Announcement

Collapse
No announcement yet.

e12 tyhjäkäynti bosch L-jetronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmwe12
    Newbiemmer
    • Sep 2012
    • 2
    • raisio

    e12 tyhjäkäynti bosch L-jetronic

    mulla vm.1981 528i ja tyhjäkäynti on liian korkea 1200-1300rpm sain säädettyä tyhjäkäynnin katsatukseen ilmamäärämittarista alle 1000 rpm (säätö niin auki kuin saa) mutta nyt se on taas 1200-1300 rpm, läpän asento kytkin uusi enkä ole löytänyt imuilma vuotoa. elikkä onks tietoa mikä ton aiheuttaa? toivottavasti ilmamäärämittari ei ole antautumassa kun se on vissiin kalliimpi mitä auton arvo on.:think
  • MPV
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 1189
    • Muhos

    #2
    Tuota tuota... Ilmamäärämittarista säädetään tyhjäkäyntiseos, eli ruuvia auki -> enemmän mittaamatonta ilmaa koneelle -> seos laihenee. Millaisethan pakokaasuarvot mahdoit saada katsastuksessa tuolla tempulla?

    Oikea tyhjäkäyntiruuvi on siinä kaasuläpän vieressä, ja sillä ohjataan taas kaasuläpän ohi virtaavan ilman määrää. Joko se ruuvi on ruuvattu kiinni asti? Kaasuläpän rajoitinruuviin ei sitten paranisi mennä koskemaan... toivottavasti niin ei ole tehnyt kukaan muukaan sua ennen. Sen palauttamiseen tehdasasetukseen on mulla kyllä ohjeet jossakin, mutta periaate on se että niin kiinni kuin mahdollista, mutta kaasuläppä ei saa ottaa kuitenkaan kiinni läppärunkoon, vaan tuon rajoitinruuvin pitäisi ottaa kaikki kuorma vastaan.

    Kaasuläpän ohi päästää ilmaa vielä se lisäilmaluisti. On kivasti piilossa siellä imusarjan alla, ja sen tarkoitus on nostaa tyhjäkäyntikierroksia kylmällä koneella. Kokeiles lämpimällä koneella auton käydessä puristaa lisäilmaluistin letku lyttyyn, tai sitten tulppaa se jotenkin. Ei saisi vaikuttaa kierrosnopeuteen. Näissä on joskus ollut vikaa että jumivat...

    Sanoit jotta kaasuläpän asentoanturi on uusi. Onko se myös oikein säädetty? Tarkistus on helppo. Yleismittarilla vain tarkistaa että keskimmäinen ja toisen laidan napa sulkeutuvat, kun kaasuläppä on kiinni, ja kontaktin pitäisi irrota heti kun kaasuläppä aukeaa. Se toinen napa kytkeytyy sitten täyskaasulla, ja on ECU:lle merkki ottaa täyskaasukartat käyttöön.

    Imuilmavuoto voi sitten löytyä mistä vaan... näissähän pitää olla sama imusarjan alipainen aina venttiilikoneistosta kampikammioon, eli öljynmittatikun nostaminen paikoiltaan pitäisi vaikuttaa koneen käyntiin.

    Ai niin, omassa E12:ssa teki niin että maantieajon jälkeen jäi tyhjäkäynti korkealle. Syyllinen oli viallinen bensanpaineensäädin.

    Comment

    • bmwe12
      Newbiemmer
      • Sep 2012
      • 2
      • raisio

      #3
      kiitti vinkeistä...

      täytyy tutkia viikonloppuna. katsastuksessa oli hieman hapet korkealla mutta läpi meni. se oli joku jenkkisivusto kun neuvoi säätämään ilmamäärämittarista (voi olla että tuli pieni käännösvirhekkin).

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎