillä on ajettu yli 200 tkm, harkitsisin vielä asiaa kertaalleen.

    Vasta kunnostettu laatikko kestänee kohtuullisesti uusia kilometrejä, vanha laatikko saattaa pettää hetkessä.

    ZF4HP:ssä on tiettyjä "käyttörajoituksia", mm. tyhjäkäynti ei tee sille nannaa. Ja muitakin vastaavia "älä tee näin" -juttuja. Joten siinä suhteessa ihan vain varoituksen sana.

    Niin kauan kun se pelaa hyvin, se toimii ikäisekseen (suunniteltu yli 20v. sitten) tosi tarkasti, vaihtaa pehmeästi, eikä luista. Mutta kun se alkaa saikkaamaan, saa koko ajan olla kylmä rinki persuuksen ympärillä. Eli pettääkö/hajoaako nyt vai vasta huomenna? Oireita on mm. vaihtaa "rumasti" ja/tai "potkaisee" kun vaihteen laittaa päälle, joko R:n tai D:n (ja vikaa ei ole takapuslissa), rusahtava ääni kun lähtee liikkeelle, ajottain luistaa, ei vaihda isommalle/pienemmälle (eli pitää vaihdetta päällä ennenkuin lämpenee), välillä katoaa vaihteet kokonaan (vaikka on D:llä, mitään ei tapahdu, mutta hetken kuluttua taas toimii) yms. yms. Jos "luovuttajassa" (eli siinä E28:ssa) on vähänkään näitä oireita, unohda ainakin ko. yksilö, tai koko homma.

    t: Timo

    Comment

    Working...
    X
    😀
    🥰
    🤢
    😎
    😡
    👍
    👎