Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 ja nelipyöräsuuntaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tsbmw
    BTCF Member
    • Jun 2004
    • 1495
    • Ilvola

    E28 ja nelipyöräsuuntaus

    E28 528i takakelkan puslat, raidetangon nivelet, apusimpukka, etuakselin tukitangot, koiranluut, iskarit ja jouset vaihdettu, alustaa madallettu 3cm ja muutoskatsastettu renkaiksi 225/50ZR16 96w. Kaasusäiliö painaa lisäksi takakontissa 40kg. Raidetangon kasasin uusista osista entisiin mittoihin, työt tein pihalla. Silmämääräisesti renkaat pystyssä ja auto kulkee kuin juna, silti pyöräkulmissa voi olla "pientä heittoa" eikä nelipyöräsuuntauslaitteista varmaan löydy automaattisesti "tehtaan arvoja" autooni.

    Miten kotikonstein ja tietoneavusteisena liikkeessä suoritettuna E28:n pyöräsuuntaus:
    - Takapyörien pystykallistuman arviointi ja säätö?
    (Suora asfalttikenttä sisälle kuski ja takapekille vänkäri, tankkiin 20l bensaa, rengaspainneet kohilleen ja vanteen reunoihin palikoilla vatupassi pystyyn - mistä säädetään?
    - Takapyörien suuntaus???
    - Etupyörien pystykallistus?
    (Kuten takana - mistä säädetään?)
    - Auraus lopuksi raidetangosta ja helppo todeta vaikka rimalla jossa kaksi naulaa.
    - Ohjauspyörä sopiviin uriin koeajolla sadekallistetulla tiellä.

    Säätöjä ei taida kaikilta osin olla valmiina eli miten alustaan saa lisättyä säätöpaloja?
    Tarkalla säädöllä saisi takarenkaille varmistettua pitkän käyttäjakson!
    Miten toisessa käyttiksessä johon olen vaihtanut E34 etutolpat jäykät jouset ja samoin madaltanut?

    Osaavat säätöpaikat E28:iin Helsinki, Turku, Tampere, Lahti ja muut?
    Last edited by tsbmw; 15-07-2012, 07:59.
    - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
    - E28 528i, 528i+, M5
  • potilas-saarinen
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 66
    • Haukipudas

    #2
    e28 vakioalustassa ei muita säätöjä löydy kun aurauksen säätö edessä.
    korjatkaa jos olen väärässä... on tullu kyllä purettua ja kasattua useamman kerran toi alusta.

    taka-akselistoon saat säätöjä kun hommaat ne hitsattavat säätöpalikat ja e39 epäkeskopultit juttua kyllä löytyy näistä foorumilta enemmän kuin tarpeeksi.

    itsellä odottaa kaapissa noi hilut.

    eteen saa hommattua säädettävät camper yläpäät.

    itselle ostin ebaystä camper yläpäät. "silverproject" oli muistaakseni jotku puolalaisen kaverin tekeleet ihan ok laatu.

    Comment

    • tsbmw
      BTCF Member
      • Jun 2004
      • 1495
      • Ilvola

      #3
      Noilla hakusanoilla "hitsattavat säätöpalikat" ja "epäkeskopultit" löytyi:

      Onko jossain kuvia tai mittoja?
      Sopivatko E39 säätöosat suoraan E28 Lidäten alustan muihin osiin?

      Kuukkeli löysi "silverproject":

      Hinta 67€ + posti n. 15€, yht 85€ onko hintansa väärtti?

      Koneistamalla sopivat rosterista vaikka kokeilemalla olisi aika helppo nakki kun olisi malli. Onko jollain oma sovelluS, mittoja tai kuvia kiilapalat tms. saa ainakin takapyörät pystyyn vaikka alusta on laskettu? Turhan kallista ajoa jos takapyörien sisäreuna kuluu äkkiä!
      Last edited by tsbmw; 14-07-2012, 21:00.
      - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
      - E28 528i, 528i+, M5

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Originally posted by tsbmw View Post
        Noilla hakusanoilla "hitsattavat säätöpalikat" ja "epäkeskopultit" löytyi:

        Onko jossain kuvia tai mittoja?
        Sopivatko E39 säätöosat suoraan E28 Lidäten alustan muihin osiin?

        Kuukkeli löysi "silverproject":

        Hinta 67€ + posti n. 15€, yht 85€ onko hintansa väärtti?

        Koneistamalla sopivat rosterista vaikka kokeilemalla olisi aika helppo nakki kun olisi malli. Onko jollain oma sovelluS, mittoja tai kuvia kiilapalat tms. saa ainakin takapyörät pystyyn vaikka alusta on laskettu? Turhan kallista ajoa jos takapyörien sisäreuna kuluu äkkiä!
        Eiköhän E28:n takakynkkiin ole laitettavissa ihan samat osat kuin millä E30 taka-akselistoon tehdään kulmien säätömahdollisuudet, kun kynkän helakin on sama.
        Hmm, isokoneisissa on näemmä eri osat. No, mutta jos kynkän ruuvit on M12x ~90 kumminkin niin eiköhän ne ole laitettavissa. Ja alkuperäisenä saa epäkeskistä helaakin camber ja aurausvirheen korjaamiseksi.

        Ja sitten nuo "kotikonstein ohjauskulmien tarkastus ja säätö"-jutut voi suosiolla unohtaa. Ei tuu onnistumaan. Trust me. Ja niissä pyörien suuntausapataateissa on yleensä ohjearvot niin vanhoihin ja ihme vehkeisiin asti ettei uskoisikaan.
        Last edited by petrolhead; 14-07-2012, 21:44.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #5
          Ihan turhaa nysväämistä. Viet suuntaukseen ja ne säätää aurauksen edestä kohdalleen. Mitään muuta ei voi säätää ja ihan turha sinne on mitään säätöpalikoita laittaa noin maltillisella madalluksella ja rengastuksella. Jos luulet saavasi takarenkaisiin lisää kestoa säätöpalikoilla, turhaa haaveilua. Palikat ja niiden asentaminen on kalliimpaa ja työläämpää kuin ostaa uudet takarenkaat muutaman vuoden välein.

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #6
            Originally posted by Bmw Master View Post
            Ihan turhaa nysväämistä. Viet suuntaukseen ja ne säätää aurauksen edestä kohdalleen. Mitään muuta ei voi säätää ja ihan turha sinne on mitään säätöpalikoita laittaa noin maltillisella madalluksella ja rengastuksella. Jos luulet saavasi takarenkaisiin lisää kestoa säätöpalikoilla, turhaa haaveilua. Palikat ja niiden asentaminen on kalliimpaa ja työläämpää kuin ostaa uudet takarenkaat muutaman vuoden välein.
            Eteen säädettävät yläpäät pari sataa €, taakse camberin ja aurauksen säätöön tarvittavat osat n. 90€ ilman alennuksia? Ei mun mielestä kallista ollenkaan. Ajettavuuden kannalta paras modi mihin tahansa autoon vaikka ei olisi madallettu milliäkään (jos niitä säätömahdollisuuksia ei jo ole).
            my 2 cents +alv

            Jarno.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • tsbmw
              BTCF Member
              • Jun 2004
              • 1495
              • Ilvola

              #7
              Juu komppaan täysin! Mistä eteen ja taakse edullisin paketti?
              E28 on "kuin hanska kädessä" ja jos vielä nappiin ohjautuvuutta täysnojassa tip top!

              Nelipyöräsuuntauksessa takapyörät eivät olleet rungon suunnassa ja haritustakin. Renkaiden pystykallistusta silmin havaittavastikkin edessä ja takana, haluaisin hallita nuo nopeaan ajoon ja eri säätö arkeen työmatkoille! Varmaan turhaa hienostelua, mutta teen tästä OMAN BMW:n.

              Laittasitko hakuapuja eli linkkeä ostopaikkoihin ja osaajiin?
              Vielä parempi jos osista olisi mittoja ja kuvia niin teen itse.
              Last edited by tsbmw; 15-07-2012, 23:39.
              - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
              - E28 528i, 528i+, M5

              Comment

              • Supra^
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 5150
                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                #8
                Originally posted by tsbmw View Post

                Hinta 67€ + posti n. 15€, yht 85€ onko hintansa väärtti?
                Originally posted by petrolhead View Post
                Eteen säädettävät yläpäät pari sataa €


                (camber+castersäädettävät yläpäät about parikymppiä kalliimmat)
                Musti 8HP
                Nokivasara M47
                TeiniCoupé DCT
                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                Ex:
                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #9
                  Originally posted by tsbmw View Post
                  Juu komppaan täysin!
                  ..haluaisin hallita nuo nopeaan ajoon ja eri säätö arkeen työmatkoille!
                  No sitten joudut käymään todella tiuhaan säädättämässä ohjauskulmia.
                  Niinkuin edellä kirjoitin, fillareiden "suuntaaminen" kotikonstein on yhtä tyhjän kanssa, ei onnistu. Not gonna work.
                  Laittasitko hakuapuja eli linkkeä ostopaikkoihin ja osaajiin?
                  Vielä parempi jos osista olisi mittoja ja kuvia niin teen itse.
                  Tossa on se mitä E30-foorumilla on takapään säätämisestä kirjoteltu: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=163683
                  Ja muuten, E28:iin näytti olleen saatavana epäkeskistä kynkän helaa, riippumatta onko pieni vai iso taka-akselisto (tai millä termeillä E28-miehet nämä sitten erottaakin toisistaan).
                  Ja noita yleismallin uniball-yläpäitä eteen saa vaikka mistä, evottelee sellaisista toimivat jos haluaa etucamberien kanssa pelata.

                  Originally posted by Supra^ View Post


                  (camber+castersäädettävät yläpäät about parikymppiä kalliimmat)
                  En ihan tiedä mitä hait tolla postauksella. Camberin ja aurauksen kun saa symmetriseksi ja kohdalleen kaikista fillareista, auto menee jo aika_hyvin. Siinä vaiheessa kun alan pohtia casterin säätämistä eteen, pohtisin myös että pitääkös nyt kääntöakselin yläpäätä saada taaksepäin vai alapäätä eteenpäin. Toisin sanoen siinä kohtaa pitäisi huomioida setback ja korjata se samalla eikö. Se mitä pieni casterkulmien eri suuruus (tai vähän isompikin) saa aikaan ajossa, on mielestäni aika vähäistä. No, näistä on kaikilla oma näkemyksensä ja eri asiat tuntuu tärkeiltä.

                  Jarno
                  Last edited by petrolhead; 15-07-2012, 23:47.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • tsbmw
                    BTCF Member
                    • Jun 2004
                    • 1495
                    • Ilvola

                    #10
                    Originally posted by petrolhead View Post
                    No sitten joudut käymään todella tiuhaan säädättämässä ohjauskulmia.
                    Niinkuin edellä kirjoitin, fillareiden "suuntaaminen" kotikonstein on yhtä tyhjän kanssa, ei onnistu. Not gonna work.

                    Tossa on se mitä E30-foorumilla on takapään säätämisestä kirjoteltu: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=163683
                    Eikös "oikeat säädöt" ostettuna voi merkata ja kokeillen muunnella?
                    Ilmanpaineet, pystykallistus edessä ja takana sekä etuakselilla auraus?

                    Onko säätö niin hankala ettei sitä voi pihalla päivän ajoon tehdä?
                    Onko pyöräkulmien pikasäätöön sopivia harrastajaystävällisesti hinnoiteltuja osia?

                    Kiitos linkistä - tässäpä sopivaa lomaharrastusta!
                    Last edited by tsbmw; 16-07-2012, 00:29.
                    - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                    - E28 528i, 528i+, M5

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #11
                      Originally posted by tsbmw View Post
                      Eikös "oikeat säädöt" voi merkata ja sitten sopivasti kokeillen muunnella tarvittaessa?
                      Lähinnä ilmanpaineet, pystykallistus edessä ja takana sekä etuakselilla auraus? Ainahan voi palauttaa arkiajoon alkuperäiseen.
                      No ei oikein. Esim raidetangon säädön kiristäminen on oma lajinsa, sen huomaa kun on xx kertaa tarkastanut ja säätänyt ohjauskulmat. Tarpeeksi konstikasta vaikka samaan aikaan näkee ruudulta vallitsevat arvot. Kuitenkin, hyvän ja huonon loppusäädön ero on luokkaa 5 kulmaminuuttia. Sitten on vielä se että yhden arvon muuttaminen vaikuttaa toiseen. Ja kulkukulmasuuntauksessa (normi nelipyöräsuuntaus) etuakselin auraukset ilmoitetaan takapään kulkukulman suhteen, eli takana oleva virhe kertautuu etuakselilla. Niin, niitä fillareita ei käännetä suhteessa auton geometriseen keskilinjaan.

                      Mä en asiasta viitsi sen enempää luennoida. Jos joku uskoo voivansa säätää kulmat niin kokeilkoot. Suora hallin lattia, mitataan kulkukorkeudet jne, sitten oikein silmää siristäen mittaukset rimoilla ja vatupasseilla jms. laserfikkareilla. Lyön kosskupullon vetoa että kulmat ei ole mistään kotoisin, kun ne tämän jälkeen tarkastetaan kunnnon laitteilla.
                      Last edited by petrolhead; 16-07-2012, 00:02.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎